Vandaag voor het eerst naar het strand met hem geweest. Gekke dingen meegemaakt, zoals de opgang op rijden en plof daar lag hij ineens in het zand zich van geen kwaad bewust. Ik heb hem nu vier mnd en was hier nog niet op voorbereid haha.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aco schreef:Wat een schattige fjorden allemaal![]()
[ Afbeelding ]
Zat eventjes in Olaf zijn weide, kon hij het niet laten om lekker te komen neuzen bij me.
Hij heeft nu 2maandjes rust na het zadelmak maken zodat hij vollop kan genieten van de zon. Daarna pikken we alles weer op en beginnen we er echt aan![]()
Zijn er hier toevallig nog mensen met een hengst?
Ik zit namelijk met een enorme vraag... Ik zou graag Olaf hengst laten zolang ik en hijzelf er geen nadelen van ondervinden. Naar mij toe is Olaf nog altijd de enorme knuffelkont en loopt hij mooi met me mee. Maar naar andere mensen toe is hij heel erg wantrouwig (halster aandoen is moeilijk, aan het touw lopen lukt niet als hij mij ziet staan want hij wil constant bij mij blijven,...).
Zijn er hier nog mensen die dit herkennen in het (hengsten)fjord?
Nies_ schreef:Aco schreef:Wat een schattige fjorden allemaal![]()
[ Afbeelding ]
Zat eventjes in Olaf zijn weide, kon hij het niet laten om lekker te komen neuzen bij me.
Hij heeft nu 2maandjes rust na het zadelmak maken zodat hij vollop kan genieten van de zon. Daarna pikken we alles weer op en beginnen we er echt aan![]()
Zijn er hier toevallig nog mensen met een hengst?
Ik zit namelijk met een enorme vraag... Ik zou graag Olaf hengst laten zolang ik en hijzelf er geen nadelen van ondervinden. Naar mij toe is Olaf nog altijd de enorme knuffelkont en loopt hij mooi met me mee. Maar naar andere mensen toe is hij heel erg wantrouwig (halster aandoen is moeilijk, aan het touw lopen lukt niet als hij mij ziet staan want hij wil constant bij mij blijven,...).
Zijn er hier nog mensen die dit herkennen in het (hengsten)fjord?
Ik heb alleen ervaring met KWPN en shetlander hengsten, maar die hebben natuurlijk dezelfde hormonen. Dat soort gedrag heb ik nooit zien veranderen na castreren. Mijn eigen hengst staat ook het liefst boven op mijn lip. Hoe oud is hij?
FjordHorse schreef:Volgens mij heeft je fjord gewoon enkel vertrouwen in jouw gekregen omdat jij altijd met hem werkt... Met onze haflinger (hengst) hadden wij dat ook. We zijn gewoon veel gaan wandelen, veel mensen op de weide uitgenodigd etc dat hij leerde dat alle mensen ok zijn, en niet enkel "wij". En nu is dat zo goed als over.
Denk niet dat het gedrag dat jij beschrijft eigen is aan hengsten, denk dat het gewoon onzekerheid van je paard zelf is.
Toen ik met mijn fjordenhengst door had dat het tijd was om te castreren dan: beet hij, besprong zijn weidemaatje non-stop, ging echt in gevecht met weidemaatje, sloot weidemaatje op in de schuilstal en het dier mocht er niet meer uit, hij deed naar ons toe ook plots erg "stoer" (al is dit gedrag wel gecorrigeerd geweest). Maar naar zijn weidemaatje ging het totaal niet meer, en toen hebben we besloten te castreren.
Met onze haflinger hengst merken we nu dat hij ook last krijgt van zijn hormonen: hij probeert geregeld andere paarden te bespringen. 1X Heeft hij dit zelfs bij mij geprobeerd terwijl ik hem aan een touw van de weide meenam. Al denk ik dat hij dit maar 1x zal proberen, heb hem stevig op zijn plekje gezet toen. En sindsdien geldt een nul-toleratie voor hem. Als hij maar een mm in mijn persoonlijke ruimte komt corrigeer ik.
Maar hij begint ook "bijteriger" te worden, maar vooral naar andere paarden, je merkt het echt dat hij constant daar een beetje van zijn hormonen last krijgt. Zit ook onze fjord constant te dekken (ruin). Dus na de zomer gaan zijn balletjes er ook af