waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

Re: waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:27

hmm.. heb ik eigenlijk nooit last van, mandy dr nieuwsgierige koppie en haar lieve karakter overwint ieder hart :+: ik krijg dan ook alleen maar ontzettend leuke reacties op haar!

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:33

Ik denk dat mensen niet zozeer neer kijken op een fjord als je er gewoon recreatief mee rijdt maar als je fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden hebben mensen wel hun bedenkingen erbij.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:39

Fjorden vind ik juist supercoole beestjes! Arabier is wel mijn lievelingsras maar forden vind ik ook helemaal geweldig!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:41

Toen ik na ruim 25 jaar KWPN-ers gereden te hebben ineens met een Tinker aankwam keken mensen mij ook aan of ik keihard op mijn achterhoofd was gevallen (en ja, dat was ik ook, met alle gevolgen van dien, vandaar ook de Tinker, plus omdat ik het gewoon een gaaf paardje vond) :P

Het interesseert mij geen bal of mensen op de Tinker neerkijken, is meer hun probleem dan het mijne. Of eigenlijk hun tekortkoming. Want door zo kortzichtig te zijn zul je nooit kennismaken met het ras en de mogelijkheden. Zo ook met een fjord. Ik heb in mijn jonge jaren veel fjorden gereden voor de lol en ik vond het wel grappige beestjes, weliswaar duveltjes af en toe, maar dat maakt ze leuk.

Nu sluit ik zelf zowieso geen enkel ras uit, maar ja, je hebt je voorkeuren. Sommige mensen drijven hun voorkeur gewoon te erg door. Als ik te horen krijg: Waar is je kar? Dan kijk ik verschrikt achter om en zeg: "Shiiiiiiiiitttttt! Zojuist had ik hem nog, ga je mee zoeken?" En loop vervolgens gewoon door. Lekker belangrijk wat een ander denkt. Als je zelf maar gelukkig bent met je paard.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:52

Ik vind het erg vreemd en jammer.
Ik ben zelf gek op de Fjord. Toen ik een bijrijdpaardje zocht,
keek ik juist of er ergens een fjord tussenzat. Helaas niet gevonden.
Ik zal trots zijn op je fjord:D

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:20

[quote="amanda1980"]Hoi patries, jinah is ook super!! Ze heeft vandaag nog een hapje slobber van me gekregen, ze werd zowat gek toen cas kreeg hihi.[quote]

Dank je wel namens Jinah...ja ze kan lekker bedelen, en heeel lief kijken.... :D

Volgens mij maakt het niet uit welk ras je hebt,als de klik er maar is.Zoveel mensen zoveel smaken... :P

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:47

Dreeke schreef:
Tja ieder zijn smaak, ik vind ook zeker niet alle rassen even mooi.
Ik hou bijvoorbeeld absoluut niet van knotjespaarden, want zo noemen wij (in koudbloed land) deze paarden.
Ik ga liever voor het koele karakter dan een heet gebakerde stuiterbal.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn mening, ik hobbel liever op een fjord rond :D

dit is ook wel erg generaliserend. Ik heb een paard wat jij onder knotjespaard zou scharen, maar hij is koeler dan alle koudbloeden bij ons op stal bij elkaar hoor.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:01

ach en zo rij ik buiten op een heet gebakerde gele stuiterbal rond... ik denk dat bij ieder ras koele en hete paarden zitten.

een fjord is niet per definitie een koele kikker.

zelf heb ik trouwens geen negatief beeld, of merk ik dat. Wat ik wel merk is dat men er wel vanuit gaat dat mijn fjorden altijd mak zijn. Ik heb ook een arabier. Verschil is wel hoe mensen erop reageren. Bij mijn fjord lopen ze er zo achter langs, bij de arabier vragen ze vaak of het wel kan.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:04

nou weetje wat ik meegemaakt heb..
en meisje bij ons op stal had een halfinger end ie stond altijd in de picture..
maar nu ben ik met mijn 2 paardjes gekomen en nog een stal genootje met 2 .. en opeens ging ze heel neerslachtend doen... en negatief naar ons.. en noemde ons in ene haflinger haters.. dus naar mijn mening is bij een haflinger lover het vaaak zo dat als je geen haflinger heb ben je een halfinger hater.. haha best wel lachwekkend.. heb dan het gevoel dat ik het over meisjes heb van 12 a 13// maar deze was dus egt 24 hahaha..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:11

Sneu dat je dat gevoel zo hebt...Ik moet zeggen er zijn altijd wel paarden waar je niet zo voor bent, dat is ook ieder zijn mening en recht. Maar om daarom erop neer te kijken vind ik fout..Zelf was ik vroeger nooit een grote fjordenfan, tot ik zelf eentje tegenkwam wat ik mocht inrijden en in no time was ik verliefd op em..spijtig genoeg had ik zelf al een haflinger gekocht voor ik hem kende ;)
Ik vind ook niet dat er zoals sommigen geoordeeld moet worden zo van nou een haf of een fjord op wedstrijd dat kan niet...Als je goed rondkijkt zie je ze trouwens meer en meer op wedstrijd. Dus laat je niet doen zou ik zeggen en show them what you got :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:13

grinnnikkkk, mijn fjord is ondertussen wel braaf en koel.. (behalve 3 x in het jaar }> )
Maar toen ze 5 was.. oef.. heb ik ook wel eens alle hoeken van een baan gezien..

Overigens dat velen op je neer kijken is logisch.. Zo groot zijn ze niet :D ;)

Ben niet speciaal fjorden fan, ben Sjolvir fan, ben gevallen op haar en haar karakter.
De AV die ik ooit voor Sjollie reed, was misschien wel makkelijker en braver.
Overigens was ook die publiekstrekker, lange manen, niet zo groot, succes gegarandeerd,
dat heeft Sjol nu, stap maar eens door de stad, af en toe moet je de kinderen bijna
wegjagen 8-) Schattigheidsgehalte is blijkbaar wel groot..

Ben nu op jacht naar sportopvolger voor Sjol en aangezien de gemiddelde fjord, nou niet echt een dressuur paard is :P
(Hoewel Sjol uiteraard op haar karakter het tegendeel bewezen heeft :+ }> Werelds dier!!!)
komt er vermoedelijk nu een warmbloed.
Vind overigens vele rassen leuk, dus moet nog zien waarmee ik straks thuiskom.. (sluit fjord niet uit)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:24

barbara28 schreef:
Dreeke schreef:
Tja ieder zijn smaak, ik vind ook zeker niet alle rassen even mooi.
Ik hou bijvoorbeeld absoluut niet van knotjespaarden, want zo noemen wij (in koudbloed land) deze paarden.
Ik ga liever voor het koele karakter dan een heet gebakerde stuiterbal.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn mening, ik hobbel liever op een fjord rond :D

dit is ook wel erg generaliserend. Ik heb een paard wat jij onder knotjespaard zou scharen, maar hij is koeler dan alle koudbloeden bij ons op stal bij elkaar hoor.

Voor te klagen over vooroordelen hebben ze er zelf een hoop :D

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:52

Mij hoor je niet klagen hoor, zoals ik al zei, ieder zijn smaak.
Ik zal er echt niet wakker van liggen wat ze van mijn fjord vinden, als ik er maar plezier van heb dat is het belangrijkste,
en zo geldt dat voor iedereen met wat voor paard dan ook ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:54

wat een onzin dat 'wij in koudbloed land' warmbloed paarden knotjespaarden noemen.
is iedere warmbloed meteen een heetgebakerde stuiterbal?
dat lijkt me net zo goed een vooroordeel.

mijn fjord is wel heel cool in dr kop,maar wel razendsnel,wil alleen maar hard.
dus in die zin is ze wel heetgebakerd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:07

generaliseren is niet hetzelfde als neerkijken op.
Maar als je een label moet plakken, ach dan is voor mijn fjord, karrepaard prima omschrijving,
trekken van een kar kan ze als de beste.
En knotjes, tja, dat gaat met die boog niet lukken.
Er komt bij mij nu vermoedelijk een knot.. Probleem, ik kan niet vlechten, nooit gekund..
Ook voordat ik een fjord had niet..
Ander probleem, boog knippen kan ik na al die jaren ook nog steeds niet.

Mogen we een pippie langkous paard nog zo noemen, of moeten we hem bij zijn ras noemen?
En een koe? (bonte) (no offence, vind ze beiden leuk, maar in de wandelgangen wordt gewoon
soms een andere benaming gebruikt)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:19

Ik heb ook vooral vroeger (heb mijn fjord bijna 18 jaar) vaak de opmerking gekregen van wil je niet liever een echt paard??
Heb zelfs de opmerking van alle fjorden zouden afgemaakt moeten worden want je hebt er toch niks aan te horen gekregen van n.b. de bedrijfsleider van de manege toendertijd. Dus er wordt wel degelijk op fjorden neergekeken.
Ik rij ook nog eens western dus dan wordt je soms nog weleens dubbel raar aangekeken door de dressuurmutsen.
Nou valt het tegewoordig nog wel mee, maar soms krijg ik toch wel eens iets neerbuigends te horen.

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:02

Zucht... Ik heb zelf ook twee fjorden maar ik word echt doodmoe van dit soort verhalen... Amanda, mensen zoals jij zorgen ervoor dat dit soort vooroordelen blijven bestaan :Z

Je zegt:

Citaat:
Phara, waarom doe ik mee aan vooroordelen? Als je goed gelezen hebt heb ik totaal geen vooroordelen.

maar je zegt ook

Citaat:
Heerlijk lijkt me dat, uitgelachen worden maar vervolgens met de prijzen vertrekken iedereen achterlatend.

Citaat:
Mijn vraag is dus juist waarom mensen op bepaalde rassen neerkijken, in dit geval dus fjorden. Niet of ze neerkijken want dat is allang een bewezen feit.

En zo een heel topic vol.

Ook zeg je:

Citaat:
Ik ben niet helemaal pro fjord. Cas paste gewoon bij mij ongeacht zijn ras. Ik was ook geen groot fan van fjorden voor ik cas had. Sinds ik hem heb en me in het ras ben gaan verdiepen heb ik er wel een zwak voor gekregen. Er zijn weinig rassen die nog zo puur zijn en zo veelzijdig.

Mij hoef je niet te overtuigen hoor...jij jezelf nog wel?

Als je blij bent met je paard dan kan het je toch niks schelen wat een ander ervan vind?! Ik ben ook niet van alle rassen gecharmeerd dus ik zit er ook absoluut niet mee als dat andersom ook niet zo is...je kunt nou eenmaal niet alles en iedereen leuk vinden. Als ik om een mening gevraagd wordt probeer ik het altijd positief te brengen, zo wordt ik zelf ook altijd benaderd. Even heel bot gezegd: als mensen je paard zitten af te zeiken vinden ze jou waarschijnlijk gewoon niet aardig... Doe je voordeel met deze kennis zou ik zeggen...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:07

Snoevie schreef:
wat een onzin dat 'wij in koudbloed land' warmbloed paarden knotjespaarden noemen.
is iedere warmbloed meteen een heetgebakerde stuiterbal?
dat lijkt me net zo goed een vooroordeel.

Ja joh, die Groningers (waar ik met m`n volle verstand voor heb gekozen en kei-blij mee ben) van mij hebben ook knotjes en dat zijn me toch een bibberige paardjes... :roll: :))

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 02:20

Phara, als het waar zou zijn wat jij zegt zou het helemaal dieptriest zijn.
Hoe zielig en kinderachtig dat je een paard niks zou vinden of afzeiken omdat je de eigenaar niet mag. Als ik een persoon niet mag betekend dat nog niet dat zijn of haar paard ook gelijk een k.tknol zou zijn. Alsof het paard er wat aan kan doen dat zijn eigenaar hem gekocht heeft!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 02:23

Eigenlijk he Amanda, hadden ze op dat moment helemaal gelijk over haar ;) Maar da's weer een ander verhaal :D Heb haar overigens ook niet gekocht, ze is ehm.. thuis afgezet en nooit meer opgehaald :')

Vjulli: ikheb er een leukere zien tussen staan eerlijk gezegd ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 02:41

En over vooroordelen gesproken, niet iedereen is zoals jij. Niet iedereen benaderd een ander door commentaar zo positief mogelijk brengen. Zat mensen zeggen gewoon wat ze vinden, positief of negatief. Niet iedereen wind er doekjes om.
Overigens hou ik zelf negatief gel.l over een paard of pony gewoon voor me. Ik heb er weinig behoefte aan om mensen te kwetsen door hun dier af te zeiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 02:43

Stel nu, amanda, STEL dat ik zou zeggen:
"Nou die fjorden he! Die moeten eerder bewijzen dat ze het niet kunnen, dan dat ze het wel kunnen". Wat zou jij daar van vinden? :)

Denk je dat ik echt benaderd ben door mensen die het positief bedoelde? Nee hoor een hoop zagen me liever vandaag dan morgen verongelukken met dat dier :D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 03:01

Zoiezo vind ik vooroordelen banketstaaf. Niet elke fjord is cool en niet elk "knotje" heet.
Mijn mening is dat elk paard zich ongeacht het ras, hetzelfde moet bewijzen. Je komt niet op wedstrijd als je dier niks kan.

Een goed paard heeft geen kleur.

Je hebt we'll leuke paarden trouwens. Zat ff foto te gluren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 03:04

Waarom plaatste jij die zin dan wel op de vorige pagina Amanda? :) Onbewust denkt iedereen dingen die niet terecht zijn, jij, ik, jantje van op de hoek en klaasje van vier dorpen verder ook.... zo is het nou eenmaal. :) Dat heeft niets met het al dan niet hebben van een fjord te maken. :)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 03:14

Mijn mening is dat elk dier zich gelijk moet bewijzen. Wat ik er eerder over zei was dat ik me voor kan stellen dat sommige mensen op wedstrijden eerder willen zien dan geloven omdat fjorden niet voor de hoge dreessuur gefokt zijn. Wat ik vind en wat ik me voor kan stellen is iets heel anders.