Fjord kruisen met.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Re: Fjord kruisen met.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:59

Ik vind eigenlijk de meeste fjordenkruisingen wel heel leuk, maar een fjord X appaloosa of een fjord X paint hebben toch m'n voorkeur. Ja

Zelf rijd ik op de manege een fjord X new forest, super betrouwbaar, bomproof en kan super lopen! Bij kleine kinderen nog wel eens eigenwijs (stilstaan en bokken met een tik van de zweep) maar bij mensen die wat meer willen kan hij echt ontzettend zijn best doen, pony uit duizenden. Ja
Foto's: *Ingevlochten voor wedstrijd* & *Helemaal*

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:04

Ik heb 3 fjordxfriezen gezien, waarvan ik met 1 wel eens mee ben wezen rijden (ik op een ander paard). Paardje was net onder zadel en superbraaf!
Vind het een ontzettend leuke kruising, een friezenvorm Clown in valkkleur met zwarte manen en iets behang.

Fjord x haf heb ik ook wel eens van gehoord, schijnen ook leuke paarden uit te komen, ik ken er verder geen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:00

Fjord X haf lijkt me ook leuk ja, maar die komt niet zo heel vaak voor geloof ik he?
Ben wel benieuwd naar foto's daar van!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:13

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:16

Fjord X Appaloosa

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:53

FF tussendoor, als iemand een kruising fjrod heeft van zichzelf.
Dan wilde ik vragen of die misschien op mn site mag met wat informatie erover erbij.

Nieuwe zijn altijd welkom, nieuwe foto's trouwens ook hoor Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 05:07

zodra ik um heb mag je wel foto's plaatsen
maar dat kan nog wel even duren vrees ik

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:00

Moonlightje: Je mag mijn kruising wel op je site zetten hoor, kijk maar even in mn profiel en als je vragen heb dan hoor ik het wel.

groetjes

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:03

Dank je wel Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 04:57

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:42

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:15

Nou luitjes, heb nu eindleijk de router binnen. Dus ben nu bezig met de fjordenkruising om te bewerken.
Ik weet niet welke er al op staan of niet, maar als er nu eentje niet bij staat mag je altijd ff een pb ofzo sturen.
Ik kan nu weer elke dag gaan kijken Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:19

Ofke staat nu ruim een week bij Amaru, maar ze is nog niet gedekt helaas. Denk dat de hengstigheid door het verhuizen misschien wat later is

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:20

Fjord kruisen met fjord natuurlijk.

Het lijkt wel een rage te worden om maar zoveel mogelijk te gaan kruizen. Kan nu niet bepaald zeggen dat het ras hier beter van wordt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:39

Volgens mij valt dat wel mee, ik ken eigenlijk niemand die kruist met fjorden. Bij de ijslanders dekken vrijwel alle hengsten alleen ijslandse merries (en terecht). Vooral arabieren staan overal voor open geloof ik, de rest valt echt wel mee..

Van kruisen wordt een ras nooit slechter of beter, want het resultaat is een kruising, en geen raspaard...

Ik denk dat je er erg goed over na moet denken, maar als het puur voor eigen gebruik is (het veulen), dan lijkt het me niet zo erg...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:55

En bedankt (als ik lees hoe sommigen over kruisen met Fjorden denken). Clown
Ik vind anders dat ik een prima en prachtig paardje heb en wat anderen vinden van zijn kruising, jammer dan! Tong uitsteken

Eerlijk gezegd, krijg ik in het dagelijks leven alleen maar complimenten over mijn Sam. Lovers
Hij heeft de wildstrepen en de aalstreep geerfd van zijn mama, de Haflinger/Fjord. Kleurtje neigt in de winter iets meer naar de Haf, 's zomers naar de Fjord.
En zijn karakter heeft zowel wat van de Haf/Fjord als van de Anglo Arabier. Het beste van meerdere werelden. Ja

Ik vind hem prima gelukt in elk geval!! Ik hoef er geen volle Haflinger, Fjord of Anglo Arabier voor terug in elk geval. Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:42

Nadya schreef:
Ik vind anders dat ik een prima en prachtig paardje heb en wat anderen vinden van zijn kruising, jammer dan! Tong uitsteken

Eerlijk gezegd, krijg ik in het dagelijks leven alleen maar complimenten over mijn Sam. Lovers
Hij heeft de wildstrepen en de aalstreep geerfd van zijn mama, de Haflinger/Fjord. Kleurtje neigt in de winter iets meer naar de Haf, 's zomers naar de Fjord.
En zijn karakter heeft zowel wat van de Haf/Fjord als van de Anglo Arabier. Het beste van meerdere werelden. Ja

Ik vind hem prima gelukt in elk geval!! Ik hoef er geen volle Haflinger, Fjord of Anglo Arabier voor terug in elk geval. Haha!

en hier ben ik het helemaal mee een Ja ik ben ook super tevreden met mijn Sjanty!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:51

jennyk schreef:
Nadya schreef:

en hier ben ik het helemaal mee een Ja ik ben ook super tevreden met mijn Sjanty!

Leuke kruising ook, zeg!! Er komen toch wel erg leuke paardjes uit, hoor. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:55

Ja, Sjanty ziet er erg gaaf uit... Succes met het veulen van volgend jaar! Ik ben ook zo benieuwd naar onze combi fjord*paso

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:06

dank je Nadya en Simone, ik ben blij dat ik niet de enige ben die haar wel "goed gelukt" vindt Zij zijn groot en ik is klein!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:08

Tuurlijk ben je niet de enige. Ik snap best dat we rassen in ere moeten houden, maar er zijn ook superleuke kruisingen.
Ik heb tenminste een uniek paard (vind ik zelf) en mensen kunnen hem vaak niet plaatsen, door zijn aftekeningen, bouw en kleur. Daar geniet ik volop van. Haha! Haha! Haha! Tong uitsteken

En wat andere mensen allemaal vinden, vinden ze maar, zolang ik maar gelukkig en trots ben op mijn lieverd.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:06

Ik heb ook een kruising fjord gehad maar niet zelf gefokt. Deze had ik in kunnen laten schrijven in het hulpboek van het fjordenpaardenstamboek maar dat heb ik bewust niet gedaan. Hij heeft gewoon een KNHS paspoort. Dat vind ik dus jammer dat de kruisingen met de uiterlijke kenmerkingen van een fjord dus wel opgenomen worden in het stamboek en daar mag ook gewoon mee gefokt worden. Op die manier houdt je het ras dus niet zuiver en ik denk dat veel mensen daar de problemen mee hebben (ik zelf ook) en niet met de kruising ansich.

Mijn mening is dus van mij mag je kruisen wat je wilt, als er maar geen paspoort van een stamboek aankomt te hangen maar gewoon een KNHS paspoort.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:20

jamaar het hulpboek is juist om kruisingen te registreren, zodat je weet wat er in zit. Dit komt niet in het hoofdstamboek, dus dan is er toch niks aan de hand. Iedereen weet dan dat het een kruising is en de nakomelingen komen ook in het hulpboek en niet in het hoofdboek...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:26

Sim0ne schreef:
jamaar het hulpboek is juist om kruisingen te registreren, zodat je weet wat er in zit. Dit komt niet in het hoofdstamboek, dus dan is er toch niks aan de hand. Iedereen weet dan dat het een kruising is en de nakomelingen komen ook in het hulpboek en niet in het hoofdboek...

De ellende is dat de nakomelingen van hulpboekers gewoon volboekers zijn. Die noem je dan dus raszuiver, daar ben ik het niet mee eens want dat zijn ze niet. Daarom heb ik bewust gekozen om niet in te schrijven in een stamboek.

En op een gegeven moment verdwijnt de hulpboeker van het papier en zie jij niet meer dat je dus geen raszuivere fjord hebt. Begrijp me niet verkeerd ik vind kruisingen vaak zeker zo leuk, maar ik vind niet dat die in het stamboek thuis horen. Dat het stamboek dat dan wel doet....tja....ieder zijn mening toch?

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:39

volgens mij moet een kruissing dan wel echt aan de rasomschrijving voldoen hoor voordat ie wordt opgenomen als ie maar even niet op een fjord lijkt dan komt ie er volgens mij niet in.

heb ook een kruissing die was met haar moeder in dordrecht op de keuring maar van bon zag gelijk dat er iets anders doorheen zat. mij maakt het niet uit voor mij was het liefde op het eerste gezicht Haha!