[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:41

dank jullie! :)

@StefenYnia- inderdaad, ga eens lekker je camera afstoffen...het zonnetje schijnt (hier tenminste) en ik kan niet genoeg krijgen van foto's van andermans Fjorden tot Cassper er is!

@Pareltje2- Ik men nu een jaar of 2,5. Begonnen met een enkelspan grote shetlander, iets later tweespan toen we er nog een shet bij kochten en heb dus eigenlijk nooit met een pony groter dan 1m07 gereden, dus dat wordt een nieuwe ervaring.

Voor de shetlanders had ik het nog nooit gedaan en leek het me altijd een duffe bedoening voor oude mannetjes met eng hoog opgooiende Hackneys (zag die regelmatig met hun elastieken oefenen bij ons in de buurt nl. ;) ). Ik had altijd paarden van anderen ohz gereden, maar ja..dat gaat zo moeilijk met eigen pony's van 1m07 hoog..vandaar toch het mennen gaan ontdekken en het is geweldig...ook zo'n heerlijk (relatief) vrije manier van bewegen voor de paarden...en natuurlijk gezellig voor picknickritjes met het gezin :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:24

een heerlijke CR les achter de rug, zo leerzaam!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:31

Nathalie2302: Wat een mooie wagen!

Ik ben vorige jaar besmet geraakt met het virus mennen. Vond er ook nooit zoveel aan, maar toen mijn shetlander 3 werd hebben we hem ook aangespannen en hij was zo braaf :+: Dus ik men nu ook regelmatig en wil als Eros oud genoeg is hem ook laten beleren :)

mileintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:50

Ik durf niet te mennen...heb ooit een ongeluk gehad met een huifkar en ben sindsdien niet zo van de karren ;)

mileintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:51

:o ow alle nieuwe welkom trouwens!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:00

Wauw, pracht wagen!!!

Tobago zit gewoon in de uitprobeer... en hangt het dwarse konijn uit.
Probleem is dat ik daar geen antwoord op heb.
(zondag met priveles, goed les, dus krijg je tips on the go en bak was leeg, dus geen kans op aanvaringen)
Hij is beduidens sterker geworden al in zijn bewegingen, dus heeft nu ook de kans meer babbels te hebben.
Op stal loopt hij ook dwars door je heen en nul respect voor je persoonlijke ruimte op dit moment.
Fjord is er niets bij!

Echter voor wortels pleegt ie een moord, dus heb ik hem hard laten werken voor hele kleine stukjes wortel }> .
Dan kan hij ineens voorbeeldig luisteren! En is braaf zwaan kleef aan paard.

Hier geen bos, dat is het probleem, en laden en lossen gaat ook niet alleen.
Maf he, ik vind dat zo'n bak juist eng (aangezien hij de bocht echt niet gaat halen!) en het bos niet...
Longeerbak mag ik officieel niet in, is van de mensen die op de vereniging staan (en ik sta daar niet)
Losgooibak bij ons ongeschikt voor echt longeren, veels te zwaar.

Overigens gaat Sjol zaterdag weer voor het eerst voor de kar! *\o/* halfuurtje stappen in de les.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:09

tjonge, die Tobago. Maar als je grondwerkt met hem, luistert hij wel goed, dus hij weet wel wat je bedoelt. Misschien toch proberen om ook op stal, in en uit de bak zetten etc consequent het grondwerken doorvoeren en hem laten weten dat hij geen enkele keer jouw persoonlijke ruimte in mag als jij dat niet toestaat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:20

Dat was ook de reden dat ik zo giftig was.
Hij weet het donders goed!!! ondertussen.

Dat wat hij nog niet kan vraag ik ook niet aan hem.

Overigens zijn de overwinningen tot heden..
Alle 4 voeten zijn nu goed op te tillen en uit te krabben, heb er al 1 bijgevijld.
(maar 1, is mijn probleem niet die van Tobago, bij Sjol ben ik nu ook 1 voet ver, morgen Sjol en Tobago ieders weer een voetje.)
Deken kun je er nu redelijk lomp opgooien ipv, tegen je aan frommellen en dan voorzichtig op je paard schuiven.
Heb niet meer klem gezeten tussen Tobago en de muur :+.
Hij begint te snappen dat hij niet door het achterdeurtje naar de koeien mag.
Aan de hand een engeltje (meestal) doen dat nog heel simpel, stap, halt, terug, omdraaien etc..
Hij snapt het niet als je verder achterblijft en hij moet doorlopen, dat gaat nog even duren.

We gaan er uiteindelijk wel komen hoor, maar die aap is nu in de kijken hoe ver ik kan gaan fase.
Baal alleen dat ik nu chicken ben voor mijn eigen pony, in de BAK!!!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:26

echt balen Sjolvir. Blijf zo consequent als je kan en hang in there. Wanneer ga je weer rijden op Tobago?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:37

Ach ja was vroeger (oude stal) het wel gewend om iedere winter wel een aantal keren per week remloos en stuurloos door de bak te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:38

Simpel gezegd, morgen heeft hij vrij.. (aangezien dat al gepland was, Sjol moet morgen eind mee aan de wandel,
gezien haar weer voor de wagen zaterdag. En ook Sjol kan heel stout zijn!
En ze mag alleen maar stappen voor de wagen dus even doorrijden gaat niet. Vrijdag dus ook flink eind wandelen.)

Wordt dus inderdaad vermoedelijk donderdag.. in de les
(andere instructie en les met minder mensen denk 5 of 6, maandag waren het er stuk op 9)
Ben te laat van mijn werk om hem voor de lessen te rijden.
(neemt longeerlijntje mee en zorgt dat ze op tijd is. En hoopt stiekum longeercircel in te kunnen)

Zaterdag weer priveles Tobago ('s avonds)
IN de ochtend Sjol in de menles! jipppieeeeeee!!!

p.s. heb Tobago zijn eten ook al afgepakt... :+ De 2 handjes die hij kreeg... Hij doet het maar fijn op ruwvoer!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:49

Nou, nou, nou, wat is Ynia toch een grappig paardje. Nog geen nieuwe fotos, maar wel een nieuw avontuur;
[VVDD] Kat-&-kwaad

Ja, ja, katten zijn me toch enge beesten!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:27

wat een weertje, koude wind, maar heerlijk toch dat zonnetje. Vandaag lekker buitenritje gemaakt en veel kunnen galloperen, grond begint overal lekker op te drogen. Lianne had er veel zin in, we gingen vooral erg hard, andere paard kon dr niet meer bijhouden op die galop stukken. Heerlijk, helemaal het lente gevoel nu!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:23

@Pareltje2 - Lekker zeg, ben jaloers! Maar ik weet dat deze zomer, Ynia en ik ook de bossen onveilig zullen gaan maken.
Zowiezo is het trainen buiten al een heel plezier, straks nog een goed passend zadeltje (boomloos, waarschijnlijk toch) en we kunnen er tegenaan!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:50

wij rijden ook boomloos STef (mag ik je zo noemen?). wat voor zadel heb je op het oog? Er zijn zoveel verschillende merken en allemaal zo anders.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:48

Pareltje2 schreef:
wij rijden ook boomloos STef (mag ik je zo noemen?). wat voor zadel heb je op het oog? Er zijn zoveel verschillende merken en allemaal zo anders.

Jazeker, Stef is de naam die de meeste gebruiken om me aan te spreken, geen probleem dus. :)

Ik heb nog geen specifiek merk op het oog, ik ben nog een beetje aan het rondturen. Ynia heeft totaaaaal geen schoft, is een lekker rond bolletje (al valt ze momenteel wel wat af daar ze toch echt een beetje te dik was toen ik haar kreeg...), en het probleem momenteel is dus dat het zadel als een gek schuift, waarschijnlijk mede doordat de kussens de boom te hoog leggen.

Ik zal waarschijnlijk altijd wel iemand nodig zal hebben om tegengewicht te geven, of een krukje voor handen moeten hebben, om te voorkomen dat het te veel schuift. Gelukkig heb ik zeer goede balans op de rug van een paard, en is het dus redelijk makkelijk om het zadel, als ik eenmaal zit, recht te houden.

Ik hou me dus aanbevolen voor adviezen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:52

zadel met ingebouwede voorsingel...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:56

Sjolvir schreef:
zadel met ingebouwede voorsingel...

Slimme Sjol! Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht (tevens omdat ik met training eigenlijk pas volgende week uitkom bij echt beginnen met trainen onder het zadel. :D )

Dank je!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:21

ik pb je even Stef.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:37

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:13

StefenYnia schreef:
[Ik zal waarschijnlijk altijd wel iemand nodig zal hebben om tegengewicht te geven, of een krukje voor handen moeten hebben, om te voorkomen dat het te veel schuift. Gelukkig heb ik zeer goede balans op de rug van een paard, en is het dus redelijk makkelijk om het zadel, als ik eenmaal zit, recht te houden.

Ik hou me dus aanbevolen voor adviezen!

Valt mee hoor, Kdiesje heeft ook geen schoft. Ik heb een Massimo dressuur met boommaatje 37. Hoeft ook niemand bij te hangen (tenzij ik mn bodyprotector aan heb, maar dat ligt niet aan het zadel hahaha).
Belangrijkste is idd dat de kussens niet te hoog zijn, de kamer wijd genoeg en idd een voorsingel en de achtersingel via zo'n Y systeem (maar dat hebben ze allemaal tegenwoordig).
Zadel moet over het paard vallen en er niet bovenop liggen.

Kent & Masters lag ook super op Diesje, ook met wisselbare boom dus zowizo handig als je paard veel verandert.
Ook echt een aanrader, fijne zit, mooie kwaliteit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:56

StefenYnia heb ooit een barefoot cheyenne gehad tot die bolle van me te breed werd voor de wijdste pommel en er dan de flexibele in moest, maar dat zorgde voor een schuivend zadel. En heb een barefoot arizona gehad met XXL fork met flexibele uiteindes lag super, maar mijn heupen trokken de brede zit niet meer.

En voor als je meer info/vragen wil over boomloze zadels.
[HK] De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:59

oh, ik heb dus een bates caprilli..
En mazzel.. andere boom erin (is Sjol haar zadel) en hij past gelukkig op Tobago... pffftttt..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:02

Ik heb een Kentaur Penelopa met medium boom :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:11

Sommige mensen hebben 2 zadels. O:)

Heb een Ainsley (dressuur) fit 4 die geen fit 4 meer is, maar heel erg breed. En een Continental Equiflex westernzadel ook erg breed (flexible panelen).