Wij gaan een fjord kopen, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wij gaan een fjord kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:56

Mijn moeder heeft eindelijk door, dat haar huidige paard gewoon té heet is voor haar en heeft na wat praten, rondkijken etc besloten dat ze voor een fjord wilt gaan.
Omdat ik er ook op zal rijden, gaat onze voorkeur uit naar een wat luxer type fjord, maar wel zo dat het een fjord blijft natuurlijk.

Gezien we voorheen eigenlijk alleen warmbloed paarden hebben gehad, heb ik totaal geen know-how waar je bij moet opletten bij een fjord. Qua rijden en qua omgang op de grond.

We hebben ongeveer een budget van 1500,-, wat kun je hier ongeveer voor verwachten?

Het paard wordt verder zowiezo gekeurt natuurlijk.

mellenoska

Re: Wij gaan een fjord kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:59

ik denk voor wat jij zoekt een budget van 1500 euro een beetje aan de krappe kant is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:02

mellenoska schreef:
ik denk voor wat jij zoekt een budget van 1500 euro een beetje aan de krappe kant is.

Een simpel maar nuchter recreatie fjordje hoeft toch niet zo duur te zijn?
Het zal niet voor de sport zijn oid, het luxere type is meer omdat ik zelf smal ben, en een tank onder mijn kont zal niet zo comfortabel zijn denk ik.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:12

Nou, een goede fjord voor 1500 euro zou net kunnen, maar dan moet je er zeker geen zadel, hoofdstel of andere dingen bij verwachten.. Als jij een luxer, groter gebouwde fjord wil hebben die ook heel netjes gereden is, zal je eerder aan een euro of 1800/2000 moeten denken zonder toebehoren. En dat alle fjorden recreatiefjorden zijn gaat ook niet op, een super betrouwbaar exemplaar is even zoeken ;)

Hou er rekening mee dat er een fjordenkop op zit.. Een fjord heeft een eigen willetje en je zal direct orde op zaken moeten stellen om er een fijn paard op de grond aan te hebben. Heb ik bijna 6 jaar terug ook moeten doen :) Ik heb er nu een paard aan waar ik mee kan lezen en schrijven en die gewoon wederzijds respect ten opzichte van mij.

Er zijn paardenmensen en fjordenmensen. ;) Ik vind het het prachtigste ras op aarde, maar je moet echt groeien met een fjord, als je niet sterk genoeg in je schoenen staat, zijn ze zeer geneigd enorm over je heen te denderen, nog vele, vele malen sterker als warm of volbloeden. Onzekerheid zal je de das omdoen, dat zie ik al bij een stalgenoot van mij, de pony is de baas, niet zij ;)

Ik schets het nu heel zwart/wit, maar denk er maar eens over na.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:22

Een nuchter recreatie fjordje....het meest gevraagde en dus niet het goedkoopste.

Hier hebben we nog een ruin staan die dit jaar 4 wordt. Hij is ooit zadelmak gemaakt, maar daarna niet meer verder gereden. (afgelopen week voor het eerst weer aan de longe geweest)
Verder is hij beleerd voor de wagen, maar moet nog het nodige leren. Prijs is 1650,-

Maar een goed bereden en betuigde ruin of merrie, met een beetje maat is bij ons toch al gauw 1800 tot 2000 euro vandaag de dag.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:38

voor dat bedrag moet je zeker een leuke recreatie fjord kunnen vinden hoor.

maar kijk wel goed naar wat je wil. je schrijft dat je moeder jullie warmbloed te heet vind. een fjord kan ook een behoorlijke kop erop hebben. ik heb zelf een fjord en arabier. Verschil, arabier is heethoofd maar op twee pinken te rijden vanaf begin. Fjord is standvastiger, minder gevoelig, maar een draak geweest. Daar heb ik heel wat jaren werk aan gehad om die op twee pinken te kunnen rijden.
Hij zette vaak zijn kop erop en deed wat meneer zelf nodig achtte.

en daar heb je denk ik meteen een link naar je budget. draken zijn goedkoper! maar wel veel meer werk.

tip: ga bij wat fokkers kijken en laat je daar informeren.
succes met je zoektocht.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:30

ik denk dat je vor 1500 ook wel aardig wat kunt vinden!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:09

ik zoui eerst eens wat omgang met een fjord ondergaan voordat je r gelijk 1 koopt, ze zijn super maar met gebruiksaanwijzing , jouw stelling dat omdat je zelf niet breed bent, je fjord dat ook niet moet zijn ivm onaangenaam lijkt mij ook niet van kracht, maar ga s rondkijken bij fokkerijen, shows (hengstenshow staat voord e deur en open dag van hestegarden) en beleef aan den lijven eens wat verschillende fjorden , veel succes.

ps eenmaal je vriend is het een kei van een paard dat voor t vuur gaat voor je, voor mij never nooit meer iets anders

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:13

Ik ken ook nog een heel leuk Fjordje, staat hier in de buurt. Is ook te koop voor de prijs (1500,- )
De ene Fjord is de andere niet dus ik sowieso bij verschillende gaan kijken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:14

Let erop dat het paard een mooie staart en manen heeft.
Je wilt geen exceem paard lijkt me :)
En dat hij goed is opgevoed qua rijden als op de grond.
En idd ik heb sinds een paar maanden ook een fjord en wist eerst niet wat ze bedoelde met een kop erop, maar dat heeft die van mij ook. Je moet er idd mee om kunnen gaan en je niet laten beinvloeden. Dan krijg je er ook heel veel voor terug.
Succes met het zoeken :)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:16

euhm ik zie bij mij op stal de fjorden vaak vliegen, ik denk dat je gewoon goede afspraken moet maken van 2 maanden op proef of zo? en een goede fjord kost wel veel hoor...die van een kennis van mij was in de verkoop al 2000 waard....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:17

ik ga helemaal met iedereen hier mee.
Heb je ervaring met fjorden? Het zijn prachtige paarden (ik ben dr ook helemaal verliefd op) maar owee als ze die kop erop zetten! Ik heb dr ook zo eentje, een ontzettende draak in de omgang met anderen en zelf kan ik dr alles mee (en nog een aantal mensen die hem beter kennen en durven aan te pakken). Een betere vriend kan je niet krijgen, maar het kost wel een hoop werk, ze geven je het niet kado.

Voor 1500 kan je wel een fjordje vinden maar dit zijn vaak de draken of andere redenen waardoor de prijs daalt. Een wat meer betrouwbaar, luxer fjordje zie ik ook eerder 2000 kosten.

Als je geen ervaring met fjorden hebt, zou ik zeker eerst een paar opzoeken om te kijken of het ras je wel aanstaat. Lang niet iedereen kan met fjorden overweg!

Succes naar je zoektocht iig.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:18

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:01

Nou als je een goedkope fjord hebt hoeft het niet perse een draak te zijn hoor ;)
ik heb mijn fjord voor een symbolisch bedrag overgenomen een liever paardje kun je niet vinden

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:53

Meld je aan op www.fjordenwereld.nl daar staan een paar leuke te koop.

Niet elke fjord heeft een gebruiksaanwijzing hoor, tis maar net hoe consequent je bent maar dat geldt voor elk paard/ras.

Qua prijs zit je redelijk al liggen de prijzen wel wat hoger als je een grotere maat zoekt waar je meteen leuk mee uit de voeten kunt. Of je koopt een jonger exemplaar die je zelf nog lekker kunt vormen :D

Waar je op moet letten... tsja zelfde als bij elk ander ras en neem evt iemand mee die langer in de fjorden rondloopt. Die pikt vaak ook de exzemers ertussenuit.

Succes met je zoektocht!!

Naxina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:17

Ik sluit me aan bij alle antwoorden hierboven. De reden om een fjord te nemen omdat het huidige paard te heet is snap ik niet. Fjorden kunnen bijzonder heet zijn en ook nog eens sterk en eigenzinnig. Dat is dubbel lastig. Als je een fjord koopt, neem dan idd iemand met fjordenkennis mee en vraag of het paard op proef mag (een maand iig). Verder idd veel rondkijken en veel lezen over fjorden (internet staat er vol mee).

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:34

Bedenk wel dat lang niet alle mensen hun paard op proef willen mee geven.
Ik zou persoonlijk mijn paard bij verkoop (als ik er een had) nooit op proef aan iemand mee geven. Dan komen ze maar bij mij rijden, waar ik ze in de gaten kan houden en eventueel helpen.
Je weet nooit hoe verkloot je paard terug kan komen.

Maar daarnaast, Als je zeker bent dat je toch voor een fjord wil gaan. Probeer veel, ga veel fjorden bekijken en zoek een klik met de paarden. Het is bij fjorden gewoon een kwestie van consequent zijn en duidelijke regels stellen.