fjord inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:28

Moontje1991 schreef:
Abeltje77 schreef:
En ook heel belangrijk: waarom is ie nog hengst?

Uhm waarom vindt je dat belangrijk als ik vragen mag?
Dat lijkt mij meer iets dat of wegens een medische reden zo is die geen invloed heeft op de verdere ontwikeling van het paard of omdat de eigenaar tegen het ruinen is/hem zo lang mogelijk hengst wil houden.
(Niet iedereen vindt laten castreren normaal tenslotte)

Nou, hierboven ergens heb je dus de reden van mijn vraag.

Het kon zijn: gewoon jong, casteren moet nog gebeuren. Nou, prima. Kan ie nog niet ontdekt hebben dat ie hengst is.

Maar nu lees je dus dat het dier als dekhengst gehouden wordt. Dan heb je dus een hengst van een héle andere orde.

@TS:
de manier waarop jullie hebben gewerkt is echt FOUT. Zo moet het gewoon niet. Hou er alsjeblieft mee op voor er ongelukken gebeuren of het dier voor altijd verpest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:35

loveidefix schreef:
Ben ik nu serieus de enige die denkt dat dit allemaal zwaar is overdreven?? :(:)

Een man die een dek stal heeft gaat geen meiden van 13 bij een onbeleerde hengst van 5 jaar laten.
Ik vermoed zelf dat hij gewoon allang was ingereden, die man er zelf bij was en die meiden begelijde,
en dat het gewoon een betrouwbaar beestje was, maar wel met een beetje hensten karacter.

Dat lijkt mij in iedergeval een stuk logischer, ook omdat de meeste hensten van 5 toch al wel zijn ingereden ;)

Hengsten zijn laadbloeiers dus is het helemaal niet zo gek dat ze iets later in gereden worden.

fjordnina

Re: fjord inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:51

Ik heb trouwens niet het idee dat dit om een echte stal gaat. Een 5 jarige hengst met de naam Binky? Die is in ieder geval niet hier in NL goedgekeurd voor de dekdienst. Dat schetst bij mij dan gelijk het plaatje van een eigenaar met een paar merries en omdat veulens zo leuk zijn, ook maar een hengst erbij.

Die hengst moet nu zo langzamerhand wat meer gaan doen dus er wordt iemand gezocht om met het dier aan de slag te gaan. Het mag geen geld kosten, dus (semi-)professioneel laten beleren is er niet bij.

Fjorden zijn niet altijd makkelijk, maar staan wel veel toe. Ik denk dat er daarom nog niet a la minute ongelukken zijn gebeurd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:07

fjordnina schreef:
Ik heb trouwens niet het idee dat dit om een echte stal gaat. Een 5 jarige hengst met de naam Binky? Die is in ieder geval niet hier in NL goedgekeurd voor de dekdienst. Dat schetst bij mij dan gelijk het plaatje van een eigenaar met een paar merries en omdat veulens zo leuk zijn, ook maar een hengst erbij.

Dat dacht ik dus ook..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:48

Ik heb me nu een paar pagina's in kunnen houden maar nu begin ik steeds meer te denken dat dit niet echt is...er zit een luchtje aan..als het wel echt is..tsja..alles is al gezegd toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:51

ik hoop dat het niet echt is, want als het wel echt is, mag iemand anders over een tijd een jong paard weer helemaal opnieuw vertrouwen gaan proberen te geven in de mens. ga er maar aanstaan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:01

Nies_ schreef:
fjordnina schreef:

Dat dacht ik dus ook..

Daar zit wel wat in ja. Nou, ik hoop ook dat het hier om een sterk verhaal gaat!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:08

Ik hoop dat dit verhaal niet waar is... Meer kan ik niet zeggen, als het wel echt is dan zeg ik: stop hier alsjeblieft mee!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:11

was even gechoqueerd met het antwoord van de TS |(
heb dan maar ook even alles verder gelezen

waarom er al bij de eerste kennismaking met dit dier erop? druk?
dan een dekhengst, en 2 meisjes van 13 die een paard in de hand moeten houden van pakweg 450kg?
kan niet goed gaan

tja

verder volg ik de rest
jammer voor het dier en ik hoop echt dat jullie niks gaan voor hebben want denk dat er voor de ongelukjes geen verzekering zal meetellen om kosten te betalen

(hier gaat onze 2 jaarse fjordenmerrie volgend jaar gewoon voor een maand of zo lang als nodig naar een trainingsstal, eentje waar we achter staan kwa manier van inrijden)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:12

Keandra schreef:
was even gechoqueerd met het antwoord van de TS |(
heb dan maar ook even alles verder gelezen

waarom er al bij de eerste kennismaking met dit dier erop? druk?
dan een dekhengst, en 2 meisjes van 13 die een paard in de hand moeten houden van pakweg 450kg?
kan niet goed gaan

tja

verder volg ik de rest
jammer voor het dier en ik hoop echt dat jullie niks gaan voor hebben want denk dat er voor de ongelukjes geen verzekering zal meetellen om kosten te betalen

(hier gaat onze 2 jaarse fjordenmerrie volgend jaar gewoon voor een maand of zo lang als nodig naar een trainingsstal, eentje waar we achter staan kwa manier van inrijden)

hier ben ik het helemaal mee eens.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:24

Als dit wel echt is...dan vreet ik mn schoen op hoor..sjonge ze kan wel een boek gelezen hebben...van een klein meisje die IN haar DROOM een hele hoop mee maakt...

en toen wakker werd..maar er achter kwam dat je snacht's op bokt was gegaan en het geplaatst had..OEPS!

nee zonder gein maar als dit mogelijk is.......

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:59

Twiggy2008 schreef:
Snap niets van eigenaren van paarden, die dit toelaten. :n :n :n

Ach diezelfde eigenaren laten dus ook een niet goedgekeurde hengst dekken. Zegt al genoeg imo.
Lang leve de hulpboekers!! Dier (alssie idd zo heet) is nog nooit op een HK geweest dus niet beoordeeld dus ze hebben geen idee welk materiaal ze ter dekking aanbieden.

Achja ik denk maar zo: zoveelste geval om de stelling te ondersteunen: fjorden zijn sterk en eigenwijs ;)
Als ze zo worden "ingereden"

Ik denk verder maar 1 ding: arm arm diertje...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:09

suze_ schreef:
ik hoop dat het niet echt is, want als het wel echt is, mag iemand anders over een tijd een jong paard weer helemaal opnieuw vertrouwen gaan proberen te geven in de mens. ga er maar aanstaan..

Ik weet hoeveel tijd het kost ;( O:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:37

Ik kan ook niet echt begrip opbrengen voor de eigenaren, dat 2 meiden van 13 het zo gaaf vinden en erop ingaan kan ik me op;zich wel voorstellen.
Maar het is wel echt heel onverantwoord van de eigenaren, een (niet ggk? >;)) dekhengst zal zich anders gedragen dan een hengst die 'm alleen nog gebruikt om te pissen. En dan ook nog zonder begeleiding en de meiden zelf laten aankloten? ;(

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:10

Mijn hart slaat drie keer over |(

Ik heb zelf 2 fjordenhengsten(een van 6 en een van 4) daarnaast rij ik nog de goedgekeurde hengst Zortin in de sport.
En ik heb meerdere goedgekeurde hengsten van het stamboek zadelmak gemaakt en gereden voor de zadelproeven, dus (nu kom ik heel arogant over) ik weet wat het is om een hengst(dek) in te rijden en te rijden.

Meiske meiske meiske, doe het NIET.
Als je er nu al bang voor bent(met het uit de stal halen) dan wordt het alleen maar erger.

Het is een niet goedgekeurde hengst die dekt, de hormonen gieren nu door zijn lijf en daar moeten jullie mee gaan beginnen.

Waar zijn de ouders van deze kinderen??? Hebben die geen verstand?????

Een fjord "kan"een leuke kinderpony zijn (jullie zijn tenslotte nog kinderen, 13 jaar) maar een jonge hengst die niet goed is doorgereden en dekt is geen speelgoed.
Dit kan zowel voor de pony als voor de kinderen verkeerd aflopen.

Een advies over het inrijden/rijden ga ik niet geven want dit zijn dingen die je moet zien en voelen.

Ik hoop dat TS verstandig genoeg zal zijn om dit niet te gaan doen.
Het is onverantwoord van TS , ouders maar zeker van de eigenaar van de pony.

(heeft deze pony niet eerst op marktplaats gestaan????)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:11

neee
het is niet een of andere 5 sterren stal nee
het is een boerderij achtige stal
maar wel officieel fokstal
binky is de door ons verzonnen bijnaam
natuurlijk heeft hij ook wel een echte naam!

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:13

Tesz_2208 schreef:
Als dit wel echt is...dan vreet ik mn schoen op hoor..sjonge ze kan wel een boek gelezen hebben...van een klein meisje die IN haar DROOM een hele hoop mee maakt...

en toen wakker werd..maar er achter kwam dat je snacht's op bokt was gegaan en het geplaatst had..OEPS!

nee zonder gein maar als dit mogelijk is.......

nou dan vreet je schoen maar op!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:15

Wat is z'n echte naam dan? Dan ben ik toch benieuwd.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:18

hij is zojuist verkocht aan een fokstal!
ik kan de atvertentie wel laten zien waar hij tekoop staat
maar dat doe ik niet!! dadelijk bellen of mailen jullie die eigenaar
dus doe ik het niet bij bokt weet je het namelijk nooit zeker!!

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:19

Nies_ schreef:
Wat is z'n echte naam dan? Dan ben ik toch benieuwd.

dat weet ik niet

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:32

:')

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:40

Op marktplaats zag ik vandaag een hengst te koop staan met lange manen en nogal onverzorgde hoeven en een vrij lange rug.
met een flinke hals er op, is hij dat soms, dan wees maar blij dat hij te koop staat, want hij ziet er nogal wakker en sterk en lijkt me geen paard voor een meisje van 13 jaar.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:47

En nu is die verkocht? :Y)
Ik ben zelf dertien maar lig ff dubbel, is dit echt waar? want het lijkt een beetje zoals eerder al gezegt op een verkeerde droom!

Ik heb 6 jaar rijervaring en heb mijn pony met heel veel begeleiding ingereden en heb het zo aangepakt:
Vooraf is natuurlijk al het longeren enzoo geweest niet ineens van hup we gaan er op. ook heeft hij eerst dekje met dekensingel en deken op gehad enzo.
Eerst met zadel en hoofdstel gewandeld , beetje over het terrein en door de wei en dat een paar keer in de weken herhaald tot het goed ging.
Toen gelongeerd met zadel en hoofdstel en de beugel laten hangen dat ook weer een paar keer herhaald.
Toen ben ik er een paar keer op gaan hangen en toen ben ik blijven hangen en liep iemand ernaast en ik maar hangen dat ook weer herhaald.
Toen ben ik er een paar keer gewoon terwijl iemand hem vast had er op gaan zitten en belonen en een beetje bewegen met mn benen en lichaam en weer helemaal belonen en dat ook weer herhaald toen ben ik er op gaan zitten en een kleine stukken over het terrein gaan rijden met iemand ernaast en de weg voor de stal ging helemaal goed daarna dat los met iemand er naast gedaan. sturen snapte hij niet daarna heb ik pionnen neer gezet en ben ik met sturen gaan oefenen en halt en stap en kleine stukjes draf. Daarna ben ik meer in de bak gaan oefenen heel rustig aan de longe maar hij vond dit erg moeilijk en ging klieren maar nu is meneer een klein jaar verder en gaat alles goed <3

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:27

Binkie verzonnen naam, ineens spontaan verkocht, wel advertentie hebben maar niet willen laten zien (of niet kunnen _O-), bang zijn dat we de eigenaar bellen of mailen (zou niet weten wat we die man te vertellen hebben maargoed).
Moraal van dit verhaal: TS merkt dat leugentjes niet handig zijn om op bokt te zetten, zie er maar weer eens uit te komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:08

nogal sneu,om zo leugens te gaan verspreiden...........toevallig net verkocht............

ik ben wel benieuwd welke officiele fokstal een dekhengst door een onervaren 13 jarige laat inrijden.....