ylva538 schreef:@Anita45: Ik zie de bladzijde staan van DNA-getest ja of nee maar ik heb nog geen sticker dus is hij nog niet DNA-getest. Maar als ik dat zou willen? een paar vragen:
- Hoe moet ik dat doen?
- Waar moet ik dat doen?
- Hoelang duurd dat?
Als de sticker er nog niet inzet dan is hij idd nog niet DNA getest. Dan zou er een rekening in moeten zitten waarop de gegevens staan van het paard (naam, levensnr. geslacht, kleur, ouders e.d.) en de NAW gegevens van de fokker (rekening wordt namelijk aangemaakt voor uitgifte paspoort als veulen). Verder vind je de NAW gegevens en bankrekening van het stamboek erop plus het verschuldigde bedrag (€ 45,22).
Dit bedrag maak je over o.v.v. naam en levensnr. van het paard.
Hoe lang het duurt voordat je de sticker binnen hebt ligt er aan in welke tijd van het jaar je het doet. Als je het nu doet heb je best kans dat je binnen 14 dagen de sticker in huis hebt. Mocht je het pas in het keuringsseizoen doen dan kan het vele malen langer duren omdat er dan veel meer aanvragen voor testen zijn. Veel mensen bedenken pas op het laatste moment 'oh ja, paard nog DNA testen' en sturen massaal in op het laatse nippertje. Dan loop je dus de kans dat de test niet op tijd binnen is voor de keuring van jouw keuze. En het stamboek is daar onverbiddelijk in, niet DNA getest dan ook geen keuring (voor paarden van 3 jaar en ouder).
Zelf betaal ik de rekening altijd gelijk als ik met het desbetreffende veulen op de keuring ben. Het is dan maar geregeld en bovendien krijg je dan iets korting. Je betaalt dan € 38,00 i.p.v. € 45,22. Maar dat kan in jouw geval niet meer.