[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Deniise_

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:29

Links achter binnenkant van het boven been, boven de hak zeg maar. Dus daar buigt het niet. DA ed hebben er ook al naar gekeken en ik houd het zeker goed in de gaten! Was heeel bang dat het ging ontsteken, daar leek het gister op, maar vandaag gelukkig al een stuk rustiger. Ik ga mesitran smeren en kijken of het beter gaat, anders maar een bezoekje van de DA...

Het weer hier viel vandaag wel mee, af en toe wat regen. Gister waaide het wel heel erg hard!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:36

calendula zalf helpt ook goed tegen wild vlees! Moest ik ook op cameron zijn been wond doen. Moest dan eerst schoon maken met betadine en dan die zalf erop.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:39

Oke dankje! Dan kan ik dat ook nog proberen! Maar had hij al wildvlees of was het om de vorming te voorkomen? Goos heeft het, maar het knapt steeds open, dus ik hoop dat het minder wordt als ik ga smeren..

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:55

cameron had begin vorming van wild vlees. Heb 't gelukkig kunnen beperken. Maar je ziet 't nu 7 jaar later nog. Is net eelt op sommige plekken. Op de gehele wond is ook nooit weer haar gegroeid. Zonder die zalf en betadine en schoon spoelen met water was 't lang niet zo mooi geheeld. Gebruik die zalf nu echt voor alle wondjes. Je zult 't wel bij de drogist ofzo moeten kopen. Is voor mensen. Ha ha. Maar wel op aanraden van da gekocht! Das 't zelfde nu met verkoudheid, heb je een paard wat Hoest of last van bronchiën heeft, dan kun je fluimicil poeder halen. Poeder door 't drink water en ze krijgen 't binnen ook geleerd van da toen mijn oude pown verkouden was. Hi Hi

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:41

Even een korte update:

Gister is de DA weer geweest om Eran te controleren en te behandelen. Hij herstelt nog steeds goed. Zijn buik is nog wel wat opgeblazen, maar de hoeven en kroonranden lijken rustig. Hij loopt gelukkig niet kreupel en is vrolijk. Hij heeft echt heel erg weinig conditie nu dus dat moet ik rustig op gaan bouwen. Gelukkig vind hij grondwerken leuk en leert hij supersnel!
Zijn gebit is ook behandeld. Toen de mondklem in zat is zijn mond goed bekeken en werd duidelijk dat het litteken in zijn rechter mondhoek ook aan de binnenkant van zijn mond fors is. Het kan niet anders dan dat het bit een keer door zijn mond is getrokken en dat de hele mondhoek een centimeter ingescheurd is geweest. Waarschijnlijk kan hij daarom nooit (goed) met bit gereden/gemend gaan worden.

Ik heb net het topic van Rubis gelezen. Wat lijkt het ziekteverloop van Eran veel op dat van Rubis. Ik hoop echt dat Eran doordat hij zo jong is en nog in de groei het een en ander kan overwinnen.
Wat verder opviel was de bijtwond die Rubis had veroorzaakt. Eran gaat ook mensen bijten als hij pijn heeft. Als hij zich goed voelt doet hij dat echt nooit. Al een aantal mensen die met hem hebben gelopen toen hij koliek had heeft hij te pakken gehad.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:02

@Gwen: Hebben ze bij de bloedtesten dan nog geen controle op babesiose etc gedaan??

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:23

nou... dat was me een avontuur!

Dacht ik met een vriendin een lekker buitenritje te maken, dus wij stukje galop langs het akker. En toen zat er dus waarschijnlijk aan de andere kant wat in de sloot. Mijn paardje draaide onverwachts om, maar zo snel vanuit galop.. dus bleef niet zitten haha :P en het paard van mn vriendin deed precies het zelfde. Lagen we daar met zn 2 in het akker. Paarden rende terug in een rustig galopje, maar ze moeten een redelijk drukke weg over, dus wij dr achter aan en stal bellen. Dus zij gingen ook zoeken.
Uiteindelijk vond mn zusje de 2 paarden, ze kwamen er rustig naar haar toe lopen, totaal geen paniek haha. Dus wij bij mensen in de auto gestapt en naar mn zusje toe gereden, en daar stonden de 2 sukkels.

Maar alles is goed afgelopen :D

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:59

Even een vraag. Als er een koudbloed wedstrijd in friesland georganiseerd word voor zowel KNHS als voor mensen zonder start pas is er dan animo om mee te doen? De wedstrijd word waarschijnlijk in de regio zuid west friesland gehouden dicht bij de A7. Lees straks ff bij! Ha ha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:50

Ie! Dat is wel schrikken denk ik?! Gelukkig is het goed afgelopen!

Ik woon niet meer in Friesland dus ik zal niet meedoen :n

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:58

hè jammer! Heb je wel in friesland gewoont? Wil eigenlijk eerst pijlen of er genoeg animo is voordat we alles in 't werk zetten. Iedereen met fjord, haflinger tinker en ander koudbloed ras kan meedoen. Al willen we 't eerst niet voor friezen open stellen, omdat we bang zijn dat 't anders een friezen wedstrijd word. Mochten de aanmeldingen tegen vallen dan kunnen we altijd nog friezen combi's erbij doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:05

Ik heb 31 jaar in Friesland gewoond :o als ik er nog had gewoond en vervoer had, was het zeker het overwegen waard!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:56

Oeps! Krijg net op bokt te horen dat onze mannen het niet eens zijn met de strookbegrazing! Ze zijn door het draadje gegaan -:(-

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:56

@Bella: Die testen zijn heel duur en totaal weggegooid geld, aangezien hij er indirect zeer effectief voor is behandeld vanwege de medicatie die hij voor de longen en dikke darmontsteking nodig had. Die behandelingen tijdens de 2 opnamens op de kliniek en daarna waren dermate intensief en dus ook gebruikelijk voor het bestrijden van eventuele bloedparasieten dat die sowieso inmiddels zijn uitgeroeid. Kortom, ik word niks wijzer van zo'n diagnose, het kost een bult geld en een eventuele besmetting is al adequaat bestreden.

De koliek en acute bevangenheid heeft hoogstwaarschijnlijk de forse schade in de darmen als gevolg van wormen als oorzaak. Met die schade kan ineens een dergelijke reactie optreden met dus hoefbevangenheid en mogelijk de dood tot gevolg.

Nu doet hij het gelukkig al een week goed, groeit hard, is vrolijk en kijkt helder uit zijn ogen. Ik hoop vurig dat hij nu voorlopig paard mag zijn.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:07

Ik heb Floyd vandaag voor het eerst in de trailer gehad :)

op en af gaat super en ook tijdens het rijden ging het goed! Hij vond het wel wat spannend want hij was erna helemaal bezweet (was maar ritje van 5 minuten) Morgen moet hij helaas een uur op de trailer omdat ik hem mee moet nemen naar school maar dat gaat helemaal goedkomen!! Ben zo trots op hem! Hij vertrouwede helemaal op mij en dat was echt heel fijn!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:22

Gwenny, hoe gaat het met je paard?
Jodi, hoe ging de trailer rit naar school?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:02

Het gaat best goed met Eran. De dierenarts was donderdag tevreden. Inmiddels is hij sinds ik hem heb zeker 10 cm gegroeid en alweer schiet zijn kont de hoogte in! Het gaat een flinke jongen worden :P.

Sinds zijn laatste ziek zijn is hij enorm veranderd. Zowel qua karakter als qua gezondheid lijkt hij een hoop overwonnen te hebben. Het blijft natuurlijk nog steeds spannend, maar ik heb het gevoel dat hij de winter wel door gaat komen.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:20

@No_No De rit ging echt super!! Hij was heel relaxt alleen de rotondes vond die wat lastig maar het ging super!! Binnenkort foto's van de schriktraining haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:19

Dat is mooi gwenny!! Hoe oud en groot is hij nu dan? Dat heb ik even gemist geloof ik..
Hopelijk blijft het in een stijgende lijn verbeteren!

Jodi, die rotondes zijn ook erg vervelend voor paarden. Ze worden van de ene naar de andere kant geslingerd.. Maar fijn dat het verder allemaal goed ging!! Ben zeer benieuwd naar de foto's!!

Ed heeft gewerkt (dubbele longe).. Hij zweette zelfs! Arm paard ~~}> hij is echt zo super lief! Hij doet zoooooo zijn best! Hij geniet ook echt van de aandacht. Je kan hem uitstappen zonder hem vast te houden, hij sjouwt gewoon achter me aan! Omdat hij het zo goed deed kreeg hij een handje müsli en kon ik hem zonder vast te zetten zo afsponsen.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:39

Eran is nu bijna 4.5 jaar en rond de 1.50 m groot.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:24

Zo! En dan nòg zo aan het groeien?! Mijn zus haar jongste groeit, tot ergernis van mijn zus, ook zo enorm. Hij is al 5 maar groeit nog steeds met enorme scheuten! Ook steeds eerst de kont een eind omhoog en dan de schoft _O-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:08

Die van mijn zus was te vroeg geboren en groeide ook heel slecht, zal wel met een slechte start te maken hebben misschien?
Maar ben benieuwd hoe groot je paardje wordt :D

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:53

ah top dat 't de goede kant op lijkt te gaan met Eran! Mooi maatje ook! Was ie al beleerd? Wat zielig voor ed, grapje! Zijn ze niet weer ontsnapt? Mooi jodi dat 't goed ging! Met rotondes heb ik nooit problemen gehad. Cameron vind vrachtwagens die achter hem staat als we stil staan niet leuk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:28

Veel fjorden zijn pas op hun 5e of 6e uitgegroeid, kan je soms nog verbazen wat er na hun derde nog bij kan komen!! Eran is natuurlijk ook langer hengst geweest, dan steken ze de energie soms ook in andere delen, hihi.. Er wordt gezegd dat een paard groter wordt als je ze vroeg laat castreren, je weet natuurlijk nooit wat het was geworden als je hem niet of juist wel had laten castreren, dus blijft gissen!!

Fjella, van drie, heeft ook weer last van kofje (kont hoger dan schoftje, hihi). Ze is nu een nette 1.46 en ik vind haar wel groot genoeg, dus heb gezegd dat ze daar mee op moet houden.
Ze was gisteren wel weer superbraaf voor de wagen!! In het begin wat onrustig, maar dat ging al snel beter.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:37

hoe vaak heeft ze ervoor gestaan? En mijn da zegt juist dat zodra je ze castreert er bijna niks meer op komt kwa hoogte. Archy is jong gecastreerd en daar is echt bijna niks meer bij gekomen. Die was als jaarling wel al giga! Hij loopt nu echt zo fijn! Ben benieuwd welke klasse 't vrijdag word... Is nu nog L1. Ha Ha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:51

Ed vandaag weer even gereden. Hij doet het zoooooo goed! Iedere keer is er vooruitgang *\o/*
Ik heb vandaag alleen gereden, erg jammer want ik had graag foto's willen zien! Hij liep steeds vaker en langer laag rond en wilde steeds meer buigen. Ook liet hij meer los in de kaak en liep hij veel ruimer.
Erg trots op Edje <3