[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:03

Ja, ik had haar wel teugel gegeven, dus ze had de ruimte, mensen die aan de kant aan het kijken waren hadden ook duidelijk in de gaten dat het gewoon moeilijk was (wat ik zelf ook heel goed merkte, Ynia is heel duidelijk in haar taal) - ik heb een pessoa van een stalgenote geleend, dus dat ga ik morgen inderdaad aan de longe proberen. Maar ik ken mutske na 2 maanden wel een beetje, er moet variatie inzitten, anders gaat ze klieren. :+

Nou inderdaad warm, ze had goed gewerkt, dus ze was een beetje bezweet, en vond het volgens mij wel lekker dat het zweet in mijn rijbroek trok in plaats van in haar vacht te blijven zitten. ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:44

Brave Cos!

Eet smakelijk, Do!

Ohja, fijne Pasen ook allemaal!

Galop met een mens op je rug is ook lastig! Beer en ik zijn er in de bak nu langzaam aan toe..daarvoor alleen maar een keer of 6 buiten in het bos gegaloppeerd en ziek geweest ;). Nu is hij dan toch echt aan de beterende hand dus ik hoop dat ik komende maand in de bak kan verder oefenen..we hebben nog niks gedaan..alleen maar bezig geweest met rechtrichten en gehoorzamen in stap en nu ook steeds meer in draf (schouder voor, binnen, buiten, overgangen en actief aan het been: actie-reactie)

Ook hebben we balkjes gelopen..in een kruis neerleggen en dan op een grote volte er in stap en draf overheen..mikken op het midden..goede oefening voor de coördinatie! Benen optillen, sturen, draven, alles! Als ie het goed doet, eruit en belonen, gewoon rondje en dan weer erin en beide kanten afwisselen natuurlijk..is leuker dan balkjes rechtdoor! Heeeuul goed voor de bil spieren!

Morgen lekker Beer weer rijden..vandaag was hij vrij..alleen even wat drugs gegeven vanmorgen haha (homeo spulletje).

edit: ik probeerde een 'tekening te maken hoe ik de balkjes bedoel maar krijg het niet voorelkaar!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:17

De achterhand trainen is iets wat je niet perse in de galop hoeft te doen. Veel oefeningen in stap en drafwerk verbeterd ook erg de achterhand.

Ga erg veel afwenden, waarbij hij door het actief houden in de wending de achterbeen moet blijven activeren, dit dus op beide handen doen.
Cavaletti's lopen, en daarbij de balken stukje van de grond afleggen, waardoor je pony de benen iets meer moet optillen is ook zeer goede oefening.
Schijnovergangen, hiermee activeer je even extra het achterbeen. Véél overgangen rijden, waardoor je paard sterker in de balans word. Stukje vooruit rijden, en weer netjes terug nemen (let hierbij dat je je benen erbij houdt waardoor weer die achterhand er beter onder kan komen)
Voltes vergroten en verkleinen. Etc.

Voor de galop is het erg goed om in het begin lange afstanden te galopperen, hiervoor zijn lange zand paden in het bos uitermate geschikt. Het galopperen met een ruiter op je rug geeft erg veel balansproblemen, en dan zijn die bochten in een bak natuurlijk extra lastig.

En heel belangrijk geef het tijd. Niet elk paard heeft meteen de natuurlijke balans terug gevonden zodra er een ruiter opstapt. Dan kan je nog zo veel oefenen, soms heeft het gewoon even tijd nodig

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:27

Amen! Die oefening die ik hierboven beschreef was ook voor de achterhand..Beer had echt zo'n dril-kontje haha..Wordt steeds beter..alhoewel er aardig wat spieren weer weg zijn door zijn ziek-zijn..Grrrr...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:48

@kristel de balkjes in een kruis leggen is ook een optie, echter vind ik voor een pony die nog niet sterk is in de achterhand het niet slim om een kruis op X te leggen. Dit kan dan te moeilijk worden doordat de pony over buitenhand probeerd te ontsnappen van het werk. Ik zou dan eerst beginnen met een volte met 4 (of meerdere balken) Op E, B en AC lijn. Hier kan je mooi beginnen om dan te werken naar de oefening van Kristel

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:15

Die laatste bedoel ik ook.. een kruis op X..even denken hoor..hoe moet ik dat zien?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:43

tja en wij doen de benen op laten tillen door van de paden af te wijken in het bos en dus dikke takken, kreupelhout e.d. mee te pikken aan een lange teugel.....je moet toch wat zonder bak (als die opgedroogd is, kunnen we daarin aan de slag...als dat OOIT gebeurt...)

en idd de rechte lijnen, voor de wagen zijn we voornamelijk bezig met de (schijn)overgangen, ohz wil ik eerst gewoon dat hij mij relaxed leert dragen en vraag ik verder niks...dus lang/laag en zelf z'n evenwicht zoeken....

Ik voel me nog steeds net een klein meisje met eindelijk d'r eigen "grote" pony...stond vanmiddag dus op de oprit met Cos (en Wendy met Casper) en mijn man keek om het hoekje van de voordeur en het eerste dat hij zei was "stelletje penny's" tegen 2 breed lachende volwassen vrouwen met hun pony's aan de hand :D :D :D

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:46

Ik heb vanmiddag weer gereden en het ging super, ze heeft nog nooit zo fijn gelopen. Ik denk dat ze een beetje last had van schuldgevoel!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:08

Haha takken mee nemen, is ook een manier om benen op te laten tillen. Och het heeft allemaal tijd nodig, zeker bij jonge paarden die wat moeite hebben met everwicht. Dat je er al rekening mee houdt is super! En dan maar lekker een 'penny' zijn, als je maar plezier hebt!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:10

@ shannaa, fijn voor je! Probeer dat goede gevoel vast te houden!

Ik heb vandaag alweer niet gereden.. bah niet leuk! MOet morgen dan alles gaan rijden,, haha dat word een hele taak. Normaal gesproken rij ik de helft de ene dag, andere helft andere dag. Dus alles om de dag ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:00

Ja het moest er eens van komen. Ik wil jullie graag voorstellen aan mijn fjordenknollen. Meet Tessa (vooraan met boogje) en Banouska (met lange manen) Mijn heerlijke smerige paardjes :P

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:23

Zo, ik heb mn ban ook weer uitgezeten :')

Leuke Fjordjes :))

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:04

Ohoh ben je stout geweest op bokt?

Naat: van de paden af gaan en het kreupelhout in wordt hier in het bos niet echt gewaardeerd. Wij houden het wel bij balkjes in de bak :D

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:23

Gisteren met nichtje naar Disney on ice geweest, ze vind het geweldig, heeft ademloos zitten kijken, hihi!

Hmm, jammie, Sjolvir, slagroom. Ben gek op slagroom (wel echt dan he, niet die zooi uit een spuitbus ofzo).

STefanie, voor de achterhand wat meer te activeren kan je allerlei dingen doen. Veel overgangen natuurlijk. Laatst heb ik met Lianne de schijnovergangen weer wat meer gedaan. En nu weer de overgangen stap draf en draf halt aan het doen. En op de grote volte 4 pasjes stap, dan 10 passen draf, weer 4 pasjes stap, etc. Niet te lang natuurlijk. Maar je merkt wel heel snel hoe mooi ze aan het been komt en ook dat ze haar achterhand moet gaan gebruiken. En balkjes draven is ook goed idd. Steeds net even watn anders om de afwisseling erin te houden.

Nathalie, ik vind het echt heerlijk om te lezen, hoeveel je van Cos aan het genieten bent! Hij klinkt ook zo relaxed, super!

Fijn dat je lekker hebt gereden gisteren Shannaa.

Ze staan er heerlijk ontspannen bij op de foto Elpatcho.

Nies_ schreef:
Zo, ik heb mn ban ook weer uitgezeten :')
:o? wat is dat een ban?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:45

Nou, ik vind nogsteeds dat het onterecht was, maar goed :+

Als je een ban hebt kun je een tijdje niet op bokt, eerst krijg je een OW, dan gebeurt er niks, bij 2 OW's krijg je een dagban, bij 3 OW's een week ban, 4 Ow's een maand ban en bij 5 OW's krijg je 3 maanden, wat er bij 6 OW's gebeurt zou ik niet weten :=

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:51

hoe lang mocht je dan niet op bokt Nies?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:53

1 week, maar ik had nog geen OW's, ze zagen het als cyberpesten en ze vonden het echt niet kunnen. :roll:

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:14

Nou ja, wel goed dat ze beetje opletten wat er allemaal gezegd wordt toch? 1 week maar gelukkig. Welkom terug in ieder geval.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:53

Ja, dat is ook wel hoor :j
Maar het was niet echt zeg maar, maargoed niks meer aan te doen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:40

wat een leuke foto elpatcho en wat een lange manen heeft Banouska...elke keer als ik foto's zie van Fjorden met lange manen dan denk ik "zal ik...."...maar dan denk ik aan de 'tussenfase' en dan doe ik het toch maar niet :P

Nies ik ben nu stiekem wel heel nieuwsgierig wat je gedaan hebt...ik weet, het is heel erg "rampentoeristerig" van me, maar kan het niet helpen....

Vandaag heeft Cayleigh bij ons even gereden...

opzadelen...tja...met zo'n grote poown kun je dat als klein meisje natuurlijk niet zelf (met de shetten kon ze er bijna zelf bij om het zadel erop te leggen)
Afbeelding

teugels aangeven
Afbeelding

en het bos in
Afbeelding

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:50

Aah dat ziet er ook heerlijk uit!

Tja die lange manen, bij tessa ook geprobeerd maar die willen niet lang worden, en blijven in die tussen fase zitten. En dat ziet er niet uit :P Vind het wel leuk, de ene zo de ander het weer anders. Hou je ze makkelijk uit elkaar ;) Als het veulentje er eindelijk eens is moet ik ook gaan bedenken wat hij/zij voor kaspel krijgt

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:57

leuke foto's Nathalie, wat kijkt Cayleigh heerlijk trots, leuk! Grappig dat zadel, ze komt met haar benen nog niet verder dan het zweetblad zo te zien. Kan ze ook zonder zadel erop eigenlijk?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:14

ja arme Cayleigh...ze was 2 toen we Rohan kochten

Afbeelding

dat zag er zo uit....toen kwam ze dus ook al bij lange na niet voorbij de zweetbladen, net voor we besloten de pony's te verkopen, kwam ze er ook nog niet voorbij, maar was ze er al bijna :')
Afbeelding

met het 14" zadeltje van P.C. haalde ze het wel... :)
Afbeelding

en tja..nu begint het dus weer helemaal opnieuw ;)

edit: je ziet nu trouwens wel dat ze een stuk beter in haar cap past ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:16

haha de cap ook op de groei gekocht ? :P (laatste foto)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:20

ja ik had dat nog toegevoegd als 'edit' hahahaha...die rijbroek is ook nog steeds dezelfde en volgens mij kan ze die over 2 jaar nog aan...ze heeft nu net een groeispurtje achter de rug...hahaha...ze is ineens 10cm langer geworden.

Onze jongste (jongen) is 3 en was tot voor kort nagenoeg even groot als Cayleigh hoewel er 2,5 jaar verschil tussen zit...daarbij is hij ook zwaarder dan zij....zij is echt klein en heel slank...