Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flippertje

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:24

Ik ga me niet in de discussie mengen, zoveel weet ik niet van fjorden.
@Joanne, ik denk dat het heel goed is dat jullie als verhuurbedrijf een limiet stellen, niet zozeer omdat ik bang ben dat de pony's het gewicht niet kunnen houden, maar mensen van meer dan 90 kilo die niet kunnen rijden belemmeren de pony denk ik wel in zn beweging. Voor mensen van meer dan 90 kilo die wel kunnen rijden is jullie limiet misschien balen, maar zij begrijpen vastwel dat het welzijn van de ponys voor jullie bovenaan staat.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:12

Dreeke schreef:
veraA schreef:

Maar zowiezo, voor de wat zwaardere mensen, waarom dan perse een fjord. Koop dan een grotere, weet je iig zeker dat je goed zit

Waarom perse een fjord? wat is dat nou weer voor opmerking. Wat denk je zelf? (spreek nu voor me zelf) omdat ik niks met
andere paarden heb, mijn hart ligt bij de fjordenpaarden. Ik heb niks met knotjespaarden, sterker nog vind er geen reet aan aan
die paarden.

Ik vind met zelf trouwens ook niet te zwaar voor mijn fjord van 1.53. Ik weeg 83 kilo en dat kan ze met gemak dragen, zo lang
ze nog met me aan de kletter durft te gaan zal het allemaal wel mee vallen!!
Bovendien rijd ik mijn fjord recreatief en dan nog niet eens elke dag!

Misschien kunnen we er nu eens over op houden! wat Synthaa haar mening over gewicht is moet ze zelf weten, ik ga daar niet
in mee. En wat anderen met hun paarden doen moeten ze ook lekker zelf weten!

Waarom geen fjord ? Omdat het welzijn van het paard BIJ MIJ altijd voor gaat.
Als ik wat dikker zou zijn (nou heb ik niks te klagen geloof ik, maar stél) dan zou ik me wel degelijk schuldig voelen als ik op een wat ielere fjord zou gaan zitten, en ja, dan zou ik dus zo'n pony ook niet kopen. Of hem kopen voor af en toe een rit en verder voor de kar, maar niet voor het gewoonlijke rijden.

Maar dat ben IK, en dat ben JIJ niet Haha!

@Kirsten(flippertje), wat jij schrijft is denk ik wel de waarheid Ja

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:20

Dreeke: Niet iedereen die een fjord heeft of fjorden leuk vind wil persee geen ander ras dan een fjord.
en als een pony aan de kletter met je durft te gaan is geen rede dat je niet te zwaar bent voor een pony.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:39

veraA schreef:
Als ik wat dikker zou zijn (nou heb ik niks te klagen geloof ik, maar stél) dan zou ik me wel degelijk schuldig voelen als ik op een wat ielere fjord zou gaan zitten, en ja, dan zou ik dus zo'n pony ook niet kopen.

JIJ hebt het over een iele fjord, nou een echte iele fjord moet IK nog tegen komen hoor, maar goed Knipoog

Kijk maar eens op mijn site en beoordeel zelf of het wel of niet kan www.vinga.nl

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:28

Andrea, pfff, als jij niet op Vinga kan, haha. Dan kunnen heel veel anderen voor het gezicht/idee van diegene hun poownie wel verkopen inclusief mijn persoontje Tong uitsteken Ik bedoel pablo is toch 1 cm kleiner als Vinga en ik ben een paar kilo zwaarder als jij (kruipt weer op stoel om deze discussie)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:34

ik heb even naar de foto`s van @dreeke gekeken Clown
die fjord kan dat makkelijk hebben hoor Haha!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:01

ik Kan Syntaa wel begrijpen, maar denk zelf dat het echt heel erg per paard scheeld. Ik ben een poos wat zwaarder geweest en merkte toch dat yuur daar minder lekker mee liep. Vooral met springen etc.

zelf houd ik voor echt training ook max 80 kilo aan, daarboven mag iemand best ff rondje hobbelen maar echt intensief rijden niet.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:21

Dreeke schreef:
veraA schreef:
Als ik wat dikker zou zijn (nou heb ik niks te klagen geloof ik, maar stél) dan zou ik me wel degelijk schuldig voelen als ik op een wat ielere fjord zou gaan zitten, en ja, dan zou ik dus zo'n pony ook niet kopen.

JIJ hebt het over een iele fjord, nou een echte iele fjord moet IK nog tegen komen hoor, maar goed Knipoog

Kijk maar eens op mijn site en beoordeel zelf of het wel of niet kan www.vinga.nl

Ik zeg toch niet dat niemand van 90 op een fjord kan oid ?

Ik vind gewoon dat mensen die richting de 100 gaan moeten uitkijken met op wat voor een pony ze stappen.

Ik vind jou zo op het eerste oog prima op je fjord passen, maar het licht ook aan welke training je doet. Sythaa doet training op M niveau, dan vind ik (ook qua oosjes groote enzo) 80 een hele mooie grens!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:51

VeraA, op FW was een meisje met een fjord van ong 136 a 138. Die reed wedstrijden op M1 / M2 niveau en indertijd woog ze over de 100 kg volgens mij. Geloof me echt niets mis met deze fjord. (overigens is het meisje ontzettend afgevallen en heeft ze nu een supermooi gewicht)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:55

En dat vind ik echt veels te zwaar. iemand van 100 kg. op een fjord van ong. 1,36 m.
Neem dan gewoon een ander paard als je zo zwaar bent of gewoon een grote fjord en dan een minder zware training.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel het meiske is afgevallen maar we praten nu even over het gewicht van rond de 100 kg op een fjord van ong. 1,36 m
Ik vind dat ook dan recreatief niet echt kunnen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:56

Ras:
Shetlander - stokm 100 cm - gewicht paard 200 kg - max ruitergewicht 40 kg - percentage 20 %
IJslander 1 - stokm 135 cm - gewicht paard 350 kg - max ruitergewicht 70 kg - precentage 20 %
IJslander 2 - stokm 140 cm - gewicht paard 450 kg - max ruitergewicht 90 kg - percentage 20 %
Haflinger - stokm 145 cm - gewicht paard 500 kg - max ruitergewicht 80 kg - percentage 16 %
Warmbloed 1 - stokm 160 cm - gew paard 550 kg - max ruitergewicht 71 kg - percentage 13 %
Warmbloed 2 - stokm 172 cm - gew paard 700 kg - max ruitergewicht 80 kg - percentage 12 %
Koudbloed 1 - stokm 165 cm - gew paard 800 kg - max ruitergewicht 96 kg - percentage 12 %
Koudbloed 2 - stokm 170 cm - gew paard 900 kg - max ruitergewicht 104 kg - percentage 12 %

Als dit waar is...volgens mij zijn dan meer dan de helft van alle paarden en pony's op de wereld mishandeld of ingestort ofzo Verward
Denk dat dit toch wat overdreven is, die tabel

Verder moet iedereen zelf weten hoeveel gewicht die op een Fjord laat, zeker als die van hemzelf is...net als op andere paarden. Wil jij dat je KWPNer niet meer dan 30 kg draagt, doe je dat, tis jou paard.
Als je wilt weten of het kan, moet je naar het paard zelf kijken of die er plezier in heeft in rijden. De meeste paarden met wat zwaardere ruiters die ik ken heb ik nog nooit echt gezien dat ze moeite hadden, zeker geen Fjorden of KWPNers.
Enigste wat ik nog wel eens zie is te grote meisjes op Welshjes enz. Op dat soort moet je niet te veel gewicht zetten.
Maar Fjorden, IJslanders enz. Volgens mij hinder je je paard daar niet snel bij, zeker niet bij recreatief rijden
Ik herinner me nog van een ijslanderponykamp dat er een hele zware man op een IJslander van 1.37 m zat tijdens de buitenrit
T beestje liep met veel plezier de buitenrit, je zag er niks aan dat ze last van het gewicht had. Maar het kan per paard verschillen, dat is waar.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:10

je moet niet alleen kijken of de pony er nog plezier in heeft of niet. De persoon is te zwaar of niet. Denk eens aan de rug van het dier en zijn gewrichten

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:18

Ik weet het eerlijk gezegt niet van wanneer je nog op een fjord past ( qua gewicht of niet ).
Kijk je kan ook overdreven zijn vindt ik.
Ik ben ook Fors , nou noem maar dik , maar ik vindt Persoonlijk dat het nog wel gaat.

Afbeelding

Afbeelding

En wat vinden jullie ?

Ojaa ik ben nog lang niet over de 100 kilo ..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:06

Jongens, we hebbeb het wel over fjorden hoor, niet over slappe happie poownies. Wat gedacht van de ijslanders dan? Dat zijn dan zeker allemaal zielige ponies?? Slapen

Ik heb zelfs een tijdje gereden op een Welsh pony van 1.40, ook die had nog steeds erg veel plezier in de training en is nog steeds kern en kern gezond hoor Haha!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:08

Maar onder de fjorden heb je ook dikke verschillen hoor. Je hebt van die inieminie's en wat slankere, en van die wat forsere types.

Het topic gaat over een verhuurbedrijf waar ze voornamelijk redelijk vorse, maar ook een paar wat ielere hebben, en ik vind het goed dat ze een gewicht stellen, want die beesten moeten dag in dag uit iemand op hun rug hebben.
De mensen hier in het topic die iets dikker zijn en een fjord hebben, kúnnen rijden, en weten dat ze wat zwaarder zijn en proberen hun pony dus zo min mogelijk in de weg te zitten(hoop ik toch Tong uitsteken )
Die mensen die bij dat verhuurbedrijf rijden verschillen, de 1 rijd en zit niet in de weg, maar de ander hobbelt rond. Als het dan een hummel van 30 kg is die hobbelt, is dat niet zo erg, maar als er een volwassen iemand van boven de 80/90 op je rug hobbelt, lijkt me dat nou niet zo prettig..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:10

en je moet niet kijken of de pony het nog leuk vind je moet kijken of het nog wel kan ja of nee

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:17

annepaardoes schreef:
en je moet niet kijken of de pony het nog leuk vind je moet kijken of het nog wel kan ja of nee

precies want de meeste paarden en pony's lopen wel door.... prettig of niet, ze zijn vrijwel allemaal "eager to please...." helaas. Neem nou de Haflinger (136 cm) van mijn vriendin (dikke 100 kg). Dat arme beest steekt zijn hoofd in de lucht tijdens de dressuurles (ja er moet door deze combi ook nog dressuur worden gereden....) dus knoopt men er gewoon een elastiek aan, en het hoofdje is naar beneden... als ik dat zie dan denk ik maar 1 ding: pony BOK BOK en nog eens BOK, gooi de ruiter eraf!!! maar helaas, net als vele anderen, is ie veel te goeig, en loopt ie gewoon door, dan maar met een elastiek aan zijn hoofd.......... Huilen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:21

Er word hier uitgegaan dat een fjord omdat hij over het algemeen zwaarder is gebouwd dat hij het wel aan kaan.
Ik ben het hier niet mee eens.
De trakkracht van een paard ligt vele malen hoger dan de draag kracht.
Bij ons op stal rijd er een vrouw op een haflinger die zeker over de 110 kilo weegt.
Nou kan je vertellen dat het dier het er erg moeilijk mee heeft.
Alleen al het door zitten hoor je het dier kreunen en steunen.
Laats liep hij wat gevoelig op zijn hoefen ze vroeg toen aan haar vriendin of het zal helpen als ze af zal stappen op een lacherige manier.
Ik kon toen mijn mond niet dicht houden en zei,JA dat zal zeker helpen.
Het paardje rijd ook mee met een ander meisje en dan loopt hij stukke beter.
Dus op de stelling van de ts antwoord ik JA ermoet zeker een maximaal aantal kilo's komen voor de draagkracht van elk paard.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:26

Moniek schreef:
Er word hier uitgegaan dat een fjord omdat hij over het algemeen zwaarder is gebouwd dat hij het wel aan kaan.
Bij ons op stal rijd er een vrouw op een haflinger die zeker over de 110 kilo weegt.
Laats liep hij wat gevoelig op zijn hoefen ze vroeg toen aan haar vriendin of het zal helpen als ze af zal stappen op een lacherige manier.
Dus op de stelling van de ts antwoord ik JA ermoet zeker een maximaal aantal kilo's komen voor de draagkracht van elk paard.

amen Afgod

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:27

Moniek schreef:

niets aan toe te voegen .... Haha!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:34

Idd, mooi gezegd

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:35

niet heel vervelend bedoeld hoor en heb niks tegen mensen met een maatje meer.
Maar diegene die zeggen dat het wel kan zijn vaak die mensen die veel wegen en willen rijden.
Ja kan niet alleen aan jezelf denken en eigenwijs zijn en toch op je paard gaan zitten.
En niet afgaan van de bouw van het paard zo van een fries,fjors,etc kunnen het wel.
want ook de rug van deze paarden hebben een maximum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:35

Wij hebben op de ponyboerderij waar ik les geef een héle sterke Fjord staan. Ruim 1 meter 50 hoog en ontzettend sterk. Rijden we ook geregeld met twee of drie personen op (ok, kleine kids mogen met z'n drieën, anderen met z'n tweeën, extreem dikke kids met een dun/klein kindje). Ik zit er dan ook geregeld op met een goede vriendin van me (ik 51, zij 52-53 kilo), dus dan zitten we best over de 100 kilo. Mijn vader rijdt ook héél af en toe op haar, heeft de Fjord totaal geen moeite mee, en mijn vader is 2 meter lang en 110 kilo.

Zo ff een foto zoeken

(Edit: Het moet natuurlijk geen gewoonte worden dat er dagelijks ruim 100 kilo op zit, maar in goede conditie en met een grote, sterke Fjord kan dat best af en toe.)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:36

haha ben dus niet de enige die zo denkt.
heel fijn om te weten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:39

een keertje voor de fun kanmik nog mee leven mits het ider het ook niet erg vind.
Maar intensieve arbeid met iemand van over de 100 kilo ben ik het toch niet mee eens.
Denk eens aan de opdonders die hij elke keer krijgt op zijn rug.
Nou heb het gezien hoor hoe die haf bij ons het moeilijk heeft.
en dan heb ik het niet over een luxe gebouwde haf.
Maar een lekker breed beestje maar ook die heeft zijn grenzen.