[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:05

hier niet zoveel last van rupsen als jij Kristel! Maar gelukkig geen last van teken!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:13

Vippie schreef:
Nou dan haak ik nog even in op gevalletje Ronya, Als ik lees hoe ze doet met rijden kan jouw gewicht wel degelijk van invloed zijn geweest (in combi met boomloos zadel en rijtechnisch onderlegd zijn).
Niet banketstaaf bedoeld maar ben zelf 22 kilo afgevallen en dat merkt een paard wel degelijk, direct omzetten in spieren gebeurt eigenlijk nooit en 10 kilo zie je wel degelijk eerst in je uiterlijk. Dus wees op dat punt eerlijk t.o. jezelf en volgende verzorgpaarden.

Als eigenaren zo reageren zal er vast meer gebeurd zijn, we horen nu het verhaal maar van 1 kant natuurlijk. Zij moeten de veeartskosten ophoesten dus snap het van hun kant wel een beetje. Rug is het belangrijkste deel van het paard.

Aan een lange teugel rijden en paard op eigen benen laten lopen is beter voor de rug dan een paard in de mond zitten en niet over de rug laten lopen.

De eigenaar kent het paard door en door en ziet wel degelijk veranderingen bij het dier positief dan wel negatief en zal altijd voor zijn paard kiezen. Dat is nou eenmaal de pech als je verzorgster bent.
Jammer dat anderen zo afgeven op de eigenaren, ik probeer het van 2 kanten te bekijken.

Succes met het zoeken naar een ander verzorgpaard!

nu ik dit lees, denk ik er inderdaad ook zo over, kijk niet heel banketstaaf bedoelt tegen Jorinda, maar de eigenaar zal vast ook nog wel een andere reden hebben.
maar een van de twee van de eigenaren zei : ik heb net het een en ander gehoord van T ofzo, maar wat was dat dan?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:55

Ik ga 't hele gesprek hier niet neerzetten (heeft Vippie wel gelijk in), moet maar even pb'en als je het hele gesprek wil lezen.. En nee ik ben ook de aardigste niet in dat gesprek, maar dit is zeker niet de eerste keer dat ze zo tegen me doen en ik was er gewoon klaar mee...

Natasja_ygor

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:57

mijn startkaart is vandaag binnengekomen ! :D:D:D

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:21

Leuk! Nu wedstrijdjes plannen ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:50

Leuk! Ik ga denk ik in Oktober startkaart aanvragen :j

Fijn dat Beer braaf was Kristel! Qua hinniken herken ik Angs er wel in, haha :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:54

Kristelhans die heerlijk genoten heeft in het bos...........Wil ook. ^)
Natasjuhh joehoe. *\o/*

Zo vandaag een relaxt rondje gedaan van 16,5 km met een gemiddelde snelheid van 7,5 km/u dus heel relaxt. We heb een route gereden die we nog nooit eerder hadden gedaan. Er zaten wel bekende stukken tussen van heel lang geleden. Tot 2 keer toe honden op ons af gestormd, maar die pony van mij wil dan contact maken. Maar de honden wilden spelen en die bolle van zakken met zijn neus voor het contact maken. :+ We zaten alleen wel midden in de spits met verkeer wat weer resulteerde in een boze pony op een tnt bus die in zijn kont zat. Hij wist wel goed duidelijk te maken dat er meer afstand gehouden moest houden. :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:09

Hahaha, zie het al helemaal voor me, een paard die een TNT bus duidelijk maakt dat ie afstand moet houden *D

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:40

Marcella schreef:
Kristelhans die heerlijk genoten heeft in het bos...........Wil ook. ^)
Natasjuhh joehoe. *\o/*

Zo vandaag een relaxt rondje gedaan van 16,5 km met een gemiddelde snelheid van 7,5 km/u dus heel relaxt. We heb een route gereden die we nog nooit eerder hadden gedaan. Er zaten wel bekende stukken tussen van heel lang geleden. Tot 2 keer toe honden op ons af gestormd, maar die pony van mij wil dan contact maken. Maar de honden wilden spelen en die bolle van zakken met zijn neus voor het contact maken. :+ We zaten alleen wel midden in de spits met verkeer wat weer resulteerde in een boze pony op een tnt bus die in zijn kont zat. Hij wist wel goed duidelijk te maken dat er meer afstand gehouden moest houden. :+

oh al die buiten rij verhalen!
ik zou ook heel graag buiten willen rijden, maar op de een of andere manier vind ik het een beetje eng, iemand tips om me daa roverheen te zetten :P

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:08

Fijn Natasjuh! Al ingeschreven voor jullie eerste wedstrijd?

Marcella, wat is bolletje toch een knapperd, dat hij zelfs van een tnt bus niet wegvliegt maar even duidelijk maakt dat ie niet zo dicht op 'em moet rijden! Zie 'em al bokken met zn achterbenen...

Amiey, je vraagt buitenrijd tips. Eerst maar even een paar vragen, als je het niet erg vindt? wat vind je precies eng aan buiten rijden? Waar ben je bang voor dat er zou kunnen gebeuren? Weet je hoe jouw fjord reageert op dingen, is iemand anders al eens met hem naar buiten geweest? Ken je mensen die je vertrouwt, die jullie mee naar buiten kunnen nemen met een ander paard? En tot slot, zijn er ruiterpaden bij jullie, wat voor mogelijkheden heb je om buiten te rijden zeg maar?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:17

Wat Pareltje vraagt zijn goede dingen om jezelf af te vragen.. Soms is het ook gewoon een drempel waar je overheen moet..ik leer nu door Beer dat ik mijn eigen peerd gewoon eens wat meer moet vertrouwen..
En samen met iemand anders naar buiten scheelt ook wel..voor je gevoel in ieder geval.. Beer is ook veel heldhaftiger met een ander paard..maar alleen doet hij het ook allemaal al heel goed..hij hangt dan wel erg op mij om hem vertrouwen te geven maar dat vind ik wel leuk eigenlijk..

En wat leuk, een startkaart! Dat durf ik dan weer niet! ;)

Marcella met een anti-bumperkleef fjord..heerlijk!

Ik ga vanmiddag weer galop oefenen in de bak..nu vind ik het leuk en Beer vindt het ook steeds wat makkelijker geloof ik!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:23

Pareltje2 schreef:
Fijn Natasjuh! Al ingeschreven voor jullie eerste wedstrijd?

Marcella, wat is bolletje toch een knapperd, dat hij zelfs van een tnt bus niet wegvliegt maar even duidelijk maakt dat ie niet zo dicht op 'em moet rijden! Zie 'em al bokken met zn achterbenen...

Amiey, je vraagt buitenrijd tips. Eerst maar even een paar vragen, als je het niet erg vindt? wat vind je precies eng aan buiten rijden? Waar ben je bang voor dat er zou kunnen gebeuren? Weet je hoe jouw fjord reageert op dingen, is iemand anders al eens met hem naar buiten geweest? Ken je mensen die je vertrouwt, die jullie mee naar buiten kunnen nemen met een ander paard? En tot slot, zijn er ruiterpaden bij jullie, wat voor mogelijkheden heb je om buiten te rijden zeg maar?

- ik ben ik december van Mark af gevallen ( in de bak ) en heb toen een maand stil gelegen, maar doordat hij in de bak wat speelser is dan buiten, durf ik niet naar buiten. hij gaat dan net alsof doen dat hij schrikt ofzo, want hij voelt gewoon dat ik het eng vind.
-hij is wel eens naar buiten geweest met iemand anders, en Mark bokt wel eens, maar bij die vrouw kan die niet bokken, omdat zij echt heel zwaar is.
-ja ik ken wel mensen die ik wel vertrouw, en met een braaf paard buiten, alleen is Mark daar bang voor.
- wij zitten midden in de polder, maar ongeveer op 6 km afstand is een meer, met daaromheen een ruiterpad, maar dan moeten we wel de snelweg over ( met stoplichten enzo )

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:32

Amieey, ik kan begrijpen dat je wat huiverig bent geworden nu je van Mark bent afgevallen. Als je in de bak rijdt, ben je dan wel ontspannen? Je zegt dat Mark buiten net doet of hij schrikt, maar hij kan ook echt een beetje bang zijn. Als jij namelijk bang bent, dan voelt hij dat wel aan je en is het begrijpelijk dat hij denkt dat er dus een reden is om angstig te zijn en zich daar ook naar gaat gedragen. Denk dat het belangrijkste is, dat je weer ontspannen op hem kan zitten. Zou het iets zijn om het rustig op te bouwen? Dus bijvoorbeeld na een training samen met hem en iemand anders op haar paard, even uitstappen? Eens kijken hoe dat gaat? Kan je dan zelf ontspannen blijven, kan je weer een stapje verder gaan. Zo niet, dan blijf je dit eerst een paar keer proberen?

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:11

in de bak was ik in het begin ook heel erg aan het spannen, maar dat is nu alleen de eerste 5 minuten, daarna gaat het super, want dan heb ik gewoon het gevoel van oh fijn hij wilt voor me werken, en dan ga ik gewoon ontspannen, en dat is beter voor Mark ook.
en als ik dan eerste 5 minuten heb losgestapt, is hij na die andere 5 minuten helemaal los, dus 10 minuten, en dan kan ik gaan draven, maar dan zou er ook niks meer gebeuren.
maar ik ga het dit weekend gewoon doen :)
bedankt voor je tips!
ik zal wel zeggen hoe het gegaan is

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:15

spannend Amiey, houd ons op de hoogte!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:16

Hee das wel een goeie! Uitstappen met iemand erbij..desnoods met een halster en touwtje eraan.. Eerste keer uitstappen op Beer (5de keer ooit er op) gingen wij ook naar buiten..zandpad op met een vriendin ernaast..wel los..Beer vond het heel fijn om achter haar aan te lopen..eerste keer zonder haar was hij veel twijfeliger hihi.. Succes en ben benieuwd hoe het gaat!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:31

Amieey gewoon beginnen na het rijden in de bak een stukje buiten gaan uitstappen en dit bereid je steeds verder uit en ga je steeds korter rijden in de bak. ;) En anders met iemand anders meerijden.
Pareltje2 ben ook heel blij dat hij heel rustig blijf met dit soort dingen.

Hier weer buitengereden alleen was het nu een heel stuk rustiger dan gisteren op de weg. Alleen hebben we nu echtte km's gemaakt en wel 24,8 km met een gemiddelde snelheid van 7,9 km/u. En vind dit dus niet slecht zeker met dit warme weer en 2x 0,5 liter flesjes water bij me had.
Gisteren moesten we ook tot 3x toe oversteken bij het stoplicht zeker toen we weer de A15 over moesten. Alleen hij snap nog niet dat hij dat knopje niet kan induwen met zijn neus. :+

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:11

Zo, heerlijk buiten gereden, wat een weertje! Lianne blijft wel erg drammerig om steeds maar harder te willen, ben benieuwd wanneer die energiestoot eens wat minder wordt!

Haha, Marcella, ik zie al bolletje met zijn neus zowat vastgeplakt aan dat zwart-witte paaltje!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:14

Hij weet dat het gele ding op die zwart-witte paaltje het knopje is. :P

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:18

Marcella, weet je zeker dat er niet stiekem een knopje op is gezet dat naar gras ruikt ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:20

Nee hij wilde gewoon snel naar huis toe waar hij een lekkere bak eten krijg. :9 Knopje indrukken beteken ook vaak gelijk doorlopen vind hij. :P

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:48

haha, en zoals een echte fjord het betaamt, wil hij dan ook meteen doorlopen zeker.... stilstaan, wat is dat dan? Niet nodig toch? Die auto's gaan vast allemaal stoppen voor mij!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:51

Nou gewoon de trent van je druk op dat knopje dan stoppen al die auto's en kan je lekker doorlopen. Over het algemeen kan hij heel goed stilstaan, maar soms een beetje ongeduldig.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:22

Wat gaaf dat hij dat knopje snapt! Kan ie m ook al indrukken?

Bijna 25 km..wat lekker! Ik wil ook een GPS dinges..even doorsparen..haha eerst een E rijbewijs, dan een andere auto en dan een bloem hoofdstel en dan pas een GPS dinges.. Had ik maar een geldboom! ;)

Hier galop geoefend..ging super..rechtsom was meneer wel erg stijf..morgen even extra aandacht aan schenken.. Nu bankhangen..heerlijk!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:37

@ kristel: Ik denk dat ze zo'n "knopje" bedoelt, waar je alleen maar je hand (in dit geval dus neus :') ) voor hoeft te houden..

Super dat het zo goed ging.