[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:40

Net weer een lekker buitenritje achter de rug. Weer eens het bitloze hoofdstel gepakt, ging erg lekker :j En er lagen weer wat boomstammen op een stuk van het ruiterpad, Lianne helemaal happy. Ze maakte weer van die maffe hoge sprongen, terwijl het maar een boomstammetje was. Is altijd een verassing hoe ze erover heen springt!

Kristel, nee hoor, die van mij hoef ik eigenlijk niet te borstelen. Maar 1 van de 2 vind het wel altijd erg lekker, gaat dan helemaal op zijn rug ervoor liggen, dus die borstel ik regelmatig even. Haha, dat verhaal van je kat die meeloopt en de hele avond bij je op het terras gaat zitten! Geweldig! Maar jemig, denk je dat ie nooit meer terug komt of dat er iets ergs is gebeurd...en na een maand, daar istie weer! Hopelijk besluit hij niet nog eens om zo'n lange dwaaltocht te maken! Leuk, western, veel plezier!! Misschien kan iemand meteen foto's nemen van je les?!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:28

kristelhans

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:59

Mooie foto's!

Ja morgen mijn eerste westernles en ik heb er zin in man! Vandaag naar Marienheem geweest om te kijken bij een westernevenement..werd er alleen maar heeuul hebberig en koopziek van! ;)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:09

leuk Kristel. En Marienheem was daar niet het NK ofzoiets?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:44

Ja zoiets geloof ik wel.. er is showmanship, reining, trail en heel veel leuke kraampjes..is op de manege van Tineke Bartels..is maar een kwartiertje rijden van mijn huis..heerlijk! Heb me echt lopen vergapen aan de outfits en paarden en de leuke sfeer.. ga vanmiddag misschien na mijn les nog even kijken bij het reining..heb ik nog nooit in het echt gezien..gisteren was er alleen trail en maar heel weinig deelnemers (en toeschouwers). Morgen is het ook nog de hele dag..gratis toegang haha dus das wel fijn!

edit: Het heet The Dutch Summershow

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:02

weer freestyle les gehad vandag en het was superleuk :)) We hebben voor de 2e keer met pionnen gewerkt tijdens het loswerken. Ging vorige les wel aardig, en nu gingen we heerlijk! Echt genoten!

Kristel, veel plezier! Ja, reining nis spectasulair om te zien he! Maar ik vind trail ook erg leuk.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:24

Bedankt! Ik hoop dat de toetsen goed gaan..

Leuk kristel (veel plezier morgen!), volgens mij heerst het koopvirus want ik wil ook heel veel nieuwe paardenspullen hebben.. :o Helaas moet ik alles zelf betalen en ben nu blut.. ;(

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:59

ik denk dat ik ga stoppen met Mark, ik laat zo over me heenlopen!
hij trekt me overal mee naartoe, en ik ben de laatste tijd al zo zwak, ik word gewoon bang van hem, ik durf hem niet meer te rijden ineens, ik vond het sowieso al heel spannend, maar vandaag werd me net eventjes te veel.

ik had eventjes een paar rondjes zonder zadel op het erf gestapt, en toen wilde ik hem naar de wei brengen, hij begint zo erg te rennen en te trekken, en te springen dat ik hem echt niet hield, dus ik barstte in huilen uit, ik riep mn moeder die eigenlijk geen verstand heeft van paarden, die kon er voor derest ook niks aan helpen, het enige wat zij heeft kunnen doen is de wei open doen, dus ik moest proberen hem los te krijgen want ik weet dat mark sterk is met naar de wei brengen, dus ik had de ketting gepakt, maar hoe krijg je die 1,2,3 los, dus heel mn arm werd uit een getrokken, en mn pink uit de kom want die bleef achter het touw hangen, mark was ondertussen aan het springen en ik aan het huilen, en toen had ik hem eindelijk los, en hij gallopeerd zo weg ik viel op de grond, en hij bleef nog vast hangen in het draad van de wei ook waardoor hij heel erg schrok en dat ook even kapot trok, maar dat was gelukkig zo gemaakt.
maar ik heb nou elke keer dat hij mij de baas is, en ik denk dat hij gewoon te sterk voor me is...
tijdens dat hij zn peesblessure had ben ik heel erg bang gemaakt door de eigenaar, want die heeft tegen me gezegd dat hij heel hoog kan bokken en heel hard kan rennen enzo, waardoor ik er al banger op zit.
en toen was ik er in de winter van af gevallen en in het ziekenhuis beland...
ik weet niet wat ik moet, ik hou zo van dat paardje, en ik heb wel de klik met hem als ik hem poets enzo en hij luistert naar me, maar zodra ik met hem aan het werk ga of als ik hem aan een lijntje mee neem is hij mij gewoon de baas, hij is super kopschuw, en heel dominant, maar tegen mij niet zo, ik heb ook het idee ( en ik heb het gezien ) dat de eigenaar hem heel veel slaat met de zweep, en ze rijd er nieteens op.
hij staat een hele week stil, en als ik er ben is hij te blij, waardoor ik hem niet kan houden, want hij wilt zo graag werken, maar daardoor word hij te sterk voor mij.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:28

Dat is indd erg vervelend amieey,
heb je anders ook les met hem?

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:30

nou wel gehad, maar nu durf ik gewoon helemaal niks, echt gewoon na dat vallen, in de bak ben ik zo bang dat hij er vandoor gaat en dan die doodsbokken gaat maken, want in de bak heeft hij de vrijheid om te rennen wat hij wilt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:05

Wat naar zeg! Misschien kun je eens een grondwerk les met hem nemen..goed voor jouw vertrouwen en handig om de dominantie rollen om te draaien. Je leert veel over paardentaal en de invloed van jouw non verbale communicatie door grondwerk. Als je meer wil weten moet je maar even PB-en.

Ik ben helemaal western-fan..helemaal om..heerlijk om zo een lekker doel te hebben.. ik droom er zelfs over zeg!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:32

ach jee Amieey, wat vervelend...ik sluit me aan bij Kristel, misschien een les grondwerk om je te helpen met wie z'n plaats waar is... En rijles zou ook niet verkeerd zijn, of in ieder geval iemand die je aan de longe kan nemen??? Gewoon dingen om je zelfvertrouwen op te vijzelen. Ik heb altijd het idee dat het juist komt omdat paarden vluchtdieren zijn, dat ze heel gevoelig zijn voor onze stress/onzekerheid....daar reageren ze dan meteen op...

Nou morgen gaan we P.C. weer terughalen (zie bovenste foto profiel). Ik had het hoofdstuk shetlanders eigenlijk voor mezelf afgesloten en we kunnen de extra kosten (pension) niet echt gebruiken nu...maar het gaat niet goed met hem bij (eigenlijk vooral 'met') z'n nieuwe eigenaar dus we hebben besloten hem terug te kopen....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:36

Amieey zou anders inderdaad gewoon lekker gaan grondwerken eerst. Zorgen dat er vertrouwen is die van 2 kanten kom.
Kristelhans die helemaal western fan is geworden. Een van de mede reden om eigenlijk met dressuurwedstrijden helemaal te stoppen voor mij. Zodra ik geld heb wil ik regelmatiger gaan lessen en dan eventueel ook westrijden gaan rijden.
Nathalie2302 lastige keuze. :(:)

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:37

aan de longe zat ik ook aan te denken, maar dat was niet zon slim plan volgens de eigenaar, want dan gaat hij heel erg rennen omdat hij ergens aan vast zit, en ook veel bokken enzo.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:42

Heb je hem ook nooit zonder zadel e.d. aan de longe gehad dan? en in de bak met hem lopen gaat dat ook niet? (aan de longe maar dan eerst de lengte van een flink halstertouw)

@Marcella- de ellende is dat het eigenlijk geen keuze is he... Er zijn meerdere mensen die nu tegen me zeggen "je wilde geen shetten meer, je kunt het nu niet gebruiken en je hebt je best gedaan om uit heel veel reacties de beste nieuwe eigenaar te zoeken, gaat dat niet, is het jouw verantwoordelijkheid niet meer" en geloof me..ik wilde dat ik er zo over kon denken maar zo werkt het natuurlijk niet....
Het zal wel schrikken worden ook qua uiterlijk, want zijn heeeeeeele lange manen zijn eraf geknipt...ben al voorbereid met een foto..maar toch...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:43

Amieey aan de longeerlijn zou hij dus gaan rennen. Deed die van mij ook heel lang geleden (zadelmak periode), maar dat had ermee te maken dat hij niet kon buigen en dit ook nooit had geleerd.
De mijne is namelijk zadelmak gemaakt door gewoon het bos in te gaan en rechtte lijnen lopen (neus achter voorganger houden).

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:51

ik longeer hem regelmatig, want hij moet toch beweging krijgen, dit gaat bij mij prima, maar hij vind het zo leuk dat hij gaat rennen en dan niet terug wilt komen, en dan heb ik niet eens een zweep nodig, en bij ons op stal mogen we niet grondwerken, omdat wij zon speciale bak hebben, en ook de longeer cirkel is ook zo speciaal, dat vind ik wel rot, want ik vind longeren minder leuk dan grond werken, en Mark zelf ook.
het probleem licht meer bij mij denk ik. Mark is zelf niet makkelijk ofzo, maar hij word minder makkelijk als ik het laat merken aan hem.
maar misschien moet er iemand die echt lekker kan rijden en niet bang is, een keertje erop en dan gewoon even goed rijden, en laten zien aan mij dat hij niet veel doet, kijk een paard is een paard en kan best wel eens zn streken hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:04

Als ik het zo ook hoor heeft Mark gewoon totaal geen respect voor je en daar word jij onzeker van. Iemand anders laten rijden zal niet echt een oplossing zijn, want het kom omdat jij onzeker ben. En als je niet mag grondwerken wegens speciale bodem dan vraag ik me af wat ze onder grondwerk verstaan. :?

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:08

Amieey, misschien dat, als je gaat rijden, hem eerst aan de longe kan doen, en hem dan flink laat rennen. Dan is hij de meeste energie wel kwijt, en is hij met rijden een stuk braver...?
Dat doe ik ook wel eens met Ylga, die gaat de laatste tijd ook zo hard dat ze bijna uit de bocht vliegt, ik neem haar eerst aan de longe en dan pas onder zadel...

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:22

Marcella schreef:
Als ik het zo ook hoor heeft Mark gewoon totaal geen respect voor je en daar word jij onzeker van. Iemand anders laten rijden zal niet echt een oplossing zijn, want het kom omdat jij onzeker ben. En als je niet mag grondwerken wegens speciale bodem dan vraag ik me af wat ze onder grondwerk verstaan. :?

ze denken dat ik hem op ga jagen, zij vinden dat het longeren zonder de longe heet...
ik ga haar nog wel eens aanspreken daarop, want het helpt mij wel.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:23

YlgaPower schreef:
Amieey, misschien dat, als je gaat rijden, hem eerst aan de longe kan doen, en hem dan flink laat rennen. Dan is hij de meeste energie wel kwijt, en is hij met rijden een stuk braver...?
Dat doe ik ook wel eens met Ylga, die gaat de laatste tijd ook zo hard dat ze bijna uit de bocht vliegt, ik neem haar eerst aan de longe en dan pas onder zadel...

doe ik meestal ook, maar dan moet ik het echt heel lang doen, anders is hij alleen maar opgefokt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:39

Amieey schreef:
YlgaPower schreef:

doe ik meestal ook, maar dan moet ik het echt heel lang doen, anders is hij alleen maar opgefokt

Hij heeft geen respect voor jou, dat heeft niks met zijn energie te maken.
De einige oplossing is dat jij op je strepen gaat staan. Zoek er goede begeleiding bij, of je kan
inderdaad beter stoppen. Maar hij walst nu over je heen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:40

Basis van grondwerk is stap/stilstaan en wat drafwerk. Zou in jouw geval pas later de galop erbij pakken, want daar kunnen ze ook druk/afgeleid van worden.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:50

ik heb even een mailtje gestuurd naar de stalbaas, en duidelijk erin gezegd dat er bijna tot geen galop in voor komt, en dat ik hem niet ga opjagen dat zeker niet !
en ook de situatie waarom ik wil grondwerken, als ze een beetje aan het paard en mij denkt zal ze het wel begrijpen.
bedankt dat jullie mee hebben gedacht, ik zal wel even melden wat de staleigenaar ervan vind

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:29

En eventueel eerst aan leadrope/lang halstertouw.