Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Taxatietopic Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:11

Bella schreef:
Vykan op zn minst 1800 hoor (grote ruin, bereden en braaf...gróte vraag naar) Die veulenpremies zeggen helemaal niks (meer). Daar waar een paard als veulen een A kan halen, kunnen ze als 3 jarige wel onderaan staan...of andersom.

Tuurlijk is er wel enige waarde aan te hechten (maar geen honderderden euros)

Prijzenwaardering is er vooral extra of minder waarde voor:
- Mate van beleerd zijn (zadel/kar)
- Braafheid
- verkeersmakheid
- Karakter (makkelijk bij iedereen of lastig)
- Lichamelijke beperkingen (slechte beenstanden, slechte rug, aandoening)
- Geslacht (ruin is zeer gewild)
- Leeftijd (4-8 jr erg gewild)
- Stokmaat (1,45 en groter is gewild, 1,47 en groter is erg gewild)
- Uiterlijke vertoon (al heeft iedereen een andere smaak)
- Model/ster/prestatie (bij merries/hengsten: keur/preferent/elite)

-Mate van beleerdheid ben k t mee eens, hoewel de een wel graag een L2 paard kan willen en de ander juist een groen ding.
-Ik ben juist opzoek gegaan naar een fjord die niet zo mak en braaf was, dus voor mij zijn ze juist minder waard als ze zo braaf zijn.
-Verkeersmakheid: mee eens.
-Karakter: zie braafheid
-Lichamlijke beperkingen: mee eens
-Geslacht: voor mij is een ruin veel minder waard dan een merrie of een hengst, omdat je 0,0 aan fokwaarde hebt.
-Leeftijd: mee eens
-Stokmaat: mee eens
-Uiterlijke vertoon: je zegt het zelf al.
-Premies: Niet iedereen wil een paard wat al ster is op het moment dat je m koopt, ik vind t juist leuk dat k t zelf kan halen.

Persoonlijk zou ik nóóit 1800 voor een ruin geven. En zelfs een merrie moet al heel bijzonder zijn wil ik daar zoveel geld voor neertellen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:13

blackpegasus schreef:
naam: Vykan
leeftijd: net 7 geworden
geslacht: ruin
vader: Anton
moeder: Rian (V.Arin)
stokmaat: 1,50
heeft papieren en als veulen 3e premie (hij was niet geknipt enzo naar behoren)
Vykan is een echte knuffelbeer en heel erg lief voor mensen en kinderen en andere paarden. met rijden is hij nog vrij groen want hij is pas laat ingereden (5 jaar).
hij kan ook goed springen en is verkeersmak.

Op niet naar behoren geknipt krijg je geen 3de premie. Echt niet gewoon. Misschien dat je een puntje minder hebt voor algemene uitstraling (oid) maar voor de rest telt het echt niet mee of je hem wel of niet geknipt, gewassen en weet ik veel wat hebt.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:18

De prijzen hier worden heel erg bepaald door persoonlijke voorkeuren. Wanneer je een dier laat taxeren komen er totaal andere prijzen uit. En ook wanneer je het paard door een kenner laat bekijken. Hier word gauw alleen maar gekeken of het dier een leuke uitstraling heeft. Tuurlijk hoort dat er ook bij. Maar
het is niet het belangrijkste. Een fjord kan nog zo'n leuk koppie hebben. Maar zo gauw het slechte benen of rug heeft is het niks meer waard.
En inderdaad een 3de premie word niet gegeven voor slechte verzorgt uiterlijk. Het is een totaal aantal punten. Het werkt niet zoals bij wedstrijden.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:30

ik ben erg benieuwd wat jullie voor demi taxeren Ja

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:25

Vjestagirl schreef:
blackpegasus schreef:
naam: Vykan
leeftijd: net 7 geworden
vader: Anton
moeder: Rian (V.Arin)
stokmaat: 1,50
heeft papieren en als veulen 3e premie (hij was niet geknipt enzo naar behoren)
Vykan is een echte knuffelbeer en heel erg lief voor mensen en kinderen en andere paarden. met rijden is hij nog vrij groen want hij is pas laat ingereden (5 jaar).
hij kan ook goed springen en is verkeersmak.

Op niet naar behoren geknipt krijg je geen 3de premie. Echt niet gewoon. Misschien dat je een puntje minder hebt voor algemene uitstraling (oid) maar voor de rest telt het echt niet mee of je hem wel of niet geknipt, gewassen en weet ik veel wat hebt.

Ja inderdaad Ja

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:07

Veulenpremies zeggen sowieso erg weinig, hoge punten als veulen wil niet zeggen dat het op latere leeftijd ook zo is, en vice versa.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:03

Yoline schreef:
Veulenpremies zeggen sowieso erg weinig, hoge punten als veulen wil niet zeggen dat het op latere leeftijd ook zo is, en vice versa.

Idd... Maar ik wou toch ff gezegt hebben dat wijze van knippen, wel of niet poetsen en zelfs wel of geen manieren er niets meer te maken hebbem=n.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:54

Demi: 1350 euro
Vykan: 1600 euro
Smorf 1550: euro
Ylco 1300: euro
Ninla 1600: euro
Zilva 1350: euro
En dan mijn fjord: Paola
Vader: Briggen
Moeders vader: Havstad
Stokmaat: 1.49 m
Geboren: april 1995
Als veulen eerste premie gehaald op de keuring
In de bak braaf, springt graag en goed. Met dressuur hebben wij op ons laatste stalconcours de tweede prijs gehaald. Buiten is ze 200 procent verkeersmak maar wel voorwaarts!
In de bak kun je er kleine kinderen opzetten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FjordFiesta op 27-05-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:57

Hoe oud is ze?

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:04

Demi: 1200
Vykan: 1500
Smorf: 1450
Ylco 1350
Ninla 1650
Zilva 1300
Paola 1500

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:03

@Vjestagirl: Toch zijn die punten die ik noemde hetgene wat de 'markt' momenteel voornamelijk vraagt!! *tuurlijk zijn er altijd uitschieters, gelukkig, anders verkocht je nooit bepaalde paarden. maar gemiddeld gezien kun je de paarden met die punten voor de beste prijs verkopen*

En tja...1800 euro is tegenwoordig een steeds normaler wordende prijs. En dat geeft ook niet. Maakt het fokken van fjorden ook weer stukje leuker!!

Verder is een goed voorgebrachte fjord die er netjes uitziet, niet afgekeurd op bijv. lelijke manen. Maar een fjord zonder manieren kan wel minder punten verkrijgen vanwege die ongemanierdheid, omdat ze domweg niet voor te brengen zijn en daarmee slecht beoordeeld kunnen worden. *wel eens mensen op het keuringsterrein voorbij zien komen dat ik dacht: Kijken jullie dan echt nooit af bij anderen hoe het wél moet? En dan ook nog pissig als ze achteraan liepen.*

En het blijft een wereld van: Wat de gek er voor geeft. Dat wat in de ogen van de ene persoon niks is, is in de ogen van een ander de ideale fjord. dus de prijzen die hier gegeven worden zijn eigenlijk een weerklank van wat die persoon van je paard vind Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:46

Ik ben erg benieuwd.
Ik heb hier:
Diddle
vader: onbekend
moeder: onbekend
leeftijd: 9 jaar
hoogte: om en nabij de 1 m 35
karakter: stronteigenwijs (echte fjord dus), maar als je hem hebt gewonnen gaat hij echt voor je.
Diddle heeft goede springkwaliteiten. Dressuur is nooit iets aan gedaan (misschien net B-proef waardig) En hij schijnt Ingespannen te zijn, dit gaan we binnenkort in elk geval doen Lachen
100% verkeersmak
mooie uitstraling.
Afbeelding
springend
Afbeelding
zijn hoofd
en in een link zijn bouw (het is een ezel-foto, maar betere heb ik daarvan niet Bloos )
http://img257.imageshack.us/img257/6246/dsc03155kk3.jpg

(sorry dat ik niet taxeer, maar ik heb er werkelijk geen flauw idee van wat ze waard zijn, voordat ik onzin ga roepen Bloos )

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:10

wow er wordt hier wel laag getaxeerd zeg, ik dacht dat een fjord toch al gauw 2.000 euro kost, ik denk niet dat je int echt voor 1400 euro veel fjord kan kopen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:12

2000!!! Dat is wel erg hoog Tong uitsteken

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:17

Voor een 3-5 jarige merrie, 1.45m. of hoger, met een bewezen afstamming zou ik zo'n bedrag wel over hebben. Maar voor iedere andere fjord...nee liever niet.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:21

Het is maar wat de gek er voor geeft. De keuringen beginnen weer bijna. worden de fjorden ook meteen weer als warme broodjes verkocht.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:31

Er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt 2000 euro voor een fjord te betalen of het nou een merrie is of niet. Al weet ik wel dat in het buitenland de prijzen hoger liggen dan hier. Ik heb mijn fjorden gekocht (een als veulen-bijna jaarling) voor 700 gulden en een 2 jarige ruin voor 450 euro.

Ik denk ook dat kleur van de fjord ook meespeelt in de prijs. Als je echt opzoek bent naar iets bijzonders ben je volgens mij ook snel bereid er wat meer voor neer te tellen.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:40

Lennox schreef:
Er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt 2000 euro voor een fjord te betalen of het nou een merrie is of niet. Al weet ik wel dat in het buitenland de prijzen hoger liggen dan hier. Ik heb mijn fjorden gekocht (een als veulen-bijna jaarling) voor 700 gulden en een 2 jarige ruin voor 450 euro.

Ik denk ook dat kleur van de fjord ook meespeelt in de prijs. Als je echt opzoek bent naar iets bijzonders ben je volgens mij ook snel bereid er wat meer voor neer te tellen.

ik denk dat de prestatie's in de sport en met keuring en afstamming en hoe een fjord eruitziet qua bouw toch iets belangrijker zijn dan kleur eigenlijk

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:41

natuurlijk is dat belangrijker....maar ik denk dat de kleur de prijs ook omhoog kan werken...was meer als aanvulling op het lijstje wat Annabel er al neer had gezet.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:59

och heb fjordje gekocht voor 600gulden toen der tijd. Als ik nu zie wat hij op keuringen waard is en hoe vaak er mensen komen vragen of hij te koop is sla ik stijl achterover.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:22

Ik heb gekocht:
een fjordenmerrie,
5 jaar oud (3 dagen later 6),
1.50
model merrie,
onder het zadel,
aangespannen beleerd,
kan leuk lopen (dressuurmatig),
kan een leuk sprongetje maken,
kan mee naar buiten,
is super verkeersmak (maar n aansteller),
Trailerladen kan alleen, ze loopt er zo op en blijft ook gewoon staan,
heeft al 2 veulens gad,
gekocht voor 1500 euro...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:28

eigenwijs23 schreef:
och heb fjordje gekocht voor 600gulden toen der tijd. Als ik nu zie wat hij op keuringen waard is en hoe vaak er mensen komen vragen of hij te koop is sla ik stijl achterover.

haha mag ik vragen wat er dan zo bijzonder aan je fjord is? Tong uitsteken

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:44

Demi: 1000
Vykan: 1600
Smorf: 1500
Ylco 1450
Ninla 1700
Zilva 1200
Paola 1600

Oke, nu jono

Naam: Jono
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 8 jaar
Karakter: Als je zijn vertrouwen hebt, en hem de baas bent(en blijft) doet hij alles voor je en zal je nooit verrassen, je kan aanvoelen wanneer hij iets gaat doen, hij zal bijv nooit ineens wegspringen, maar zal bijv altijd eerst aangeven, oren naar voren, dribbelen
Vader: Onbekend
Moeder: Onbekend
Bijzonderheden: Heeft zomerexceem
Foto's:

Afbeelding
(mijn houding is hier vreselijk)

Afbeelding
(zo lopen we dus altijd in het bos, in draf en galop ook)

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:22

Djulitaa schreef:
Demi: 1000
Vykan: 1600
Smorf: 1500
Ylco 1450
Ninla 1700
Zilva 1200
Paola 1600

Oke, nu jono

Naam: Jono
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 8 jaar
Karakter: Als je zijn vertrouwen hebt, en hem de baas bent(en blijft) doet hij alles voor je en zal je nooit verrassen, je kan aanvoelen wanneer hij iets gaat doen, hij zal bijv nooit ineens wegspringen, maar zal bijv altijd eerst aangeven, oren naar voren, dribbelen
Vader: Onbekend
Moeder: Onbekend
Bijzonderheden: Heeft zomerexceem
Foto's:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

had die foto's al gezien bij toeval zijn wel leuk Tong uitsteken

uhm ik weet niet, omdat hij zomerexceem heeft zou ik hem zelf nooit kopen en hij kan ook bijna alleen maar naar een plaats aan zee denk ik, en geen bekende ouders (heeft ie wel stamboekpapier of dat ook niet?)

ik denk daarom iets van 1200-1500 ofzo precies weet ik het ook niet Tong uitsteken

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:39

Ja mag je vragen.