Fjorden Allesdragers ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:19

Jeddah schreef:
Ja, weet ik veel dat jij zwaarlijvig vanaf 120 kg vindt? ;) Ik weet wel 100% zeker dat iedereen die te zwaar is zelfs dagelijks bij zichzelf " te rade" gaat hoor :D En das niet het probleem. Meestal is het allemaal niet zo simpel als het lijkt.

Maar ben het 100% met je eens, kijken naar het paard is belangrijker als kijken naar de weegschaal! En dat geldt voor alles :j

Dat noem ik erg zwaarlijvig hihi. Met dat bij jezelf te rade gaan doelde ik meer op die persoon die boven de 150 kilo zat, dan moet je zo reeel zijn dat je niet meer op een paard stapt vind ik. Ik vind mezelf ook zwaarlijvig dus ik heb zeker niet de intentie om mensen te kwetsen hoor. Ik moet van mezelf altijd erg opletten met eten, eet vaak zelfs te weinig waardoor ik dan juist weer aankom omdat mijn lijf alles vast wil blijven houden. Ik kan 100x tegen mezelf zeggen wat maakt het uit en waar maak je je druk om niet iedereen is in de wieg gelegd voor een maatje 36-38, maar als ik dan eerlijk ben zou ik stiekem best willen dat ik in die categorie thuishoorde. Hoewel ik weet dat ook dat niet realistisch is. Dus ik bekijk het zeker niet simpel hoor. Maar ik pas de arbeid van mijn paard wel aan op mijn gewicht en ben steek ook hand in eigen boezem door zelf dagelijks op de hometrainer te stappen en veel wandelen met de hond.
Ik snap dat het niet zwart wit is.

Jeddah

Re: Fjorden Allesdragers ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:36

Tuurlijk we willen stiekem echt wel allemaal lekker slank en goed in ons vel zitten :j
Super dat je er ook wat aan doet en je zo bewust bent! Komt me bekend voor, maar ik weet ook, zoals je al zegt, dat het niet altijd mogelijk is om er wat aktief aan te doen. maar wat je zegt, concequentie is dan rustig rijden of niet rijden :j

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:28

Een fjord of koudbloed een allesdrager noemen... Klinkt net of zo'n dier geen gevoel heeft en als een excuse dat als je dik bent je dus maar een koudbloed moet kopen ipv wat aan je lijf te moeten doen. Voor bijna alle sporten geld dat je lichamelijk in orde moet zijn om eraan deel te nemen, waarom dan voor paardrijden niet?

Elk paard geeft zelf wel aan of je te zwaar voor hem bent, maar dat hoeft niet met het ras te maken te hebben. Het ene paard redt zich amper met 75 kilo op zijn rug, de andere draait zijn hoef voor 100 kilo niet om. Dood gaan ze er niet aan en doorzakken alla-bambi zullen ze ook echt niet doen, maar ik vind het voor het dier wel eerlijk om bij jezelf na te gaan of je paard happy is met jouw gewicht en de training die hij krijgt (ras onbelangrijk). 50 kilo zoutzak op je rug of 90 kilo meewerkend gewicht is ook een heel verschil.

Voor het paard is het wel zo eerlijk dat als je verwacht dat hij zware arbeid levert je lichamelijk zelf mee moet kunnen komen, ongeacht of je zwaarder bent of niet.
Flink overgewicht op een paard zie je vaak (en meestal op een koudbloed), maar iemand met datzelfde forse overgewicht in een tutu het zwanenmeer rond zien rennen, dat hoort dan weer niet omdat het er niet uitziet? Aan je eigen conditie en lijf werken werken dus zodat je je paard niet tegen zit en luisteren naar je paard als die aangeeft niet happy met je te zijn is wel zo eerlijk, ongeacht je lengte/gewicht.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:08

orion ik ben het helemaal met je eens maar moet zeggen dat je van paardrijden toch ook wel afvalt hoor ik tenminste wel dus gaat het samen ik doe wat ik leuk vind en dat is met paarden bezig zijn en ik val nog af ook wat wil je nu nog meer en met afvallen betekent niet dat je altijd op een paard moet zitten maar je kan bijv ook met je paard wandelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:48

Intressant topic :)
Zelf ben ik geen vlieggewichtje,en ik heb ook een fjord omdat ik het geweldige dieren vind.
Omdat ik haar niet kapot wil rijden,rij ik momenteel zo'n 2x(soms 3) in de week,een half uur priveles en een uurtje rustige groepsles,en dan soms nog 1x in de week een minuut of 40 vrijrijden.
Verder longeer ik mijn pony ook wel vaak ipv rijden,en ze wordt 1x in de week goed dresuurmatig getraind door een vriendin die een stuk lichter is dan ik.
Ik ben aan het afvallen onder begeleiding van een dietiste,en als mijn gewicht weer op peil is wil ik intensiever gaan rijden en trainen om misschien volgend jaar officieel B te gaan starten.
Deze zomer wil ik ook graag gaan mennen om nog wat meer het rijden te vervangen.

tot die tijd gaat het prima zo!

ik vind soms ook wel erg zware mensen op fjorden of andere koudbloeden rijden,maar daar durf ik me ook niet mee te bemoeien.

het is logisch dat als je paard 70 kg gewend is,die ineens raar opkijkt bij iemand van 80 kg

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:13

Snoevie schreef:
Intressant topic :)

het is logisch dat als je paard 70 kg gewend is,die ineens raar opkijkt bij iemand van 80 kg

Nou die 10 zullen hem vermoedelijk nog niet nekken, denk dat dit topic doelt op aanzienlijk meer dan dat nog.
(hoewel ik denk dat 80 voor een aantal dieren ook al te veel is)

Kwam er overinges net achter dat als je echte endurance's rijdt in het buitenland, die echte lange.
(waarvoor ik ongeschikt ben, dus die nooit ga doen)
Dat er dan minimaal 75 kilo op je paard moet zitten. (dat is echter wel incl. harnachement.
En die endurance wordt doorgaans gereden door ook niet hele grote paarden.

Als je zwaarder bent denk ik wel dat het belangrijk is je paard netjes te trainen zodat die sterker wordt.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:14

Een fjord van 600 kilo? Zeker met zo'n niet representatief meetlint voor bloedpaarden gemeten? Mijn buffel van 1.48m weegt 460 kilo en dan is een ieder verbaasd in positieve zin. Ik heb er ook wel eens voor de gein zo'n pavo lint om gehad, gaf dat ding ook zo'n 580 aan. Raamwerk/beenverhouding is daar niet op de fjord afgestemd.

Als ik dan de 20% regel toepas kom ik op 92 kilo, helemaal prima voor die van mij, mooie incidentele max. Ik heb er zelf 30 kilo minder aan zitten dus wennen is het zowiezo als er een andere ruiter opklimt.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:03

@ Boomerang: 600 kilo is helemaal niet zo'n gek gewicht voor een fjord hoor. Voor een fjord van 1.48 vind ik zelf 460 kilo weinig klinken, maar ik denk dat je het paard daarbij moet zien :+ Mijn fjord van rond de 1.50 m moet van de DA minimaal 500 kilo wegen. We hebben haar toen een keer gewogen in een klinkiek en toen woog ze 580 dus toen zijn we flink wezen afvallen. Later moesten we weer een keer terug en zijn we weer op die weegschaal gegaan en was ze 520 en de DA vond dat ze er heel goed uitzag ;) Ik heb geen buffelfjord maar een beetje een tussenmaat tussen wedstrijdfjord en het ouderwetsetype.
Dus het zou in mijn geval betekenen dat ze 104 kilo kan dragen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:10

Boomerang schreef:
Een fjord van 600 kilo? Zeker met zo'n niet representatief meetlint voor bloedpaarden gemeten? Mijn buffel van 1.48m weegt 460 kilo en dan is een ieder verbaasd in positieve zin. Ik heb er ook wel eens voor de gein zo'n pavo lint om gehad, gaf dat ding ook zo'n 580 aan. Raamwerk/beenverhouding is daar niet op de fjord afgestemd.

Als ik dan de 20% regel toepas kom ik op 92 kilo, helemaal prima voor die van mij, mooie incidentele max. Ik heb er zelf 30 kilo minder aan zitten dus wennen is het zowiezo als er een andere ruiter opklimt.

Nee gewogen als 3 jarige op de weegschaal in Utrecht dus ik neem aan dat die een betrouwbaardere weergave geeft als het meetlintje. :) Hij is ook 1.54 hoog en is qua lijf op wat kortere pootjes na gewoon echt een een paard en behalve schofthoogte is er niets pony aan mijn fjord.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 22-04-09 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:14

Ik heb wel een buffelfjord en ben benieuwd hoe zwaar ze is! hoe wegen jullie ze? hier is geen weegbrug in de buurt :P wat voor lint gebruik je?

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:46

@ Wupke: Betreffende fjord staat in mijn profiel, echt geen smalletje en zitten ook flinke spieren op. Die wegen doorgaans ook meer dan vet. Deze fjord heeft in Deurne op de weegschaal gestaan, daar zal ie best kloppen ;)

@ Lennox: Jeetje :D Dat die krappe 6 cm stokmaatverschil even 140 kilo uitmaken. Als hij op de weegschaal heeft gestaan neem ik het achter elkaar van je aan hoor!

@ SecretLin: Een meetlint is alleen geschikt voor bloedpaarden, niet voor fjorden of andere koudbloeden omdat de borstdiepte/beenverhouding niet klopt! Je kunt ook naar een weegbrug voor vrachtwagens en je trailer met paard erin opzetten en het gewicht van de trailer er vervolgens aftrekken

Voor een visueel beeld dan maar een plaatje van mijn 1.48m 460 kilo wegende ruin, naar mijn bescheiden mening in een heel mooie conditie. Ook maar een voorfrontje erbij want hij is lekker breed :D
Afbeelding
Afbeelding

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:01

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:25

wauw mooie fjorden ik zal die van mij straks ook ff plaatsen :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:32

mijn fjord werd op 450 kg geschat.........ze is niet heel erg groot,ik denk best dat het kloppen kan

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:08

Snoevie schreef:
mijn fjord werd op 450 kg geschat.........ze is niet heel erg groot,ik denk best dat het kloppen kan

Mijn fjord is wél groot en weegt dat ook! Wegen = weten!!
@ Marijke, ik zie Rosco! Herkende je nickname niet!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:44

@ Ellen, haha bij aanmelding had ik mijn KWPN'er Lennox nog vandaar de nickname. Die van jou is voor mij trouwens ook niet heel voor de hand liggend :D.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:24

@ Ellen: mooi gewicht voor Tim, Vinga woog destijds in de kliniek 520 kilo (1.53 stokmaat) maar dat kon nog net volgens de behandelend arts. Moet er niet aan denken dat ze 600 kilo had gewogen, dan was ze een grote spekrol denk ik.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:41

Toch zou ik die van mij niet onder categorie spekrol willen plaatsen. Slanker kan dat weet ik maar je ziet ze regelmatig veel vetter.