Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
No_No schreef:Zoek jij ook nog een paard dan?
Gwenny schreef:Hi,
Voor het verhaal zie eerdere berichten op Bokt en je kan een PB sturen.
Voor wat betreft de aankoop van een ziek paard: In mijn geval was de verkopende partij een professional, namelijk een hengstenhouder en fokker, Bart en ik een particulier.
Dan is het wettelijk gezien voldoende dat de verkopende partij verklaart dat het paard gezond is. Heel kort na de koop bleek echter het dier doodziek te zijn en zijn wij meteen de benodigde behandeling gestart. Bart is in de gelegenheid geweest op de casus te reageren, dat heeft hij niet gedaan. Wij als nieuwe eigenaren hebben aan onze zorgplicht ten aanzien van het dier voldaan en het paard de benodigde zorg geboden. Dat het twee opnames op de faculteitskliniek van een week en twee weken, een operatie, speciaal beslag en nog veel meer inhield is in de eerste 10!!! weken dat wij hem hadden is natuurlijk absurd. De aandoeningen die hij had waren al langer aanwezig en zijn te wijten aan slechte verzorging, verwaarlozing en ernstige mishandeling. Verder zal het altijd een zorgenpaard blijven die speciale zorg, speciaal voer, en speciale huisvesting nodig heeft. En daarnaast zeer regelmatig een orthopedisch smid moet zien. Daarnaast is gebleken dat hij getraumatiseerd is en bijvoorbeeld angst voor het bit heeft, een litteken van een ruime centimeter in een mondhoek heeft en doodsbang is voor iets wat op een zadel (zoals een opgevouwen deken) lijkt en in paniek raakt als hij een aanhangwagen ziet.
Iedereen moet zijn eigen keuzes maken m.b.t. waar hij zijn paarden koopt. Inmiddels ken ik veel verhalen die verband houden met Bart en zijn manier van werken en wil ik alleen mensen waarschuwen. Bij ons is het op een verdrietig drama uitgelopen waar zelfs jonge kinderen in zijn betrokken geweest en dat gun je niemand, die denkt een fijn leuk paardje te kopen om een hoop plezier mee te beleven.
Gwen
No_No schreef:Heh... Balen zeg.. Dat is ook een beetje mijn angst met verder weg kijken.
Is er niets meer in jouw omgeving? Welke regio zoek je?
Gwenny schreef:Het paard is niet gekeurd omdat het niet hoeft omdat ik particulier ben en de verkopende partij professional. Dan is het woord van de verkopende partij voldoende. Bij een overeenkomst tussen twee particulieren is een aankoopkeuring doen wel aan te raden omdat de onderzoeksplicht bij de kopende partij ligt.