ouderwetse fjorden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Re: ouderwetse fjorden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:50

jullie zijn veel te snel, haha.
ik ga alle reacties eens even bekijken.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:52

Wendie1992 schreef:
Met trots precenteer ik u hier het oudewedste type fjord: Silas :D
Kompact, en gespiert, kleine dikkie enz :D
Ja ja ze bestaan nog! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit is een echte fjord zoals ik hem inderdaad bedoel.
erg mooi paard heb je!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:57

Dankje :D

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:59

ben het met je eens! En dan vooral ook in de Friezen wereld, ik vind zo'n breda fries met een dikke nek juist prachtig. Jasper 366, de vader van het 2e veulen van mijn paard is een prachtig beest, maar geen typische fries ( het veulen was niet van mij dus ik heb m niet uitgekozen :D).

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 17:04

CCCCC schreef:
Tsja, hetzelfde gebeurt met Friezen. Vroeger vooral barok en vierkant. Tegenwoordig steeds slanker en een rechthoekig figuur. Ik vind de ouderwetse Fries veel mooier dan de Fries van nu. Ik denk dat het komt omdat Fjorden gewoon zo leuk en koel zijn dat ook dressuur en springruiters gaan voor Fjorden, maar die willen natuurlijk wel enige hoogte en een Fjord die goed kan lopen. Daar spelen de fokkers op in..

dat gaat helaas bij het nieuwere type ook niet meer op.
nieuwe type's zie ik steeds vaker dat ze wat drukker zijn en nog wel kunnen 'stuiteren'.

wat ik hier eerder gelezen heb is dat het zonde is dat er geen combi word gemaakt,
ik bedoel aantal nieuwe types en wat oudere types.
het is inderdaad goed dat de langere ruiters er nu ook plezier van hebben door het nieuwe type.
maar inderdaad over een jaar of wat zijn ze echt helemaal niet meer te vinden en dat is zonde.
zo te zien hebben een aantal van jullie nog wel het mooie oude type, helaas zie je ze nergens meer te koop staan en zijn de meeste al wat ouder (20?).

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 17:13

Zack schreef:
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens.

De fjorden gaan wel te ver richting het nieuwe type fokken.. (sorry) maar fjorden van 1.60 is echt NOT DONE naar mijn mening.
Er is hier een meisje die er 1 heeft, Dyco toch?
Nee dat vind ik echt veelste groot, dat is geen ras echte "oude" fjord meer.
Maar dat is ieder zijn smaak.

Ik vind toot bijv. wel weer helemaal geweldig.
Ik ken ook kleine fjordje van 1.30 die zo iel zijn dat je denkt dat die nog geen 1,5 zijn.
Dan mag die wel klein en een "oude" bloedlijn hebben maar dat is dan ook geen echte fjord naar mijn mening.
Dus sja waar ligt de fout?

Om het maar even zo te zeggen, Voor ieder wat wils toch?

@Momaxes
Beter kijken want er is degelijk een heel groot verschil tussen het oude en het nieuwe type.
Overigens heeft de bouw alles te maken met het "soort" type dat het is..

Maar dan ben ik toch wel benieuwd wat jullie vinden wat die van mij is, Het "oude" ? of het nieuwe?
Afbeelding

ik vind het er tussenin zitten, wel een ontzettend mooi paardje maar niet de hele oude zeg maar.
snap je wat ik bedoel?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:12

_Jordy_ schreef:
CCCCC schreef:
Tsja, hetzelfde gebeurt met Friezen. Vroeger vooral barok en vierkant. Tegenwoordig steeds slanker en een rechthoekig figuur. Ik vind de ouderwetse Fries veel mooier dan de Fries van nu. Ik denk dat het komt omdat Fjorden gewoon zo leuk en koel zijn dat ook dressuur en springruiters gaan voor Fjorden, maar die willen natuurlijk wel enige hoogte en een Fjord die goed kan lopen. Daar spelen de fokkers op in..

nieuwe type's zie ik steeds vaker dat ze wat drukker zijn en nog wel kunnen 'stuiteren'.

wat ik hier eerder gelezen heb is dat het zonde is dat er geen combi word gemaakt,
het is inderdaad goed dat de langere ruiters er nu ook plezier van hebben door het nieuwe type.
maar inderdaad over een jaar of wat zijn ze echt helemaal niet meer te vinden en dat is zonde.
zo te zien hebben een aantal van jullie nog wel het mooie oude type, helaas zie je ze nergens meer te koop staan en zijn de meeste al wat ouder (20?).

de mijne is in april 8 geworden :D

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:27

Wendie1992 schreef:
_Jordy_ schreef:

de mijne is in april 8 geworden :D

oke dus als we heel heel goed zoeken zijn ze nog te vinden.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:29

Toen ik op Fjordenjacht was, heb ik ook een bekeken die echt nog het oude type was. Dat was een C'tje. Net 5 dus, ze zijn er nog wel degelijk :j

En over dat nieuwe Fjorden heet worden, ben ik het niet mee eens. Hoe komen ze volgens jou aan dat hete? Zijn ouders zijn allebei Fjord, dus daar zit het niet in. Mijn 5-jarige is ook zo koel als het maar kan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:31

Fjorden zijn altijd koel in hun kop, maar je kunt ze toch wel heet maken hoor.. Maks schrikt bijna nergens van en is soms best lui. Maar als we van stap naar galop gaan word ie me een partijtje heet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:35

Mijn fjord kan ook heet zijn, maar dat heeft niks met het ras te maken, meer met wat je er mee doet. Als ik dr van dr krachtvoer af zou halen en alleen in het bos zou hobbelen zou ze veel rustiger zijn.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:36

gek is dat.
ik heb ook een C gehad van het nieuwe type.
maar deze was erg druk en met wat spannends kwam ze gelijk omhoog, ze kon ook los in de padock flink bokken en vliegen.

nouja de oudere houden mijn sterke voorkeur. ben blij dat er meer zijn die dit delen.
ik hoop dat ze straks weer meer gefokt worden, ik las ergens iets over terug fokken.
dit hoor ik vaker maar hoe word dit dan gedaan?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:36

Precies. :j
Heeft ook te maken met de opvoeding.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:31

Wendy bedankt!
Ga bijna blozen haha.

@jordy
Ja ik snap je helemaal!
Als was hij daar wel op sport conditie om t even te noemen zo.
Zelf vind ik hem iets minder zwaar gebouwd dan het zware type zeg maar.
Snap jij m nog? Haha.

Als hij wat dikker is (zoals nu O:) lijkt hij wel zwaarder gebouwd)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:02

Barvrouwke schreef:
De foto's van Sjolvir; is het niet dezelfde fjord, maar 1x slank en ik x in uhm, rijke conditie...

:j

Tja die van is een beetje ouderwets, maar ook weer iets luxer. Breedte is in ieder geval ouderwets. Dressuurzadels met normale gangbare boommaat pas er niet op in ieder geval. ;)
Afbeelding
En gangen weer luxe.
Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:56

Heeeel Cel,
Kom je ook weer langs met dat lekkere ding van je!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:21

de mijne, van nu en toen ik haar net 1 dagje had.

Afbeelding

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:33

Wendie1992 schreef:
Dan neem ik even als voorbeeld deze fjord. Deze heeft een vrij korte rug mooie rondingen, breed gebouwd, maar daar integen is deze wel slank. En in die zin, deze fjord is niet dik je ziet geen vetkwabben enz enz.
Als je kijkt naar heeeel vroeger naar die fjorden, tja die zie ik niet zo vaak meer. Maar het oude type, zijn vrij compact gebouwd en wat breder.

Ps. Wat een pragitige fjord is dit :D !
Afbeelding[/quote][/quote]

dit vind ik juist een mooie compacte sterk gespierde fjord, schitterend paard !Ik zou hier absoluut voor vallen aan de hand van de foto.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:19

Zack schreef:
Heeeel Cel,
Kom je ook weer langs met dat lekkere ding van je!

:j :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:47

_Jordy_ schreef:
gek is dat.
ik heb ook een C gehad van het nieuwe type.
maar deze was erg druk en met wat spannends kwam ze gelijk omhoog, ze kon ook los in de padock flink bokken en vliegen.

nouja de oudere houden mijn sterke voorkeur. ben blij dat er meer zijn die dit delen.
ik hoop dat ze straks weer meer gefokt worden, ik las ergens iets over terug fokken.
dit hoor ik vaker maar hoe word dit dan gedaan?

Hier ook een C-tje en die heeft behoorlijk last van bak kabouters, bos kabouters en alle ander soort kabouters die er bestaan. En geloof me dat zijn er héél veel >;) Ze is super lief, maar ik zou zeker niet iedereen zo op haar zetten, ze kan zo ineens uit het niets van links naar rechts gaan. Onze kinderen (12 en 13) zijn net begonnen met rijden. de eerste (12) rijdt inmiddels los op Diesel en gaat super, nummer 2 zit nog aan de longe. Die vroegen ook al of ze niet op Zoë konden rijden. Diesel is echt bomproof, Zoë zeer zeker niet, om die reden wil mijn man ook voor geen goud op Zoë rijden. Maar zij is wel weer veel beter rijtechnisch te rijden, Diesel weer niet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:03

@ ollytje
Haha bedankt!
Krijg nog blosjes door jullie allemaal!

@ cel
Gezellig!!!!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:09

Ik heb beide types
een ouderwetse en een nieuwere.
moet zeggen dat ze beide hun nadelen en voordelen hebben.
zo is het oude type erg koel in de kop en heeft ze enorm veel kracht ( voor de koets )
helaas word ze van elk sprietje gras snel dik

het nieuwe type is af en toe echt een heethoofd maar loopt een stuk gemakkelijk ( dressuur )
het ouderwetse type heeft gewoon niet het juiste lichaam om lekker te buigen.

ik vind de nieuwe types dus prima, voor mij ook ideaal omdat ze wat groter zijn.
maar de oude moeten ook zeker niet verdwijnen, zijn oersterk en hebben een gouden karakter!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:10

zie profiel trouwens, Andor is het luxere type, Ollie het ouderwetse.
ik vind dat je duidelijk verschil zit, heel anders qua bouw.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:04

Zack schreef:
@ cel
Gezellig!!!!

Maar jij heb ook een knap ding hoor. ;) :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:24

Hihi dankje!
Moeten eens samen gaan rijden!