2 paarden in 1 stal, HOE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: 2 paarden in 1 stal, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:24

Je moet er wel het type paard voor hebben. Mijn pony heeft altijd met haar shettevriendin in een stal van 3x5 gestaan. Amber is heel dominant. Het scheelt dat Grietje dat prima vindt, anders had ik het niet gedurft. Je moet er niet aan denken dat ze ruzie krijgen. Dus 2 dominante pony's daar zou ik uiterst voorzichtig mee omgaan. In een wei hebben ze veel meer ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Als de paarden elkaar niet liggen dan houden ze afstand. In een stal zitten ze opgesloten. Als ze dan ruzie krijgen kunnen ze niet weg. Daarom vind ik het wel verstandig als er een deur naar een grotere ruimte is, zodat ze bij ruzie weg kunnen. En ik denk dat mensen daar huiverig voor zijn.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:30

ja, dat is waar hoor.
ik hoop dan ook dat er in de toekomst meer loopstallen met uitloop naar buiten komen.
zonder dat ik nu zo enorm politiek links ben gun ik de paarden wel een ander soortige huisvesting.

maar goed, er zal wel heel veel gaan veranderen als ik de boerderij vakbladen moet geloven willen ze nu eindelijk ook eens hun aandacht voor dierenwelzijn op de paarden gaan richten. dat lijtk me een goed ding. zeker als je kijkt hoeveel de andere boerenbedrijven aan verbeteringen hebben moeten doorvoeren en hoelang nu de 3x3 stallen en stands al bestaan binnen de paardenwereld.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:35

mijn paard staat samen met een shet in de stal.
maar de eerste maanden ging alleen paard op stal, shet bleef bij de schaapjes en geitjes.

nu zijn ze onafscheidelijk, ze staan nu 24-7 buiten.
met oud en nieuw gaat wel de deur dicht. paard gaat anders hele nacht rennen.
maar hier is de rangorde bepaalt, en er is nooit echt ruzie.
shet kent zijn plaats
maar ik denk niet dat dit altijd vanzelfsprekend kan.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:57

trickywonder schreef:
ik vind het jammer dat de mensen nog zo huiverig zijn voor groepsstalling. het lijtk mij zo fijn voor de paarden! waarom gaan we meteen met balken, schotten en draadjes in de weer?

we willen toch allemaal het beste voor ons paard? een geestelijk en lichamelijk gezond paard?
is opsluiting alleen in een stal echt zoveel beter???? dacht het niet! paarden lopen toch ook graag samen in de wei? waarom dan niet ook samen binnen? waar zijn we toch zo bang voor?

Hiervoor hadden we onze fjorden ruin samen met een E-pony staan, maar dat was moord en doodslag, we hebben ze zelfs apart in de bak moeten zetten. We hadden ze toen onder het dek staan en het heeft vele dekken gekost :( Maar dat was ook de reden om de E-pony te verkopen en er een merrie van het zelfde soort bij te kopen.
Want in de dierenwereld blijft disciminatie toch heel gewoon :o

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:10

Ik heb thuis ook wel eens wat bij elkaar in staan, maar ik zet niet alles bij elkaar in. Groepsstalling is prima, maar als een paard erg dominant is en de andere niet uit de ruimte van de dominante kan komen dan kan het meppen worden.
Volgens mij kunnen bijna alle paarden bij elkaar in de wei, als er maar genoeg ruimte is.

Bij mijn ene dominantere fjord zet ik geen ander paard in, dat wordt meppen. Mijn oudje heeft al vaker gehokt met andere paarden, dat gaat nagenoeg altijd wel goed. Dan kennen ze elkaar al wel van de weide uiteraard, waren welk jonge dieren.
Het makkelijkste gaat het bij een jonger dier en een oudere, of twee of meerdere jongeren. Ik zou mijn oudere en de dominante nooit bij elkaar zetten, dat is water en vuur en volgend mij slaan die elkaar helemaal lens.. Dat zou dus niet kunnen..

Ik zou ze wel eerst even op de wei zetten, dan kan jouw jonkie eerst onderdanig gedrag vertonen en weet je volwassen merrie dat zij nog steeds de baas is.