[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wonkeydonkey

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:37

Wat een mooie foto's.
Hier is de verhuizing gisteren extreem soepel verlopen, Loki liep zo het vrachtwagentje op, alsof het dat al jaren doet.
Zijn nieuwe stal is echt een heel stuk groter, hij lijkt heel klein nu weer.
Vandaag een stuk gelopen en hij heeft zoveel lopen hinniken dat mijn vriend hem zat was. :')
We hebben hem kennis laten maken met de binnenbak en ook daar was hij heel kalm onder. Hij heeft er heerlijk gerold en morgen mag hij op de paddock.
Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:22

Dank jullie wel :D

Wat fijn dat de verhuizing goed is gegaan!

Vandaag Udsie gewassen. Hij vindt het nog wat spannend, maar hij was verder super braaf <3

Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:37

Helemaal wassen was hier ook nog even spannend.
Hij is zo happy op zijn nieuwe stal en ook gelijk geheel relaxed. Vandaag ook met wandelen heel stoer, er werden jonge paarden omgestald en die liepen over het erf terwijl hij met ons aan het wandelen was. Het was even brullen, maar na correctie stond hij als een huis naast mijn vriend.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:57

Wonkeydonkey schreef:
Helemaal wassen was hier ook nog even spannend.
Hij is zo happy op zijn nieuwe stal en ook gelijk geheel relaxed. Vandaag ook met wandelen heel stoer, er werden jonge paarden omgestald en die liepen over het erf terwijl hij met ons aan het wandelen was. Het was even brullen, maar na correctie stond hij als een huis naast mijn vriend.

Wat goed! Super dat hij ook meteen zo relaxed is.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:27

We zijn allemaal happy met de verhuizing, wat een verademing.
Er is altijd hooi in zijn stal, en echt meer dan genoeg ook.
Hij kijkt veel blijer op de een of andere manier.

Afbeelding
Hij is zo'n lekkere hang Jet. Alles is goed en alles kan.
Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:35

Ik word inmiddels gek, haha. Mijn twee jongsten zien er heel raar uit. De jaarling is bijna even groot als mijn twee jarige ondertussen. Maar ze missen wat spier. Drie mensen die zeggen "is normaal, zien er goed uit" en drie mensen die zeggen "ze zien er niet zo goed uit" waarvan 1 zegt dat het wormen kan zijn en de andere zegt er moet meer bespiering zijn.

Soms is paardenhouden gewoon echt niet leuk. Je denkt het dan goed te doen. Altijd buiten op een Equi Habitat, bijna onbeperkt hooi, zelfgeplukte kruiden en variatie door bomen en struiken te planten en dan is er altijd wel iets om zorgen over te maken. Ik wil trouwens absoluut geen ongezond voer meer geven aan mijn paarden en ik vind het gras nu gewoon nog veel te gevaarlijk voor ze.. Ze stonden een tijdje op de Metazoa Timothee balancer maar ik vond ze daar alle drie wat schrikachtig van. Sinds ik gestopt ben is het vele beter. Maar heb denk ik wel het gevoel dat ze toch wel nood hebben aan iets.

Wonkeydonkey, wat leuk dat jullie eindelijk verhuisd zijn. Geloof ik zeker dat het een verademing is zeg!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:21

@furst

Altijd onthouden dat paarden en paardrijden een meningsport is. Iedereen denkt het goed te doen en vindt daarbij wat van de ander.

Proberen los te laten en je eigen gevoel volgen dat je het gewoon goed doet! Fjorden zijn niet makkelijk wat betreft eten en gewicht het is ook een hele uitdaging.

En de meeste jonge paarden zien eruit als lelijke zwaantjes, maar als ze wat ouder zijn groeien ze altijd wel mooi uit.

--

Ofira is ook wat ziek.... woensdag op de paddock gegaan en gisteren trof ik haar aan met watermest. Geen idee wat er in tussentijd gebeurd is.

Vandaag starten met een kuurtje, ik hoop dat het onschuldig is en ook blijft. Maar ik ben dan echt een beetje een overbezorgde moeder :') mijn paarden zijn echt een beetje mijn kinderen.

En maar snel ook even wassen voelt vast niet fijn al die zooi aan je benen.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:54

Wonkeydonkey wat fijn dat het zo goed gaat! Lekker genieten :D

Maartje knappe Uds <3

Furst ik zei het al tegen je maar ik denk echt dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kan altijd wormenonderzoek doen als je twijfelt? Dat is bij jonkies wel veel voorkomend dus je kan altijd even testen om het te checken. Verder vind ik ze er niet slecht uit zien in ieder geval.

Zebrastreep beterschap voor Ofira! Hopelijk knapt ze snel op!

Olaffie knapt echt op, zo blij mee! Tot nu toe ook geen nieuwe abcessen meer ontdekt dus hopelijk blijft dat zo :) Hij staat nu met de rest van de ziekenboeg buiten en daar genieten ze echt van, waarschijnlijk vandaag rond de 8 uur dus dat is top!
Afbeelding

Afbeelding

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:59

Awh die laatste foto <3 dat grassprietje ook

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:49

Jonge paarden doen het juist goed op de wei ivm hun hogere energie en eiwit behoefte voor de groei. Ze hebben ook belangrijke vitaminen en mineralen nodig, maar neem aan dat je dat inmiddels wel weet.

Leuk om alle jonkies hier te volgen!

Vlør doet het super. Ze is vandaag alweer 6 weken oud, gaat snel! Ze zit nu in een gekke fase want haar witte veulenvacht verdwijnt en haar grijze vacht komt tevoorschijn :))

Afbeelding
Afbeelding

En moeders is inmiddels 5 jaar dus mag aan de bak en ga ik beleren! Ik heb er vorig jaar twee keer op gezeten en van de week voor de derde keer :)

Afbeelding
Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:17

Wat een gaaf veulen!! Moeders is ook een hele mooie trouwens.
Gaat het beleren goed?
Gaat dat over het algemeen goed en simpel, een Fjord beleren? Ik sta er wel eens naast te springen of ik hang een beetje over Loki heen en klop wat op zijn lijf. Hij kijkt niet op of om.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:33

Wonkeydonkey schreef:
Wat een gaaf veulen!! Moeders is ook een hele mooie trouwens.
Gaat het beleren goed?
Gaat dat over het algemeen goed en simpel, een Fjord beleren? Ik sta er wel eens naast te springen of ik hang een beetje over Loki heen en klop wat op zijn lijf. Hij kijkt niet op of om.

Wij zijn nu de eerste stappen aan het doen richting echt beleren, maar mijn nichtje van toen 4/5 heeft er op gezeten, mijn zoontje van 1,5 zit er regelmatig op om een stukje te stappen, hij heeft zadel, hoofdstel, longeersingel etc al meerdere keren aan/omgehad. Interesseert hem allemaal niet zo veel, niet elke fjord zal zo zijn maar bij Sepp is het denk ik straks zorgen dat we het zien als hij iets toch spannend vindt. Hij kropt spanning soms een beetje op namelijk. Oh en dat hij niet te veel zelf mee gaat denken :') Verder verwacht ik weinig problemen eigenlijk.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:56

Jets ik vind Vlør echt een geweldig mooi veulen maar Vie <3 Schitterende merrie is het! Tuig staat haar ook waanzinnig gaaf, ben heel benieuwd hoe ze het verder op gaat pakken.

Dit is waarom ik een Fjord heb gekocht, hij vond het machtig mooi <3 Zolang er eten in het spel is...

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:20

Vandaag weer even erop geweest. Even mijn super hengstige merrie met veulen beleren in de paddock naast de dekhengst.. ging prima :)) Nu ook los rondgestapt en kon zelfs al wat sturen! Dus heel trots op haar.

Ik heb Palm (haar broer) ook zelf beleerd en dat ging ook prima! Wel merk ik dat ik meer vertrouwen heb in Vie, maar die heb ik ook al vanaf dat ze een veulen was. Toen ze in de opfok stond ben ik ook 1 a 2 keer per week gaan wandelen, naar stal, schriktraining etc. Heb al heeel veel grondwerk gedaan en ze is nu 5 jaar. Worden ze lekker makkelijk van.

Gister een leuke oefencross gereden met Palm!

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 06:35

Mijn 5 jarige zijn we nu ook aan het doorpakken. Hadden we als 3 jarige paar keer opgezeten, toen als 4 jarige een veulen gehad. Ze is toen ze gedekt werd ook door het hengstenstation beleerd voor de kar.

Alles super makkelijk tot de eerste keer aandraven onder het zadel een maand of 3 geleden. Toen ging ze me toch rennen :+ . Inmiddels rijden we weer los in de bak hoor maar we moesten even een stapje terug.

Maar dan denk je alles super gedoseerd te doen, ging ze er toch nog vandoor :') .

Ik vind Dravers makkelijker, die zijn veel expressiever. Die maken heel veel drama maar doen niet zoveel zeg maar.

Maargoed, ze is nu poepiebraaf, dus we houden het maar op een foutje van ons qua inschatten :')

Dit is Ursin, ik vind dat Granat echt heel veel maat heeft doorgefokt, ze oogt nu al veel hoogbeniger dan Pypsa

En Pypsa, ik dacht ik haal haar voor het eerst met een stagiair met de quad uit het land( want lui :+ ) . Gaat alles meerennen. Met een Draver was ik aan de hol gegaan denk. Pyps boeit het niks :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 06:36

Jets schreef:
Jonge paarden doen het juist goed op de wei ivm hun hogere energie en eiwit behoefte voor de groei. Ze hebben ook belangrijke vitaminen en mineralen nodig, maar neem aan dat je dat inmiddels wel weet.

Hier sluit ik mij bij aan overigens. Mijn veulen heeft voordroog gehad tot nu, ze is nu 1 en ze staat nu op hooi en gras.

Ze hebben wel bouwstoffen nodig, ik snap de angst ivm sober ras, maar de groei vraagt wel veel :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 06:58

Ofira was de eerste keren ook heel braaf, ze liet het maar over zich heen komen.

Toen pas kwam er een periode van niet willen lopen, bokken ect.

Heeft lang geduurd, inmiddels helemaal goed gekomen. Maar als ze jolig is wil ze nog wel eens een flinke bokpartij geven of rondjes rennen. Ik ben er inmiddels wel aan gewend :+. Het hoeft niet elke keer maar zo nu en dan kan ik er wel om lachen. Kleine tip: lijm op het zadel, werkt fantastisch!

Ofira is in ieder geval geen slome, mer name in het begin is het soms wel een beetje hard door de bocht. Eenmaal dat eraf gereden is ze wel weer sloom.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:34

Ik denk dat dat toch een beetje Fjord eigen is, eerst braaf lijken en dat dan toch de emmer vol zit?

Bij Pypsa heeft het uiteindelijk ook een maand of 3 geduurd voordat we de balans tussen hard en stilstaan gevonden hadden. Nu is ze echt super fijn, genoeg looplust maar niet tanken of rennen. Of komt het later nog een keer, wil ik weten hoelang het bij Ofira duurde :+ ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:01

Woo Jetske aan de cross, gaaf!

Hier deed Od zondag zijn eerste poging met de working equitation en dat deed hij verrassend goed! Hij kan soms nogal vreemd uit de hoek komen en het is nooit zo goed te voorspellen of hij iets wel of niet keuk zal vinden maar hij was helemaal in zijn element :D
*ik zit er nuet op overigens

Afbeelding

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:43

Ahh knappe Od! Gaaf dat ie het zo leuk vond <3

Hier is afgelopen vrijdag de zoektocht voor een Fjord erbij geëindigd, niet helemaal hoe ik het voor me zag tho :+ Onderweg naar een bezichtiging heb ik de auto van m'n moeder in de prak gereden en die was niet helemaal goed verzekerd. Dus de kosten voor de Fjord gaan naar de auto, waarschijnlijk gaan we volgend voorjaar weer kijken :o En mijn moeder gaat voortaan haar auto allrisk verzekeren :+

Gelukkig heb ik Olaffie nog <3

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:47

ruitje schreef:
Ik denk dat dat toch een beetje Fjord eigen is, eerst braaf lijken en dat dan toch de emmer vol zit?

Bij Pypsa heeft het uiteindelijk ook een maand of 3 geduurd voordat we de balans tussen hard en stilstaan gevonden hadden. Nu is ze echt super fijn, genoeg looplust maar niet tanken of rennen. Of komt het later nog een keer, wil ik weten hoelang het bij Ofira duurde :+ ?

een jaar of 3 nu al :+ maar daarbij wel gezegd dat ik het heel rustig aan met haar doe en we de tijd uitgebreid nemen. Ze is ook wel meer tijd nodig voor dingen om te verwerken en te leren. Ze heeft het ook wel lastig met het hengstig zijn daar weet ze ook nog niet zo goed mee om te gaan. Maar dat gaan we dit jaar oplossen :o. Ze is momenteel ook erg geïnteresseerd in veulens.

Puberen kan altijd, dat komt nog wel terug in fases denk ik.

Mijn oudje kan er anders ook nog wat van, die luistert soms nog slechter :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:09

Haha ohnee, ik heb nu deze maand ineens het idee dat alles waar ik 2 jaar mee bezig ben 'is gevallen' . Dus ik hoop dat we dat vast kunnen houden :') . Ik moet eerlijk zeggen dat ze na haar drachtig ook echt zachter en liever is geworden. Dus ik vind laten dekken echt een goed idee :D

Dat, en we zien hier gewoon graag foto's van Fjordenveulentjes :+

@Norwayfjord, super rot, hebben jullie er zelf niks aan over gehouden?

Ik ging stuk om deze foto en dan vooral het hoofd van Pypsa, dat schreeuwt echt: 'mijn moeder haar ideeën zijn stom' -O-

Afbeelding

Ze is nu 5 en kan eigenlijk alles op het erf. Ik ga binnenkort denk ik voor het eerst naar buiten, waren die van jullie dan ineens alles vergeten of ging dat netjes?

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:35

Mijn merrie is 15 en pubert nog steeds, maar dat wil je vast niet horen :')

Haar eerste kilometers waren juist buiten en we begonnen pas later in de bak. Ik vond dat de eerste jaren nog te belastend voor haar. Met mijn 3-jarige wil ik dat ook zo aanpakken alleen neem ik voor hem iets meer tijd.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:31

Wel leuk hoor die foto, ruitje! Ben benieuwd hoe het gaat als je buitengaat. Hier moet ik wat meer met de jonkies buiten gaan en ook op het erf. Twee verschillende karakters hier, haha. Een rustige die niet heel snel onder de indruk is van iets behalve vliegenspray en water. En dan 1 die alle kanten opspringt, maar zo stoer is en altijd weer probeert maar die zich los laat wassen :D

Oh Finnea, ik zag net dat Solfin een zoon van Galant was. Prachtige hengst. Vorige week was ik er op bezoek omdat ik stilaan hengsten aan het bekijken ben voor mijn merrie volgend jaar. Thule stond bij de eigenaar van Galant namelijk en Galant stond ook op mijn lijstje. Ik vind Solfin goed gelukt! :D

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:27

Thanks, dat vind ik ook :D <3 Ik heb destijds heel bewust voor deze combinatie gekozen en durf nu wel te zeggen dat Sølfin precies is geworden wat ik gehoopt had!

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag voor het eerst iets op z'n rug en een bitloos hoofdstel om. Niet boeiend <3