[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wonkeydonkey

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:03

Dat zou wel super zuur zijn zeg.
Even een deken erop, als je die hebt.
Derfen smeren?

Furst
Berichten: 727
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:08

Derfen ken ik niet. Heb geen dekens voor de kleintjes want daar groeien ze zo uit, haha. Het is ook nog niet dramatisch, maar ik snap het niet..

Wonkeydonkey

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:10


mvdbijl

Berichten: 3685
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:44

Wat voer je momenteel?

Maartje7

Berichten: 137
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:54

Wat vervelen Furst!

Udsie krijgt Havens opti grow. Hier deed hij het tot nu toe goed op, maar met de jeuk wil ik de suikers en zetmeel toch liever omlaag. Verder is er bij ons niks veranderd. De jeuk was al aanwezig voor hij het gras op ging. Ik ga nu Metazoa proberen. Mijn shet krijgt dit ook en doet het daar super op. Hierdoor kan ik ook Udsie alvast rustig laten overstappen. Hij vindt het in ieder geval erg lekker!

Akshay
Berichten: 2084
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:13

Hier helaas op dit moment ook 3 stuks met jeuk.. Waarvan ik het van mijn oude Fjord al jaren weet. Maar die is nu afgelopen weekend volledig kaalgeschoren, dus ik ga vanmiddag zijn eczeemdekens weer eens tevoorschijn halen.

Jonge Fjord en IJslander hebben alleen ook erg jeuk nu.. Wordt humor, want die IJslander krijg ik dus niet in een deken, die trekt hij uit.
Goed wel om even kritisch aan de brokjes te denken. Ik ga eens proberen wat er gebeurt als ik IJs zijn vitaminebrok halveer.

We hebben gisteren geprobeerd schofthoogte op te meten, met 2 waterpassen :')
Voor Rafiki kwamen we op 1.41 uit. Mijn oude Fjord Diddle kwamen we op 1.295 uit.. Aangezien die volgens mij 1.35 is zitten we er gewoon 5 cm naast waarschijnlijk :') Anyhow, binnenkort komt er iemand met een officieel meetstok. Ik heb ook geen idee hoe het precies werkt :D

Wonkeydonkey

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:36

Hier is er (ongegronde) angst voor de meetlat. We oefenen wel zo af en toe.
142 cm hebben we afgelopen week gemeten, maar dat kan ook wel anders zijn met zijn gedrentel.
Wat gek dat er zoveel jeuk is overal.
Hier gelukkig niet, ik heb 13 jaar een Fries met eczeem gehad, wat een gedoe was dat altijd.

theadora99

Berichten: 3644
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:37

Wij wilden gisteren even ons grondwerkles-huiswerk doen, maar de bak was bezet dus we zijn het bos naast stal ingelopen. Hij was zo relaxed dat we daar de oefeningen hebben gedaan. Er zijn paarden, vogels en zelfs bellende fietsers langsgekomen. Hij gaf er niks om (al hielp het misschien dat het gras ook interessant was, haha).
Afbeelding

Furst
Berichten: 727
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:37

Ik voer momenteel alleen hooi en de paarden vreten de graskanten af alsof hun leven er vanaf hangt. Dus ik snap het niet. Voor mij zou het heel gek zijn als ik nu twee eczemers kocht. Gelukkig is het niet dramatisch hoor. De staart ziet er nog goed en mooi uit gelukkig. Enkel wat lossen haren, maar zoals beschreven er zijn echt wel schijnt heel veel muggen.. en zie het nooit overdag. En dan heb je Unola, die nu wat raar doet aan 1 kant van haar gezicht als je nog maar wijst. Toevallig meegemaakt met mijn warmbloed paar jaar terug, die had op zijn wang gebeten en een wondje toen. Dus ik wacht even af.

Ben benieuwd wat Udsie van de Metazoa gaat vinden. Hier vond ik ze er enorm schrikachtig van. Vandaar even gestopt met alles en enkel hooi en zelfgeplukte kruiden.

Knappe Sepp! Hoe doet hij het nu?

Maartje7

Berichten: 137
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:29

Wat kan ie lekker lopen <3
Afbeelding
Afbeelding

mvdbijl

Berichten: 3685
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:42

En hij kan geen luisjes hebben? Metazoa ben ik geen fan van. Rixx schuurde eerst ook wel eens maar sinds hij Florian eet, de Vimi (balancer) gaat het heel erg goed.

Je hooi is getest? Dat schiet niet erg in eiwit uit?

Furst
Berichten: 727
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:00

Waarom geen fan van Metazoa @mvdbijl?

ruitje

Berichten: 12426
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 06:17

Voor mij zou eczeem oprecht een reden zijn om een paard te verkopen, ik ga heel erg slecht op het management en de zorg die daar bij hoort. Had nier echt bedacht dat dit veel voorkwam bij Fjorden dussss: New fear unlocked :')

Mijn meiden staan op super arm hooi en basisbrok. De jongste krijgt nog een ieniemienie plukje voordroog omdat ze dat kreeg als veulen en de overgang naar dat arme hooi niet zo'n goed idee vond :+ .

Deze week weideseizoen begonnen dus dan gaat ook dat er af.

Mijn meiden zijn oprecht van de 100 paarden die we hebben staan het goedkoopst. Eten weinig, verbruiken 0 stro. Laatst had ik boxen tekort ivm uitstel weideseizoen en heb ik ze samen in een box gehad.

Financieel gezien kosten mijn 2 Fjorden mij evenveel als 1 ander paard :o

Idem voor hoe ze was als fokmerrie: eerste veulen, maar meteen zorgen en het veulen was zo enorm zelfstandig meteen.

Echt een verademing dit ras :o

Weet niet of dat bij jullie ook zo is verder?

NorwayFjord

Berichten: 3203
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:22

Tot nu toe is Olaf nog niet zo goedkoop geweest met in januari 2 weken kliniek en nu droes met flink bijvoeren :+ Maar normaal gesproken is hij in onderhoud absoluut niet duur nee, alleen hooi en hij krijgt brok bij voor de vitamines. Verder staat hij (behalve nu) buiten in de paddock 24/7. Op de wei hebben ze nog niet gestaan hier

Lucia88

Berichten: 555
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:26

Ik ben zo gek met mijn fjord (en haar dochter kruising ijslander) dat ze beiden denk ik juist net zoveel kosten als anderen voor een groot paard betalen, ik wil ze graag de beste zorg en voer aanbieden en voor het hooi ophalen rijden we een uur om zeker te weten dat we kwaliteit hebben. Stro voer ik juist bij zodat ze lang te knabbelen hebben als het hooi op is en verder investeer ik graag in leuke voerplekken, verrijking. Wel vind ik het ideaal dat ze niet zovaak naar de smid hoeven, ivm hele harde hoeven die goed bij te houden zijn door af en toe even een rondje asfalt tr stappen.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:59

Qua voer bij mij ook goedkoper dan mijn vorige paarden (warmbloeden). Alhoewel ik het in de zomer wel handig vond dat die gewoon 24/7 de wei op konden.. Nu toch wel meer zoeken naar evenwicht paddock / gras. Dus over het hele jaar is de kost voor het hooi gelijk gebleven. En de aankoop van een Haybutler had ik niet hoeven doen als ik geen fjord had gekocht :D

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:37

Mijn fjord is huge en bunkert net zoveel weg als een warmbloed helaas :') :))
Dus helaas gaat voor mij die vlieger niet op :=

Wonkeydonkey

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:18

Loki staat op vol pension, dus die is sws duur. :Y)
Straks verhuizen, ik zal een foto plaatsen als hij op zijn nieuwe stal staat.

Wonkeydonkey

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:56

Gaat het vandaag niet door, morgen dan maar een herkansing.

Maartje7

Berichten: 137
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:56

Wat jammer Wonkeydonkey. Veel succes met de verhuizing morgen!

Ik moet zeggen dat ik Udsie na het weekend eigenlijk niet meer zo heb zien schuren, dus misschien inderdaad toch een hooibaal waar hij niet lekker op ging. Hooi is niet getest op eiwitten, wel op suiker en die was rond de 7% dacht ik.

Luizen verwacht ik niet, maar ik hou het in de gaten. De andere paarden hebben overigens geen jeuk.
Florian ken ik niet. Ik ga mij er eens in verdiepen :) Al ga ik nu wel eerst door met de Metazoa, want ik wil niet te veel wisselen met het voer.

ruitje

Berichten: 12426
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:35

Voer doet een hoop hoor, ik duim dat dat het is :) !

Waarom ging de verhuizing niet door Wonkey?

Wonkeydonkey

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:40

De stal eigenaar, van de nieuwe stal, die heeft een grote opfok en die gingen naar buiten vandaag. 25 van die jonge paarden die wilden gaan buurten en liepen 3 kilometer verderop.
En we wilden hem niet te laat gaan verhuizen, dat vind ik oneerlijk, dan zou hij tegen het donker pas op de nieuwe stal komen.

Maartje7

Berichten: 137
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:21

Van het weekend heeft mijn zusje foto’s gemaakt van Udsie met een wit doek. Wat kan hij toch genieten van dit soort aandacht <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:25

Oh wat heerlijk zo'n paard! <3 Mijn jonkie vindt dat ook heel leuk maar mijn merrie niet. Die kan dan alleen maar heel boos kijken. Leuk als je met beide op de foto wil maar niet heus :')

theadora99

Berichten: 3644
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:18

Furst schreef:
Ik voer momenteel alleen hooi en de paarden vreten de graskanten af alsof hun leven er vanaf hangt. Dus ik snap het niet. Voor mij zou het heel gek zijn als ik nu twee eczemers kocht. Gelukkig is het niet dramatisch hoor. De staart ziet er nog goed en mooi uit gelukkig. Enkel wat lossen haren, maar zoals beschreven er zijn echt wel schijnt heel veel muggen.. en zie het nooit overdag. En dan heb je Unola, die nu wat raar doet aan 1 kant van haar gezicht als je nog maar wijst. Toevallig meegemaakt met mijn warmbloed paar jaar terug, die had op zijn wang gebeten en een wondje toen. Dus ik wacht even af.

Ben benieuwd wat Udsie van de Metazoa gaat vinden. Hier vond ik ze er enorm schrikachtig van. Vandaar even gestopt met alles en enkel hooi en zelfgeplukte kruiden.

Knappe Sepp! Hoe doet hij het nu?

Sepp doet het supergoed! Hij is echt heel ‘volwassen’ ineens, zowel qua uitstraling als qua gedrag. Echt een heerlijk paard om mee te werken.