[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfjord

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:09

@Nies_ waarom heb je er voor gekozen om die mooie lange manen weg te halen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:16

Omdat het jeukte in de zomer en niet handig is met rijden. Daarnaast komt zo de hals ook mooier uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:18

Angs in de bosjes haha, lekker bezig! En leuke foto's verder!

Vie gisteren met les. :)
Afbeelding

En nog een van een crosstraining. Volgende maand mogen we weer. :))
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:22

Goed bezig, Sanne!

Angel en ik gaan zo parcoursje springen <3

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:53

Floyd op zijn nieuwe stal
Afbeelding

lovelyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:04

@Nies_ ik snap helemaal wat je bedoelt! Bij mijn fjordje ben ik meestal eerst een kwartier bezig om zn manen te vlecten voordat ik kan rijden :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:11

Floki's knappe kop

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:27

Mooi hoofdstel!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:33

Fabster schreef:
Mooi hoofdstel!

Dank je wel, ik maak ze zelf ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:52

Echt waar? Heb je een website?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:15

Lang niks gepost, zo vaak maak ik geen foto's en als ik maak is het vaak me tel en alleen Enya. En eigenlijk nooit rij foto's.
Heb haar woensdag laten vrijspringen

Vrij laten springen en foto's maken gaan niet zo goed samen :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vrijdag vrijheidsdressuur, ze vins het blok geweldig ik stond al in dw paddock waar ze ook heen mocht/moest :')
Afbeelding
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:17

Fabster schreef:
Echt waar? Heb je een website?

Nog niet, in mijn hoofd wel aan het bouwen :D
Ik maak ook sidepulls, kingekruisde hoofdstellen en een heel leuk westernmodel met gekleurd touw.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:29

Leuk zeg!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:32

Mensen.. Ik wil niemand aanvallen of iets dergelijks, maar let alsjeblieft een beetje op het gewicht van je fjord zeg. Als ze hoefbevangen staan en je ze kapot gevoerd hebt is het janken. Voor de benen is het ook niet heel bevoordelijk. Zeker als je actief wil rijden is het veel fijner voor je fjord zonder al dat extra gewicht mee te zuilen, ze zijn dan veel soepeler, dat vet zit gewoon echt in de weg en dan kun je trainen tot je een ons weegt. Doodzonde. Het gaat allemaal niet vanzelf, maar het is geen hocus pocus, opletten hoeveel er in gaat en voldoende beweging geven is alles wat je hoeft te doen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:00

De een is eenmaal steviger dan de andere ik zie fjorden liever wat dikker dan te dun. En als het over mijne gaat ( wat ik wel denk.) Enya is steviger gebouwd ze staan op strookbegrazeing en 's avonds op de pddock met hooinet voordroog. Verder rijd ik elke dag want anders word ze dikker. Ik weeg haar om de 2 weken en ze is helaas weer aangekomen. Ze woog begin maart 585 kg. Nu helaas weer 553 kg. Ze woog 2 weken geleden 522 kg. Ik meet met z'n lint. Toen Enya 's nachts oo stal ging was ze indd slanker mu ze 24/7 buiten staat ia ze aangekomen ook hebben wij in de winter overvoerd en weinig gereden.

April 2014

Afbeelding

April 2015

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:46

Ik krijg fjorden altijd moddervet binnen. Dus hier is alles eeuwig op dieet. Wordt strak op gelet. Dus geen zorgen, Nies :D. Ik heb ze zelf liever wel schraal. Maar dat valt met sommige fjorden niet mee. Die van mij staan in een paddock paradise, met zeer beperkt toegang tot gras. Maar de merrie ligt bijna op haar buik om toch de sprietjes onder de draad door te jatten _O- .

We zijn inderdaad verl aan het bewegen nu. Want ik geloof niet in een crash-dieet. En aangezien ik haar niet minder meer kan voeren, gaan we dus meer bewegen. Maar het is er helaas niet zomaar af. We zijn al 2 jaar bezig en ik denk dat er al wel 75 kg af is. Maarja.... De laatste loodjes, hè.... :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:53

Klopt. Maar kijk bijvoorbeeld eens naar keuringen in Duitsland en Noorwegen. Waarom kan het daar wel? Hier in Nederland is de hengstenkeuring meer een vet keuring dat wat anders. In België krijg je ook geheel terecht commentaar als er zoveel vet aan hangt. Stevig gebouwd heeft hier ook niks mee te maken. Vet is vet of het nou een rank of een grof dier is.

Tuurlijk hoeven ze niet allemaal helemaal afgetraind te zijn, maar tussen enkele kilo's meer dan nodig en vetkussens die niet meer te tellen zijn zit nog een essentieel verschil.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:51

Helemaal mee eens hoor! Volgens mij is het probleem hier de koeienweides. Alles wordt ingezaaid met Engels raaigras. We hebben nou eenmaal een koeiencultuur hier. Dat zal in het buitenland anders zijn.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:08

Onze wei heeft voor ons schapen gestaan en daarvoor koeien en vroeger was het akkerland. Zij de buurman. Wij hebben 1 landje ingezaaid met paardengraszaad. Maar ons land helemaal om te ploegen en opnieuw inzaaien is ook heel wat. Wij hebben dit jaar niet bemest volgend jaar doen we dat wel, bet gras groeit te langzaam

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:17

Maar zit je je nou tegen ons/mij te verdedigen? Ik heb er geen last van als ze door haar benen zakt hoor. Ik zie iets waar ik me bij een paard van mij ernstige zorgen over zou maken, in de hoop dat daar wat mee gedaan wordt. Voor het paard, niet voor mij en een uitleg met verdediging verandert daar niet zo veel aan, de constatering blijft namelijk precies hetzelfde.

Ik heb Angel zojuist opgemeten en dan kom ik op precies 400 kg uit.. Beest ziet er imo gewoon netjes uit, haar bouw is vrij stevig met een flinke schouder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:19

Klopt ook. Engels raai staat er meestal al en zo niet, dan is het ook en stuk goedkoper om te zaaien. Wij hebben wel paardengras, maar aangezien we tussen de koeienboeren zitten, waait het raaigraszaad vanzelf ook in onze wei. Alhoewel we nog steeds wel verschillende soorten gras hebben staat.

Weinig bemesten is mij ook slecht bevallen. Er stond ineens meer onkruid dan gras. Ik heb me toen flink verdiept in het weideveheer voor paarden (oa mbv Bioron), maar zeker op kleine oppervlakten (en dat is alles onder de 5ha), is het lastig evenwichtig houden.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:21

Nee ik vertel alleen wat onze wei is.
Weet je hoe hard ik probeer Enya te krijgen als 2014. Maar ze lijkt meer te eten dan dat ik haar laat bewegen. Ze zakt niet door de benen hoor overdrijven is ook iets. En ze krijgt niks lekkers bij. Ik wil Enya op 500 krijgen.

Wij hebben ineens ook planten en zuring enzo vooral waar we gezaaid hebben dat was paddocm waar nog mest ligt denk dat daarom daar rare planten groeien

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:25

Dat opmeten vind ik zelf maar lastig hoor. Of hebben jullie daar een instrument voor? Ik doe dat met zo n omrekenmodule op internet en een meetlint. Maar 3x achter elkaar meten is 3 x een andere uitslag. Dus waarschijnlijk heb ik weinig talent. Ik die t alleen voor de wormenkuur.
Maar het blijft imo natte vinger werk.

Ik voel bij de ribben. Die moet ik goed kunnen voelen als ik over ze heen aai. Als ik moet duwen, is er te veel vet. Toen ik mijn merrie binnen kreeg, twijfelde ik of er eigenlijk wel een skelet in zat _O- . Niet te vinden, die ribben! Dat is nu wel beter. Maar ik zou er nog wel een laagje vanaf willen. Mijn ruin is heel netjes. Maar die heb ik ook al jaren. Toen ik hem kocht, waten zijn ribben ook niet te vinden. Dus ik vertrouw erip dat het met de merrie ook wel goed komt. ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:27

Ik gebruik ook dat lint voor wormkuren. Wik haar nog opnieuw meten. Hen de afgelopen 2 weken elke dag bijna intensief gereden en dan is ze ineens ruim 20 kilo er weer aan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:30

Maar volgens mij is die 20 kg eraan of eraf niet te zien met lint en module. Dat kan in 1 dag zo 30 kg schelen. Daar geloof ik niet in, hoor.