[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:24

Ronya, ik ken de BF Cheyenne en ook de freeform. Heel ander zadel idd. Stukje stugger en minder ruggegraatruimte, maar voor de meeste ronde paarden wel een prettig zadel. Lag op Lianne ook erg netjes.

Jorinda

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:53

Ik bleef op de Freeform beter zitten dan op de Barefoot. :)

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:54

hoi ik was een tijdje weg, maar ben weer back hoop ik :P
als ik jullie bij houd!

hebben we het over zadels?
ik rijd op een wintec 500 vzh. maar wil liever een Kieffer Dressuur.

en ik wil even spammen ^^.
[JITP] Mark [Fjord] op een dag...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

Pareltje2 het is een vrachtwagentje waar paarden in kunnen. (Max. laadvermogen 1050 kg). Meestal is de plok goed nieuws en is wat vast zat weer los gekomen. ;)
Carolinef heeft al een beetje kunnen spieken hoe de trailer eruit ziet. En benieuwd hoe Punky eruit zal zien. :+
Ronya vind een Freeform zelf ook veel beter betreffende drukverdeling. Zit alleen zelf met de lengte van de zweetbladen die zijn voor mijn korte benen gewoon te lang.

Heb zelf vroeger eerst een barefoot cheyenne gehad, maar bleef droge plekken onder de pommel houden en de wijdste pommel was gewoon te slap. En de flexibele ging teveel schuiven. Wilde toch weer een westernzadel voor het buitenrijden en toen is er een barefoot Arizonna erbij gekomen. Bleef droge plekken houden onder de pommel zelfs ondanks mijn zelf gemaakt vilt inlages (dubbeldik). En daarbij kreeg ik met de XXL fork met flexibele uiteindes teveel problemen met mijn heupen.
Heb de barefoot London en Cherokee getest kon helaas met mijn korte benen niet bij mijn paard komen. Heb een freemax classic, freeform classic en freeform freegait getest. Of ze lagen wel goed op mijn fjord, maar ik had er problemen mee, enz.
Heb nu voor het dressuurrijden een ainsley fit 4 die behoorlijk verbreed is en met korte zweetbladen. En voor de buitenritten en (bak) heb ik een Continantal Equiflex westernzadel.

Heb hier heerlijk western gereden in de bak ging super, maar wel uiteindelijk een bolletje die een beetje boos was. Maar dat is wel weer een goed teken, want dan heb ik hem goed aan het werk. En dan krijg hij geen kans om er onderuit te komen.

Onderweg naar huis toe kwam ik nog een zwarte dubbelganger tegen. :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:48

Hmm, das wel lastig dan, als je zoveel "last" hebt van je korte benen. Om het zo maar even te zeggen.

Pff ik heb echt moeite met Ronya haar eigenaar... Eén van de twee in ieder geval.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:30

Ik ben benieuwd naar het vrachtwaggeltje ;).

Beer zweet nooit echt dus ik vind het soms ook lastig om te zien of de drukverdeling goed is hoor.. Heb nu van die schuiminlages en de ruggengraat ligt goed vrij, voor zover ik (en mijn instructrice) kan beoordelen..maar hij zweet alleen bij de singel..en achter zijn oren..verder nergens..als het warmer wordt ga ik er wel even extra op letten want Beer's lijf is zo veranderd! Moet allemaal wel goed passen natuurlijk! ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:21

oeh rugproblemen en een vastzittend spook die gymnastiekoefeningen toebedeeld krijgt...

Ik heb een Rossner Amerika met brede boom en vandaag komt Corrie Stoker kijken of het echt goed op hem ligt (wil toch het rijden iets gaan uitbreiden dus zekerheid boven alles). Ik heb zelf het idee dat het mooi stabiel ligt, ruggegraat mooi vrij (platte haren), het schuift niet maar ik twijfel of de boom niet iets te breed is op het moment (maar dan vraag ik me weer af hoe lang het duurt eer Cos zelf ook breder is van voren)

@Lady_Kelly - we kijken rond Simpelveld (liever de kleine dorpjes dan bijv. Heerlen/Kerkrade/Sittard) maar we kijken ook actief in Duitsland. Dat is wel eens moeilijk want je kijkt in Duitsland en ziet huizen met 4000 m2 (en meer) grond tegenover zo'n 300-400 m2 hier :'), maar ja..verhuizen naar Duitsland komt ook met z'n eigen problematiek dus gemakzucht zegt "in NL blijven" en in zuid limburg weide huren/kopen en weidedrang zegt "naar Duitsland gaan". Waar sta jij eigenlijk? Hebben jullie land aan huis?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:15

Ik ken qua boomloos alleen dat western zadel van barefoot.
Heb zelf een Kentaur Penelopa fit 2 voor Angs, medium boom dus.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:29

Spannend die verhuizing zeg! Ik heb een leerling (wat oudere) en die is met haar vriend onlangs net over de grens gaan wonen en dat bevalt haar echt uitstekend! Het geregel viel ook wel mee.. ze heeft nu daar de verzekingen en ziektekosten en dat soort dingen ook daar geregeld..alles is simpeler en goedkoper daar..ze is helemaal lyrisch!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:36

Ronya schreef:
Hmm, das wel lastig dan, als je zoveel "last" hebt van je korte benen. Om het zo maar even te zeggen.

Pff ik heb echt moeite met Ronya haar eigenaar... Eén van de twee in ieder geval.

ik heb ook wel eens moeite met de eigenaar van Mark, wat is er bij jou?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:24

Hij zegt dat ik het rijden weer met Ronya mag proberen als ik 15kg ben afgevallen >;)
Als ik niet zo gek op Ronya geweest was, had ik meteen gezegd dat ik was gestopt.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:33

jeeetje wat rot! :(:)
Fjorden kunnen heel wat hebben hoor, en hoe groot is Ronya?

bij mij was het een keer, dat ik in tentamenweek had gezegd tegen die mensen, dat ik kon komen omdat mijn cijfers even voor gingen, waren ze helemaal boos geworden, maarja ik verzorg hem ook maar, ze moeten blij zijn dat er iemand een klik heeft met die pony, want het is echt een eenkennige pony.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:34

ik kijk net in je profiel, en ik denk dat het best wel meevalt hoor, in ieder geval 15 kilo is echt overdreven van de eigenaar!
misschien moet je gewoon een keer voor het plaatje erop gaan zitten, en dan even in pb sturen ofzo :)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:37

wat een onzin zeg, ik zou daar zkeer mee stoppen, stop je al je tijde en energie in het paard en krijg je zoiets te horen, paarden kunenn t best hebben een zwaarder iemand, als je maar niet blokkeert lichamelijk i9n haar lopen, maar zo te lezen weet je wel waar je je mee bezig houdt, laat je niet kleineren op deze manier hoor, had ze zelf gezegd denk ik dat ze t dan maar zelf moeetn gaan doen als ze t zo goed weten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:31

Ik zou er ook mee stoppen eerlijk gezegt :o
Ik pas ook prima op Angs, ze heeft er iig echt geen moeite mee hoor. :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:04

Nou jaaa zeg, wat lomp van diegene... En zo zwaar lijk je me helemaal niet.. Valt er een gesprek te voeren met die persoon? Wel lastig voor jou en behoorlijk naar om zoiets voor je voeten te krijgen..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:02

Ik ben 90kg. Ben in een half jaar al wel enorm afgevallen qua uiterlijk, maar niet qua gewicht. Ik ben gewoon bezig vet om te zetten in spieren.

Ronya is 1.43m trouwens.

Nja, ik krijg dit naar mijn hoofd waarschijnlijk, omdat ik nu op haar rijd sinds november '09. En daarvoor deed ze niet zo vervelend volgens die eigenaar en heeft ze ook nooit rugklachten gehad. Maar ik heb hem een paar keer zien rijden en dan denk ik ook 'mijn god'. :o Hij laat van alles toe en rijdt altijd met lange teugel, waardoor hij ook geen contact heeft met de mond...

Voor het plaatje dat ik erop zit :+ :

http://i42.tinypic.com/16i8tbk.jpg

Dat was de eerste keer erop, dus in November, en ondertussen ben ik al 10-5 kg afgevallen, maar zoals ik al zei zie je het qua uiterlijk heel goed en qua gewicht niet, omdat ik vet in spieren omzet en die hebben ook gewicht. En daarbij ben ik, sinds dat ik de groei in ben gegaan (dus in de puberteit, als kind wel) nooit de lichtste geweest, dus waarschijnlijk heb ik zware botten ofzo? Heb ik ook eens iemand over gehoord, dat ik nog weleens zware botten zou kunnen hebben.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:57

Tja of het nou spieren, vet of zware botten zijn. Gewicht blijft gewicht. En ik geloof zeker dat té veel gewicht voor een paardenrug zeker niet goed is. En als de problemen inderdaad zijn begonnen sinds jij erop ben gaan rijden, dan zal ik dat toch serieus nemen. Of het nou door je gewicht komt, of dat je hem op een andere manier in de weg zit.

Begrijp me goed! Ik bedoel niet te zeggen dat je dus maar te zwaar bent o.i.d. Maar het ene paard kan het makkelijker hebben dan een ander paard. En als er problemen zijn met de rug, dan zal ik al het mogelijke bij langs gaan. Want je wilt toch immers dat het paard er beter van word!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:36

spieren wgeen zwaarder als vet maar goed, ik vind de foto prima tonen (we hebben dezelfde rijbroek haha) maar verder moet het gewicht geen issue zijn mits je goed meebeweegt met je paard, ze kunenn beter een zwaarder iemand hebben die goed meerijdt dan een slanke den die ze dwars zit op allerlij rij manieren

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:22

@ Nathalie

Ik woon zelf in Brunssum, en helaas hebben wij geen grond bij ons huis waarop ik Verieka kan zetten. Dus zij staat op Manege Brunssummerheide en vanaf daar kan ik dus meteen het bos inrijden.
In Duitsland wonen is inderdaad heel wat werk, dat zie ik bij mijn vriend. Die woonde ook in Duitsland en die wil nu weer terug in Nederland komen wonen, niet normaal wat een werk! Maar het is inderdaad wel zo dat je daar best goedkoop een heel mooi huis met flink wat grond kan kopen. Hij woonde op een boerderij..
Als je echt daadwerkelijk hier komt wonen moeten we wel een keertje samen gaan rijden vind ik ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:44

Ik zeg ook niet dat het absoluut niet aan mij ligt, ik probeer te zeggen dat ik al een tijdje bezig ben met afvallen, en dat ik gewoon de lichtste niet kan zijn :+ Voor zover ik weet, beweeg ik goed mee met het paard, heb nog nooit iemand erover gehoord en als ik in de spiegel kijk in de rijbak ziet het er (in mijn ogen) goed uit.

Zou het boomloos zadel misschien een probleem kunnen zijn? .. Dat een zadel met boom misschien beter is? kWeet het niet hoor.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:37

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen met energiebommen....? Vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt. Maar Lianne heeft nog steeds veel te veel energie. We zijn naar een park met heuveltjes hier in de buurt gegaan en eenmaal daar aangekomen, hebben we er 2 rondjes rondgeraced. Maar op de heen- en terugweg wilde ze het liefst blijven rennen! Kennen jullie dat, die energiebommen? Verder op de heen en terugweg wat oefeningetjes gedaan en veel draf en stap en nog even een rustiger galopje over de dijk. Wel heerlijk hoor, echt genoten, ook met dat weer erbij 8-) . Helemaal lentegevoel!

Ronya schreef:
Ik bleef op de Freeform beter zitten dan op de Barefoot. :)
kan ik best voorstellen Ronya, de freeform is toch een stugger zadel en heb je iets meer houvast aan daardoor. Oh, lees net je latere post, wat naar zeg, dat je nu niet meer mag rijden?? Een boomloss zadel lijkt me niet een probleem hoor, mits het goed ligt op Ronya natuurlijk.

Marcella, de nieuwe freeform avatar zit weer heel anders, had ik een tijdje geleden nog geprobeerd. Wat vond je daarvan? Continental equiflex westernzadel zit idd erg lekker :j Enne...zwarte dubbelganger??? En wanneer komt je vrachtwagen? Ben erg benieuwd!

Net nog even gekeken naar de zwetende Lianne na de rit en zadel ligt echt heel erg netjes. Alles besweet behalve de ruggegraat en links en rechts ervan.

Nathalie, hoe is het met het zadel passen gegaan? Is de boom nu iets te breed of ligt het zadel goed?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:49

Een dolle Lianne! Wat heerlijk dat ze zoveel energie heeft! Gebruik van maken hihi.. Beer is ook zo buiten..ik ga morgen alleen met hem op pad..vind het best spannend want ik wil eigenlijk ook een galopje doen maar weet niet of dat verantwoord is alleen..(geen rem haha)..

Heeft iemand hier ervaring met het huismerk van Epplejeck? Ik heb een leuk zadel (met boom) gezien die ik wel zou willen..het is een haflingerzadel (zo heet ie geloof ik) vzh met mooie langere zweetbladen en een extra brede boom..ben wel benieuwd naar de kwaliteit..oogt zo in de winkel eigenlijk supermooi!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:30

Ronya schreef:
Ik zeg ook niet dat het absoluut niet aan mij ligt, ik probeer te zeggen dat ik al een tijdje bezig ben met afvallen, en dat ik gewoon de lichtste niet kan zijn :+ Voor zover ik weet, beweeg ik goed mee met het paard, heb nog nooit iemand erover gehoord en als ik in de spiegel kijk in de rijbak ziet het er (in mijn ogen) goed uit.

Zou het boomloos zadel misschien een probleem kunnen zijn? .. Dat een zadel met boom misschien beter is? kWeet het niet hoor.

O ik oordeel ook absoluut niet over jou hoor! 90 kilo zou ik niet storend vinden op een fjord. Fjorden zijn sterke paarden. Maar dat neemt niet weg dat dan nog eerst de rug en buikspieren goed getraind moeten zijn voordat je als een 'iets zwaarder' iemand erop kan gaan zitten. Zo vind ik ook dat voor jonge paarden het gewicht zeker niet te veel moet zijn, simpelweg omdat de rug en buikspieren daarbij nog goed getraind moeten worden. De ruggegraat moet je zien als een brug, die moet eerst verstevigd worden voordat er meer gewicht op kan. Het verstevigen doe je doormiddel van buik en rug spieren op de juiste manier trainen. Je zegt zelf dat de eigenaar het paardje niet op de juiste manier traint, waardoor de rug dus ook niet stevig genoeg is.

Een ruiter die niet mee is met de bewegingen, zit zowiezo in de weg. Meer of minder gewicht maakt niet uit. 50 kilo spieren of 50 kilo vet dat maakt ook het verschil niet. Echter is het wel zo dat je door meer spierwerk bij jezelf je veel bewuster je lichaam kan bewegen en dat vind ik wel heel gunstig voor paardrijden.

Nu je paardje al een zwakke rug heeft is gewicht uiteraard wel van belang. Je zou nu eerst de pijn en de oorzaak weg moeten nemen. Daarna vanaf de grond de spieren trainen en dan zie ik geen enkel probleem om er gewoon weer op te stappen.

Ergens staat mij wel bij dat toen ik mijn boomlooszadel ging kopen, dat lichaamsgewicht wel te spraken kwam. Misschien kan je deze vraag voorleggen bij je boomlooszadel dealer. Die hebben hier verstand van en kunnen misschien een ander pad aanraden?

Al met al vind ik het wel hard dat de eigenaar van je paardje zoiets bij je oplegd. Nu zit jij met een dilemma, terwijl jij volgens mij niet opeens 10 - 15 kilo bent aangekomen sinds je op dat paardje ben gaan rijden.. Eigenaar had als die er echt moeite mee heeft dit al eerder moeten voorzien. Tuurlijk minder gewicht is altijd mooier voor op de paardenrug, maar jij bent in mijn ogen echt niet té zwaar om op een fjord te kunnen rijden. Mits zoals ik al uitgelegd heb de spieren van het paard mooi sterk zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:45

Kristelhans dan heeft beer wel een luxe leven als hij niet veel zweet.
Nathalie2302 druk huizen aan het kijken.
Ronya zou er ook mee stoppen. Er zijn zat andere leuke verzorgpaarden. Maar als ik heel eerlijk ben vind het zadel te klein voor jouw. Je zit op het achterboog en dit kan inderdaad voor rugproblemen zorgen.
Pareltje2 die een energiebommetje had onder haar kont. Zwarte dubbelganger is Sjolvir. ;) Ga voorlopig niks testen van zadels ben hard aan het sparen om vrachtenwagentje te huren.
Kristelhans geen ervaring zou gewoon doorsparen voor een goed A-merk zadel.

Vrachtenwagentje is huur geen koop helaas nog steeds geen jackpot gewonnen. ;) En nog even over het geen contact hebben met de teugel. Ben namelijk van mening dat als je paard goed getraind en goed aan het been dan heb je helemaal geen teugels nodig. Heb namelijk ook niet altijd contact met de teugels en gebruik ook vaak genoeg een halsring en dan heb je helemaal geen teugels.