[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:18

Klinkt goed hierboven :) Concept van doetzelfstal klinkt ook goed moet ik zeggen!

Ik ben gister na een half jaar eindelijk weer tussen de paardjes geweest, pfoeh wat had ik dat gemist zeg! Lekker tussen alle Fjorden doorgebanjert, en m'n oude lieveling stond er ook gelukkig nog dus die heb ik ook de nodige aandacht weer gegeven. Kan niet wachten om na m'n stage periode weer te gaan rijden :'D
Vind 't echt zonde dat ik in februari heb 'moeten' stoppen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:40

TolineS veel plezier.
Marjan1986 succes. Beterschap.
No_No spannend. Klink als een super stekje. Die van mij staat ook zo iets alleen dan volledig verzorgt, maar help ook wel eens met stront ruimen (als ik er ben).
Courses soms moet je keuzes maken die even wat minder leuk zijn, maar ja als het voor je toekomst is. ;)

Oef ben nu niet zo blij meer. Heb dus door die maffe actie behoorlijk wat last van mijn rug. -O-

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:49

TolineS, veel plezier!
No_No. Leuk nieuwe paarden dus! Die stal klinkt wel lekker.

Ik ben blij dat ik dat allemaal niet meer heb. Ik heb de hele kudde aan huis staan, en er komen er nog 6 bij voor de opfok :) Wordt nog druk hier :').

Marcella, :(:) voor je rug.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:11

Yep Bussloo bij apeldoorn ... We zijn nu onderweg daar naar toe. Even afleiding zoeken want ik vind het altyd dooodeng met de trailer op stap. Zie in mn hoofd altijd doemscenarios....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:43

Wij zijn weer thuis.. Stal blijkt compleet verrot te zijn |o we hoeven ons voorlopig nog niet te vervelen dus!
Maar goed, paddock is klaar, uitloop is klaar. Stal zullen we eerst niet gebruiken, die moet eerst gerenoveerd worden. Nog tegels zoeken en dan ook bestraten zodat de helft van de uitloop verhard is.

Busloo is leuk! Is het strand open voor paarden? Of gaat dat helemaal niet open voor paarden. Is de trailer rit goed gegaan? Lekker gereden?

Hoe ging de wedstrijd? Beetje opgeknapt ondertussen?

Cp, dat klinkt behoorlijk druk zeg!

Courses, heb je het te druk met stage om bij de paarden te kunnen zijn? Vervelend zeg..

Marcella, hopelijk knap jij ook snel weer op :(:) spieren hebben dus toch een klap gehad..

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:05

ja hoor trailerrit ging super. dex staat stokstijf stil. Cross ging ook top!! weigering op hindernis 1 maar dat was mn eigen domme schuld. Verder foutloos!! Zooo trots op mijn kereltje!! Nu op naar SGW Neede BB over 2 weekjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:28

Cp112 dat wil iedereen wel paard aan huis hebben.
No_No balen dat de stal compleet verrot is.
TolineS super dat alles goed ging.

Wegens dat maffe gedrag van gisteren durfde ik het niet aan om het bos in te gaan en daarbij nu stervensdruk met wandelaars. Heb dus maar mijn barefoot cheyenne er weer opgelegd en daarmee gereden in de bak. Zadel is ideaal voor een rug die een beetje vast zit. Bollie flink aan het werk gezet en gevolg was dat de druppels zweet overal over zijn lichaam heen liepen. Kreeg gelijk commentaar wat ik uitgespookt had met hem. }> ~~}>

En hem nu nog niet onder deken gezet. Ik kijk een woensdag wel even. ;)

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:36

Ik twijfel nog over nu wel of geen deken. Ik kan niet aan een passende 0 grams komen en als hij een dek op krijgt moet het meteen voor 24 uur per dag. Het plan is nu om in oktober te beginnen, maar het koelt al wel behoorlijk af. Dus mischien dat ik de onderkant van zijn hals scheer zodat hij kan koelen mocht het te warm worden en hem onder 100 grams zet vanaf over ongeveer een week. Het plan is om hem te scheren in oktober, maar hij maakt nu zo weinig vacht aan dat ik het zonder te scheren ga proberen.
Kortom twijfels, en tips zijn welkom!

Verder een update over zijn wel en wee. Hij is weer zeer ernstig ziek geworden. Hij heeft ernstige koliek gehad en was vorige week acuut zeer ernstig hoefbevangen aan alle vier zijn benen. Voor beide sloegen de medicijnen goed aan en lijkt hij er goed doorheen gekomen te zijn. In de ziekteperiode is hij weer hard gegroeid en lijkt een stuk sterker te zijn geworden. Het blijft nog wel spannend en bij de volgende keer dat hij ziek wordt moet ik hem helaas in laten slapen. Het geld is meer dan op en ik kan het niet meer verantwoorden. Ik hoop echt dat dit moment niet aan de orde komt.
De koliek is hoogstwaarschijnlijk ontstaan door ernstige darmschade als gevolg van wormen en kan eigenlijk ieder moment terugkomen. Qua voer kunnen bijna geen aanpassingen meer worden gedaan dus is het de tijd die uitwijst of hij het redt of niet. De oorzaak van de hoefbevangenheid is onduidelijk. Waarschijnlijk hangt het ook samen met de stofwisseling in zijn darmen of speelt er onderliggend iets aan nieren en/of lever of heeft hij een ziekte die we nog niet kunnen ontdekken. Ook die bevangenheid kan weer ineens terug komen.
Kortom, het diertje heeft veel inwendige schade, maar wil ongelooflijk graag leven en ik gun hem een paardwaardig leven!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:36

Ik kom weer even binnenvallen lees al weer een tijdje mee en reageer zo nu en dan eens omdat ik heb zo druk heb met de studie..

@gwenny wat lastig ik ben geen fan van scheren als ze 24 uur buiten staan. Ik bouw het altijd op. Eerst 0 grams en dan bouw ik het verder uit met meer grams.. Daardoor kwam de mijne minder in het haar wat enorm scheelde omdat mijne ook 24 uur per dag buitten staat.

En ik schrok van je update! Dat moet zeer heftig geweest zijn voor zowel jou als je paardje!

Nu een update van mij:

Op schol organiseren ze een schriktraining en ik ben van plan om met Floyd mee te doen het lijkt me echt super leuk! Zijn er mensen die al eens een schriktraining hebben gedaan?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:10

Schriktrainingen zijn erg leuk om te doen! Eran is nergens van onder de indruk haha, maar hij is wel net wat rilaxter als ik een stukje met hem ga wandelen.

Eran staat 's nachts op stal en met droog weer overdag in de paddock. Hij staat niet in de regen buiten want daar krijgt hij longontsteking van. Ik wil vanwege zijn longen voorkomen dat hij in de winter bezweet raakt, maar hij mag ook niet te koud worden tijdens het werk. Dus dat is echt een dilemma. Vorig jaar heb ik hem helemaal moeten scheren omdat hij in de kliniek stond waar het 18 graden was en hij het echt te warm had. En vervolgens moest ik hem warm inpakken aangezien het later op stal sommige nachten -25 werd. Dit jaar wil ik kijken of ik hem niet helemaal hoef te scheren, maar ik twijfel enorm over hoe ik het aan ga pakken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:35

Half scheren vind ik persoonlijk nog veel moeilijker om in te schatten of het niet te warm/koud is. Juist de weke delen worden vaak geschoren omdat ze daar het snelst zweten. De rest heeft een goede wintervacht dus waar doe je dan goed aan?
Mijn keuze zou zijn: nu een regendeken op, bij nachten onder de 10 graden een dun dekentje er onder en dat dan naar kou op voeren.
Maar ieder zo zijn eigen idee en ervaring natuurlijk!

Sterkte met hem.. Het klinkt heftig

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:01

nachten komen al onder de 10 graden. Hi Hi. Dubbele dekens ben ik geen fan van. Zou wel half scheren bv vanaf half buik, hals en kont naar onder alles eraf en dan beginnen met ongevoerde regen deken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:44

marjan1986 schreef:
nachten komen al onder de 10 graden. Hi Hi.

Oh! Nou je het zegt!! Vanmiddag was het hier zelfs maar 10 graden -O- veel te koud!!

Onze stal begint ergens op te lijken :o morgen nog wat klussen en dan is het zo ver!!
We moeten nog tegels hebben.. Dat is wat minder! Maar dat is niet enorm belangrijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:57

Gwenny beterschap met je beestje.
En betreffende scheren zou dan in ieder geval niet de buik scheren aangezien hier ook geen deken zit en dus ook moeilijker warm te houden is dan.
Jodi93 alleen zelf georganiseerde schriktrainingen.
No_No die nog druk aan de klus is. Op marktplaats worden vaak zat gratis tegels aangeboden. ;)

Vandaag bollie dus regendeken opgedaan. En hij was trouwens stik sjago, maar toch nog een paar mooie foto's gemaakt. En moet echt gaan oefenen op bewegende paarden er is namelijk maar 1 foto redelijk gelukt. :=
Afbeelding
Afbeelding
Langleve een zakje voor de oortjes naar voren.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:11

Archy vandaag weer gereden! Eindelijk weer! No_no wil straks wel foto's zien als alles af is hoor! Ben heul beniewd! Archy zou vandaag ook een hap nemen uit de stal kat zijn rug! Monster!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:09

Wat voor camera heb je Marcella? Een SR?

Saar is helaas niet drachtig :n Maar wel er voor het eerst opgezeten gisteren *\o/*
Ik had vorige eigenaren gesproken en die zeiden dat ze 5 jaar niet bereden is omdat ze steeds bokte.
Dus wij al een beetje voorzichtig, eerst aan de longe (zonder iemand erop), hartstikke braaf. Zadel erop, geen kik. Voet in de beugel en beetje hangen, nog niks. Dus is mn vriendin maar gaan zitten. Wegstappen ook net zo braaf, alsof ze het gisteren nog gedaan had.
Als je iets voorover gaat hangen of uit balans komt stopt ze direct.
Stap, draf, galop, stuur, rem en halt. Alles zit er perfect op. Ja het ziet er nog niet netjes uit antuurlijk maar we lieten haar gewoon eventjes lekker lopen, balans is uiteraard nog slecht en buigen is ver te zoeken (niet zo gek met zo'n vatsig lijf :=). Maar geen bok gezien, ze vond het hartstikke leuk om weer wat te doen.

Daarna zadel eraf gehaald, vraagt mn vriendin of ze er ook zonder zadel op zou kunnen, kzeg jawel maar als ik Saar vast moet houden dan kan ik je geen voetje geven.
Paar stappen naar achteren, aanloopje en hup, erop geklauterd. Geen probleem.

Ik heb foto's en filmpjes maar die staan nog op mn foon.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:41

Wat een rust hier! :P

Hier het filmpje van Saar

Ik ben eergisteren naar Lady Gaga geweest, ooooh wat was dát gaaf! Ik ben helemaal geen die hard Lady Gaga fan maar het is zo'n spektakel. Echt té gaaf. Volgende keer ga ik zeker weer!
Dit was de entree.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:34

Ik zié geen Saar.. -O- wat goed dat ze zo lekker braaf is!
Lady gaga, leuk!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:39

Geen Saar? :? Je kan het filmpje niet zien bedoel je? Hier doet ie het gewoon....

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:29

schrik trainingen zijn erg leuk! zelf op stal laatst mee gedaan met beide paarden. En paar jaar gelede met archy bij de balingehof mee gedaan met een Dachte schrik trainin met rook vuurwerk licht etc! Ook erg leuk!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:50

Ik kan het filmpje niet zien nee :n

Schriktraining heb ik nooit gedaan. Lijkt me wel erg leuk! We hebben zelf wel eens wat gedaan met gekke dingen (paraplu, plastic etc) en dat ging toen erg goed!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:03

Ik heb een Canon 350D spiegelreflex een oudje ideaal om mee te beginnen met oefenen. ;)
Cp112 super dat het zo goed ging en leuk filmpje, maar is die bak nu zo zwaar...

Hier bezich geweest met het stukje waar de mijne op kom te staan. Laten we het zo zeggen schuurproef maken dat de boel niet bij de minste of geringste plat lig. En daarna nog even in de bak gereden alleen voorwaarts neerwaarts en dat heel zwaar volgens bollie. En daarna nog even lekker geknuffeld met de teddybeer. Hij had dus zijn goede humeur weer terug gevonden. <3

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:21

De 350 is een leuke camera!
Heb je het op de sport stand staan? En alles automatisch? Dat scheelt weer! Verder de camera niet meebewegen met het paard. Het lijkt er op dat de camera met het paard mee beweegt.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:25

Hoi allemaal!!

Waarschijnlijk weten jullie al niet meer wie ik ben hahaha, heb wel de hele tijd mee gelezen, maar nog geen paard om het over te hebben.
Maaaar vanaf morgen wel! Ik ben het weidemaatje van No_No en morgen gaan we de knollies ophalen :D :D
Dus dan zal ik ook foto's plaatsen van de wei, stal en natuurlijk de nieuwe aanwinsten!

Ik kan het filmpje wel zien trouwens, leuk dat ze het zo makkelijk oppakt!

Groetjes Denise :wave:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:29

Heb de camera niet om alles automatisch te doen, maar om er juist meer mee te doen
. Maar weet wel al waar het probleem zit en paard in beweging houden en foto's maken is geen succes.

_Deniise_ veel plezier morgen en veel foto's maken.