Fjorden met minder aanleg voor dressuur/springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Fjorden met minder aanleg voor dressuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:36

Zijn hier eigenlijk ook nog mensen met een Fjord die qua dressuur en springen geen talent hebben? Het valt me namelijk op dat er echt heel veel eigenaren van Fjorden wedstrijden aan het rijden zijn en bezig zijn met dressuur/springen. Maar ik kan dat dus niet. Mijn Fjord heeft echt geen aanleg voor dressuur en springen, het zou echt niks worden als ik met hem zou starten. Nagelbijten / Gniffelen Hoe zou dat komen? Is hij niet goed ingereden, is hij niet goed gefokt (geen goede afstamming)? Hij komt trouwens van een handelaar, dus niet van een fokker. Want ik denk eerlijk gezegd dat je een Fjord beter bij een goede fokker kunt kopen. Bloos Ik heb me er maar bij neergelegd, maar ik vind het wel jammer dat ik daarom nu niet echt een 'doel' heb. Ik probeer het rijden gewoon maar zo leuk mogelijk voor hem te maken, aangezien dressuur/springen niet is weggelegd voor hem. Zijn er hier meer mensen met wat lompere Fjorden? Wat doen jullie met je Fjordje? En hoe zijn jullie aan je Fjord gekomen? Mijn Fjord heeft iig geen afstamming. Knipoog

AnnemiekvM

Re: Fjorden met minder aanleg voor dressuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:38

Het kan liggen aan zijn bouw. Misschien is hij niet lenig daardoor. Of hij mist temperament.
Hij kan ook niet log zijn in zijn lijf.

Er zijn heel wat redenen, waarom hij daarvoor niet geschikt zou kunnen zijn.

Elk paard heeft zijn eigen talent.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:42

Mijn eerste fjord heeft het toen tot de L1 geschopt nadat we haar verkocht hadden, haar afstammeling was/is wel bekend, toch knap aangezien ik haar alleen recreatief reed (lees op de straat)

mijn tweede fjord veronica, was absoluut niet geschikt voor de dressuur. Ik heb priveles met haar gevolgt en op een manege gereden, maar helaas had ze zelf niet zo'n ambitie ervoor.

mijn huidige fjord die ik heb die is anderhalf, dus daar moet ik nog even op wachten. op hem wil ik proberen om in dressuur uit te brengen. zijn afstammeling is bekend.

ik moet er wel bij zeggen dat al deze fjorden gekocht zijn bij een boer. daar functioneerden ze alle als grasmaaier.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:50

Hallo.
Elke fjord is anders.
Welke type fjord heb je, een ouderwetse of een wat luxere?
Ikzelf heb een zeer luxe fjord(zie profiel) en die is zeker wel geschikt voor de dressuur.
Maar hoelang heb je je paard al?
Neem geduld dat is het belangrijkste!
Er kunnen natuurlijk ook medische redenen zijn waarom die die oefeningen niet kan.
Groetjes.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:29

Ik denk eigenlijk dat in principe ieder gezond paard in staat is om te spingen en te dressuren.. alleen zal het niet met iedere combinatie lukken. ( daarmee wil ik eeecht niets zeggen over wie zn rijkunsten dan ook!!) Het ene paard zal meer moeite ervoor moeten doen dan het andere.. en er daardoor gewoon veel langer over doen...en mss wel zo lang dat het niet echt meer loont om die tijd erin te steken, ook omdat het paard het misschien gewoon niet leuk vind..

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:36

vaak ligt het aan de ruiter..of combinatie...ga eens fanatiek lessen ergens..en dan doel ik echt trainen en je zal zien dat ook jou fjordje er aanleg voor heeft, tenzij het iets medisch is natuurlijk...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:38

Inderdaad, ga eens doelgericht op les, ga niet zelf lopen klooien, maar ga naar een proffesional.
Misschien komt er dan een hele leuke sport Fjord uit Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:27

Nou het ligt er niet aan waar hij van daan komt of waar hij gefokt is haha.. Want mijn springer Fjordy is gekocht van de Kerk. Haha!

Hij is met zijn 1,5/2 ingereden Verdrietig daarna tijd stil gestaan en hij is toen weer 2x per week als bos pony gebruikt en voor de kar op zondag.

Nu rij ik Fjordy 2 jaar, en door trainen en doen heb ik sinds vorig jaar dus uitgevonden dat het een springer is Haha!.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:47

xRosa schreef:
Zijn hier eigenlijk ook nog mensen met een Fjord die qua dressuur en springen geen talent hebben? Het valt me namelijk op dat er echt heel veel eigenaren van Fjorden wedstrijden aan het rijden zijn en bezig zijn met dressuur/springen. Maar ik kan dat dus niet. Mijn Fjord heeft echt geen aanleg voor dressuur en springen, het zou echt niks worden als ik met hem zou starten. Nagelbijten / Gniffelen Hoe zou dat komen? Is hij niet goed ingereden, is hij niet goed gefokt (geen goede afstamming)? Hij komt trouwens van een handelaar, dus niet van een fokker. Want ik denk eerlijk gezegd dat je een Fjord beter bij een goede fokker kunt kopen. Bloos Ik heb me er maar bij neergelegd, maar ik vind het wel jammer dat ik daarom nu niet echt een 'doel' heb. Ik probeer het rijden gewoon maar zo leuk mogelijk voor hem te maken, aangezien dressuur/springen niet is weggelegd voor hem. Zijn er hier meer mensen met wat lompere Fjorden? Wat doen jullie met je Fjordje? En hoe zijn jullie aan je Fjord gekomen? Mijn Fjord heeft iig geen afstamming. Knipoog

Wij hebben ook zo'n lompe fjord, maar hij doet het wel rdelijk goed in het western. Je moet super geduld met hem hebben en hem eerst even flink laten drammen, daarna gaat het beter. Hij heeft geen papier en wij hebben hem zelf ingereden, voorheen heb ik op Z niveau wedstrijden gereden, zowel dressuur als springen. Maar geloof me meneer heeft er geen aanleg voor. Springen weten we niet want dat doe je niet met een western zadel. Gelukkig is mijn man, die helemaal geen ambities heeft, dolgelukkig met hem Haha!

Momenteel ben ik een merrie aan het inrijden en die lijkt toch wat meer aanleg te hebben om alles goed en vlot op te pakken en heeft er duidelijk meer lol aan. Al vanaf het begin doet ze een bijna perfecte stop Knipoog Ben wel erg blij dat zij een stuk minder lomp is, omdat ik toch altijd meer ambities blijf houden!

Zo zijn we alle twee blij met onze fjorden OK dan!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:07

Ik heb 2 halfzusjes van Fjordy, maar ook die zijn totaal verschillend. Nina is door haar zwaardere bouw minder geschikt voor het dressuur werk. Ze vindt het ook echt niet leuk. Buitenritten en trektochten, daar leeft ze helemaal van op.
Zhellie daarentegen vindt het dressuurwerk juist wel leuk en wil ook heel graag voor je werken.

3 fjorden met allemaal dezelfde vader en toch 3 compleet verschillende paarden.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:11

Mijn fjord is niet geschikt voor dressuur en springen, maar wel voor endurance en mendurance. Ik rij haar alleen nog recreatief en mijn vader ment er mee. We trainen voor mendurance.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:22

Het moet klikken tussen de combinatie en daarbij goed les krijgen. Die van mij vond dressuur eerst ook absoluut niks maar steeds na me les gaat die steeds beter lopen. Maar ik moet bijv. niet gaan springen daar vind die geen reed aan dan gaat die dus alleen maar rennen maar met buitenrijden vind die over een boomstam springen weer harstikke leuk. Zelf heb ik een halfbroer van hem gereden en die was heel anders dus ik denk niet dat het echt aan de afstammeling. En ookal komen ze bij een boer vandaan het moet nog steeds kunnen lukken die van mij heb 9 jaar lang in het wild gestaan dus die heb alleen maar gegeten en voor de rest niks. Hij is toen die 9 was ingereden en pas na 2 jaar begon die eindelijk te lopen, hier bedoel ik dus ook mee je moet niet denken dat het er in 1,2,3 is je moet er echt de tijd voor nemen en geduld hebben.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:51

mijn fjord is ook echt geen dressuurpaard.. we doen het wel regelmatig om haar soepel te houden, dus meer als gymnastiek. maar het gaat allemaal niet van harte. springen kan ze heel goed maar daar heb ikzelf weer geen aanleg voor.. Bloos (vind ik echt doodeng... Koe ) we hebben 2 jaar geleden onze sport ontdekt: endurance. ze vind het helemaal geweldig en heeft vorig jaar een super seizoen gehad! dus nu trainen we voor volgend seizoen: weer een klasse hoger. blijkbaar heeft ze hier aanleg voor want het is helemaal haar ding! Haha!

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:25

mijn eigen pony fjordje
zwaantje is wel een dressuur mutsje Ja van 5.5 jaar oud
ze doet het aardig goed we zijn lekker met lessen bezig Haha! gaat steeds beter we rijden ook wedstrijden B+2 en onderling gaan we in het nieuwe jaar L1 rijden Ja
springen kent ze ook wel Ja alleen doe geen wedstrijden er in of lessen... af en toe een sprongetje vind ik wel leuk Ja buiten rijden kent ze ook nog en dat doet ze met veel plezier Tong uitsteken
wij doen ook aan vrijheidsdressuur en dat viond ze helemaal geweldig Haha! zelfs loopt ze neej te schudden als ik wat vraagt Tong uitsteken

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:47

Mijn fjord is ook ontzettend lomp, doet waar ze zin in heeft, en is mega sterk. Tong uitsteken
Maar ik vind persoonlijk dat ze voor springen meer aanleg heeft dan voor dressuur, dressuur gaat ze alleen aan de teugel in stap, galop en draf kan ik vergeten. Maar als we gaan springen vind ze altijd wel leukk, en ze kan het ook best goed in mijn ogen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:58

Hier hebben we ook 2 totaal verschillende fjorden Ja
Vita, vindt dressuur/springen/cross super leuk Lachen Haar bouw zit een beetje tussen ouderwets en nieuwerwets in Knipoog Wel een ontzettend mooi koppie Lovers
Mag met (bijna) M1 dr, B spr en B SGW toch wel zeggen dat ze aanleg heeft voor dressuur en springen Schijnheilig Ze doet iig super haar best! OK dan!

En Guus, de lompe huis-tuin-en-keuken pony Tong uitsteken Daar rijden we verder ook (nog) geen dressuur mee, daar is het gewoon helemaal geen pony voor en hij vind het volgens mij ook helemaal niet leuk Knipoog Springen vindt hij wel leuk voor een keertje, hij kan het iig wel erg goed, maar het moet wel bij een keertje blijven anders is de lol eraf.
Guus wordt gewoon bitloos gereden in het bos, vindt hij super leuk Haha! Hij heeft trouwens wel hele ruime gangen, zijn galop zit hemels! Maar helaas heeftie er gewoon geen karakter voor Knipoog

Als Vita nou de gangen van guus had Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door xSiep op 16-12-08 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:01

De ex-verzorgfjord van mijn zusje had absoluut géen dresssuur en spring talent. Beestje kwam absoluut niet verder dan B dressuur. Terwijl het dier correct was ingereden, en mijn zus is een Z ruiter.

Uit dezelfde familie van die fjord kwam mijn ex- fjordje. En dat was juist een toppertje in de sport.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:30

Mijn 19 jarige merrie is ook geen sportieveling..
Nu heb ik haar vanaf haar 14e ofzo en ben ook nooit echt fanatiek met haar geweest..

In de bak lopen vindt ze echt niet leuk, gaat ze lopen etteren en springen heeft ze ook niet echt kaas van gegeten, hihi.. Al kan ze het wel hoor, niet zo hoog..

Ze is echt van het buitenrijden en voor de kar doet ze het ook leuk, maar ook buiten.
Ze is ook best klein, kort nekje, tja..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:14

Mijn fjord riep iedereen altijd bij, die komt nooit het B uit!
Kriebel krabbel drafje en galoperen kan ze ook niet.
(dit wordt nog steeds bevestigd!!! galop is wel verbeterd met de
jaren, maar ietwat armoedig blijft het toch. Uitgestrekte draf?
wat is dat? Dat kunnen we dus ook niet.)
Vaker dan 3 x per week dressuur rijden, dat pikt madam niet,
dan gaat ze de fjord uithangen.

Springwonder is het ook niet, kan leuk hupsje maken,
maar een B paarden parcour is echt to much! (bij pony's had wel gekund)

En toch is die malle wereld pony Z2 dressuur startgerechtigd.
Afwisseling, houdt haar werkwillig. Madam doet het allemaal op haar karakter!
En ik ben ook geen talent, we hebben gewoon samen een weg gevonden,
die voor ons werkt!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:34

Fjorden zijn wel alleskunners vaak Knipoog

Ik schreeuwde ook heel hard dat ik met Win nooit zou kunnen starten.. TOT ik een hele goede instructeur vond.. Nu start ik aanstaande zondag mijn eerste dressuurwedstrijd als je mij dat een jaar geleden had gezegd had ik je in je gezicht uitgelachen Huilen van het lachen

Springen kon hij ook, ruim een meter.. Helaas mogen we dat niet meer ivm lichte artrose, maar hij kan het wel..

Peerd kan voor de kar

Peerd en ik rijden af en toe een endurancewedstrijd

Peerd is bomproof buiten

Ik heb er een topknol aan, en dat te bedenken dat hij 5 jaar geleden eigenwijs, vreselijk te vet, onwijs ondeugend en eigenlijk niet wilde galopperen in de bak..

Zijn vorige eigenaresse zou hem niet meer herkennen als ze hem zou zien Haha!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:41

Ik ben ook van mening dat een fjord een allrounder is, precies waar hij voor gefokt wordt dus. en dat betekend vaak dat ze alles 'wel leuk' kunnen.

Om er meer uit te (kunnen) halen kun je gaan trainen, bij een goede instructeur, en de bouw van je paard moet er ook wel een beetje naar zijn. Maar het belangrijkste is eigen inzet. Op het moment dat je kiest om met een fjord te gaan dressuren dan moet je je realiseren dat het voor de fjord moeilijker is om netjes in te buigen dan voor een kwpn'er. Ze zijn vaak iets stugger... maar dat is je keuze op het moment dat je een fjord koopt.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:36

Ik blijf met mijn verzorg fjord altijd trainen in dressuur.

ze snapt de krul nog niet omdat dat nog nooit met haar gedaan is ,
en ze is al 12 dus mischien krijg ik het er ook niet meer inn.

verder staat ze regelmatig voor de men / huif kar menzen naar verschillende plekken te brengen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:29

ik heb geen idee of mijn fjord het kan of wil haha ik vind het zelf niets aan, ik ga liever lekker buitenrijden heeeerlijk daar genieten we beide van Haha! ook ga ik binnenkort met haar mennen ze heeft altijd voor de kar gestaan Lachen
Ze springt buiten overigens weleens over boomstronken enz dat vind ze zelf erg leuk

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:37

Heb je al eens western geprobeerd ? Heb je ook heel veel verschillende disciplines in, en misschien vindt jouw fjord dat wél leuk Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:19

Als ik je bericht zo lees dan heb ik het idee dat het meer tussen jouw oren zit dan die van je fjord.
Je moet eerst trainen voor je kunt starten. Start je ongetraind ja dan zul je snel gedemotiveerd raken, logisch.
Wedstrijden kan iedereen wel rijden met zn fjord, hoog niveau is niet voor iedereen weggelegd (even daargelaten of dat aan de fjord of de ruiter ligt).

Daarbij is er meer dan alleen dresuur of springen. Je hebt ook nog western (tig diciplines), endurance, mendurance. En ach wat is er mis met lekker rondhobbelen met je fjord. Wedstrijden rijden is geen moeten maar willen. Zo correcht mogelijk rijden is een doel opzich en dat kan ook prima zonder wedstrijden.

En afstamming zegt ook niks hoor, je moet het gewoon treffen Knipoog

Heb je ergens foto's van je fjord?