Fjorden uit 2005?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Re: Fjorden uit 2005?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:22

@ Iniminie: dat is balen!!!

@ Kelum: Mjah Bon is dr eentje haha nu ze vaster op dr benen staat qua rijden komen ook de truucjes boven :p

Gister eindelijk weer beetje oke gereden, waarschijnlijk omdat ze nu wat meer bereden word.
Eergister een ander meisje van stal erop laten rijden, Bon vind t allemaal goed maar loopt dan wel wat minder relaxed :p
Niet dat ze nou zo'n toonbeeld van ontspanning is want ze wil vooral heel snel, en als je haar dan inhoudt op alle mogelijke manieren, gooit ze in ene haar hoofd naar beneden Huilen van het lachen
Kwestie van meer been geven waardoor ze dus weer ontzettend gaat lopen racen Huilen van het lachen haha
En ik maar roepen vanaf dr rug * zo is het me op de manege niet geleerd :p daar was het je paard naar links trekken als je links wilde schoppen als je harder wilde en aan beide teugels trekken als je wilde stoppen hahaha*
Maarja goed heb nooit beweerd dat paardrijden makkelijk is.
Maar wel fijn dat er een beetje meer erkenning komt nu ook een paar andere wel goeie ruiters op haar gereden hebben, ze zeggen allemaal *denk je goed te kunnen rijden stap je op Bon voel je je meteen een beginnertje *
En dat gevoel had ik zelf dus ook heel erg een geweldige ruiter ben ik niet maar dacht dat ik het toch wel een beetje kon :p
Nou op een niet ingereden paard voelen de meeste zich toch een behoorlijke klungel!!

Gister met 4 man in de bak gereden regelmatig bijna botsing (voor je kijken niet naar de grond) en eindelijk in een relaxed draf tempo wat voltes en gebroken lijnen kunnen rijden, normaal gaat ze als ene raket door die bak dus vind ik het griezelig dr op een volte te zetten omdat ze dan even vergeet dat ze 4 benen heeft :p

Maar aan de andere kant is het dan weer zo een zoet paardje, je kan rustig met lang teugeltje je jas uittrekken en over de bakrand gooien (was de eerste keer dat ik het zo snikheet had gekregen) en *stoute* ik kan gewoon tijdens het uitstappen van mn sigaretje genieten.
Ze heeft er niks van als de fries op stal in galop recht op dr afkomt en net voor dr afwend, wat ze de eerste keer wel beetje spooky vond maargoed alles went, zelfs een fries Huilen van het lachen

En hoe gaat het met jullie verder met rijden?
Halen die van jullie nog dingen uit, hebben ze met bepaalde dingen heel veel moeite?

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:02

Als Gio onder het rijden iets moeilijk vind bokt hij.
Ik werk nu vooral aan het voorwaarts rijden want zodra we terugvallen gaat hij struikelen.
rechts is zijn moeilijke kant heb ik nu ook ontdekt, zit hij wat vaster. Verder ben ik heel tevreden over hoe hij het doet.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:38

maggie schreef:
Als Gio onder het rijden iets moeilijk vind bokt hij.
Ik werk nu vooral aan het voorwaarts rijden want zodra we terugvallen gaat hij struikelen.
rechts is zijn moeilijke kant heb ik nu ook ontdekt, zit hij wat vaster. Verder ben ik heel tevreden over hoe hij het doet.

Bon deedt in het begin bokken als je aan het aandrijvne was Huilen van het lachen
Wat best lastig is haha, toen heeft er een keer een ander op gezeten die kampioen bokkenuitzitten is bij ons op stal die heeft haar even op dr donder gegeven, een of twee dagen daarna ben ik mee geweest op buitenrit en heb de hele rit met mn benen rustig zitten aandrijven etc. en sindsdien doet ze het praktisch nooit meer, alleen als ze je ff niet begrijpt komt er een dreigbokje uit maar daar merk je niet veel van.
Bon zit ook een beetje vast door het boxlopen (stalondeugd staat nu overdag vast behalve tijdens het voeren en in de paddock) dus ben wel bezig met stelling vragen in stap, dit gaat nu al veel beter helemaal sinds ze vast staat, teugel pakt ze ook bijna niet meer vast, alleen als ze in vorlijke etterbui is Huilen van het lachen gaan die oren vooruit, heel hard draven, linkerteugel vast pakken en sjoef rechtsaf door de bak heen :p

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:23

Ik vond mezelf ook nooit een enorm goede ruiter ofzo, maar op zo'n jong paard voel ik me net een beginner! Lijkt wel of ik alles fout doe qua hulpen enzo.. Ik had maandag weer les dus was wel zenuwachtig! Slaat nergens op:P Maar ik reed in de buitenbak en langs de bak was een kind op een shetlander heen er weer aan het rijden dus ja Beaut vond dat erg interessant natuurlijk.. En daar wilde ze graag heen.. En dan doe ik zo m'n best en toch gaat ze die kant op Tong uitsteken En als ze d'r zin niet krijgt begint ze dus te bokken. Gewoon doorgereden natuurlijk! In stap gaat het wel super, kan alle kanten opsturen, slangenvoltes enzo. Galop gaat ook wel goed, springt ze netjes aan enzo.. Maja die draf blijft een probleem Tong uitsteken En andere paarden dus..
Straks weer rijden dus ben benieuwd!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:17

Mrln90 schreef:
Echt leuke foto's allemaal! Bob wordt echt een pláátje!
@ evi_sammy: Wat onwijs vervelend dat je Sven toch weg gaat doen.. Jammer hoor!

IniminiLover: Waarom gaat Bjorn onder het mes?

Met Benthe gaat het op het moment wat minder, ik heb weinig tijd, door een drukke periode op school. Haar buikje word onwijs dik en ze is ook slomer. Gelukkig heb ik vanaf volgende week weer wat meer tijd en dan gaan we weer langzaamaan hard aan het werk.
Grappig om te zien dat de fjordjes van jullie ook al écht van die beertjes worden! Benthe is echt een enorm harig beertje geworden! Zal binnenkort even foto's maken, is lang geleden!

hij is een klophengst en zijn bal is zo ver naar boven geschoten dat ze hem niet zo weg kunnen krijgen vandaar dat hij onder het mes moet .

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:15

ballen schieten niet naar boven, die zijn gewoon niet ingedaald Ieder jong paard heeft ze eerst in de buikholte waarna ze gewoon indalen. Bij die van jou zijn ze blijven zitten doordat zn buikvlies te smalle doorgang had Knipoog

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:00

nouja de veearts zei naar boven geschoten ahah ..

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:36

Vreemde vee arts :p
Mij is ook altijd verteld dat ze ballen dan nog niet ingedaald zijn :p

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:48

Bon_Bon schreef:
Vreemde vee arts :p
Mij is ook altijd verteld dat ze ballen dan nog niet ingedaald zijn :p

Inderdaad Haha!

Zondag zijn we met Giyara naar een manege in de buurt geweest en ze was weer helemaal braaf. We hebben tussen een hele boel vreemde paarden gereden, die dan soms ook nog eens vlak op haar af kwam gegaloppeerd of hindernissen aan het springen waren... na een kwartiertje ontspande ze helemaal en liep zels nageeflijk in stap en draf. Dat had ik nooit verwacht de eerste keer op nieuw terein.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:25

Senzafine : zo supper ja !

.. We gaan bjorn zo meteen weg brengen naar de Veearts

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:13

IniminiLover schreef:
Senzafine : zo supper ja !

.. We gaan bjorn zo meteen weg brengen naar de Veearts

Suc6 met Bjorn.

@ Senzafrine: Bon loopt nog steeds niet echt nageeflijk het verschilt ook erg per ruiter die erop zit.
(kleine uitleg: afgelopen vrijdag door me rug gegaan dus kon ff niet rijden maar Bon onthoudt het beter als ze enigzins regelmatig bereden word,daarvoor ook al keertje geklooi met eigen gezondheid gehad waardoor er andere ruiter op zat)

Bij het meisje die er gister op reedt bijvoorbeeld loopt ze redelijk relaxed, bij die week of wat geleden erop reedt niet zo, bij mij hangt het er vanaf wat ik van dr vraag als ze het zat is en je drijft aan om bv te gaan draven doet ze dr hoofd omhoog en gaat tippen :p
Lang teugeltje darentegen snapt ze wel en dan loopt ze op dr gemakje met koppie naar beneden :p
Raar knuffelpaard :p

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:04

thnx . bon_bon

,, nou bjorn is vnmiddag gecastereert en alles is goed gegaan Haha! !!
morgen avond als alles goed gaat mogel we hem halen !!!
Haha!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:54

@IniminiLover: Alles goed met Bjorn?

Ik heb zondag eindelijk weer een een buitenritje gemaakt (de tweede om precies te zijn Huilen van het lachen )
De ene helft gelopen de andere helft erop, ben zelf nogal een angsthaas geworden dus mijn hartslag stijgt regelmatig tot boven het kritieke punt Huilen van het lachen

Op die momenten ben ik afgestapt voor ik echt de zenuwen kreeg, bij ons moet je eerst een kruispuntje over dan langs een polderwegje waar ze er een sport van hebben gemaakt zo hard mogelijk langs je te rijden met de auto of scooter,dan meot je stukje langs de snelweg... en zonder gein er zit een vluchtstrook vangrail en hekje van 1 meter hoog tussen...
Niet goed voor mijn zenuwen :p dus besloten maar gewoon het eerste hele stuk ernaast te wandelen tot het bos/ruiterpad, daar erop geklauterd en heerlijk door de blub gesjokt door de plassen etc. Bonbon dr oortjes zijn geen moment naar achter geweest Haha! echt heel leuk!!
Alleen wezen stappen omdat ze de laatste tijd in de bak in draf al als een raket gaat, heel apart want tijdens longeren kan ze een mooi beheerste draf laten zien op een normaal tempo als je doorzit ook maar zodra je gaat lichtrijden krijg je een laag-vlieg moment.

En laat ik nou net niet zo kunstig zijn dit met mn zit op te lossen en ik ook niet continue aan die teugels wil hangen dus nu maar elke keer proberen dr stil te zetten en opnieuw te stappen en aandraven.
Ik blijf hopen :p dat ze het ooit gata begrijpen haha

Van de week in de bak na het longeren ff met halster en heel kunstig twee halstertouwtjes paar stap rondjes door de bak gemaakt dit vond ze wel grappig, en in stap sturen met je benen gaat makkelijk dus ze vond het errug leuk.
Wel beetje bottige rug Huilen van het lachen

Jullie nog leuke dingetjes meegemaakt met de fjordenkindjes?
Of tips of eigen buitenrij ervaringen???

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:08

Leuk he, zo'n buitenrit. Vooral als je fjordenbeest er ook zo van geniet!
Ik heb zondag ook een buitenritje gemaakt, samen met buurmeisje en dr pony Felien. Felien en Benthe zijn twee angsthazen bij elkaar dus het was regelmatig stilstaan, kijken en weer door trippelen.
In het bos werd het gelukkig minder. Wel nog een bui over onze kop gekregen maar dat was ook wel weer verfrissend Vork .
Vanavond les! Party!!
Met het rijden op zich gaat het erg goed, we werken nu aan de stelling. Ze word er lekker los van, dat rijd heeerlijk! Ik merk echt vooruitgang, ze begint het te snappen!

Haha!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:35

@Mrln90

Met stelling waren we al bezig omdat Bon nogal stijf was, op een goeie dag lukt het haar op een slechte dag niet echt :p

Ben wle beetje jaloers op de mensen die hun fjord voorwaarts moeten rijden hahaha moet die van mij alleen maar terug rijden.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:36

Haha, nou zullen we ruilen? Tong uitsteken
Die van mij kan.. oo zo sloom zijn.. wel luisterend en braaf.. maar heeft gewoon nooit geen haast, regent het/onweert het, goh.. dan zouden we alsnog in een rustig stap tempo richting het land lopen, geen geduw, getrek, of geklier.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:53

MiSs_vOsj schreef:
Die van mij kan.. oo zo sloom zijn.. wel luisterend en braaf.. maar heeft gewoon nooit geen haast, regent het/onweert het, goh.. dan zouden we alsnog in een rustig stap tempo richting het land lopen, geen geduw, getrek, of geklier.

Hahaha geloof me :p Bon die rent gewoon rondjes om je heen als het neit snel genoeg gaat, die tipt af en toe over het erf, aandrijven betekent race stand :p probeer dna maar eens de juiste hulpen te geven :p als je zo een "ster" ruiter zoals ik bent haha.
Als een 'vreemde' (oftewel niet baasje) de staldeur opendoet denderd ze gewoon over je heen, zelfde verhaal in de paddock, zelfde als iemand haar vasthoudt :p kent ze je niet loopt ze je gewoon omver, deken omdoen instal als vreemde? dan word je geplet tegen het tussenschot :p of ze loopt zo hard rondjes dat je er niet eens aan toe komt.

Maaaaarrrrrrr ze doet niks uit valsigheid, dr oortjes staan altijd vrolijk naar voren maar weet ze dat ze je in de zeik kan nemen of kent ze je niet.... Berg je maar :p hahahaha

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:28

Bon_Bon schreef:
MiSs_vOsj schreef:

Hahaha geloof me :p Bon die rent gewoon rondjes om je heen als het neit snel genoeg gaat, die tipt af en toe over het erf, aandrijven betekent race stand :p probeer dna maar eens de juiste hulpen te geven :p als je zo een "ster" ruiter zoals ik bent haha.
Als een 'vreemde' (oftewel niet baasje) de staldeur opendoet denderd ze gewoon over je heen, zelfde verhaal in de paddock, zelfde als iemand haar vasthoudt :p kent ze je niet loopt ze je gewoon omver, deken omdoen instal als vreemde? dan word je geplet tegen het tussenschot :p of ze loopt zo hard rondjes dat je er niet eens aan toe komt.

Maaaaarrrrrrr ze doet niks uit valsigheid, dr oortjes staan altijd vrolijk naar voren maar weet ze dat ze je in de zeik kan nemen of kent ze je niet.... Berg je maar :p hahahaha

Haha, klinkt herkenbaar. Toen ik vrijdag Giyara van de wei ging halen trok ze ongelooflijk hard. Draven! En liefst zo hard mogelijk. En als je weet dat ik maar goed 48kg weeg en zij toch wel iets meer gewicht in de strijd kan gooien... Clown Zolang ik straat onder mijn voeten had ging het, maar ze duwde me in de natte graskant en ik hing er dus zo een beetje achter te skiën Bloos Zweten dat ik deed wanneer ik eindelijk op stal was!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:35

OO.. wat heb ik dan een zeer makkelijke 3-jarige, wel lekker koppig, maar verder.. niks aan de hand! Haha!
Wel heeft hij ook zoiets, als mijn vader hem uit het land haalt, wil hij niet mee, hij gaat niet gek doen, maar gewoon vollop op de rem.
Ga je met hem wandelen als vreemde? Prima, maar je komt niet van het erf af, verder gaat hij niet.
Dusja.. Tong uitsteken

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:53

Hmm ja het gaat wel goed alleen kom nu net bij hem weg was het voor de koker zeg maar wat dik maar we denken dat het vocht is en dan donderdag over een week met hem aan de gangg Haha!

leuk man ik hoop dat ik ook strax mooi buiten ritten kan maken Haha!

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:57

Heb deze week heerlijk gereden Haha!
Vorige week was de buitenbak beetje nat en dan vooral de hoefslag dus daar kon ik niet overheen.. Vind het beetje eng als die nat is want ben bang dat we dan onderuit gaan! En ja dat voelt ze dus ze begon toch te racen Huilen Doodeng! En natuurlijk wegglijden en dan nog meer gas geven :S Was echt niet leuk meer dus toen ze eindelijk weer stil stond durfde ik niet meer held die ik ben Tong uitsteken Afgestapt even gelongeerd en ja dan er toch maar weer op he.. En heb super gereden! Was net een ander paard! Echt genieten hahaha! Dus nu voor het rijden longeer ik even,paar minuutjes maar hoor, even de extra energie eruit en haar aan de hulpen zetten. Nou dat gaat goed! Ze heeft niet meer omgedraait of gekke dingen gedaan Haha! En m'n les van maandag ging ook goed! Dus ben helemaal gelukkig en trots op m'n paardje Haha! Lovers

Alleen was gister iemand van mening dat ik m'n paard aan het verpesten ben omdat ik zelf probeer in te rijden.. (Heb wel 1x in de week priveles en ze houden wel in de gaten dat het goed gaat hoor dus niet echt alleen) maar die vond dat ik het m'n instructrice het beter kon laten doen (wat ze dus met zijn paard wel doen). Ik overstuur want ik trek me dat soort dingen wel aan..

Succes nog allemaal!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:00

kelum schreef:
Alleen was gister iemand van mening dat ik m'n paard aan het verpesten ben omdat ik zelf probeer in te rijden.. (Heb wel 1x in de week priveles en ze houden wel in de gaten dat het goed gaat hoor dus niet echt alleen) maar die vond dat ik het m'n instructrice het beter kon laten doen (wat ze dus met zijn paard wel doen). Ik overstuur want ik trek me dat soort dingen wel aan..

Succes nog allemaal!

Lekkere rot opmerking weer, ik heb eerder het omgekeerde als ik zeg van miss laat ik het over een tijdje doen word er geroepen dat k dat niet moet doen :s
Dus hoe dan ook de meeste weten het altijd beter alleen de een zegt het als suggestie wat niet lelijk bedoeld is en de ander flapt het er nogal onvriendelijk uit Haha!

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:06

Haha ja de beste stuurlui staan aan wal zoals mijn ma zegt Knipoog Ik weet ook wel dat het niet verkeerd bedoeld was maja ik trek me dat toch aan.. Ben gewoon bang dat het waar is haha Tong uitsteken Waarom wil je het een ander laten doen? Gaat het toch niet zo goed? Als je je daar beter bij voelt gewoon doen toch, wat de anderen ook zeggen!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:10

kelum schreef:
Haha ja de beste stuurlui staan aan wal zoals mijn ma zegt Knipoog Ik weet ook wel dat het niet verkeerd bedoeld was maja ik trek me dat toch aan.. Ben gewoon bang dat het waar is haha Tong uitsteken Waarom wil je het een ander laten doen? Gaat het toch niet zo goed? Als je je daar beter bij voelt gewoon doen toch, wat de anderen ook zeggen!

Mjah het probleem is alles is zo onwijs ver weg...
Dus moet ik trailer regelen en iemand die die trailer gaat rijden.

Nou soms gaat het wel goed en soms ook nietbeetje met ups en downs

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:04

ik zat een beetje op fjordenwereld te kijken en kwam deze site tegen http://www.fjordenfamilie.fjordukie.nl/
lijkt me leuk als er wat meer nakomelingen van de hengsten er op komen staan. Haha!
Als ik een beetje fatsoenlijke foto's heb, zet ik bo'tje er zeker op