Chippen verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Chippen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:34

Je kunt ze dan inderdaad gewoon opvragen.

Ik ben volop bezig bij het PVE maar het wil niet zo erg opschieten op het moment.

morgantj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:38

Toen we mijn klein shetje verkocten, moesten we hem ook eerst laten chippen..
Na 1 juli 2007 mag je geen paarden meer verhandelen zonder een chip Knipoog

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:01

Marigold schreef:
dan is haar dna toch al bekend en kan je die gegevens opvragen?
voor paspoort?
of moet het nog en keer, kenners..?

Wat ik niet begrijp is dat ze van het stamboek dan blijven hameren op het chippen.. als de merrie al wel dna getest en geregistreerd is!

Ik citeer (dhr Bon): De eigenaar van deze merrie is ingebreke gebleven daar het paard niet volgens EU-regels is geregisteerd.
De merrie moet gechipt worden en deze nummers moeten in de databank worden vastgelegd.

Dus tja.. en nu ??

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:11

Nogmaals! Is de topicstarter van België?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:58

Update

Na een hoop "zinloos gezever" heb ik vandaag de koe bij de horens gevat en heel duidelijk mijn vraag omschreven:

Eist het stamboek een chip in iedere fjord of is een alleen DNA geteste fjord ook geen punt bij een stamboekopname/keuring?

Letterlijk antwoord van dhr. van Bon:
Paarden met een officiele ontheffing van het PVE mogen op de keuring komen en behoeven geen chip.

Denk dat ik deze email maar eens uit ga draaien en hij meegaat richting keuring Vork

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:20

zo!!!

nou, mag ik je dan van harte feliciteren?!?
en wees idd maar heeel zuinig op die mail! Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:44

Dat mag je Clown maar ik heb ook heel veel gehad aan de hulp van een aantal mensen uit dit topic. Daarvoor ook nog allemaal bedankt!

De weg voor anderen staat nu dus ook open Haha!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:47

Cil schreef:
Marigold schreef:
dan is haar dna toch al bekend en kan je die gegevens opvragen?
voor paspoort?
of moet het nog en keer, kenners..?

Wat ik niet begrijp is dat ze van het stamboek dan blijven hameren op het chippen.. als de merrie al wel dna getest en geregistreerd is!

Ik citeer (dhr Bon): De eigenaar van deze merrie is ingebreke gebleven daar het paard niet volgens EU-regels is geregisteerd.
De merrie moet gechipt worden en deze nummers moeten in de databank worden vastgelegd.

Dus tja.. en nu ??

Dat er DNA getrokken is, wil nog niet zeggen dat ze DNA geregistreerd is. Bij veel fjorden is DNA getrokken voor bepaling van de ouders en die hebben evengoed een chip. Als ze DNA geregistreerd is, dan heeft de eigenaar een chipontheffing aan moeten vragen bij het PVE. Als er DNA bekend is, dan is het waarschijnlijk eenvoudiger / goedkoper om haar alsnog DNA geregistreerd te krijgen..
(om gek te worden nietwaar?)

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:48

fjordnina schreef:
Dat mag je Clown maar ik heb ook heel veel gehad aan de hulp van een aantal mensen uit dit topic. Daarvoor ook nog allemaal bedankt!

De weg voor anderen staat nu dus ook open Haha!

Nou inderdaad! Lijst hem maar in die email! Succes ermee!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:03

België is in strijd met de Europese Wetgeving als alleen chippen verplicht is en geen alternatief. De landelijke wetgeving is namelijk VERPLICHT een alternatief aan te bieden voor chippen. Dat is namelijk de wetgeving die NL heeft toe gezet om DNA toe te staan als alternatief.

En door deze wetgeving is elke stamboek verplicht een alternatief te accepteren..

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 07:46

Coliena schreef:
Nogmaals! Is de topicstarter van België?

Nee ik kom uit Nederland

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:59

Wauw gefeliciteerd hoor! Dus daar zit ik nu met een fjord met een mooi papier en een KNHS paspoort Knipoog

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:31

Als je uit Nederland komt, inderdaad geen probleem. In Begië zou het paard gechipt moeten worden...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:14

Vanaf nu kun je dat dus, als het goed is, zonder probleem overzetten Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:11

Coliena, lees mijn bericht van eerder. Volgens de europese wetgeving mag België dat niet zo stellen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:07

Eleonoor, lees mijn berichten eens, het is wel degelijk een wet in België en dat is nu eenmaal een feit. Koeien moeten ook verplicht een oormerk, daar is ook geen alternatief voor voorzien, maar dat is zeer zeker niet onwettelijk. Dat is zelfs in heel Europa zo. Het paard wordt beschouwd als voedselproducerend dier, en wordt nu dus ook zo behandeld. Dus in België is chippen verplicht, er is GEEN alternatief...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:30

Hmm, probeer het nog eenmaal te zeggen. De europese wetgeving dat de landen een alternatief moeten aanbieden staat boven de belgische wetgeving. Of je het gelooft of niet is mij een zorg. Omdat iedereen in belgie klaarblijkelijk klakkeloos de belgische wetgeving naleeft en niet weet dat de europese daarboven staat is jullie zorg. Op basis van deze europese wetgeving is in europa ook voor de koeien een alternatief van DNA aangeboden. Dat is naar aanleiding van een boer in Nederland die weigerde een oormerk. Hij heeft uiteindelijk via de europese gerechtshof kunnen bewerkstelligen dat er een alternatief aangeboden moet worden. Door deze rechtspraak is die wetgeving gekomen en op deze basis hebben wij voor elkaar gekregen dat in Nederland die alternatief er is.

Punt is, in Nederland schijnt met meer de bek open te trekken als ze iets niet willen en ondernemen actie. België op een of andere manier niet en doet blindelings wat hun regering zegt zonder te kijken of dat wel waar is.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:55

Goed, het is mogelijk dat dit zo is. Waarom zouden we echter zo moeilijk doen in België? Ik weet niet of je gelijk hebt of niet, maar bijons is deze wet er nu eenmaal. Ik vraag me echt af waarom we deze nu per sé niet zouden willen naleven. Er is blijkbaar nog niemand in België die klacht heeft ingediend, want de wet is nog niet aangepast en DNA wordt nog niet vermeld. Er is in die twee jaar dat de wet er is, blijkbaar nog geen enkel probleem geregistreerd. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom er in Nederland zo een ophef wordt over gemaakt? Ik heb de anti-chip site bezocht ja. Maar wat ik daar zie, overtuigt mij helemaal niet. Geen enkel argument is duidelijk. De fotos van de gevallen die ik daar zie, kunnen mij zeer zeker niet overtuigen. Omdat ik zie dat daar in ELK geval een fout is gebeurd bij het chippen. En dit is iets dat in België niet zal gebeuren, omdat hier enkel mag gechipt worden door veeartsen, die eerst een cursus hebben gevolgd, waardoor ze erkend chipper worden. Bovendien is er aan die site sinds maanden NIKS meer veranderd! Nu zoveel mensen meer laten chippen, zou je dan niet verwachten dat de klachten zouden binnen regenen? Maar dat is niet zo, er komt geen enkel nieuw geval binnen. Het is niet dat ik pro chippen ben, hier in België bv vraagt de databank veel te veel geld, maar er zitten wel degelijk voordelen aan! Je paard staat geregistreerd, je kan zelf kiezen of het een slachtpaard wordt of niet, je hebt een stok achter de deur bij diefstal, en er zijn er nog een paar. Wat in de toekomst gaat gebeuren, dat weet ik niet. Ongetwijfeld zal de regering deze info wel gebruiken voor belasting op mest of dergelijke. MAAR, dit is voorlopig niet zo en het is helemaal geen slecht idee om paarden te registreren, net zoals voor andere voedselproducerende dieren. Nu, ik snap dus eerlijk waar niet als er geen medisch risico is voor het dier, waarom jullie in Nederland zo ANTI chippen zijn?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:08

bij mij is het op religieuse grond dat ik erop tegen ben.
en ik denk dat er in België ook best mensen zijn die er bezwaar tegen zouden willen maken.
ik ben blij met het DNA alternatief, sowiezo al omdat je daarmee toch zeggenschap houd over wat jij wel of niet wilt dat er met jóu paard (of ander dier) gebeurd..

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:42

Ik heb begrepen dat als je een paard vervoert, verkoopt of naar de slacht moet brengen en ze niet gechipt zijn dat je dan een boete krijgt. Of is dit niet het geval als je paard DNA-gechecked is en paspoort heeft?????

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:45

levi schreef:
Chippen is NIET verplicht!
http://www.invisio.nl/antichip/

Duidelijker kan niet volgens mij Knipoog
Chippen is idd niet verplicht, registratie daarentegen wel.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:02

Schokkend al die verhalen en foto's

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:28

lieve Coliena

ook een vorig paard van mij is door een erkende dierenarts
met extra chip opleiding gechipt ..
de 1e was al kwijt
de 2e is er uitgezweert bij de hoef !
de 3e is spoorloos
de 4e is er uitgesneden was 1 kolosale ontsteking in de nek

mijn hond is gechipt , die chip zit op zjin KNIE !
ook die is ooit gechipt door een dierenarts

hoe star kan je zijn dat je denkt dat omdt het door een da met opleiding is gedaan dat er dan ineens niets fout kan gaan ?

zelf heb ik gelukkig geen chip maar wel lichaams vreemde voorwerpen in mij , de huidige blijken gelukkig goed de tand des tijds te doorstaan maar puur omdat het OPLOSBARE materialen zijn
en nu omringt door bindweefsel
dat gebeurt ook met de chip , er vormt zich weefsel om de chip
plaats van chipppen is dus erg essentieel voor de beweging

de een maakt makkelijker/meer aan dan de ander
en ja het gaat vaker goed als fout (gelukkig maar)

heb helaas ook al meegemaakt dat mijn lijf die voorwerpen NIET accepteerde , we hebben het dan over lichaams vervangende onderdelen
speciaal daar voor gemaakt

stukje glas , die na een auto ongeluk in mijn hoofd as blijven zitten is er na een jaar uitgerot

dus waarom zou een glazen chipje wel blijven zitten?

tegenwoordig is er ook bekend dat de chip op langere termijn zelfs kanker kan veroorzaken ..
hier word nog meer onderzoek naar gedaan

persoonlijk ben ik tegen alles wat er ingespoten word en niet levens reddend is
wij zjin ook kritisch prikker , niet tegen enten maar kijken en denken wel erg hard over welke wel en welke niet

ieder het zjine Knipoog is mij om het even wat JIJ met JOUW paard doet
wil jij klakkeloos de chip er in spuiten moet je dat vooral doen
maar beoordeel een ander niet die dan niet wil

maar jou straffe houding stoot me een beetje tegen de borst

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:11

Hallo, het spijt me dat je vindt dat ik een starre houding aanneem. Ik ben helemaal niet voor het chippen, maar ben er evenmin tegen. Het spijt mee ook zeer dat er blijkbaar bij jou wel iets verkeerd gegaan is bij het chippen. Ik zou wel graag wat meer details weten over hoe en waar er is gechipt bij jouw paard. Ook wil ik graag weten hoe lang het geleden is dat dit paard werd gechipt. Het lijkt mij niet dat dit onlangs is gebeurd? Ik wil je verhaal zeker niet in twijfel trekken, maar het lijkt mij enorm onwaarschijnlijk dat een chip van de hals waar hij ingebracht is (hoort in het vet van de manenkam te zitten, tussen bovenste twee derde en onderste derde van de hals) een reis kan maken door het hele lichaam, omdan te eindigen in de hoef of in een knie, zonder over het hele lichaam schade aan te richten. DIt is volgens mij niet mogelijk. Wat het verhaal betreft over het veroorzaken van tumoren door microchips, ik nodig je uit om het betreffende wetenschappelijke artikel eens grondig te lezen. Het ging hier om een onderzoek waarbij muizen werden ingespoten met KANKERVERWEKKENDE stoffen en werden bestraald om te zien of er tumoren optraden. Vind je het dan raar dat er bij die muizen tumoren gevonden werden? En zo zijn er wel meer dingen die niet kloppen. Ik heb een degelijke achtergrond om dergelijke dingen te kunnen interpreteren. Wat die ontsteking betreft, dat is bijna altijd de oorzaak van onhygiënisch inbrengen. De huid dient geschoren en grondig ontsmet te worden voor het inbrengen. Is dit gebeurd? Wat het kapot gaan betreft van microchips, dit is wel degelijk onderzocht en ik zal niet zeggen dat het nooit kan gebeuren, maar het is echt uiterst zelden. Wat wel een feit is, is dat niet alle chiplezers alle chips konden lezen vroeger. Nu bestaan er betere chiplezers, die alle chips herkennen en de nieuwe chips zijn speciaal voor paarden. Denk niet dat ze in België iets goedkeuren dat niet onderzocht is! DNA is een mogelijkheid (niet in België tot nu toe) maar is niet practisch toe te passen. Op draver wedstrijden bv, worden paarden al 10 jaar gechipt. Op elke wedstrijd is er een veearts met een lijst van de chipnummers die deelnemen met de identiteit van het paard er naast. Geen enkel paard mag aan de start komen vooraleer dit gecheckt is. Met DNA duurt dit twee weken, niet te vergeten om telkens de kost er bij te rekenen! Kijk, nogmaal, ieder heeft zijn eigen mening, ik ben niet pro, maar zeker ook niet contra! Ik vind dat er helemaal geen bewijzen zijn dat chips onveilig zouden zijn, enkel zijn er onveilige inbrengers. Nog één ding, wat het kapot gaan betreft van die chips... Ik heb persoonlijk een chip in mijn auto liggen. Ik heb het ding al laten vallen, oververhit en tegen een zeer sterke magneet gehouden. Hij ligt bovendien al 8 maand los te slingeren in mijn auto (knalt dus voortdurend overal tegen en krijgt veel temeratuursschomelingen) en ik controleer hem regelmatig. Het ding werkt nog steeds perfect! Dus mij ga je niet wijsmaken dat het in een paard zo makkelijk stuk maakt. Ik probeer gewoon een open geest te houden. En ja, ik woon in België en mijn 7 paarden zijn gechipt en geregistreerd. Geeft mij een veilig gevoel. En geen enkele van deze paarden heeft ook maar een seconde last gehad. En hij zit er toch al 7 maand in. Ik heb er geen spijt van en ben in orde. Ik merk er zelfs helemaal niks van. Nogmaals, ik wil echt geen starre houding aannemen. Ik bekijk enkel elk verhaal zeer kritisch en vanuit alle standpunten. Tot nu toe nog steeds geen reden om ergens aan te twijfelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:01

weet niet waar je het vndan haalt dat de chip kapot als in gebroken is ..niet bij mijn paarden wle al eerder meegegmaakt dat een chip niet te vinden was (en ja was wel het juiste paard Knipoog )

ook kan ik je nu vandaag 2 chipnrs geven van paarden die dus reeds gechipt bleken te zijn
en welke dus absoluut niet traceerbaar zjn
bji 1 nr weten we dat het een Belgisch nr is , verder komen we niet , de ander is helemaal nog een raadsel
zo ver we nu hebben kunnen zien iig NIET gerigistreerd in of nl of be

mijn hond mag je per direct komen lezen met de chip lezer
zoek en gij zult vinden
chip heeft al een reis gemaakt van nek naar onder de knie (naam adres tel vd betreffenbde da die m daar , waar ik bij stond gevonden heeft kan je krijgen als je hier komt) hij zit nu weer net boven de knie , we houden m in de gaten Knipoog we wilden de chip laten verwijderen omdat de hond er last van had maar het zit nu eer boven het gewricht en kijken het weer even aan

helaas is mijn voormalig paard door verkocht , en we zijn haar uit het oog verloren
was een drver zou al gechipt zijn toen wij der kochten , heeft paar jaar op de baan gelopen
maar nooit de 1e chip kunnen vinden
bij de verkoop moest die gechipt worden dit was chip poging 2 in het rijtje hier boven
de nieuwe eienaren hebben poging3 en 4 gedaan daarna opgegeven ..

cheyenne is een pard die dus ook reeds gechipt bleek ook deze zat net helemaal op de juiste plek maar ondervond hier geen hinder vn

huidige paardje heeft m correct zitten

hier in de buurt staat ook een paardje recentelijk gechipt waarbij je duidelijk te laag een knobbel ziet zitten

ter info de onderzoeken nog maar eens doorlezen
er zijn meer onderzoeken gedaan Knipoog
en nog iets nee idd niet elk paard zal het gevaar lopen
net zoals niet elke roker long kanmker krijgt of elke pil gebruikster hormoniale K
ben toch van mening dat er te kort getest is !

nogmaals ieder het zijne
maar hier word niks meer gechipt , geen paard geen kat geen hond Vork