grijs fjord 2 jaar.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dashlover

Re: grijs fjord 2 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:37

Okee,
ik denk dat ik wel kan concluderen dat het een Konik x Fjord of een Fjord x iets anders.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:39

Denk inderdaad Konik x Fjord achtig iets. In ieder geval, een erg leuke kruising, leuk diertje is het :j

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:40

ja, we zijn er ook helemaal weg van.
eerst mocht je hem niet aanhalen. maar we hebben hem zelf genkipt en de wintervacht eruit geholpen.. :)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:37

Dat zei ik.
Lijkt niet op die van mij (highlandpony)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:57

Nee, en dat gaf ik dus ook al aan in m'n eerdere post... geen zuivere Highlander, daar is'ie te rank voor gebouwd, maar 't zou theoretisch wel een kruising Highlander kunnen zijn. Aangezien er alleen niet zo heel veel Highlanders zijn in Nederland, acht ik de kans een stuk groter dat het 'gewoon' een kruising Fjord is. Konik-kruising zou ook nog kunnen, die kom je tegenwoordig wel wat vaker tegen, maar ook nog lang niet zo veel als Fjordenkruisingen. Als je dus van het meest waarschijnlijke uit gaat, dan is het 't meest waarschijnlijk dat het een kruising Fjord is.
I

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:00

ja, dat denk ik ook. dus 2 soorten fjord doorelkaar?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:05

Nee, Fjord x een ander ras (of een kruising..) Is idd de meest logische optie in de zin van een veel voorkomend ras, ik vind zelf ook wel dat 'ie een beetje een Fjordenkoppie heeft, maar hij ziet er niet uit als een raszuivere Fjord imo.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:23

Ik ben al een poosje aan't rond kijken naar paardjes omdat ik voor mezelf weer op zoek ben en heb inmiddels heel wat kruising-fjordjes bekeken omdat dat heel leuke paardjes blijken te zijn die ook erg geschikt zijn voor wat ik er mee wil. Ik heb dus al meerdere van dit soort typjes gezien waarvan bekend was dat het kruising fjorden waren. Vandaar dat ik met redelijke zekerheid durf te zeggen dat dit een kruising fjord is.
Met name ook omdat deze pony de aalstreep door de manen heeft, iets wat typisch 'Fjord' is en een Konik bijv. niet heeft. Dat is nl geen 'dun' eigenschap maar wordt weer door een ander gen veroorzaakt bij de Fjord (ik durf zo niet te zeggen hoe het precies zit maar bij Fjorden zorgen meerdere genen voor het typische Fjord kleur/patroon). Een 'gewone' dun (zoals een Konik dus) heeft normaal gesproken maar 1 kleur manen. Zou het een kruising met een Konik zijn, dan zou hij dus die tweekleurige manen niet hebben.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:25

okee dus geen kruizing met een konik?
maar een fjord met nog iets?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:36

Dat zou mijn eerste 'gok' zijn ja. Fjord x iets warmbloeds, kan vanalles zijn. Hoe hoog is hij nu?

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:38

ze is niet zo groot. ik schat tussen een 1,30 en 1,40

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:45

Francis schreef:
Ik ben al een poosje aan't rond kijken naar paardjes omdat ik voor mezelf weer op zoek ben en heb inmiddels heel wat kruising-fjordjes bekeken omdat dat heel leuke paardjes blijken te zijn die ook erg geschikt zijn voor wat ik er mee wil. Ik heb dus al meerdere van dit soort typjes gezien waarvan bekend was dat het kruising fjorden waren. Vandaar dat ik met redelijke zekerheid durf te zeggen dat dit een kruising fjord is.
Met name ook omdat deze pony de aalstreep door de manen heeft, iets wat typisch 'Fjord' is en een Konik bijv. niet heeft. Dat is nl geen 'dun' eigenschap maar wordt weer door een ander gen veroorzaakt bij de Fjord (ik durf zo niet te zeggen hoe het precies zit maar bij Fjorden zorgen meerdere genen voor het typische Fjord kleur/patroon). Een 'gewone' dun (zoals een Konik dus) heeft normaal gesproken maar 1 kleur manen. Zou het een kruising met een Konik zijn, dan zou hij dus die tweekleurige manen niet hebben.

Een dun hoeft helemaal niet maar één kleur manen te hebben hoor, je ziet regelmatig tweekleurige manen.
Neem bijv. deze Konik:

Afbeelding

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:51

ze heeft wel een doorlopende aalstreep. in de staart zitten ook 2 kleuren.
en de kleur van de manen zitten anderom.
op de foto hier boven zit de zwarte kleur aan de ''buiten kant''
bij de pony waar het om gaat zit de zwartekleur in de ''binnen bankt'' net als een fjord hoord.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:59

Nah, dan zal de andere ouder ook niet zo'n grote zijn, ik schat dat deze als'ie nu twee is uiteindelijk rond de 1.45 zal eindigen dus dan zal de andere ouder niet veel groter geweest zijn dan 1.45/150, of kleiner, naar gelang de hoogte van de moeder. Als ze 2 zijn hebben paarden gemiddeld rond de 96% tot 98% van hun uiteindelijke hoogte bereikt, zoveel komt er dus niet meer bij.

Is dat zeker weten een zuivere Konik Fifii? Want de Koniks die ik tot nu toe gezien heb, hebben dan misschien wel es wat 'gebleekt' haar bovenop de manen liggen, maar niet de echte 'streep' zoals een fjord... Als de pony op jouw foto dat wel heeft zou ik persoonlijk aan de raszuiverheid van het betreffende dier twijfelen. Maar goed, ik ben ook geen Konik-kenner dus misschien komt het wel voor. Maar niet zo vaak als bij Fjorden, waar het gewoon rasstandaard is, check maar es foto's van Koniks, de meesten hebben gewoon 1 kleur manen, met hoogstens een randje gebleekt haar. http://www.google.nl/search?q=Konik&oe= ... 24&bih=561
Bij een enkeling zie je zo'n randje licht haar, maar meestal is het verschil tussen licht en donker ook niet zo groot als het 'zwart en bijna wit' van een Fjord en de lichte rand ook niet zo breed als bij een fjord.
Als ik de foto's van 't paardje van TS zie, zie ik toch echt tweekleurige 'fjordenmanen'.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:04

@Francis ja idd. de manen vind ik echt fjord.
en niet konik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:14

Francis, ken de pony op de foto niet maar het is een zuivere Konik volgens de site. Ik ken meerdere wildkleurige paarden met zulke manen. :) Ook wildkleur bruin zie je het wel vaker, staat hier een IJslander die het ook heel duidelijk heeft. Als je die manen af zou knippen, krijg je misschien ook wel gewoon zo'n 'Fjordenstreep'. De een heeft maar een klein beetje die lichtere tint, de ander veel erger... dat verschilt. Maar ik denk ook dat de pony van TS Fjordenbloed heeft hoor ;) maar het was meer om aan te geven dat wildkleur dus niet altijd één kleur manen hoeft te hebben. :)

Dashlover schreef:
ze heeft wel een doorlopende aalstreep. in de staart zitten ook 2 kleuren.
en de kleur van de manen zitten anderom.
op de foto hier boven zit de zwarte kleur aan de ''buiten kant''
bij de pony waar het om gaat zit de zwartekleur in de ''binnen bankt'' net als een fjord hoord.

Klopt, maar je ziet in dit geval de onderkant van de manen niet natuurlijk. ;) Je ziet bij dun wel vaker dat bovenop de manen lichter zijn, ik zei 't ook alleen maar om aan te geven dat dun niet per se wil zeggen dat de manen maar één kleur zijn.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:54

Dashlover schreef:
dat lijkt er wel meer op. maar deze hier boven heeft een dikkerekont.
haha
rij je haar ook?

Bedoel je of ik deze hier boven rijd of heb je het tegen TS ? (;

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 18:56

ambeeeer schreef:
Dashlover schreef:
dat lijkt er wel meer op. maar deze hier boven heeft een dikkerekont.
haha
rij je haar ook?

Bedoel je of ik deze hier boven rijd of heb je het tegen TS ? (;

ja ik had het tegen jou :p

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:34

Koniks hebben wel degelijk tweekleur manen doordat hun kleur in zo'n grote varieteit voorkomt is dat niet altijd te zien.
Ik woon aan de rand van het Lauwersmeergebied waar verschillende Konikgroepen staan en heb er afgelopen winter nog foto's van gemaakt, dan zie je ook het verschil in de kleurvarieteit, van erg donkergrijs tot licht en beigeachtig.
Als je de fjord een beetje kent weet je ook dat de ene een dikkere witte rand heeft dan de andere, en sommige zelfs wat wij in de volksmond noemen peper en zout manen waar de kleuren door elkaar heen lopen, zeer moeilijk te knippen.

Het paardje hier in kwestie heeft niet een fjordenkoppie, maar is moeilijk te zien wat het nou precies is omdat de foto's niet echt duidelijk zijn.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 08:39

Spikers schreef:
Koniks hebben wel degelijk tweekleur manen doordat hun kleur in zo'n grote varieteit voorkomt is dat niet altijd te zien.
Ik woon aan de rand van het Lauwersmeergebied waar verschillende Konikgroepen staan en heb er afgelopen winter nog foto's van gemaakt, dan zie je ook het verschil in de kleurvarieteit, van erg donkergrijs tot licht en beigeachtig.
Als je de fjord een beetje kent weet je ook dat de ene een dikkere witte rand heeft dan de andere, en sommige zelfs wat wij in de volksmond noemen peper en zout manen waar de kleuren door elkaar heen lopen, zeer moeilijk te knippen.

Het paardje hier in kwestie heeft niet een fjordenkoppie, maar is moeilijk te zien wat het nou precies is omdat de foto's niet echt duidelijk zijn.

ik heb nog foto's
alleen ik kan de niet in het begin zetten. heel vaag.
maja
hier zijn ze.
http://i51.tinypic.com/14ybivl.jpg
http://i54.tinypic.com/1zg54m1.jpg
http://i55.tinypic.com/hte1k6.jpg
http://i53.tinypic.com/1zlry2r.jpg

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:51

Even de foto's van Dashlover erop gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:58

De foto's zijn wel een beetje onduidelijk...
Hij heeft wel een beetje het koppie van een fjord,
maar ik denk eerder dat het dan een kruising is of een konik o.i.d.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:01

charlie_x schreef:
De foto's zijn wel een beetje onduidelijk...
Hij heeft wel een beetje het koppie van een fjord,
maar ik denk eerder dat het dan een kruising is of een konik o.i.d.

hier boven staan de foto's die veel duidelijker zijn.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:30

@ dashlover; heb er een keertje opgezeten maar ze loopt vooral ingespannen (:

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:31