[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:27

*\o/* Jimmy is al sinds Zaterdag niet meer uitgebroken.
We hebben de oorzaak waarschijnlijk gevonden :D

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:30

jeej super zeg!
wat was de oorzaak eigenlijk,ben wel benieuwd

Silence

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:32

Nou, Jimmy was dus dikke vriendjes met het paardje van een stalgenoot en deze stond bij hem in de wei.
Waar de één gaat, volgt de ander meteen, zo goed klikt het tussen die 2.
Maar die heeft dus kort voordat Jimmy begon met uitbreken een wond opgelopen waardoor hij al die tijd boxrust heeft moeten hebben.
En nu is dat paardje dus sinds Zaterdag weer terug in de groep en sindsdien is Jimmy dus meteen niet meer uitgebroken.
Dus hij is waarschijnlijk gewoon gaan zoeken naar zijn maatje.

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:28

i love fjorden

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:53

@ sandra, dat is wel lekker! Goed teken :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:58

Mooi is dat, heb Ooteman al 2x gemaild maar reageren doen ze niet?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:21

Silence, wat een lieverd, zo bij zen maatje willen zijn :D Fijn dat hij binnen blijft (in de omheining dan)
Ik snap nu ook erg goed waarom Hildar niet meer ontsnapt, ik ben tegen de draad gelopen, wist even niet meer waar ik was :x

Courses, is het al lang geleden? Want soms duurd het wel even voor ze reagere bij zo'n dingen (service is niet overal goed, tis toch een bedrijfje he, of ben ik fout?)

dit is men koetsje:
Afbeelding
Afbeelding

zijn niet zo duidelijk omdat het met mijn gsm was, maar je ziet toch iets

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:10

wie gaan er 2 april allemaal naar de hengstenkeuring in Hoenderloo?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:39

Klinkt als een hoop stroom Aria_zz

Pff, Jimmy heeft verdorie 3 dagen ijzers en het is al een hoop ellende. |o
Gisteren ben ik dus niet meer online geweest omdat ik de hele avond op stal heb gezeten.
's Middags rond 15.30-16.00 was ik met mam bij IKEA en kreeg telefoon van stal dat Jimmy er een ijzer scheef onder had zitten.
Dus wij meteen de smid gebeld, afgerekend en naar stal gegaan.
Had niet echt grote problemen verwacht, maar toen we dus aankwamen stond Jimmy dus letterlijk op 3 benen en wilde geen stap verzetten -O-Gekeken welk ijzer het was en dat was wel duidelijk.
Verder niks aan gedaan, want ik kon het er niet zo afhalen, dus meteen de smid gebeld.
Die zou zo snel mogelijk komen.
Ik ben bij Jimmy (en Silence uiteraard) gebleven en mam is naar de hondjes gegaan omdat die ook al de hele middag alleen zaten.
De smid bleef maar duren, dus weer terug gebeld en hij zou er met een half uurtje zijn.
Rond die tijd gaat de telefoon, één van hun paarden had een behoorlijke wond, dus hij moest op de DA wachten.
Begrijpelijk, maar ik baalde wel, want mijn paardje stond daar dus ook met pijn.
Maar hij zou zeker nog komen, want Jimmy moest ook geholpen worden.
Dus even snel wat gaan eten, want dat hadden we ondertussen nogsteeds niet gedaan.
Eindelijk belde dan de smid en zijn we terug naar stal gegaan.
Eerst heeft hij in zijn stal het ijzer er onderuit gehaald en toen Jimmy uit z'n stal om de schade vast te stellen.
En het bleek toch wel ernstig. Hij is terug op het ijzer gaan staan en daardoor is dat lipje in zijn hoef gekomen.
Zijn geluk is geweest dat het lipje in het deel gekomen is, waar de nagels ook geslagen worden, dus niet in het leven.
Iets verder naar het midden en de schade was niet te overzien geweest waarschijnlijk.
Dus een stuk weggesneden van de hoef en bekeken of hij het in moest pakken.
Gelukkig bloedde het niet (dus geen leven geraakt), dus heeft hij het ontsmet en het ijzer eraf gelaten.
Ik moest de volgende ochtend gaan kijken of hij er al op wilde staan en wilde lopen.
Als dat zo was zou de schade meevallen. Hij mocht nog wel wat kreupelen, maar moest wel gewoon lopen.
Anders moesten we verdere stappen gaan ondernemen.
Nou, fijn dus....ijzers :r
Vond het al rotdingen, nu dus helemaal.

Daarnet dus naar Jimmy gegaan (wat een geluk dat ik vanochtend vrij heb).
Toen ik hem uit de box haalde twijfelde ik of er wel vooruitgang was, maar eenmaal buiten liep hij er wel op.
Hij kreupelde ook nog wel met sommige stappen, maar er zaten ook goede stappen bij.
Dus waar we op moesten letten (dat is dus wel zou lopen) is gelukkig wel gebeurd _/-\o_
Daar ben ik echt ontzettend blij mee.

Vanavond weer terug na het werk en hopen dat het dan weer beter gaat en dat de schade meevalt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:25

Courses schreef:
Mooi is dat, heb Ooteman al 2x gemaild maar reageren doen ze niet?

was bij mij ook....... ik wacht nog op een reactie voor dat lila hoofdstel waar ik steentjes uit mis.

miss kun je dan beter bellen?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:27

Ow silence das niet best! hoop dat t mee valt voor je... :(:)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:31

begrijp ik t nu goed dat jimmy op 3 ijzers staat? had de smid r dan niet beter 2 af kunnen halen zodat ie wel gelijk staat, voor of achter waar t ook is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:15

Silence heb dat ook een keertje gehad met die bolle van mij. En ook in de lip gestaan hoefsmid en DA geweest. Weet nog dat de DA doodleuk zei dat een ontsteking niet te voorkomen was. Maar uiteindelijk gelukt met minimaal ontsteking door middel van hoefzak en 2x daags pootje baden in het biotex en later overgegaan op betadine scrup. En nadat ik een keertje dus had dat die van mij 2 ijzers afgetrapt had incl. de stukken hoef. Toen is hier de beslising gevallen dat er alleen nog ijzers ondergaan als er medische noodzaak is anders niet.

Rij nu alweer een paar jaar met hoefschoenen en wil eigenlijk niet anders meer. En straks heb ik de hoefschoenen nog maar zelden nodig voor in het bos (hoop ik).

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:30

silence: dat is balen zeg,heb ik nog nooit met ijzers gehad.
die van mij loopt in de winter op blote voeten.
waaarom staat jimmy op ijzers? of heb ik daar overheen gelezen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:18

Ow Silence dat klinkt niet fijn! Gelukkig is er niets ernstigs aan de hand. Ik stem ook voor ijzerloos! Fjordjes kunnen dat zeker, na even wennen is dat dik in orde en veel gemakkelijker, zeker ook met sneeuw enz! En anders zijn hoefschoenen ook een optie idd.

Marcella, dat ken ik heb ik ook moeten doen met mijn vorige paard, hij had een schimmel in een hoefscheurtje. Moesten we ook een aantal keer doen omdat er uit te krijgen. Helaas geen idee of het opgelost zou raken, aangezien mijn paard stierf.
Wij hadden er dan nog jodium tinctuur bij.

Hier zijn ze trouwens ook allemaal ijzerloos, Hildar durft wel eens gevoelig zijn, maar omdat ik zelf de hoeven af en toe bij vijl moet de smid maar 1x per jaar komen (binnenkort weer) en dat eigenlijk alleen maar voor controle :Y) heel goedkoop zo

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:15

Hij loopt gelukkig weer op 4 benen :j
Dus het gaat de goede kant op.

Ik ben zelf ook niet voor ijzers, maar zijn hoeven groeien niet.
Ze slijten alleen maar waardoor ze veel te kort worden.

Dus we hadden nu even geen keuze.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:27

Sinds gistermiddag weer een hond minder die achter paarden aanrent.. Tenminste, hond minder, hij doet het nog wel hoor!! Waren lekker met zn tweeën een rondje aan het stappen buiten, vriendin en ik op twee Fjordies, kwam er een hond aangerend. Niet zo'n probleem, baasjes riepen hem terug maar waren intussen eigenlijk met andere dingen bezig.. Toen kwam de hond nog een keer en hing bij "mijn" Fjord in d'r staart.. Dat pikte mevrouw (natuurlijk) niet en haalde uit naar achter!! Hond één harde jank en weer teruggerend naar z'n baasjes die het eigenlijk niet eens doorhadden..
Lekker hoor, rekening houden met elkaar...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:46

tsja wie niet luisteren wil (of de volle aandacht van zijn baasje krijgt) moet maar voelen

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:56

Mooi dat hij weer op 4 benen loopt!

hihi ja inderdaad wie niet horen wil moet maar voelen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:34

Toch weer twijfel bij Jimmy.
Hij loopt wel, maar extreem langzaam en met stilstaan wil hij er absoluut niet op staan.
Gisteravond even contact gehad met de smid. Even kijken hoe hij vandaag loopt en anders komt ie terug.

Pff....hopelijk is het niks groots.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:31

Silence je zou eventueel gewoon uit voorzorg kunnen pootje baden in biotex, sunil of betadine. Dit kan namelijk nooit kwaad.

Hmm een donderdag echt weer wat western oefening opgepakt lichtjes aan, maar dat ging niet zoals ik verwachtte. Het lukt heb gewoon niet goed om het linkerachterbeen eronder te zetten waardoor hij een soort van door zijn been heen zakt. Dit is niet goed en heb dan weer risico dat hij onregelmatig ga lopen. Geloof dat ik het alleen nog moet houden bij buitenritjes en eventuele western wedstrijd in de koelkast moet zetten. Gewoon simpel laag en rond rijden in de bak met wat simpele oefeningen gaan wel goed. En ietje oppakken kan ook wel, maar niet teveel doorverzamelen waardoor er teveel op dat linkerachterbeen kom.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:31

Bedankt voor de tip +:)+

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:04

Hoi, ik ga proberen om opnieuw mee te doen hier :+ Volgens mij wel eens gereageerd maar het niet meer bijgehouden sorry!!

Silence, wat vervelend van Jimmy zijn pootje :(:)

Ronan kan echt niet zonder ijzers, dan loopt hij zo gevoelig en zijn hoeven zijn heel erg slecht.

Voor diegene die mij niet kennen, ik ben Marjon, 23 jaar en mijn fjord heet Ronan, Lenngard x Orsta en is 14 jaar.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:37

Hoi Marjon! Welkom

En hoefschoenen, is dat geen optie Silence?

Marcella, dat is wel jammer, gelukkig kun je de basis doen. Zit er kans in dat het betert met gewoon wachten? Zou jammer zijn dat je je droom van een wedstrijd zou moeten weg doen.

Hier morgen naar het bos gaan crossen (ander bos deze keer). Dat is een dagrit (huiswerk gaat lekker even aan de kant ;)) en dat kunnen ze wel gebruiken doordat ze nu binnen staan. Hildar heeft vandaag heel wat bokken sprongen gemaakt, geen brokjes meer voor hem haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:50

Had het hondje nog mazzel dat het niet ineens in 3 stukken lag.

Arme Jimmie, lip in je voet...
Hier paard vorige 2 weken terug op stal ook, die had minder mazzel heeft week met dik been gestaan.
Wel fijn dat je nu weet dat het eigenlijk geen uitbreker is, maar een inbreker, op zoek naar zijn vrienden!