[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:19

Natasjuhh lastig een scheermachine die ermee stopt.
Nathalie2302 ga zo even in je topic kijken. Veel plezier met roze wolk.

Ja vanmorgen en begin van de middag zonnetje lekker bezig geweest en ja toen ik op mijn paard zat regende het natuurlijk. Die mazzel had ik weer vandaag. :+

nathalie2302

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:22

Ik heb er zelf geen ervaring mee Kristel, maar heb er wel altijd goede verhalen over gehoord...
Heeft Beer weer een terugval? of meer van hetzelfde??

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:48

Ik weet het niet zo goed...Hij lijkt zich kiplekker te voelen..heeft wel weer 38,2..vind ik iets te hoog voor hem maar ja, niet echt koorts. Hij voelt wel warm maar das meer van zijn dikke deken geloof ik..wil alleen nu niet gaan wisselen..einde van de week lekker weer dus dan gaat de dunnere erop.. geen snot aan zijn neus maar wel een paar kuchjes in de stal..vind het echt lastig inschatten..maar ja, de kuur maar afmaken en dan het weekend even aankijken..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:29

38,2 is indd niet heel bijzonder...misschien als het stopt met regenen (weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het de hele dag nog niet gestopt) toch even lekker weer een stukje buiten wandelen??

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:33

Ja hier regent het ook al de heeeele dag..paardjes hebben wel lekker buitengestaan..Beer is altijd zo bloedfanatiek in de wei haha..die wandelt zichzelf wel.. Morgenmiddag maar weer eens kijken en temperaturen (arm beest..haha kom ik weeeer met die thermometer met vaseline aan). Ga ook even overleggen met de stalbaas wat er mogelijk is m.b.t. andere bodembedekking in de stal. Ik moet dat piekerknopje echt uitzetten maar tis wel moeilijk!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:49

ARGH! Op het werk is die foto niet gedownload, dus ik zag het uitzicht niet!! Geweldig nieuws, Nathalie, welkom bij de Roze Wolken Club™! Echt super voor jullie! Van harte gefeliciteerd!

Sjol, ik hoop dat je er gauw overheen bent. Beterschap nogmaals!

Kristel, heel fijn dat Beer zich toch iets beter lijkt te voelen, hopelijk is dat een blijvende, stijgende lijn!

Pareltje, ik speel het liefst buiten met Ynia, maar, ik geef toe, dat nu dat ze zich KEURIG onder het zadel gedraagt, het met dit weer natuurlijk veel te verleidelijk is...

Dus, vandaag toch eventjes 25 minuten gereden, veelal gestapt, figuren rijden (Ik krijg al stelling op een slangevolte!!! *Apetrots*) en twee rondjes gedraaft, 1 links, 1 rechts. Echt, het is een super paardje dat toch in zo'n korte tijd al zo'n vertrouwen in me heeft gekregen. Vandaag nog eens bevestigd gekregen. Na het rijden moest haar drinkbak nog gerepareerd worden, dus of ik even bij haar wilde blijven terwijl er een ladder geplaatst werd in de stal... De deur was helemaal open gebleven, voor als ze wildde vluchten. Ze vond het doodeng, bleef tegen de wand staan, stokstijf van de spanning, maar bleef toch bij mij. Ik bleef natuurlijk tegen haar praten en haar hals zachtjes masseren om haar gerust te stellen. Ik dus nogmaals 'over the moon' met mijn lieve, slimme, wijze Fjord.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:49

Begrijp ik helemaal hoor...ik zou me zelf precies zo voelen. Mijn moeder zei altijd: "als je eenmaal kinderen hebt, stop je nooit meer met je zorgen te maken" en dat klopt als een bus (en geldt dus net zo voor je dieren)....

Die arme Beer ziet jou straks nog als een grote wandelende thermometer als het zo doorgaat...arme vent..

Wat heb je nu in de stal liggen? Wij hebben vlas, en hoewel ik het jammer vind dat het weinig 'knabbelbaar' is, werkt het wel heel efficient en stofvrij...

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:54

Wat heerlijk Stephanie, dat je dan weer mag ervaren, hoe ze je vertrouwt!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:56

Stef jij vliegt wel steeds verder omhoog op dat wolkje van je!!..Dacht net dat ik weer gezellig op ooghoogte met je was...

Afbeelding

Deze kwam net binnen van Wendy (eigenaresse van Sven) die is net op stal de luiken nog gaan dichtdoen...hehehe...hij stond er dus nog relaxed bij

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:44

Welterusten Cos! ;)

Echt een schatje, hoor, Nathalie!
Tja, ik kan er niets aan doen, ze vliegt nu ineens met sprongen naar voren! Zal straks ook wel weer minder worden, hoor, het kan niet altijd zo goed blijven gaan! Maar we zitten inderdaad wel in een steigende lijn, momenteel.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk grondwerk toch is voor vertrouwen! Nog meer fans...? *Maakt schaamteloos reclame voor het topic van Pareltje*

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:56

Kris, lekker deken wisselen, niet zo gek dattie zo warm is :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:41

jajaja er is weer een nieuwe dag...goedemorgen iedereen..*huppelt naar stal*

Ik wil ook grondwerk gaan doen, wil eigenlijk beginnen met een paar goede boeken..heeft iemand tips?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:07

Viv, ga ik vandaag doen!

Nathalie, ik heb nu stro in zijn stal..dat is standaard bij ons op stal maar vlas is ook mogelijk..alleen moet ik dan wel zelf mesten haha..maar goed, alles voor Beeremans dus ik ga vanmiddag overleggen met stalbaas.

Leuke site voor grondwerk: Equiplay (weet niet of ik een link mag plaatsen dus maar even zo..
Ook op de website van Paardenbegrijpen van Marijke de Jong staan veel leuke dingen!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:20

Ik heb van m'n ma als kadootje een heel leuk boek gekregen, toen Ynia van mij werd: Als fluisteren niet helpt.
Staat veel ik met betrekking tot gedrag en op een paardvriendelijke manier tot een wederzijds vertrouwen komen. Verder ook veel van het internet gehaalt, ook van Equiplay waar Kristel het ook over had.

Geniet er lekker van, Nathalie, en hou ons op de hoogte van hoe Cos het nu doet. :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:00

Goedemoge....

Die is wel heel schattig als dagafsluiter, een dromerige Cos!

@Kristelhans, mijn zwartje staat overdag zonder deken...
Gezien de huidige temperaturen. En aangezien Beer een fjord is allicht een te dikke deken nu, het is ineens een stuk warmer.

En vlas uitmesten is niet zo'n drama hoor, je moet dan wel 1 x per dag langs, echter het ruimt heel snel op.
Vlasriek en emmertje met handschoenen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:55

Ja Beer gaat vandaag ook onder een dunnere deken..200 gram..vind ik eigenlijk te dik maar hij heeft nauwelijks vacht meer (geschoren voor de winter en inmiddels al flink verhaard) dus opeens naar 0 gram vind ik ook zo'n mega stap) Als het lekkere weer aanhoudt, krijgt ie volgende week wel een 0 grams op..

Ik ga vanmiddag even overleggen met de SB over vlas..als zaterdag de stallen worden leeggehaald met de tractor kan ik er makkelijk vlas ingooien..kan het altijd proberen natuurlijk. In combinatie met fenegriek en lekker weer zou, theoretisch gezien, meneer echt moeten opknappen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:53

Naat: boeken van Emiel zijn helder en duidelijk voor grondwerk. Opgebouwd in logische stappen. Ik zweer erbij.

Kris, Vlas is echt zoveel sneller utimesten. Ik zweer erbij. Heb ook strokorrels geprobeerd maar daar maakte meneer een zooitje van (mede door te weinig geleverde korrels).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:45

Zo, net mijn bitloze hoofdstel schoongemaakt en ingevet. Nu maar even een ander hoofdstel pakken om mee te gaan rijden zo.

Nathalie, ja, grondwerk is leuk en leerzaam om te doen. Er zijn verschillende methodes, het idee is hetzelfde. Dus het is meer een kwestie van iets vinden wat past bij jou en Cos (wat een lief koppie op die foto!!!!!). Ik ben uiteindelijk bij Emiel Voest uitgekomen, helder en duidelijk, je begint met loswerken (dus los longeren), je bouwt het uit naar grondwerke oefeningen en longeren op de kleine volte en verder uitbreiden met dubbele lange lijnen. Als je de basics dan zo hebt gedaan, kan je nog van alles erbij verzinnen natuurlijk. Op het grondwerk topic (hihi, ik maak ook lekker reclame), zit ook iemand die met Parelli ervaring heeft en bezig is, als je daar vraagt, kan zij misschien ook een en ander uitleggen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:56

Ik HOU van Emiel Voest! ;) Beer en ik hebben erg veel van zijn boeken geleerd (en hij heeft een boek gesigneerd hihi..ik voelde me net 14 toen ik het vroeg..doooos!)

Viv, laten uitmesten is nog veeeel sneller en makkelijker hihi.. Maar goed, ik ga denk ik dit weekend switchen, al is het maar om te proberen..kan altijd weer terug naar stro.. Maar wat ik me dan wel afvraag..de rest van de boxen in de schuur is wel met stro bodem bedekking..heeft vlas voor Beer dan wel zin?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:14

(ziet Beer in gedachten, met brilletje op en zaklamp in zijn stal 's nachts het boek van Emiel bestuderen)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:39

Whahaha! Ja, idd.. poseren als 'de denker' met een hoef onder zijn kin! Vanmiddag even deken wisselen en slobber maken..lekkerrrrrr.. had gisteren mijn goede jas aan..zag m vanmorgen aan de kapstok en heb maar snel een andere jas gepakt..ieeuuw! Heeeelemaal onder de fenegriek drek!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:04

Mmm, ja, slobber, goed idee. Nu Ynia wat meer onder het zadel werkt (ja, ja, nu het hek eenmaal van de dam is...!) kan ze wel wat extra energie gebruiken, afgewisselt met muesli op dagen dat ze wat minder hard werkt (Muesli zonder).

Straks een half uurtje priveles, heb ik wel ontzettend veel zin in. Dan is het feest weer eventjes over, helaas, heb me voorgenomen de week verder met alleen grondwerken af te sluiten (vrijdag krijgt ze rust).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:07

slobber, daar maak je ze echt blij mee!

Veel plezier met lessen.

Verlang naar mijn paardjes.. :( gelukkig zorgen stalgenootjes goed voor ze.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:13

Ben je al weer wat opgeknapt Dominique? Ik heb zo nog 1 klasje en dan heeeeel snel naar Beer om alles te doen...manlief heeft de auto nodig om 18.00 dus gaan uitgebreide knuffelsessie..slobber, deken, aai en doei! Ohja en snot-inspectie! Vanavond lekker met de katten op de bank niksen!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:52

*gaat op zoek naar boeken van Emiel*... Sjol al iets beter???

Ik vind vlas ook makkelijk uitmesten, ik haal elke dag de drollen eruit (heb speciale poephandschoenen :P) en 1 keer in de week de bovenlaag opzij, onderlaag waar nat wegscheppen..de oude bovenlaag wordt dan weer onderlaag en nieuw pak vlas eroverheen. (Als de stal helemaal leeg is, start ik dan wel met een pak of 3-4 maar dat is alleen de eerste keer en als je het eens helemaal leeg wilt scheppen)

hahaha...Stef moet straks afkicken van het rijden :P

Ik ben vandaag nagenoeg de hele dag op stal geweest met Aiden (onze jongste) en Wendy...was heerlijk en Wendy heeft meteen Cos geknipt...braaaaaaaaaaaf peerd :)