[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaFara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:02

ik vind fjorden echt super zalig , helaas heb ik er geen :(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:08

Marcella schreef:
Amieey zou anders inderdaad gewoon lekker gaan grondwerken eerst. Zorgen dat er vertrouwen is die van 2 kanten kom.
Kristelhans die helemaal western fan is geworden. Een van de mede reden om eigenlijk met dressuurwedstrijden helemaal te stoppen voor mij. Zodra ik geld heb wil ik regelmatiger gaan lessen en dan eventueel ook westrijden gaan rijden.
Nathalie2302 lastige keuze. :(:)

Ha wat leuk dat jij ook in die hoek zit.. Ik les nu eens per 2 weken een uur...zou wel vaker willen maar dan moet er ook een geldboom komen eerst haha! Maar krijg wel steeds huiswerk op en als het niet lukt dan mail ik even..maar vaak kom ik er zelf wel uit en anders ga ik verder met iets anders dat wel lukt. Maar het liefst zou ik iedere week lessen, of nog beter, 2 keer per week! ;) Zat even in je profiel te spieken maar jij bent ook lekker veelzijdig bezig! Leuk!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:28

Marcella schreef:
En eventueel eerst aan leadrope/lang halstertouw.

nog even een punte van respectloosheid naar de ruiter:
hij trapt aan de longeerlijn of aan een touwtje.
ik heb hem een paar maanden geleden zonder longe laten lopen, en dat deed hij goed

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:32

Verschrikkelijke situatie Amieey, ik herken het verhaal helemaal. Maar niet opgeven!! Thorak, toen ik heb net had, ging het super.. Vet braaf met buiten rijden etc.. Maar toen... Toen barste de hel los! Hij kwam in de pubertijd en begon de dienst uit te maken. Ik kon hem niet zonder bit naar de wei brengen, laat staan rijden. Hij heeft me 4 keer door het hek heen gesmeten (met opzet), 100 keer ervandoor gegaan, 2 keer tegen mn been aangetrapt.. Toen was ik het zat. Mijn ouders vonden hem te gevaarlijk voor mij worden, en hij moest weg. Ik smeekte of hij mocht blijven, en ze gaven hem nog een kans. Die zomer ging ik op ponykamp bij Equixantos, en Thorak mocht mee. Hij ging vrolijk de trailer in, en eenmaal bij Equixantos aangekomen was het voor mn vader al een gevecht om hem stil te laten staan. Die week hebben we heel veel grondwerk met hem gedaan, in het begin stonden er blaren op mn handen, en hij was 2 keer uitgebroken.. Die week hebben we zo veel geleerd! Ik kon hem zelfs makkelijk op de trailer naar huis zetten, en braaf dat hij was! Een paar maanden later, toen de winter begon, was het weer mis.. Hij trapte in het weiland tegen mn been aan, omdat het hooi niet snel genoeg kreeg.. Toen waren mijn ouder het helemaal zat. Het was een verschrikkelijke, gevaarlijke knol. Hij moest weg.. Ik smeekte, en hij kreeg nog 2 maanden om te bewijzen dat hij een goed hart had. Ik ging concequint (weet niet hoe je het schrijft) met hem te werk, en vooral veel spelen.. Nu, 5 maanden later, is hij eindelijk na al dat harde werken, het paard van mijn leven! Als hij nu door me heen wil lopen dan pak ik mn touwhalster en leadrobe en dan is hij weer een poesje.. Omdat hij anders het touwtje van de leadrobe tegen z'n neus aan krijgt.. Niet hard, maar wel dat hij weet dat het niet mag. Beetje lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt :o . Ik zal zo wel even een filmpje plaatsen van in de winter en na de winter, je ziet meteen verschil :Y)

AmyvanLeiden

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:31

Emma, als je een keertje tijd/zin hebt zou je dan in een PB willen sturen wat je allemaal hebt gedaan om hem weer makkelijker te krijgen? :)
en ja een filmpje zou wel even fijn zijn om ernaar te kijken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:56

Amieey schreef:
Marcella schreef:
En eventueel eerst aan leadrope/lang halstertouw.

nog even een punte van respectloosheid naar de ruiter:
hij trapt aan de longeerlijn of aan een touwtje.
ik heb hem een paar maanden geleden zonder longe laten lopen, en dat deed hij goed

Sorry als ik zeg dan, maar dat hoef die van mij dus echt niet te doen. Die krijg no pardon een trap terug onder zijn kont.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:18

oeh...ik heb veel respect voor mijn paarden maar gericht trappen dan zou hij ook echt een trap terugkrijgen....
Dat soort toestanden wil ik zelf al niet hebben, en daarbij hebben we ook nog (kleine) kinderen op stal lopen...

Ik zou er in ieder geval een keer professionele hulp bijhalen om je dingen te laten zien/leren...er zal geen quick fix voor zijn maar denk dat je wel heel consequent bezig zal moeten gaan nu en dan niet "zomaar iets" van het Internet, maar gewoon gebruik maken van praktische kennis van een ervaren persoon.

Jij voelt je niet zeker met hem dus je zult ook aan jezelf moeten werken en ik denk dat dat heel moeilijk gaat als je tegelijkertijd in je eentje nieuwe dingen met Mark gaat uitproberen terwijl de relatie tussen jullie scheef is....

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:34

Amiey, wat naar voor je dat je zo bang bent geweest. Als k het zo lees, sluit ik me bij anderen aan, dat grondwerk wel een goed idee zou kunnen zijn. Op die manier ga je een tijdje niet rijden, maar eerst eens rustig elkaar beter leren kennen en de dominantieverhouding goed leggen. Maar ik zou wel een goede grondwerk instructrice zoeken om je hierin te begeleiden.

Kristel, vertel, hoe is je western les gegaan! Zo te lezen vind je het super. Wat hebben jullie zoal gedaan in de les? Western trekt mij ook aan, heb een half jaar geleden al eens 2 lessen gehad en.... ik ga nu ook weer beginnen ermee, volgende week. Heb er nu al zin in!

Nathalie, vandaag komt P.C. weer thuis *\o/* Succes met het transport en geniet ervan!

Thoraklover, wat prachtig om je verhaal te lezen zeg. Zware tijd geweest maar uiteindelijk ben je eruit gekomen en kan je nu heerlijk bezig zijn met hem.
Laatst bijgewerkt door Pareltje2 op 16-06-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:46

Amiey, wat naar is dit zeg, kan begrijpen dat je erg bang bent geweest. Ik sluit me bij anderen aan hier op het topic, dat grondwerk misschien een goed idee is. Dus even een tijdje niet rijden, maar eerst eens rustig aan de dominantieverhouding gaan werken. Maar ik raad je wel aan, om dit onder begeleiding te doen van een goede instructrice.

Nathalie, jaaa, vandaag komt P.C. naar huis *\o/* Geniet ervan! En vergeet je fotocamera niet!

Kristel, zo te lezen vond je de western les super. Het was toch je eerste les? Wat hebben jullie zoal gedaan? Ik heb een half jaartje geleden ook een les of 2 gekregen en het blijft me zo trekken...dat ik er nu verder mee wil gaan. Volgende week dinsdag weer les! Heb er zo'n zin in!

Thoraklover, ben echt onder de indruk van je verhaal. Wel prachtig om te lezen, hoe je hebt doorgezet en dat je nu van elkaar kunt genieten en lekker samen bezig zijn.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:35

Haa even snel tussen al het nakijkwerk door.. Mijn westernles ging super..ook omdat ik er achter kwam dat onze hele basis al vanaf het eerste lesmoment is doorspekt met western haha.. de les ging dus eigenlijk zoals anders alleen we hebben trail dingen geoefend..ik kopieer even een stukje van FW:

Ha, ik zal even een update van mijn les geven dan.. Het was zoooo leuk! Kwam er alleen wel achter dat onze basis al veel meer western bevat dan ik dacht.. hihi.. Half 3 kwam ik de bak binnengestapt met fenders aan mijn Barefoot zadel en een spiekerbox en jodpuhrs aan...ik was er klaar voor! Beer even ingestapt en toen kon het beginnen! De man heeft een paar foto's genomen maar er zijn er maar 2 gelukt..toen mijn stalgenoot wilde fotograferen kon ze mijn camera niet vinden..had de man hem niet laten liggen..grrr! Nou ja, over 2 weken weer..

Eerst wat gekletst over koetjes en kalfjes en western..instructrice glunderde helemaal dat ik heb gesloten toch eens wat dieper in de western te duiken, super leuk! Wat aandacht aan houding geschonken en aan het iets lager instellen van Beer en proberen hem daar constant te houden...ook aan het actief aan het been maken gewerkt..moet bij Beer eens in de zoveel tijd even opgefrist worden maar eenmaal opgefrist doet hij het ook prima..kan nu op een volte zijn kont wegdrukken..hij buigt ook makkelijker om mijn been omdat ik daar al een tijdje fanatiek mee oefende..vandaag liet hij dat ook goed zien!

We hebben wat trail dingen gedaan..paadje tussen 2 balken (eerst breed, later smal), erin stappen en draven, halthouden op HO en zit en dan achterwaarts er weer uit..Nu vindt Beer achteruit niet moeilijk dus hups, ging hartstikke goed! Ook zijwaarts over een balk snapte hij na een paar keer oefenen..Er ligt een balk op de grond en daar moet je je paard dan zo overheen manoeuvreren dat zijn 2 voorbenen aan de ene kant staan en de 2 achterbenen aan de andere kant staan. Dan er zijwaarts overheen..

In een vierkant stappen en dan HO en dan keertwending om de achterhand of om de voorhand ging ook al super! Die hebben we vanaf dag 1 al geoefend aan de hand en later langs de bakrand maar nu vielen er allerlei kwartjes! We hebben nu de keertwending in stukjes opgebroken zodat ik hem straks nog meer in detail kan sturen..dus na iedere stap even een pauze zodat hij controleerbaar blijft..

In draf was hij eerst wat drammerig en druk omdat er veel kabaal was (stalbaas heeft een nieuwe pony voor zoontje en iedereen moest die natuurlijk zien!). Veel bochtjes gedraafd en meneer kalmeerde al snel en had hele fijne stukjes draf met een super ontspannen hoofd en zijn kontje eronder..kon ook heerlijk doorzitten op hem toen. Toen aangegaloppeerd..ging linksom wat stroef de laatste tijd dus even hulp mee gehad..als ik zijn binnenschouder beter begrens springt hij goed aan..jeeehjj! Rechtsom aangalopperen ging super..vanuit een superfijn drafje in een beheerste galop een een heel rondje (okee, 3 kwart) over de hoefslag gegaloppeerd! Had nog nooit beheerst op Beer gegaloppeerd haha..voelde zalig! Hij heeft echt een paarden-cadans..zo fijn! Daarna nog leuke stapdingen gedaan en veel geklept..

Instructrice vroeg of ik zin had om in augustus met een L5 trail proef mee te doen..eehhmmm, ik heb nog nooit een wedstrijd gereden maar zij denkt dat we dat makkelijk aan kunnen..zit geen galop (en geen hek en brug, wat ik zo leuk vind) in maar je mag je wel zo heerlijk op doffen! Ik heb nog niks toegezegd maar lijkt me wel heel leuk! Zij had nog wel een westernhoofdstel voor me dat ik mocht overnemen als het past...

Ik ben om!
Afbeelding
Wij als cowboys. ;)
Afbeelding
Oefenen met reactie voor het binnenbeen..ons moeilijkste punt..beetje jammer dat ie als een giraffe loopt maar moest aan zoveel tegelijk denken haha!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:45

Leuk Kristel, om uitgebreid te lezen over je les. Ik vind trail ook altijd een leuk onderdeel om naar te kijken. En wat handig, dat de keertwending in stukjes wordt geknipt. Dan kan je straks ook makkelijk hekjes open en dicht maken ;) En, ga je ook de wedstrijden in denk je? Geniet er lekker van na, het klinkt heerlijk allemaal!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:08

Nou wie weet waag ik me wel een keer aan een wedstrijdje..maar ik ben al zenuwachtig als ik een afspraak bij de tandarts heb dus van een wedstrijd kan ik vast een week niet slapen haha! Eerst maar eens zien hoe Beer het allemaal blijft doen. Dit weekend gaan we uit logeren en daar gaan we ook een trail parcours opzetten en lekker het bos in..dit wordt de allereerste keer dat we van huis weggaan..ik vind het heel erg spannend en ben erg benieuwd hoe Beer het gaat doen!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:13

Spannend Kristel. Waar gaan jullie heen?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:19

dat is leuk om te lezen zeg, je verslag van de eerste les Kristel....Het lijkt mij ook wel wat om me te verdiepen in Western. Ben de laatste tijd erg zoekende wat ik nu wil gaan doen omdat we toch binnenkort eens aan lessen moeten gaan denken (al lijkt dit nu op de langere baan omdat we P.C. terughalen (over een half uurtje weg!))....

Zou het heel gek zijn om een proefles te rijden met mijn vzh zadel :P?
Eigenlijk is de optoming iets wat mij ervan weerhoudt voorlopig(klinkt weer stom, want daar kom ik weer met mijn gewichtsissues :P)...een echt mooi westernzadel is gewoon veel te prijzig voor ons nu en ik twijfel omdat die dingen toch zo 20 kilo wegen? (of heb ik mijn info verkeerd?)...dan heb je natuurlijk de barefoot westernzadels en die vind ik machtig mooi, maar daarvoor vind ik onze (van Cos en van mij) balans en onze spieren nog niet sterk/goed genoeg...

Misschien gewoon nog maar een jaartje verder kachelen in het bos, spieren en stabiliteit kweken, financieen weer wat op orde (en hopelijk verhuizing achter de rug) en dan maar eens die kant op snuffelen...kan ik tot die tijd mooi met jouw lessen meegenieten (dus je MOET wel elke keer iemand meenemen om foto's te maken :P :P :P)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:24

Nathalie, om western te rijden heb je echt niet meteen een western optoming nodig hoor. Tenzij je wedstrijden gaat rijden natuurlijk, of je enrom met de reining aan de slag gaat, dan is het wel prettig om goed in het zadel te kunnen blijven met zo'n sliding stop misschien. Maar je kan prima lessen met een vzh zadel lijkt me!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:49

Ha ja ik zal proberen of ik iemand foto's kan laten maken bij onze volgende les.

Beer en ik gaan naar Nijverdal..niet ver weg maar wel een compleet andere omgeving. Viv en Cadiz zijn daar op vakantie en ik kom daar een weekendje langs! Zij halen en brengen Beer en mij..SUPER dus!

Mijn eerste lessen waren ook met een VZH zadeltje..basis dingen als rechtrichten en balans kun je dus gewoon oefenen! Ik ben erg fan van Barefoot..Beer loopt er zalig mee, het past super en ik vind het ook echt het allerlekkerst van alle zadels die ik ooit heb gereden, rijden! Zolang ik dus amateur western doe hou ik het bij BF. Ik vind de Arizona variant ook prachtig dus die komt erbij/naast van 't winter denk ik.. Kan ik daar lekker een paar jaar mee vooruit en dan sparen voor een 'echt' westernzadel..

Nathalie, je bent welkom om te komen kijken naar mijn les hoor! (is wel een beetje ver denk ik haha)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:06

Kristel, ik vind de boomloze wetsernzadels van Startrekk en Bob Marshal ook wel wat ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:54

Jaaaa ook heeel mooi en ik hoorde van Viv dat die Startrekk ook superfijn zijn..wel een iets andere prijsklasse geloof ik haha!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:35

IK BEN GESLAAGD
*\o/*

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:38

Amieey schreef:
IK BEN GESLAAGD
*\o/*

*\o/* *\o/* gefeliciteerd!!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:39

oh ja, en weer een heerlijk bitloos buitenritje gemaakt. Ging echt super. Genoten!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:06

Amieey schreef:
IK BEN GESLAAGD
*\o/*

GEFELICITEERD! :) :) :)

lekker genieten, was het bij jullie ook zulk vreselijk mooi weer?

voorlopig even geen geld voor lessen want...*tromgeroffel* [ITP] Prince Charming is weer thuis! :) :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:58

Nathalie, wat een super verslag met foto's lees ik zeg! En wat geweldig, dat Cos en Casper helemaal gek van P.C. zijn! Zo te zien was hij niet erg onder de indruk van de verhuizing, ziet eruit alsof hij er al jaren staat! Arme Bliss, hopelijk komt ze ook weer gauw in de gratie ;) Ben trouwens ook heel benieuwd hoe hij op jou reageerde, herkende hij je?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:13

godver de godver heb mijn dag niet; buikgriep en niet lekker maar ach, wou vanochtend eerst rijden maarja brent ook ziek dus gaat niet door, ikke naar stal om jut en jul in de wei te zetten, heb ze al 3 dgn niet meer gereden (mijn kaarsje is beetje op) en normaal neem ik haak in mijn rechter hand, vast aan halster omdat ie overal aan eet, wegdraait etc etc, Ubie sjokt r dan aan lang halstertouw achteraan, gister de heren allebei in andere hand en haakon sjokte prima achter ubie aan, vanochtend had ik per toeval Ubie ook rechter hand vast en haakon links, nouja dacht ik, ging gister ook goed dus waarom nu niet, en daar ginegn we, hondjes huppelden los mee en we komen op de hoogste van Sovak (dagopvang geestelijk gehandicapten) waar we op de steop voorbij moeten, haakon ind e rem om van de struik te eten, ikke boos en m door laten lopen, meneer ind e ankers, hoofd omhoog, trekken en klip..................paniekhaak van halstertouw schiet los, haakon dus los opd e stoep!! sjis dacht ik, snel pakken want kwartje was nog niet gevallen bij m, maarja dat duurde niet lang en hoppa, daar ging ie, straat over gestoken en parkje/grasveldje op, kwam net vrouwtje aan met auto die bij Sovak werkt en die wou Ubie van me overnemen, heb ik maar niet gedaan want hoopte r eigenlijk op dat Ubie haakon wel zou roepen, we waren zo'n 60 meter van wei ingang en hoopte dat haak zou volgen naar de wei, niet dus, draaide om en liep andree straat in, damn, ik r achteraan, met honden en ubie, autop stop gezet die r ook aan kwam en geprobeerd om rustig te blijven, ik kookte van woede van binne, maarja als ie dat door zou hebebn komt ie never nooit niet dus.
gelukkig kwam r n man met blaffend hondje aan op die straat waardoor haak even niet meer wist wat te doen, en ik n dive heb gemaakt naar zijn halster, had m beet en touwtje r weer aan en iedereen vriendelijk bedankt, eenmaal bij hek van weide ging ubier vandoor, de wei in met touw achter m aan, haak ging ook maar die trik ik toch nog terug aan het touw, flink boos geworden en hem zelf los gemaakt, toen nog wei in om touw van ubie los te maken, damn wat n ochtend.

ben blij dat haak t niet op n rennen had gezet want zag de bui al hangen, heb net ander halsterouw gepakt met gewone sluiting want dit paniekhaak ding mag mi doro druk niet loslaten, maar is toch gebeurd!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:26

jeetje en dan heb je nog buikgriep ook, en dan komt dat er nog eventjes bij!
gelukkig staan ze alletwee nu weer in de wei!