[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:32

Ik vind het handig.
Iig een soort inzicht hoeveel ze ong weegt.
Want dat body condition score snap ik al helemaal niks van

Nies_

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:38

Erg betrouwbaar vind ik het ook niet. Met het verschil tussen spier en vet wordt ook geen rekening gehouden. Ik beoordeel ook gewoon op het oog en door te voelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:39

Nee, dat klopt. Ik vind het ook handig als indicatie. Maar het exacte gewicht is daar niet mee te bepalen. Dan moeten ze toch op de weegschaal. En die heb ik nou eenmaal niet bij mij thuis, dus dit is as good as it gets. Maar om gewichtsaf- of toename te meten vond het het ongeschikt. Die Body mass is ook een indicatie.

Dit is trouwens helemaal off topic, maar in februari heb ik een lezing gehad van iemand die paarden in natuurgebieden beheert. Een paar x per jaar scoren ze de paarden op hun body mass en 1 merrie had altijd een 4 (veel reserve). Ook aan het eind van de winter, als ieder ander paard een 1 of 2 scoorde (1 is zorgelijk, te mager dus). Zo zie je maar dat sommige dieren heel economisch zijn in hun energiegebruik (en wasrschijnlijk ook de rang in de rangorde mee hebben)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:49

Als ik op het oog kijk vind ik Enya aan de zijkant opzich netjes qua gewicht misschien iets te dik. 'S avonds via de voorkant heeft ze echt een tonnetje ingeslikt. Grasbuik denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:02

Die bovenste is echt een rare foto! :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:03

Kreeg daarbij al de vraag van iemand of ze drachtig was :') _O- :oo

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:06

Maar als je de ribben goed kan voelen (met aaien dan) is er niks aan de hand. Bij mijn tuin riep iedereen ook dat hij veel te dik was. Hij had een enorme buik. Maar zijn ribben kon je bijna tellen. Niks te maken met te dik zijn. Hij heeft problemen in zijn darmen. Nu hij medicatie heeft is dat weg. Dat was echt gas in de darmen. Had niks te maken met vet. Dat kan ook na een dag gras vreten. Maar als dat te lang door gaat, kom je dat ook tegen op zijn ribben (en manenkam, kruis, uier). En dan moet je gaan oppassen. Voor je t weet heb je een insuline resistentie te pakken. Dat is niet leuk.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:19

Haar ribben kan je voelen met wat meer kracht dan dat het hoort

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:33

:D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:38

Je ziet vooral ook vet op de schouders, kont en hals te liggen. Dat hoort daar niet in die mate. Een buik valt inderdaad weinig over te zeggen, die heeft Angel ook gewoon. Als je dat weg wil hebben moet je stoppen met ruwvoer en dat is ook niet heel bevorderlijk.

Toen ik Angel terug ging opbouwen maakte ik om de zoveel tijd een goede standfoto, best leuk om te zien hoor. Je ziet dan echt het vet verdwijnen en spieren er voor in de plaats komen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:41

Ruwvoer zouden we indd niet meer geven in de paddock maar staan ze ruin 12 zonder eten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:55

12 uur zonder eten lijkt me niet gezond.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:20

Ik zal me hier ook maar weer eens melden!

Een paar weekjes terug al weer hebben we meegedaan aan de parelrally met vestgard (v briggen) en zoran (v Reinar)

Dan merk je in eens dat ze echt conditie beginnen te krijgen. Voor het idee, deze foto's zijn genomen na al 6 uur en 30 Km.

Afbeelding

Afbeelding

En naderhand even de spanning eraf rollen

Afbeelding

Zo sexy :D

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:25

Mijn dikkie ;)

Afbeelding
Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:26

Zo 30 km.
Netjes hoor

Basco <3

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:36

Nies_ schreef:
Je ziet vooral ook vet op de schouders, kont en hals te liggen. Dat hoort daar niet in die mate. Een buik valt inderdaad weinig over te zeggen, die heeft Angel ook gewoon. Als je dat weg wil hebben moet je stoppen met ruwvoer en dat is ook niet heel bevorderlijk.

Toen ik Angel terug ging opbouwen maakte ik om de zoveel tijd een goede standfoto, best leuk om te zien hoor. Je ziet dan echt het vet verdwijnen en spieren er voor in de plaats komen.

Dit ga ok nu ook doe ik dacht eens per maand een stand foto

Dua vandaag gemaakt

Afbeelding
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:14

Nies_ schreef:
Mensen.. Ik wil niemand aanvallen of iets dergelijks, maar let alsjeblieft een beetje op het gewicht van je fjord zeg. Als ze hoefbevangen staan en je ze kapot gevoerd hebt is het janken. Voor de benen is het ook niet heel bevoordelijk. Zeker als je actief wil rijden is het veel fijner voor je fjord zonder al dat extra gewicht mee te zuilen, ze zijn dan veel soepeler, dat vet zit gewoon echt in de weg en dan kun je trainen tot je een ons weegt. Doodzonde. Het gaat allemaal niet vanzelf, maar het is geen hocus pocus, opletten hoeveel er in gaat en voldoende beweging geven is alles wat je hoeft te doen.

Als je mensen wilt aanspreken, moet je dat persoonlijk doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:42

Ik moet niks, dat is een ding wat zeker is. Bovendien was het gewoon een algemene opmerking waar ik inmiddels ook met verschillende personen via pb contact over gehad heb. Gelukkig pakken sommige mensen dat soort dingen wel goed op.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:36

Nies het viel mij ook op hoor dat er veel veelste dikke fjorden zijn. Tja en fjord op gewicht krijgen en houden valt ook niet mee. Je moet er wat mee doen ja..

Zelf heb ik een ouderwetse 1 met korte pootjes :p. Vind het leuk dat ik toch regelmatig te horen krijg dat ze er voor een fjord goed uit zie kwa body. Tja vind haar momenteel ook iets te bol in mijn ogen maar het zal nooit een echte slanke worden. Maar ik ben ook heel kritisch op de vormen van mijn paard ;) zelf let ik ook op mijn gewicht :p

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:41

Raar waar zou ik nu staan met mijn fjord moest in ieder geval anders maar wat hooi bijvoeren op de wei (in ieder geval in Hoenderloo). Zal morgen even foto maken van de wei waar die van mij deze hele week op staat. :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:42

Hé, maar gelukkig is dit een fototopic en is er al heel regelmatig door moderators gewaarschuwd dat het alleen de bedoeling is om foto's te plaatsen en op andermans foto (specifiek op iemand haar foto dus, en op wat daarop te zien is) te reageren. :Y) Dus laten we dat er maar weer van maken.

Mijn veel te dikke, bijna door zijn poten zakkende, veel te veel vretende Caspian laatst tijdens de les. <3
Afbeelding

lovelyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 00:10

Geweldige reactie Jorinda _/-\o_
-
mijn teddybeertje *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:33

Jorinda, knappe Cassie! Gelukkig heb ik hem nog gezien voordat hij er doorheen zakt!

Lovelyfjord, wat een leukerd!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:18

Marcella schreef:
Raar waar zou ik nu staan met mijn fjord moest in ieder geval anders maar wat hooi bijvoeren op de wei (in ieder geval in Hoenderloo). Zal morgen even foto maken van de wei waar die van mij deze hele week op staat. :+

Ga je op kamp in Hoenderloo?