[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:29

Nou, dan heb je in ieder geval het een en ander bij te lezen, voorlopig. Hoe is het nu met Beer?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:27

Gaat wel.. Hij is van plekje veranderd op stal..staat nu bij de deur..wel frisse lucht, minder tocht en minder ammoniak lucht vanwege een andere vloer in de stal. Hele dagen op het land (stond ie al) en rust. Hij heeft nu een kuur van 10 dagen. Ventipulmin 2 keer per dag. Hij oogt wel fit dus ik hoop dat het met een sisser afloopt en dat het niet chronisch is. Zondag misschien een stukje wandelen met hem. Wel balen hoor..slaap er zelfs slecht van...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:38

Aww, meiske toch. :(:) Kan het me heel goed voorstellen, zou er ook ziek van zijn als Ynia iets onder de leden heeft.
Maar misschien dat dit je een hart onder de riem kan steken:
Een paardje dat ik ken heeft het ook gehad, heeft ook inderdaad 10 dagen een kuur gedaan en was er vanaf. Natuurlijk dan weer langzaam opbouwen, maar ze heeft verder geen last meer. Beer is nog jong, en ik weet natuurlijk niet hoe z'n weerstand exact is, maar ik neem aan dat dat verder goed is? Als dat zo is, komt hij er vast weer helemaal bovenop. :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:54

Dank voor je lieve woorden! Weerstand is dus het probleem. Beer heeft afgelopen zomer keelonsteking, longonsteking (zwaar) en droes gehad..allemaal achter elkaar... Dit was aan het einde van de zomer en zijn weerstand was echt toen al belabberd. Daarom ben ik dus ook zo bezorgd. Hij heeft gewoon niet veel reserves maar goed..we blijven positief! Eerst de kuur maar afwachten en dan zien we wel verder.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:18

Kristelhans, ik las het op FW. Heel veel sterkte met je ventje!
Hopen dat hij er gauw vanaf is..

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:30

Gisteren eens niet op de fjord, maar op de new forest gestapt.
Heb het iets van 3 seconden volgehouden en toen kwam de EHBO. Ik mocht er niet meer op, wat ik ook zei of deed. Achteraf wel blij mee, had een klaplong en een gekneusde rib en ben overal beurs.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:46

kristelhans schreef:
Dank voor je lieve woorden! Weerstand is dus het probleem. Beer heeft afgelopen zomer keelonsteking, longonsteking (zwaar) en droes gehad..allemaal achter elkaar... Dit was aan het einde van de zomer en zijn weerstand was echt toen al belabberd. Daarom ben ik dus ook zo bezorgd. Hij heeft gewoon niet veel reserves maar goed..we blijven positief! Eerst de kuur maar afwachten en dan zien we wel verder.

Oei, dat had ik nog niet meegekregen (of was ik vergeten, daar ik helaas veel aan m'n hoofd heb momenteel, kwa werk.)

Zag al dat je tips had gekregen op FW over het bijvoeren van vitamines om hem met z'n weerstand te helpen, heeft hij daar baat bij?
Zit nu zelf als een idioot te duimen, voor jullie allebei! ;(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:52

Fijn dat je duimt, Stefanie! Is echt fijn om zoveel aardige woorden en tips te krijgen via internet!

Beer heeft een opkikker gehad van de week...een spuit van de DA met vitamines erin. Die heb ik als een wormenspuit gegeven maar ik weet niet of Beer daar iets aan heeft.. Ook heeft Beer maandag een injectie gehad met spul om de elasticiteit van zijn longblaasjes te helpen. Nu dus die 10 daagse kuur. Ga denk ik zondag lichte arbeid met hem doen (stappen dus) om te kijken of hij dan nog hoest. Dan heeft hij een week volledige rust gehad en is hij bijna halverwege zijn kuur dus zou ik wel verbetering moeten merken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:38

Heb je nu dan wel het idee dat hij iets aan de beterende hand is Kristel? Aangezien je zegt dat hij fit oogt?

Jeetje mellenoska, begrijp ik nu goed dat je er dusdanig bent afgegooid dat je dat eraan over hebt gehouden???

Mijn droom heeft een behoorlijke deuk opgelopen, ik heb net Bart gebeld om te vragen naar de vorderingen van Cassper en het ging niet goed. Sterker nog, Bart vond dat hij dusdanig weinig voortgang boekte (hij durfde er zelf niet mee de straat op om te draven bijv.) dat Cassper hem niet geschikt leek voor ons als gezinspaard. Hij vond zelf dat Cos, die hij ook te koop heeft dan een veel betere kandidaat zou zijn, aangezien die heel braaf ohz en voor de wagen loopt....nadeel...Cos is rond de 1m40...Ik weet het even niet meer, als Bart met al zijn ervaring meent dat Cassper niet geschikt voor ons is, kunnen we dat advies natuurlijk niet zomaar naast ons neerleggen...maar ja...zelf zie ik hem natuurlijk al 4 weken in gedachten bij ons op stal staan...Zouden wij geen kleine kinderen hebben, is het nog een ander verhaal..dan heb je voldoende tijd om erin te stoppen en zelf door te rijden ....maar met de tijd die ik heb, zoeken we toch een paardje dat redelijk bevestigd en in ieder geval betrouwbaar is voor de wagen...
wat miserabel...bah..nodeloos te zeggen dat het huilen me nader staat dan het lachen...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:48

Jeetje, dat had ik niet verwacht van Casper! Heb het op FW allemaal wel een beetje gevolgd en jullie leken echt gemaakt voor elkaar! Lastige keuze nu dan zeg..Bart zegt dat ook niet zomaar natuurlijk..jeetje wel heftig ook.

Met Beer weet ik niet of het nu beter gaat. Ben gewoon supervoorzichtig met uitspraken..hij hoest in het land eigenlijk niet..op stal ben ik er (meestal) niet bij dus ik ga morgen uit mijn werk even wat langer heen..eind van de middag, als ze net weer naar binnen gaan en dan ga ik mijn tuig even schoonmaken en poetsen naast Beer dus dan kan ik hem even goed observeren. Erger is het in ieder geval niet geworden maar kan er pas wat zinnigs over zeggen als we wat actiefs gaan doen omdat het zo ook is begonnen/opgevallen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:51

wel heftig jazeker...je hebt natuurlijk al die tijd al voorpret...wagen gekocht...tuig ingevet en het wachten was alleen op Cassper...en nu dit. Vind het ook super dat Bart gewoon eerlijk zegt wat hij vindt/denkt, hij zei ook ik wil hem natuurlijk graag verkopen en het is niet gezegd dat het niet voor elkaar komt met hem...maar zoals het er nu voorstaat, ziet hij het voorlopig somber in..

rustig aan wat licht werk dus..dat is dan inderdaad het enige wat je kunt doen om te kijken hoe het gaat..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:54

Ja...en hoe staat je gezin hier in dan? Casper was voor jou en je kinders ook toch? Lastig man..je hebt je er al zo lang op lopen verheugen! Wat is er dan aan Cas dat het zo onzeker maakt? Is hij onvoorspelbaar? Of te eigenwijs?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:01

Bart vertelde dat hij zwaar in verzet is en onbetrouwbaar voor de wagen. Hij had er een zwaarder bit in gehangen (en dat zijn natuurlijk geen hoopvolle berichten bij een jong paard :o ) en kon hem dan zelfs met moeite bij zich houden. Voor de wagen kun je je gewoon geen onbetrouwbaar paard (speels, vrolijk, fris dat is allemaal te overzien maar onbetrouwbaar niet) veroorloven...dan ben je met kar en al een wandelende tijdbom...en helemaal als je ook nog de intentie hebt om kinderen achterop mee te nemen.

Hij zei ook dat als hij ons was en hij zou Cos en Cassper naast elkaar zetten, dat hij wel zou weten wat hij zou doen. Punt is alleen dat ik, hoewel ik niet vaak hoef te rijden het wel eens wil doen en dan vind ik rond de 1m40 (laat 'm nog 2 cm groeien) toch echt te klein...maar goed..Bart zou ze woensdag allebei voor de wagen laten zien en dan kan ik ze ook naast elkaar zien maar voel me toch een beetje moedeloos...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

Nathalie, Fjordy is ook kleine 1.40..
En ik ben zeker 1.75, maar gaat wel hoor ! Kijk maar in me profiel

Misschien niet altijd mooi, maar gaat prima. :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

Hmm dat is inderdaad wel een heftig verhaal..maar ook wel heeeeel fijn dat Bart dit nu zo aangeeft.. wel even zuur maar ook, op lange termijn, wel eerlijker tegenover Cas. Hoelang ben je zelf? 1,40 kan heel mooi passen hoor! Ik reed een fjordje bij op stal (die is nu helaas weg) en die was ook van dat formaat en dat ging super! Ik ben 1,71..heb wel een foto als je wilt zien hoe het oogt..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:36

kristelhans schreef:
Hmm dat is inderdaad wel een heftig verhaal..maar ook wel heeeeel fijn dat Bart dit nu zo aangeeft.. wel even zuur maar ook, op lange termijn, wel eerlijker tegenover Cas. Hoelang ben je zelf? 1,40 kan heel mooi passen hoor! Ik reed een fjordje bij op stal (die is nu helaas weg) en die was ook van dat formaat en dat ging super! Ik ben 1,71..heb wel een foto als je wilt zien hoe het oogt..

Jaa idd.. Fjordy is ook 1.40 (ok ok.. 1.42 haha)
Is niet altijd even mooi, maar met springen zit het niet in de weg :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:40

Ik ben zelf 1m74 en weeg daarbij nu ook nog 80,5 kilo (jaja alweer 1,5 kilo eraf)...ik had voor mezelf al uitgemaakt dat ik pas op Cassper zou rijden als ik rond de 70 kilo zou wegen...

Kristel maar jij bent ook zo'n prachtig slank plaatje...dat zal er prima uitzien ga ik vanuit...

*gaat nog eens in het profiel van Amber kijken en spoedt zich vlug met Hummer (de hond) naar de hondencursus*

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:42

wow Amber...wat een gave foto's..dat ziet er eigenlijk prima uit..je komt nog niet eens gek onder z'n buik uit en ook op die foto's zonder zadel lijkt het niet raar....ach ik moet gewoon woensdag afwachten...Bart zou Cassper nog steeds verder elke dag voor de wagen pakken dus we bekijken het dan maar...

Bij Cos staat op de site 1m38-1m40...wel echt een kruimeltje dus ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:46

Gewoon kijken en proberen onbevooroordeeld (wat een woord) naar Cos kijken..zeker een camera meenemen zodat je er op kunt en dan een plaatje kunt maken..dan kun je het zelf zien. Slank wel maar ik heb superlange stelten..dan ziet er soms ook niet zo mooi uit voor het plaatje hoor..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:48

nathalie2302 schreef:
wow Amber...wat een gave foto's..dat ziet er eigenlijk prima uit..je komt nog niet eens gek onder z'n buik uit en ook op die foto's zonder zadel lijkt het niet raar....ach ik moet gewoon woensdag afwachten...Bart zou Cassper nog steeds verder elke dag voor de wagen pakken dus we bekijken het dan maar...

Bij Cos staat op de site 1m38-1m40...wel echt een kruimeltje dus ;)

Valt mee he ?!
Als ik echt 'lekker lang' ga zitten dan kom ik er wat onderuit, maar met drijven/rijden echt geen probleem !
En Fjordy is echt heel slank, echt ielletjes. Dus dat zit ook nog 'tegen'. Cos kan nu nog uitdijen !

Hier zit ik lang
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 11-03-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:49

Bart heeft het meestal wel bij het rechte eind als het op paarden aankomt. Het moet vertrouwd blijven, dat is het belangrijkste.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:52

nathalie2302 schreef:
Heeft staatsbosbeheer een hele kudde Fjorden lopen ergens dan? Hier in de buurt loopt wel de kudde koninks (oostvaarderse plassen) dat vinden we altijd erg mooi om daar te gaan wandelen/kijken...
Jamin komt ook uit een kudde van Staatsbosbeher, daar heeft ze de eerste 4 jaren van haar leven rond gelopen.

Hoi Kristel, gezellig, ik had me pas bij FW aangemeld, dus voor mij is het net andersom geloof ik. Wat heeft je paard precies? Arme Beer, hij heeft wel alles achter elkaar begrijp ik :(:)

Hm, ja Mileintje, zoveel hoofdstellen... Wat voor soort zoek je? Ik rijd met een western hoofdstel en Lianne rijd daar erg relaxed mee, zo zonder neusriem. En verder ook met een kingekruist bitloos hoofdstel.

Jemig Mellenoska, wat was dat voor rodeo? Een geklapte long, sterkte zeg, moet je daarvoor niet naar het ziekenhuis?

Nee zeg Natalie, wat een teleurstelling. Kan begrijpen dat je het nu allemaal even niet meer weet. Maar waarom vind Bart hem niet een geschikt gezinspaard? Hij heeft vast erg veel ervaring met paarden en trainen, dus kan me voorstellen dat je zijn advies flink overdenkt op zo'n moment. En wat is er een nadeel aan 1.40 trouwens, is dat te klein?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:54

oh, Natalie, lees net de rest van je verhaal, dat 1.40 te klein is voor je gevoel, etc.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:11

Hee ja nog een FW-lid! ;) Beer heeft bronchitis en het is misschien chronisch. Op FW staat het verhaal in de Ziekenboeg..

mileintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:15

Nathalie: balen zeg! Maar ook ik vind 1.40 niet echt heel klein..die van mij zal ook niet groter zijn als 1.44... en ik ben ook 1.75 en ik ben niet heel slank...
mellenoska: :(:)