Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askor_Djarne

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:57

Ik rijd Askor in de bak meestal met een dubbelgebroken bitje van koper. Als we naar buiten gaan of we gaan springen heeft hij een enkle gebroken knevel-trens in. Dit is omdat hij in zijn enthousiastme nog wel eens een paar hulpen mist haha :) En als hij met dressuur echt door het dolle heen is pak ik heel soms mijn slofteugel er nog wel eens bij. Dit doe ik zodat ik niet met hem hoef te vechten en hij er gewoon onwijs lekker op reageert. Ik heb hem losjes om dus eigenlijk heeft het helemaal geen effect maar het idee dat de slof erom zit is voor hem genoeg. Hoewel er nooit op de slof gereden is. . . . zolang ik hem heb. Maar dat is echt in uiterst noodgeval haha :) Dat is pas na minimaal een week stil staan en dan op een stormige dag gaan rijden. . . dan is hij helemaal gek haha :)

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:43

Eerst reed ik Bonita op een enkelgebroken bustrens, aangezien mevrouw links regelmatig het bit vastpakte en liep te klooien heb ik een pessoa aangeschaft en een dubbelgebroken watertrens.
Regelmatig gewisseld met beide bitten en ben er achter gekomen dat je met een dubbelgebroken watertrens en een zachte ruiterhand het verst komt. Vandaag ook lekker gereden zonder dat ze zichzelf hard maakt aan de linkerkant. Tijdens de buitenrit een beetje dressuur kan heus geen kwaad!
Tevens is het belangrijk om jezelf constant weer te corrigeren op je houding en hulpen, voordat je naar je paard kijkt en die de schuld geeft! :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:13

Er is niets mis met gebruik van hulpteugels, zo lang die dingen gebruikt worden waarvoor ze zijn gemaakt. Dus niet als noodrem! Als je allerlei rare bitten en hulpteugels nodig hebt om je Fjord onder controle te houden is er echt iets grondig mis met je rijstijl en zou je je af moeten vragen of je op dat moment wel geschikt bent om een Fjord te rijden.

Oja, veel Fjorden (en andere eigenwijze, koppige rassen) reageren juist heel goed op hele lichte bitjes en komen juist enorm in verzet bij scherpere bitten en onnodige hulpteugels. Verbazingwekkend hoe ontspannen, makkelijk en zacht in de mond ze dan plotseling kunnen lopen, terwijl ze soms met pelham of stang/trens en slof niet of amper te houden zijn... Vaak is het ook de gedachte van de ruiter. Neem goed les en probeer die gedachte van "mijn Fjord is te sterk voor een dubbelgebroken trensje" eruit te krijgen.

Als je zelf heel koppig bent en er zit een koppig iemand tegenover je bij bijvoorbeeld een discussie verloopt die discussie ook moeizaam. Als je dan wat toegeeft (minder scherp bit, vriendelijker hand) word het vaak makkelijker. Zo werkt dat ook met paarden en zeker met Fjorden.

Voor de duidelijkheid, ik heb redelijk wat ervaring met Fjorden en nooit problemen gehad behalve met te scherpe bitten en hulpteugels! (die ik er dus tegenwoordig meteen vanaf haal).

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:43

Ik rijd Sam met een enkelgebroken D trensje

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:19

@ mick75: Ik ben het helemaal met je eens dat de meeste fjorden het prima doen op een licht bitje. Maar ik vind het een beetje onterecht dat als je iets anders gebruikt of een hulpteugel dat dat dan meteen aan het rijden van die persoon moet liggen. Als je het constant gebruikt zou ik me wel wat afvragen maar als je een keer een slof gebruikt (wel op de juiste manier!) dan vind ik dat niet zo kwalijk. Die van mij rijd ik af en toe ook met slof. . . . maar dat is meer ter begeleiding voor hem en omdat ik zelf soms echt heel erg last van mijn rug heb. En als hij dan weer eens jolig is doet dat echt onwijs zeer. Als ik de slof om doen dan heb ik em niet eens strak of op maat. . . maar Askor reageert der echt heel erg goed op. Vind ik. . . . je kan niet alle fjorden over 1 kant scheren is mijn mening. Je moet goed kijken naar je fjord, maar iedere fjord is anders en reageert dus ook anders.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 02:24

Askor, als je goed leest heb ik nergens gezegd dat ik principieel tegen hulpteugels ben. Ik ben er wel fel op dat ze goed gebruikt worden en voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn en niet als noodrem zoals velen in dit topic doen. Als jij die slof er af en toe aanhangt en weet waar je mee bezig bent en vooral waarvoor je hem gebruikt is er niets mis mee. Ik gebruik ook wel eens een martingaaltje, een thiedemann of een spoortje, maar heb daarmee wel een doel voor ogen. En gebruik ze niet altijd of zelfs maar regelmatig.

En ik scheer nergens (volgens mij) Fjorden over een kam, maar met enige ervaring met Fjordenpaarden denk ik dat ik wel een klein beetje weet waarover ik praat als ik zeg dat veel mensen een Fjord kopen voor het gemak (ze worden op veel plaatsen aangeprezen als makkelijke paardjes waar je alles mee kan en als ideaal voor beginnende paardeneigenaren... Soms zelfs met specifieke omschrijving dat je voor een Fjord geen enkele voorkennis van het wezen paard nodig hebt... Dus ook geen manege- ervaring of anderszins rijervaring) en dan van een verdomd koude kermis thuiskomen. Ze blijken dan vaak ook nog wat pit te hebben en vooral een eigen mening die ze meestal ook niet onder stoelen of banken steken. En dan is het heel makkelijk om een paar scherpe sporen te kopen en het hele assortiment aan hulpteugels eraan te hangen plus een lekker scherp bitje, terwijl de eigenaar niet genoeg kennis heeft van het wezen paard en specifiek de eigenaardigheden van het ras Fjord. En dus in een constant gevecht gewikkeld is tijdens het rijden.

Voor veel Fjordeneigenaren loont het echt om gewoon eens lef te hebben, een begeleider/ lesgeefmens te zoeken waar ze vertrouwen in hebben en die scherpe bitten/ hulpteugels/ sporen eens aan de wilgen te hangen en gewoon eens te doen. Al is het aan de longe. Ik wil mensen gewoon prikkelen eens iets anders naar hun paard te kijken en te kijken naar wat ECHT nodig is, en goede instructie te zoeken die verstand heeft van het Fjordenpaard. Omdat het toch wel anders rijden is dan een KWPN'er.

Fjorden zijn heel goed in zich sterk maken als ze het ergens niet mee eens zijn. Dus dat sommige Fjorden in dit topic zich sterk maken en vast zetten en dan alleen nog met een pessoa-bit, pelham en/ of slof te houden zijn is ook vaak gewoon protest tegen de heftige optoming. More is less, zeker bij Fjorden!

Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen! Ik zal de laatste zijn die dat ontkent!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:42

nou ik beken eerlijk dat als ik in de lesgroep met mijn fjord rijd,ik een pessoabit gebruik op de grote ring.
ze is zo enthousiast met meerdere paarden,en met het pessoabit kan ik prima ontspannen rijden.(ze is zonder geen ongeleid projectiel oid)
we willen binnenkort wel over op een ander bit,ik ben nog steeds een beetje aan het kijken wat bij haar past.
het moet iig toegestaan zijn in de dressuur.

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:53

nou, je hoeft toch geen 'schuld te bekennen' als je met een pessoa bit rijdt? Ik rijdt mijn fjord van bijna 17 er al zo'n 13 jaar mee.
Na de nodige glijpartijen omdat meneer liever niet in de berm wilde galopperen maar op het asfalt en de nodige rengalopjes door het bos en door de bak, ben ik toen eens gaan zoeken naar iets anders.
Uiteindelijk ben ik dus bij de pessoa uitgekomen. En dan wel op de onderste ring.

Inmiddels rijd ik ook al heel wat jaren in de bak met een dubbelgebroken bit, dit werkt in de bak nu veel fijner maar buiten weet ik gewoon dat als hij wil, hij gewoon weg kan en dat vind ik toch geen goed plan... Je kan ook andere mensen in gevaar brengen als je deelneemt aan het verkeer.

Ook rijd ik af en toe een andere fjord, ook deze is enorm sterk en rijd ik buiten met een pessoa, maar bij hem wel op de middelste ring. Hij is er bij mij tot nu toe (afkloppen!) nog niet vandoor gegaan.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:40

Mick75 sorry dan heb ik je post gewoon met de verkeerde klemtoon gelezen. Mijn excuses hiervoor.

Ik ben het zeker met je eens dat mensen vaak ondoordacht aan een fjord beginnen.Absoluut! Ze worden gezien als goedzakken en leuke kinderpony's. Nou ik moet eerlijk zegge dat ik de meeste fjorden niet echt kinderpony's vind. Ze weten gewoon dat ze et makkelijk kunnen winnen en zoeken meestal ook wel de confrontatie op (is mijn ervaring). Dan vind ik het voor kinderen heel wat om dat zelf op te kunne lossen.

En wat betreft hulpteugels en bitten zitten we wel aardig op dezelfde lijn ;)

Mijn excuses als je je aangevalle voelde dat was niet mijn bedoeling :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:10

Askor, volgens mij begrijpen wij elkaar.

Alle Fjorden die ik gekend heb (een stuk of 30) waren prima kinderpony's, voor het hele kleine grut tot een jaartje of 6,7. Die konden alles ermee doen. Eronder door kruipen, erop kruipen, aan de manen en staart gaan hangen en bedenk het maar. Maar dat is niet Fjordtypisch, dat hebben de meeste paarden.

Het zijn inderdaad niet de gemakkelijke, goedkope en volledig betrouwbare werklustige gezinspaarden voor het gemiddelde stadsgezinnetje zoals ze dus wel veel te vaak staan omschreven, ook in boeken en op internet. Hoewel, ze voldoen vaak volledig aan de beschrijving, zolang je het gemiddelde stadsgezinnetje weghaalt en inruilt voor enige ervaring met paarden vereist.

Verder, het zich sterk maken heeft meestal toch wel een duidelijke oorzaak, alleen niet eentje die je wilt horen... Een Fjord is echt niet sterker, of moeilijker te rijden dan een New Forestpony of zelfs een KWPN'er. Hooguit zijn ze koppiger en geven minder snel toe, en zijn ze zelfs in modus koppig en eigenwijs over het algemeen veiliger dan een KWPN'er die dan mischien wel op de achterbenen gaat staan. Dat doen Fjorden over het algemeen niet zo vaak, die gaan gewoon in staking of doen hun eigen ding zonder acht te slaan op jou. Ze hebben een goede leider nodig, iemand die goed naar ze luistert en ze kan verstaan.

Geef eens, als je paard op een rustig stuk zich weer eens onmogelijk gedraagt, en in modus KOPPIG gaat, een klein beetje toe met je hand terwijl je goed je been eraan houdt en hem goed opvangt van voren, maar met iets meer ruimte. Probeer het eens, er zijn echt wel stukken waar het kan. Vaak helpt het. Heb vertrouwen in je paard, dat krijg je dubbel en dwars terug! Aankomen met rare bitten en hulpteugels om hem te controleren getuigt niet van vertrouwen in je paard, hoe kan je dat dan terugverwachten?

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:27

@ mick75: Dat ben ik helemaal met je eens :) Mooi omschreven hoor !!!

Ik ben alleen van mening dat je het verkeer om je heen niet in gevaar mag brengen. Dat zal jij ook wel hebben, neem ik aan :)

Dus als je dan weet wat je fjord doet of kan doen dan vind ik dat jij de verantwoordelijkheid heb om geen ongelukken te veroorzaken. En als dat betekend dat je een scherper bit in moet hangen (tijdelijk) dan ben ik daar niet op tegen. Soms moet je wel eens iets doen, om jezelf, je fjord en andere te beschermen. Maar zo denk ik der over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:24

Ik weet dat dit topic over fjorden gaat...ik lees het toch mee,omdat ik mijn sterke haflinger wellicht met een iets sterker bit wil gaan rijden.
Hij is nog jong en ik ben niet al te dapper,hij is reuzesterk,en dat weet hij.
3 weken terug is de tandarts geweest,hij loopt nu met een robart pinchless bitje,op zich doet hij het hier netjes op.
Maar voor het buitenrijden,dat ik wil gaan opbouwen,wil ik voorkomen dat er zich "sterkmaak"situaties voor gaan doen.
Oké je kan zeggen,ga pas naar buiten als het vertrouwd voelt.
Dat zal ik zeker doen.
Ik geef hier ook eerlijk toe dat het vooral mijn dingetje is,ik wil controle kunnen houden...

wat voor bit zou goed kunnen zijn?de tandarts was op zich wel te spreken over de scharnierwerking van bv pelham,vanwege zijn wisseling en wolfkiesjes(zou dan minder irriteren dan een trens die op een andere manier inwerkt).
Ik wil dus dan een bit hebben dat alleen inwerkt wanneer ik dat wil..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:32

Ik rijd mijn fjord thuis of op een dubbel gebroken bit of bitloos, maar als ik naar het bos ga heeft ze een bokkenbitje in want in het bos gaat de turbo aan en ik heb graag een (nood)rem.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:35

@darkchristal, geen enkel bit of hulpteugel zal een paard laten stoppen als ze echt niet willen,

Heb met mn vorige paard wel met thiedemanteugel buiten gereden, in principe altijd met losse teugel waardoor er geen enkel ander effect optreedt als met normale teugel alleen als ze iets te enthousiast worden heb je iets meer te vertellen dan met normale teugels.
Kwam laatst ook iemand tegen met buiten rijden (we moesten dezelfde kant op dus raakte aan de praat) en die reedt ook met thiedemannteugel ook voor dr eigen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:01

@bonbon,nee als ze echt aan de kletter gaan in volle paniek,dan gaan ze. Die illusie dat ik dat kan stoppen met een "scherper"bit,heb ik ook niet.
Het is gewoon dat ik wat meer te vertellen wil hebben...zo nodig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:21

Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik vandaag er een martingaal aan heb gehangen. Zo afgesteld dat ie pas erin komt als madam haar neus op mijn ellebooghoogte heeft of hoger. Ze heeft als nieuw grapje ontdekt dat ze ook haar neus de lucht in kan steken en ik vermoed dat ik dat met een martingaal er sneller uit heb dan rijtechnisch (hoewel dat natuurlijk wel het streven is). Ik denk dat ik dat ding er een keer of 2 aanhang zodat ze doorheeft dat dat niet de bedoeling is. En ja, dat is omdat de kunde van deze ruiter daar even ophoudt. Ik ben niet altijd in staat haar genoeg voorwaarts te houden zodat ze die neus niet omhoog kan doen. Ik weet echter waarvoor ik hem gebruik, met welk doel en voor een afgebakende periode (2 keer vooralsnog zonder de intentie dat langer te maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:43

Maar dat vind ik een vereiste voor alle teugels,bitten,hulpteugels en dergelijke.
Dat je weet wát je doet,en waarom je het doet.
Mijn inziens begin je er dan ook pas aan,als het voor jouzelf verantwoord is.
En natuurlijk zijn er mensen die gelijk beginnen te steigeren als ze het woord stang,slof,of wat dan horen..in handen van een deskundig en ervaren iemand zie ik er meestal niet gelijk kwaad in.

Rodano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:06

Ik rijd mijn fjord met een dubbelgebroken trens met z'n stukje in het midden met een kuiltje! Daar loopt die fijn op.. soms met een stiekje maar dan maar heel zelden

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:23

Ben het ook eens met Mick..
Een hulpteugels is op zich niet verkeerd, maar het moet geen permanent middel worden.. Ik heb mijn thiedemann gebruikt omdat mijn fjord, destijds 14 nergens meer naar luisterde, was een gevaar op de weg. Maar met hulp van een thiedemann was dat op te lossen heeft ze geleerd wat de bedoeling is en ben hem nu niet meer nodig..

Ik vond het in het begin wel eens wat eng om los te laten, ik had echt het gevoel dat ze er zo vandoor konden scheuren. Maar een beetje loslaten werkt heel goed.. Ik hield altijd veel te veel vast, dat is nu verbeterd..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:26

ik rijd nog steeds met pessoa doe ik al jaren en rij nu niet meer op onderste maar op middelste ringetje.

denk dat ongeacht welk type bit je gebruikt, je eigen manier van omgang er ook toe doet het scherp zo'n bit uiteindelijk is dan.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:36

Op mn vroegere verzorg Fjord rijde ik altijd
met dubbel gebroken omdat hij best sterk was en
dat hielp al ! :)

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:23

Ene fjord dubbelgebroken bit, braaf beestje
andere fjord eerst met stang, nu met dubbelgebroken bit

ik heb de ervaring dat een sterker bit of hulpteugels die fjord niet rustiger maakten dus heb mijn manier van rijden aangepast :)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:17

Timon wordt gereden met een dubbelgebroken bustrens
Bart wordt gereden met een dubbelgebroken watertrens

En we gebruiken geen hulpteugels

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:42

Ik rij Rutger met een enkelgebroken bustrens. Bij het longeren gebruik ik hulpteugels, slof, bijzet en elastiek.

macleane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:14

Ik rij een enkelgebroken trensje en zo af en toe een bijzetteugel. Ze heeft nl zo af en toe haar 'buien' en met een bijzetteugelje is het dan wat meer relaxt, ook m'n fjord heeft dat snel door, waardoor ze wat rustiger loopt. Maar verder (ook op straat) zonder hulpteugels.