[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:11

Ik snap best dat als je een paard koopt wat achteraf al ziek bleek dat je daar niet blij mee bent, maakt niet uit waar je hem vandaan hebt
maar om dat nu gelijk GIF voor het forum te noemen slaat natuurlijk helemaal nergens op

snap best dat er frusraties zijn als je zo een aankoop hebt gedaan

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:19

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:52

Mooi paard ja! Mijn spaarpot laat het ook nog niet toe..

Wie heeft haar paard nou verkocht..? Sorry, maar ik ben een echte namendyslect..
Veel sterkte.. Altijd moeilijk dat soort dingen..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:22

dat is marjon :D ik ga van de week bij een bokster langs die paar jaarlingen heeft lopen en 2 hengst veulentjes...
misschien toch ook maar voor wat jongers kijken en dan maar gewoon paar jaar wachten er valt nog genoeg te doen met die kleine hummeltjes

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:58

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:08

Die vind ik dus ook echt veel en dan ook veel te duur!!!! die moet echt met 1500 euro blij zijn....

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:09

NathalietjeB schreef:
No_No schreef:
Heh... Balen zeg.. Dat is ook een beetje mijn angst met verder weg kijken.
Is er niets meer in jouw omgeving? Welke regio zoek je?

t liefst omgeving noord holland...
ik ken eigenlijk ook niet echt handelaren of fokkers hier in de buurt ofzo die fjorden verkopen.
ik denk dat ik zelfs de leeftijd ga verleggen van veulen tot 15 jarige...veulentje is ook goed.

maar ik ga ook op de paardenmarkt ik zuidlaren kijken als daar wat leuks staat gaat die gewoon mee naar huis :j

Kijk echt heel goed uit daar!!! Want echt bijna alles mankeert daar wat.... en ze durfen nog te vragen ook voor hun paarden... Mankeren ze niet wat aan de benen, dan is het wel iets met rode wormen of wat anders dat ze onder de leden hebben. Wij hebben er 3 jaar geleden een Fjorden enter en een Haflinger enter weggehaald. Leek daar heel erg leuk, maar de ellende begon thuis met de haflinger! Bleek daar ingespoten met iets verdovends, (hoorden we 1 jaar later) was daar zo braaf, maar 1 maal op de stal een dag later, brak die letterlijk de box af! naar buiten gedaan met een shet van mij maar die was er weer snel uit, want dat haffie vrat hem gewoon bijna op uit nijdigheid! Na een week was alles gelukkig over, maar die heeft het zeer waarschijnlijk niet leuk gehad bij de vorige eigenaar.... Maar word dus wel verkocht als braaf, en ja dat was ze ook op de markt.... 2 weken later haffie ziek, bleek ze vol te zitten met rode bloedworm en lintwormen.... Dit al zo erg dat het het hard al aangetast had, gelukkig is ze hier ook weer bovenop gekomen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:24

Gwenny schreef:
Het paard is niet gekeurd omdat het niet hoeft omdat ik particulier ben en de verkopende partij professional. Dan is het woord van de verkopende partij voldoende. Bij een overeenkomst tussen twee particulieren is een aankoopkeuring doen wel aan te raden omdat de onderzoeksplicht bij de kopende partij ligt.
Tsja dat was de verkoper van mijn paard ook en ik was ook particulier..... Maar denk dat 9 van de 10 particulier kopen..... en dat 9 van de 10 particulieren hun paard ook laten keuren..... :j
Uit je vorige stukje begrijp ik dus wel dat toen je hem kocht hij niet ziek was, maar dat later wel werd... bewijs dan maar eens dat hij al ziek was bij de verkoper en dat de verkoper hier ook van af wist! Vind dit altijd zo makkelijk praten....

De aandoeningen die hij had waren al langer aanwezig en zijn te wijten aan slechte verzorging, verwaarlozing en ernstige mishandeling. Verder zal het altijd een zorgenpaard blijven die speciale zorg, speciaal voer, en speciale huisvesting nodig heeft. En daarnaast zeer regelmatig een orthopedisch smid moet zien. Daarnaast is gebleken dat hij getraumatiseerd is en bijvoorbeeld angst voor het bit heeft, een litteken van een ruime centimeter in een mondhoek heeft en doodsbang is voor iets wat op een zadel (zoals een opgevouwen deken) lijkt

Deze dingen zoals litteken mondhoek valt toch op bij het kijken? En als je een paard wilt kopen dan rij je er toch op? lijkt mij als ie dus beleerd is? dan was je er voor de koop achter gekomen hoe hij zou reageren.... Maar ga hier verder ook niet op in.... Niet leuk wat je hebt meegemaakt, maar vind die wel een beetje zwart makerij hiero.....

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:02

Toen weken later de diagnoses van waarom hij ziek werd werden gesteld, kon de conclusie niet anders zijn dan dat dat het aandoeningen zijn met een chonisch en dus langer aanwezige (verborgen) oorzaak. De pony toonde wat sloompjes/braaf maar deed verder wel zijn ding. Daar zag ik niks aan. De eerste weken bij mij merkte ik wel dat hij niet lekker was, de dierenarts had een wat optimistisch afwachtend beleid, maar hij werd steeds zieker met twee keer een spoedopname tot gvolg en verder onderzoek. Zoiets doe je niet als een pony niet lekker is als eerste. Op longfoto's en echo's van darmen en longen kan je zeer ernstige schade zien die niet van de een op de andere dag is ontstaan. Daarom kan ik hier ook rustig zeggen wat ik zeg. Ik kraam geen onzin uit, maak niemand zwart, maar vertel gewoon hoe de feiten zijn.
Pas bij het verharen werd het litteken zichtbaar. Dat de pony angst voor het bit had bleek toen ik een hoofdstel wilde passen en de pony op de achterbenen ging staan en bijna achterover sloeg.

Nu staat hij op de wei (met mate), in de paddock en doet wat licht grondwerk. Verder kan hij niks en is de vraag of er ooit meer met hem gedaan kan worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:31

Gwenny schreef:
Het paard is niet gekeurd omdat het niet hoeft omdat ik particulier ben en de verkopende partij professional. Dan is het woord van de verkopende partij voldoende. Bij een overeenkomst tussen twee particulieren is een aankoopkeuring doen wel aan te raden omdat de onderzoeksplicht bij de kopende partij ligt.

Niet gekeurd geen poot om op te staan. En dat laatste geld ook als je bij een professionele stal koopt de verantwoording ligt ten alle tijden bij de kopende partij. :roll:

Sorry maar dit afschuiven. :o

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:42

Als je een paard klinisch laat keuren zie je ook niet altijd alles dus of dat nou veel helpt is ook niet altijd het geval

Als je bij een professionele stal een paard koopt mag je toch verwachten dat het gezond is, dat gwenny teleurgesteld is kan ik daarom ook zeer zeker wel begrijpen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:52

Ook al koop je bij een professionele stal je blijf ten alle tijden als koper zelf verantwoordelijk en dit kan je dus ook niet op een professionele stal afschuiven.

Zou zeggen sla de wetteksten erop na dan weet je het zeker.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:00

Tuurlijk blijf je zelf verantwoordelijk maar een teleurstelling kan ik wel begrijpen omdat de verwachtingen van een professionele stal hoger zullen zijn dan bijv bij een particulier kan ik me zo indenken.

Het kan ook pech zijn en het zou zomaar kunnen zijn dat de verkopende partij hier ook niets van wist en dat het dus pech is voor de koper
alleen nogmaals snap ik dat gwenny in haar verwachtingen is teleurgesteld, zou ik in haar positie ook zijn en ik zou eventueel met de verkoper in overleg gaan of ze hierin iets kunnen betekenen valt altijd te proberen

Vind het al heel bijzonder dat ze het paard nog heeft zo een ziek paard had menig mens allang in laten slapen

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:14

Oef, wat gaat het hier hard opeens! :oo
Ga maar gauw even bijlezen :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:45

ga helemaal met marcella mee! Heb hier 't 1 en ander over geleerd tijdens mijn beveiligings opleiding en twee jaar stage bij vee arts. Stel ik koop een paard van iemand en je komt erachter dat hij een been gebrek heeft binnen 3 maanden na aankoop en 't blijkt dat de vorige eigenaar dit wist omdat die ook bv foto's heeft laten maken Maar dit niet tijdens de verkoop vertelt heeft Maar je door onderzoek hier achter te komen dan sta je sterk. Maar met dat van Gwenny is heel sneu Maar bij de verkoper was er dus niks te zien en dus kan je 't daar niet op verhalen. Tijdens verhuizing van een paard kan zijn hele weerstand wel afgenomen zijn door stress etc en dan kan er dus iets tevoorschijn komen wat al langere tijd speelt en dus ook al bij de vorige eigenaar Maar 't er daar nooit uitgekomen is. En indd bij een klinische keuring komt ook niet alle boven. Blijkt hij goedgekeurd te zijn met de klinische keuring en komt er bv atrose een maand later de hoek om. Dan had je hem rontgelogisch moeten laten keuren dan was 't wel gezien. Sommige paarden met atrose komen klinisch er zo door met buig proeven Maar op Fotos blijkt 't mis. En dat menig mens hem zo'n paard in zou laten slapen is niet waar! Denk dat de meerderheid er alles aan doet wat in zijn macht ligt. Zo hebben wij ook een opgegeven paard er weer boven op gekregen. Paard had de kruis banden stuk en afgescheurd en een stuk bot kapot! Heeft twee jaar revalidatie gekost zou nooit weer een wedstrijd mogen lopen, was nog maar de vraag of ze überhaupt ooit weer gereden mocht worden, vorige week controle en tot M2 is geen probleem!
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 07-08-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:48

ik ben vandaag trouwens voor 't eerst met archy door een giga plas geraced in de bak. Meneer heb ik 8 jaar Maar nog nooit door een plas gekregen! Zo bang was ie er altijd voor. Hij liep er nu zo in zonder aarzelen. Hi Hi

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:54

dat is wel super dat je em eindelijk door een plas heb gekregen.

ik ga denk toch wat rustiger kijken want ik heb geen zin meer om helemaal naar de andere kant van nederland te moeten rijden voor een bezichtiging van een fjord.
dus wacht voorlopig af qua marktplaats enzo..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:03

Tof marjan.
En je hebt idd gelijk, volgens de DA die sjel toen op de foto heeft gezet was hij ook door een buigproef gekomen, want hij liep met de buigproef net zo slecht of goed als ervoor.. en op de foto's was t goed mis.
Dus niet alles zal boven komen in klinische keuring

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:23

Tuurlijk ben je teleurgesteld als blijk dat je koop niet helemaal is zoals je dacht. Maar dan mag je niet zomaar een bedrijf zo behandelen, want dan loop je weer het risico van smaad.

Marjan1986 dan kan je zeer waarschijnlijk wel raden welke opleiding ik nu aan het doen ben. O:) Baal alleen dat ik voor dat laatste onderdeel dus te weinig ervaring heb. En ben nu aan het proberen dat ik ergens bij een bedrijf nog stage kan lopen voor die missende ervaring. Was met een bedrijf bezig en heb de papieren voor pas aanvraag geregeld alleen die laat nu niks meer van zich horen. -O-

Heb alleen wel al een paar telefoontjes gehad met werk aanbiedingen, maar ze hadden alleen mijn cv niet helemaal goed gelezen dat ik nog 1 certificaat mis voor het diploma. |o

Heb trouwens met die van mij gewoon dikke mazzel gehad en eerst 6 maanden geleasd. Einde lease periode klinische laten keuren en alleen opmerking schieffeltje linker voorbeen. En aan de hand daarvan gekocht en nu nog steeds in mijn bezit. 15 Oktober 2000 wezen proefrijden, 29 oktober wezen halen, eind februari 2011 laten keuren en begin maart weer naar Friesland gereden om restbedrag te betalen en paspoort halen. Had namelijk geen vertrouwen in opsturen. Dit was trouwens bij een handelsstal (een van de vele die die van mij op jonge leeftijd gezien had).

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:28

In situaties probeer ik me altijd in beide partijen te verplaatsen

wat zou jij doen als je een paard bij een fokker koopt die later doodziek blijkt te zijn en dit al langer onder de leden had, ongeacht of de verkoper het wist of niet, blij zou niemand ermee zijn

Even heel zwart wit je koopt een brood bij de bakker wat na een dag al gaat schimmelen bijvoorbeeld dan ga je je brood toch ook niet meer bij die bakker halen, je bent dan niet tevreden en dus zul je ook geen positieve mond op mond reclame uitdelen, dat is wel heel zwart wit gezien maar om even een voorbeeld te geven

bedoel ermee dat de negatieve uitingen van gwenny opzich logisch zijn, misschien handiger geweest om de naam van de fokker niet op internet te gooien maar dat is waarschijnlijk uit emotie gegaan, het is haar mening en zo heeft ieder een andere mening
En gewoon hele erge pech maar ik heb respect voor haar dat ze zo enorm veel voor het beestje over heeft petje af

En de opmerking dat gwenny GIF is voor een forum vind ik echt absurd, ze uit haar eigen mening wat andere ermee doen moet ieder voor zich weten, ze geeft alleen haar eigen persoonlijke ervaringen door en volgens mij mag dat gewoon op forums

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:19

Ik ga morgen bij een kijken :D Staat mooi in de buurt *\o/*

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:55

Oeh!! Linkje? Details?

Ik ga zaterdag bij een paardje kijke wat bij de vorige eigenaren van Niaff staat.. maar das helaas geen fjord.. dus dan mag ik hier niet meer kletsen als dat klikt ;( heb toch wel beetje fjordenvirus

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:42

ik ga morgen kijken bij paardje hier dichtbij dus ben benieuwd..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:53

Aaaaah.. allemaal bij paardjes kijken :) vertel vertel

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:19

Ik vertel lekker nog niets ~~}> maar ik ben zeer enthousiast *\o/*