[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:06

*zwaait Pinda's heen en weer voor Sjol's ogen*....maken ze al aanstalten om te volgen?...misschien anders op zoek naar een paar muizen?

echt ellendig als je zo'n hoofdpijn hebt, je kunt er ook zo weinig aan doen om het te verlichten... :(:)

Jee Kristel...over de kop gevlogen??? dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, ben er wel op allerlei manieren van alle kanten afgelanceerd geweest...maar over de kop met paard en al gelukkig nog niet... Mijn mafste val was eens van een groot (ruim 1m80) paard dat super druk was...die stijgerde en dat ging zo hoog dat ik zo met stijgbeugels (riemen en al) naar beneden gleed vanuit die veiligheidshaken en toen dus. nog in de beugels, op de grond achter z'n enorme kont stond...toen dacht ik wel heel even..."yooo als die nu bokt of uithaalt naar achteren, heb ik een mega probleem"...gelukkig koos hij ervoor om weg te crossen (in de bak) zonder al te veel uit te halen met de achterkant...maar hoewel ik toen dus zelf fysiek niets had aan blauwe plekken e.d. vond ik dat de engste val tot nu toe...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:26

Veulens, onbetrouwbare wezens, met geheel eigen wil..
Als ze er nog niet uit willen, dan willen ze niet...

Voordeel van ziek zijn!
De post stond om 11 uur aan de deur... (ik sliep nog :D :o )
En voor het eerst in mijn leven, heb ik iets van de post kunnen aanpakken!
Normaal vind ik 2 x zo'n kladje in mijn gang en moet het gaan halen op het postkantoor.

Bij deze kan ik melden, dat de immigratie dienst Tobago officieel heeft verklaard tot Nederlander..
(KNHS heeft stempeltje over zijn chip nummer gezet :+ in zijn paspoort.)
Deze kwam dus vandaag met de meneer van de post.

kristelhans

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:43

Jee een ingeburgerde Tobago! Gefeliciteerd met de naturalisatie van je peerd!

Nathalie; lijkt me idd eng maar moest wel even keihard lachen om je stukje..men, dat verzin je toch niet! Met riem en al er af glijden! Zag er stiekem vast wel hilaaaarisch uit! (sorry, ik moet weer lachen).

Ik heb vanmiddag op Beerke in de bak gereden en had een FW vriendin mee en die is nu ook fan van Beer (vind ik) haha.. Rijden ging lekker..met draf een kuchje maar i.p.v. stoppen, wat ik afgelopen week deed, gewoon doorgedraafd en toen was het na 2 kuchjes over..later nog een paar keer aangedraafd, niks aan de hand. Vriendin zei ook dat het echt een droog keel kuchje was dus ik rij hem deze week maar in draf ook gewoon door denk ik..zie het wel even.. Heb wel leuke tips gekregen met rijden waar ik ook wat mee kan dus dat is fijn! Beer liet zich wel van zijn zeldzame knuffelkant zien dus ik was helemaal trots!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:43

altijd leuk als je fijne tips krijgt! dat is ook echt het voordeel als er iemand vanaf de grond kan kijken naar wat je aan het doen bent....

geeft niks hoor dat je moet lachen, moest ik achteraf ook ;)...het was ook heel maf...je staat compleet met beugels op de grond, zonder paard...tja...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:45

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH...ik zie ineens dat ik 'stIJgerde' heb geschreven...WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAh wat erg!!! jeeeeeeeetje.....*huilt*

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:47

Foei! ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:47

Hier is de beslissing genomen dat Hero niet meer uitgebracht gaat worden voor de dressuur dus de M1 zal het hoogste zijn wat we zullen bereiken. Hij trek het dus niet meer met zijn linkerachterbeen om die er op dat niveau er goed onder te zetten (gebroken griffelbeentje). Dus we houden het gewoon bij basis dressuur in de bak, beetje western en lekker veel buitenrijden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:39

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:10

wat er nou mis is gegaan, geen idee, maar kreeg sinds mijn laatste berichtje geen mailtje meer dat er op dit topic werd gepost? Even bijlezen....

Wij hebben geen ongewenste galopjes gedaan gelukkig. Op buitenritje gisteren wel even een mooi stukje pad voor haar uitgezocht om eens helemaal los te gaan, ze wilde weer racen natuurlijk en de tranen rolden over mijn wangen met de wind in mijn gezicht, hihi *\o/*

Verder heerlijke CR les gehad, wending met zit geoefend. Lianne regaeerde er super op. Terwijl ik het zelf ook weleens geoefend heb, maar nu met de CR manier en heel lichte draaiing, wend ze meteen af! En ben nu net terug van mensles, die handposities duizelen me wel zeg!

Kristel, hoe gaat het met het oefenen van de achterhand activeren?

En over hard galloperen, dat kunnen Lianne en Ara dus heel erg goed ;) . Maar op het strandje hier vind ik het ook niet altijd overzichtelijk hoor, dan moet ik toch opletten dat er geen kuiltjes zitten, want daar let mevrouw echt niet op.

Caroline heeft een fijne les achter de rug, maar wel zwaar, wat hebben jullie geoefend?

Tobago heeft ook een fijne buitenrit achter de rug lees en zie ik. En die foto's met gravenede honden _O-

ladykelly, was dit 1 van de eerste buitenritten van Verieka, dat ze zo schrok van die eenden? Of heeft ze iets met eenden?

Wel even schrikken Nathalie, maar fijn dat hij daarna weer zo relaxed door ging!

Welkom thuis femmelke, heb je lekker weer gehad in Disney?

Balen Sjolvir, pfeiffer, hoe lang duurt het voor dat over gaat?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:21

Hee Pareltje, duizelig van alle handposities? haha, lijkt me ook best ingewikkeld! :+

Activeren van de achterhand ging gisteren best lekker..eerst was ie wat 'stram' (niet meer doen dan nodig is) maar na hem een paar keer te hebben 'geholpen' met mijn kietel-zweepje ging hij zalig ruim lopen! Had wat tips gekregen van een vriendin waar ik ook wat mee kon en waar Beer ook direct op reageerde..heel fijn! Hij heeft wel een keer gekucht maar ik heb dus doorgereden en toen was het ook zo over..daarna niet meer gedaan..ga die methode maar even proberen dan..zou een paard zichzelf kuchen aan kunnen leren als slechte gewoonte? Hoor ik wel eens maar lijkt me wel sterk..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:50

wij hebben geoefend om Haakon recht te krijgen, op zijn rechter hand geeft hij geen stelling naar rachts, hoofd wijkt naar links en volte wordt ei, nu moet ik m in stap en drap kleine ophoudingen naar rechts laten maken zodta ie vanzelf rechter gaat lopen en zijn lijf mee gaat buigen, vandaag flink geoefend en hij heeft t al aardig door, loopt nu ook al zelf laag als ik m rechts vraag, op zijn linkerhand wijkt hij juist te veel uit naar links waardoor ik geen rechte hals voor me heb, dus weer ophoudingen met rechter teugel, als we dit onder de knie hebben gaan we ofenen dat ie zijn achterhand meer gaat gebruiken, die sleept ie r nu achter aan zeg maar, vind t heel fijn dat ik nu iemand heb die me duidelijk uitlegt hoe en wat en me ook kan laten voelen hoe t anders kan en moet, het kost haak wel moeite maar hij doet t goed,

heb nu zo'n zin in de strandrit in oostvoorne, nog 2 wkn en veel, heeeel veel wassen haha

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:54

Zo, zodirect even lekker naar de paarden, wat een weertje!

Fijn Kristel, dat Beer lekker liep. Mijn instructrice gaf me laatst een oefening om ook wat meet verzameld te blijven met Lianne, ipv dat ze ruimere passen gaat nemen, zodat ze ook meer de achterhand gaat gebruiken. Misschien ook wat voor jullie?

Caroline, misschien dat als Haakon zijn achterhand beter gaat gebruiken, hij ook wat losser wordt aan de voorkant?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:33

wat fijn zeg caroline, zo'n instructrice....

Ik heb voor ons ook al een instructrice uitgezocht die ons over een paar maandjes komt begeleiden. Ik wilde eerst nog wat tijd nemen om conditie te kweken en ohz doen we vooralsnog alleen rechttoe rechtaan aan een lang teugeltje en dan "gekke" dingen meepakken zoals takken, flinke modder, kuiltjes, heuveltjes, plassen, diepere plassen :P etc. etc.

wat voor tips had jij gekregen Pareltje....goede tips kunnen we denk ik altijd allemaal wel gebruiken :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:54

Ja Pareltje, kom maar op!

Bij Beer is het vooral 'aan het been' zijn nu. Hij kakt soms wat in en dat heb ik gisteren geoefend..ook zijn we eeuwig aan het rechtrichten hihi want meneer was zooo scheef! Nu hij een tijdje stil heeft gestaan doe ik die rechtrichtoefeningen weer iets intensiever.. tis allemaal basis en ik vind het allemaal leuk en Beer ook! Dat scheelt!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:00

Ik heb dinsdag waarschijnlijk voor het eerst les :=

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:00

goehoeeed, ik heb een instructeur, ik hou meer van mannen haha

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:41

Kristel en Nathalie, het gaat toch om achterhand tips? Hm, ik ben nu net 2 lessen bezig met mijn CR instructrice hiermee. Daarvoor waren we vooral met de houding en zit bezig. En nu ook met het verdere CR rijden, wat ik echt superfijn vind. Maar omdat Lianne dus zo op de voorhand is, is het wel heel belanrgijk dat ik daar actief mee bezig blijf. Wat hebben we zo'n beetje gedaan overgangen en schijnovergangen (ook goed voor aan het been krijgen trouwens). Ook actief terugrijden, dus niet van draf in de stap "vallen" maar mooi actief door blijven lopen. Zo ook halthouden, dat ze netjes erbij blijft en niet uit elkaar valt. En op de volte 4 passen stap en dan weer 10 draf en weer 4 stap, etc. Niet te vaak natuurlijk, zwaar wel. Overgang van halt naar draf en weer terug. En van stap naar draf, dat ik haar actief laat stappen en met het voorzichtig drijven geen groetere passen laat maken, maar dus verzameld laat stappen en vandaaruit de draf in. Dan houdt ze nu een paar drafpassen vol dat ze niet op de voorkant valt, maar zo bouwen we het uit. Hm, dat was het wel zo'n beetje geloof ik. Hoop dat jullie er wat aan hebben?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:08

dat kost zweetdruppels zo te lezen pareltje ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:07

He wat leuk, dit is waar ik met Beer ook naartoe werk! Klinkt alsof we een beetje hetzelfde type instructrice hebben! Wel leuk om het zo even goed na te lezen..ik doe dat alleen op de rechte zijdes..voltes zijn nog te zwaar voor Beer..haha (mietje). Net ook gereden..hij was stiiijjjf! Maar uiteindelijk wel goed afgesloten en wederom weer een kuchje met aandraven..dat was weer minder maar t lijkt net een dieseltje zo..alleen met de eerste paar pasjes en dan is het klaar..Geen verhoging en geen snotjes. DA gaf als tip dat ze ook een hoestmix hebben in hun assortiment om te geven bij dit soort kriebeltjes.. Een emmer met muesli achtige prutjes erin...ga dat maar even bij de kliniek halen van de week dan denk ik..

Beer heeft nu een schot in zijn stal en zijn voernijd is behoorlijk ingeperkt hierdoor! Hij kan zijn buurman niet meer zien bij zijn voerplek in de buurt dus nu trapt hij ook niet meer de hele stal in elkaar.. de rust is ook in de kudde weergekeerd sinds Beer in een paddock staat..arm peerd..ik heb gevraagd of hij nog wel een herkansing in de opgedeelde zomergroepjes mag hebben straks..of iig met een ander paard in de paddock want zo alleen is ook maar alleen..

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:14

valt mee hoor, Caroline ;) Met duidelijk en consequent zijn, kom ik l een heel eind.

Kristel, ik heb geen idee hoe jouw instructrice is? De CR lessen zijn normaliter veel gericht op zit en houding. Afgelopen keer hebben we nieuw gedaan, volte maken op de zit via de CR manier zeg maar, dus met lichte draaiing van het deel net boven je bekken. Je ziet het eigenljk amper aan de buitenkant en vroeg me af of Lianne hier wel op ging reageren, maar hop, daar gingen we al! Heel erg bijzonder en erg leuk vind ik de lessen. Wat doen jullie zoal?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:14

Allemaal hard aan houding van ruiter en paard werkende mensen!!

En Balou_K, heerlijk he, zo'n uitwaai ritje!?

Buitenrijden is toch leuker dan dressuur vinden ook mijn paardjes.

Tobago poging, moet nog 1 in potlood, klopt al beter dan die ik laatst in potlood had,
aangezien ie daar te dun snuitje had. A4 formaat, overigens lastig.. zwart paard...
Afbeelding

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:24

Sjolvir schreef:
Buitenrijden is toch leuker dan dressuur vinden ook mijn paardjes.

:j de 2 fjorden hier zijn het helemaal eens. Maar op buitenrit kan je ook van alles oefenen natuurlijk! Ara (de Arabier) vind buiten rijden ook het einde, maar is ook erg enthousiast met in de bak even een half uurtje werken. En wauw, wat een prachtige tekening!!!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:26

kristel joh koop r nog n fjord bij voor beer, zijn eigen fijne vaste maatje ;)

ik ben ook meer van t buitenrijden, voor ik hier kwam in brabant stond ik in monster/kijkduijn, wij zaten iedere dag op strand of in duinen/bossen, zaaalig, mijn mannen hier hebben nog nooit strand gezien, maar ga de 25ste met groepje naaar oostboorne, heb zo'n zin..
kzit hier met slapende pup op schoot, die heeft de hele middag buiten gespeeld en is bekaf

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:37

Caroline: ja is goed joh! Koop er wel 3 bij ;). In de toekomst, wanneer Beer bij ons kan wonen dan komt er wel een bij..nu, op pension vind ik dat te duur en te weinig tijd..bij huis vind ik dat een ander verhaal! Met een beetje mazzel kunnen wij in de toekomst een boerderij van familie overnemen met land dus het is niet echt een 'ver van mijn bed-show'!

Do: mooie tekening man! Knap!

Pareltje, mijn instructrice is Johanna Vellinga..een mevrouw die Arabieren fokt en zelf (op hoog niveau geloof ik) Western rijdt. Ze combineert klassiek dressuur (Branderup) met westerndingen..Ook geeft ze grondwerkles (lichaamstaal) en ze besteedt ook erg veel aandacht aan mijn houding..schouders recht, idd draaien waar je naartoe wil, op 2 knobbels zitten en paard van achter laten lopen. Veel rechtricht oefeningen maar ook grappige dingetjes met bekken kantelen en dan staat Beer opeens stil..(was dan ook de bedoeling). Verder veel Beer op eigen benen laten lopen, balans vinden en vooral mezelf en hem een laten worden (zo voelt het aan het einde van de les). Ik ben erg blij met haar, ze is streng maar zo duidelijk en direct, daar houd ik van. Als ik iets niet goed doe dan krijg ik feedback en tips waar ik echt wat mee kan..alles vanuit de rust en ontspanning van je paard..lukt het niet, terug naar de basis en opnieuw. Sinds ik les heb van haar is er echt een wereld voor me open gegaan! Zo leuk!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:57

ik wacht ook nog op die gele lotto bal op mijn kop haha