Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:31

helga schreef:
NehnaDagmar schreef:
Wij hebben onze plaats veranderd. We gaan naar Rolde ipv Roden omdat deze datum precies tegelijk valt met de newforest sportdag. Kan ik me daar nog voor opgeven of wordt het een bijschrijving?


off topic
mooie merrie heb je zeg.


Dank je Helga Bloos Het is de eerste keer dat ik met haar mee doe, ze heeft geen papieren e.d.; ik ben echt heel erg benieuwd wat de jury er van vindt.

Zien ze in het algemeen het liefst een fjord die goed in conditie is of een iets vollere? Dagmar is best wel een chique pony, maar als ik haar wat meer een grasbuik aan laat meten dan ziet ze er wat voller uit en wat meer fjord. Wat denken jullie?

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:01

NehnaDagmar schreef:
Ullwinn schreef:
Volgens mij moet je dan inderdaad bijschrijven Ja
Maar misschien zie ik je dan nog wel in Rolde,
want ik ga ook naar Rolde dit jaar!


Ik heb gebeld en ik moet me inderdaad bijschrijven, kost 12 euro meer, maar goed dat heb ik er wel voor over! In welke rubriek zit je met je fjorden?


Bij de merrieveulens en bij de aspirant stermerries Lachen

En op je laatste vraag: Ze hebben zeker liever een volle Fjord. Vaak vind ik ze dan zelf al te dik, maar ze zien dat nu eenmaal liever...

Sportconditie zien ze niet graag heb ik het idee.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:51

Inderdaad liever een volle, als je je paard een paar week van te voren niet meer rijd maar nog wel wat longeert ziet ze er vast wel goed uit. Ik had die van mij gewoon wel doorgereden, niet zo vaak meer als normaal maar wel blijven rijden. Ze kreeg dus echt minder punten. Je ziet toch een soort zadeldruk, en dat gaat vaak wel weg als je haar een poosje niet rijdt. Met longeren hou je haar ook meteen mooi in conditie, want ja gespierdheid moet natuurlijk wel goed zijn.

Ik ga dit jaar misschien met mn 'eigen' paardje naar de keuring in Roden. Als ze goedgekeurd wordt door de veearts heb ik vanaf volgende week dinsdag een eigen fjord!!! Kan dus weer volop aan het rijden. Maar eerst maar eens zien hoe ze presteert op de keuring!

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:39

Leuk!! Dan zie ik je daar vast wel, ga ook naar Roden namelijk Lachen

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:02

Ik ga wellicht helemaal niet naar de keuring Boos!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:05

NehnaDagmar schreef:


Dank je Helga Bloos Het is de eerste keer dat ik met haar mee doe, ze heeft geen papieren e.d.; ik ben echt heel erg benieuwd wat de jury er van vindt.

Zien ze in het algemeen het liefst een fjord die goed in conditie is of een iets vollere? Dagmar is best wel een chique pony, maar als ik haar wat meer een grasbuik aan laat meten dan ziet ze er wat voller uit en wat meer fjord. Wat denken jullie?


geef niets hoor, ik heb pas sinds een jaar of 4 een papier bij mijn fjord, daarvoor had ik wel een khnspapier en ging dries als Rijpony Haha! door het leven, nu is het een echte fjordenmans.
tis hartstikke leuk als je de jury haar ook mooi vind, maar nog belangrijker zijn die andere 364 dagen in het jaar dat je plezier hebt met je viervoeter.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:57

helga schreef:
geef niets hoor, ik heb pas sinds een jaar of 4 een papier bij mijn fjord, daarvoor had ik wel een khnspapier en ging dries als Rijpony Haha! door het leven, nu is het een echte fjordenmans.
tis hartstikke leuk als je de jury haar ook mooi vind, maar nog belangrijker zijn die andere 364 dagen in het jaar dat je plezier hebt met je viervoeter.


Ach ja dat is ook zo! Ze is zo ook al leuk genoeg Haha!
Dagmar is sinds dat ik wedstrijden rijd wel altijd hulpboeker geweest dus dat scheelde me een paar centjes Tong uitsteken Ik heb op zich ook wel een idee wie de vader is, maar dan moet ik al die DNA testen e.d. doen en misschien vinden ze Dagmar wel niks.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:21

Sythaa schreef:
Ik ga met Ozar (v.Tunar) naar Beekbergen op 2 september.


Misschien kunnen we dan meeten Lachen
Ik ga zelf kijken bij Beekbergen en natuurlijk Hoenderloo. Verder zou ik vandaag naar Emst gaan maarja.. geen vervoer..

IVfotos
Berichten: 1158
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:35

het paarje van een vriendin van mij gaat vandaag naar emst voor de keuring.

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 02:21

Ik ga met Vjesta naar beekbergen toe, 2 september....

Die word trouwens nu gewoon gereden, en vanaf 21 augustus niet meer, dus geen zadelplekken en eventjes de tijd om zich iets dikker te eten...

wendy_unique
Berichten: 736
Geregistreerd: 13-01-05

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:55

Ik ben naar Emst geweest Haha!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:03

Vjestagirl schreef:
Ik ga met Vjesta naar beekbergen toe, 2 september....

Die word trouwens nu gewoon gereden, en vanaf 21 augustus niet meer, dus geen zadelplekken en eventjes de tijd om zich iets dikker te eten...



Ik heb morgen keuring en vandaag nog intensief les gehad Haha!

Anoniem

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:19

Ik ga vrijdag naar de keuring in Beesd!

fjordowner18
Berichten: 2627
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: wamel

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:01

ik ga ook naar de keuring in beesd

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:59

mijn pony was ruinenkampioen Haha!

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 05:36

Yuri schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ga met Vjesta naar beekbergen toe, 2 september....

Die word trouwens nu gewoon gereden, en vanaf 21 augustus niet meer, dus geen zadelplekken en eventjes de tijd om zich iets dikker te eten...



Ik heb morgen keuring en vandaag nog intensief les gehad Haha!


K zeg niet dat t niet kán, ik zeg dat ík het niet doe Vingers aflikken ... Persoonlijk vindt ik dat de afdruk van het zadel blijft zien, hoe goed je ook wast, poetst, insprayed enz enz enz... En ik weet best dat ze er niet naar (mogen) kijken, maar ik vindt dat je een paard voor de keuring zo goed en zo mooi mogenlijk moet hebben, zonder dat soort eenvoudig te voorkomen dingen... Bloos

En daarbij: juryleden zijn ook maar mensen, en al zullen ze je er niet bewust minder punten op geven, het speelt onbewust toch mee... T zijn de kleine dingetjes die het m doen!!! Pling

Misschien ben ik te perfectionistisch... Misschien ook niet... Als ik iets doe dan wil ik het goed doen, of dat nou gaat om het kopen, rijden, laten dekken, trainen of uitbrengen van m'n paard op een keuring...

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 06:52

Vjestagirl schreef:



Ik heb morgen keuring en vandaag nog intensief les gehad Haha!


K zeg niet dat t niet kán, ik zeg dat ík het niet doe Vingers aflikken ... Persoonlijk vindt ik dat de afdruk van het zadel blijft zien, hoe goed je ook wast, poetst, insprayed enz enz enz... En ik weet best dat ze er niet naar (mogen) kijken, maar ik vindt dat je een paard voor de keuring zo goed en zo mooi mogenlijk moet hebben, zonder dat soort eenvoudig te voorkomen dingen... Bloos

En daarbij: juryleden zijn ook maar mensen, en al zullen ze je er niet bewust minder punten op geven, het speelt onbewust toch mee... T zijn de kleine dingetjes die het m doen!!! Pling

Misschien ben ik te perfectionistisch... Misschien ook niet... Als ik iets doe dan wil ik het goed doen, of dat nou gaat om het kopen, rijden, laten dekken, trainen of uitbrengen van m'n paard op een keuring...
[/quote]

zoiets heb ik nog nooit van gehoord, mijn paard heeft gisteren 4,5 uur een zadel op zijn lijf gehad, wanneer je die eraf haalt zie je idd de contouren van het zadeldek, maar als je 12 uur later kijkt zie je echt geen zadel meer.
tis toch zonde, als je paardje goed in conditie en mooi bespierd is om dan de laatste 3 weken dat de te laten verslonzen.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:09

zoiets heb ik nog nooit van gehoord, mijn paard heeft gisteren 4,5 uur een zadel op zijn lijf gehad, wanneer je die eraf haalt zie je idd de contouren van het zadeldek, maar als je 12 uur later kijkt zie je echt geen zadel meer.
tis toch zonde, als je paardje goed in conditie en mooi bespierd is om dan de laatste 3 weken dat de te laten verslonzen.[/quote]

Wat je wel ziet is als je je paard gewoon door rijdt dat de rug boven wat 'ingedrukt' is door het zadel, dus wel een soort zadelafdruk, oftewel ze zijn niet meer mooi rond. Dat heeft volgens mij elk paard dat intensief gereden wordt. Mijn vorige paard (Vjesta nu van Vjestagirl) had dat vorig jaar echt. Ze kreeg daardoor minder punten. Omdat ik het commentaar op mijn briefje niet begreep heb ik naar de reden gevraagd. Toen kreeg ik te horen (van iemand van het stamboek) dat ze de paarden liever ronder zien van boven. Heb even een vergelijking gehad met ander paard en ja toen kon ik ook wel zien dat Vjesta daar meer 'ingedrukt' was zeg maar. Maar nooit geweten dat het wat uitmaakte. En dat zal ook wel verschillen per jurylid misschien, wie zal het zeggen. Weet nog wel dat mn nicht ook een fjord toen 2 week lang niet gereden heeft, het paardje kreeg 39 punten. Het jaar daarna had ik diezelfde fjord als verzorgpaard/rijpaard. Heb haar gewoon doorgereden tot 2 dagen voor de keuring, ze kreeg 36 punten. Was verder nog steeds prima in conditie en zag er ook mooi uit (2e prijs best getoiletteerd Haha! ). Maar toch wel 3 punten minder he!

Conditie en bespierdheid hoef je helemaal niet te laten verslonzen, je kunt haar gewoon longeren toch. Is ook heel goed voor een paard om in conditie te houden (mening). Dat had mijn nicht toen ook gedaan...

Dus, ik zou zo zeggen het is het proberen waard. Na wat ik gezien heb begin ik het toch echt wel te geloven dat het beter is het paard even wat 'zadelrust' te geven. Bovendien kun je maar 1 keer per jaar met je paard naar de keuring dan wil je toch alles geven wat je kan Knipoog

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:04

Ik vind dat dus echt onzin. Mijn paard is afgelopen 5 jaar alleen maar in de kopgroep voorgekomen, oftewel, 2002 1e prijs modelruinen, 2003 ruinenkampioen, 2004 2e bij de sterruinen, 2005 ruinenkampieon en 2006 ruinenkampioen. Ik ga hem echt niet minder rijden voor een keuring? Hooguit als hij echt te schraal is, maar dat heeft niks te maken met een zadelafdruk.

Als je een goed passend zadel hebt, dan wordt je paard daar in mijn ogen echt niet plat van. zeker de bovenrugspieren niet, die krijg je juist door goede training.

foto hoe de mijne er gisteren bijstond:

Afbeelding

Als je het zelf vind werken moet je het lekker doen hoor, maar in mijn ogen maakt het in punten dus niks uit.

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:24

Ik ga ook naar Rolde met mijn eigen paardje Britt sebastian uit Kalypso, en verzorgpaardjes Uliska Kalypso uit Vedor ze is stermerrie.
Wendela Toddy uit Myrstein geloof ik. ze is voorlopig model denk ik ze is vijf en ga dit jaar de Ibop proef doen als ik het niet te druk heb met school.
en Carjola Stedjeblakken uit Toddy.

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:27

Stedjeblakken x Toddy....dat klinkt goed Haha!

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:31

De paardjes waar ik het over had liepen ook nog steeds in de kopgroep, dus zo slecht deden ze het verder ook niet. Maar de punten waren gewoon wel lager ondanks dat ze echt niet schraal waren en een goed passend zadel hadden. Maar vond het zelf ook raar hoor, daarom had ik het ook bij iemand van het stamboek nagevraagd. Misschien is het wel een familiekwaal, de beide paarden waar ik het over had zijn namelijk wel familie Tong uitsteken

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:31

Oh ja ik reageer dus op Yuri.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:34

snap het Knipoog naja weet het ook niet, ik heb er zelf geen last van igg Knipoog

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Re: Naar welke keuring ga jij met je Fjord(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:40

Yoline schreef:
Stedjeblakken x Toddy....dat klinkt goed Haha!


Ik ben benieuwd naar alle veulentje van Stedje Haha!