Chippen verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Re: Chippen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 07:57

Ik vind gewoon dat Dhr v Bon het zelf ook wel had kunnen vertellen als DNA wel toegestaan is.... niet dat ik nu zo'n tegenstander van het chippen ben, maar de eigenaar wil het gewoon liever niet..
Ik vind vind het gewoon belachelijk hoe hij reageerde iedere keer.. niet bepaald vriendelijk.. En gewoon ook niks uitleggen als ik wat vroeg, alsof hij zoiets had van betaal die €75 euro nou maar en geen vragen stellen.. Rolleyes Maar ik vind het vreemd dat je als lid zijnde €20 euro kwijt ben voor het overschrijven en €75 incl lidmaatschap ed.. en als je geen lid wilt worden kost alleen het inschrijven al €75.!!! Scheve mond Beetje afzetterij vind ik...

Dus ja voor nu hebben we het even stil gelegd.. misschien dat we haar nu ergens anders moeten gaan inschrijven om het wel rond te krijgen... moet nog even overleggen met de eigenaar..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:29

Cil schreef:
Ik heb vandaag een mail gehad van Dhr. v Bon, dat de eigenaar van de fjordenmerrie (die ik dus rijd) in overtreding is met de EU wetgeving omdat de merrie niet gechipt is.
En dhr v Bon was ook niet blij met het feit dat de eigenaar het niet eens was met de kosten van het overschrijven op naam van de merrie. (€75!!) Ik vind het zelf ook belachelijk veel geld! En dat alleen omdat de eigenaar geen lid meer is van het stamboek..!! Lips are sealed Anders had het maar €20 gekost... Hamer

Even terugkomen op dit bericht. Ik heb contact gehad met de mensen achter invisio anti-chip en daar een aantal stukjes uit dit topic laten lezen waaronder bovenstaand stukje.

hun reactie:
Van Bon heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Er is nog steeds geen EU-regelgeving omtrent het identificeren en registreren van paardachtigen. Ik heb de 16e versie hier liggen om door te lezen en LNV te adviseren...

Dat betekent dus dat van Bon cru gezegd, maar wat uit zijn nek staat te l*llen.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:47

Haha! haha daar heb ik wat aan! Bedankt.
Alleen balen dat ik nu niet de merrie aan kan melden in het stamboek... aangezien Dhr v Bon bij hoog en laag vast houdt... Boos! Pff vreselijke man vind ik dat nu..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:15

Ik neem aan dat hij vasthoud aan die 70 euro? Het is toch niet zo dat als je niet chipt ook niet over kan schrijven?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:17

Fjordnina, jij had toch een veulen opgegeven voor de keuring wat je dna wilt laten testen i.p.v laten chippen? Heb je daar al wat van gehoord? Staat het fjordenstamboek wel in hun recht om niet gechipte veulens niet van stamboekpapieren te voorzien?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:19

toverpaardje schreef:
Ik neem aan dat hij vasthoud aan die 70 euro? Het is toch niet zo dat als je niet chipt ook niet over kan schrijven?

Klopt..€75 en dan moet ze ook gechipt worden .... dus dat komt er dan ook nog extra bij...
Maar ligt het nou aan mij? Dat is toch veel geld??

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:20

Cassidy schreef:
Identificatie van je paard is verplicht, en dat kan via Chip of DNA, en een paspoort is verplicht als je van het erf afgaat en je paard wilt transporteren.

idd Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:57

@ toverpaardje: Nee geen veulen. Je haalt het verhaal van Marigold en mij wat door de war denk ik Knipoog

Ik heb een 14jarige fjordenmerrie die in het hoofdstamboek moet, wil ik haar veulen (geboren ergens in april 2008) ook met papieren rond laten lopen, zal mijn merrie dus in het stamboek moeten.

Ik heb hiervoor contact opgenomen met anti-chip en zij hebben me wat advies gegeven. Klein stukje daarvan:

"Ik kan heel kort zijn: bij het Fjordenstamboek heb je gewoon pech... Ze eisen een chip, geen discussie mogelijk.
Persoonlijk zou ik het op de spits drijven, inderdaad met het argument dat wet boven zelfverzonnen regels gaat, maar dat vergt veel doorzettingsvermogen, en je hebt voor eeuwig het stempel dat je 'moeilijk' bent."

Ik drijf het niet helemaal op de spits, maar ik laat het er ook niet bij zitten. En het stempel dat ik moeilijk ben, nouja, daar valt mee te leven Clown

@Cil: Overschrijven moeten ze gewoon doen. Weliswaar voor die 75 euro aangezien dat gewoon de stamboekregels zijn zoals die ook op hun website onder tarieven staan:

VOOR NIET LEDEN GELDEN DUBBELE TARIEVEN|

Uitgezonderd voor de overschrijving dan is dit
voor niet leden per paard € 75,-

Dat is dus niet iets wat v. Bon zomaar verteld, maar dit is vastgestel op de (leden?)vergadering.
chippen kunnen ze bij het overschrijven op naam niet eisen, aangezien er ook de DNA methode is.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 09:20

fjordnina schreef:
@Cil: Overschrijven moeten ze gewoon doen. Weliswaar voor die 75 euro aangezien dat gewoon de stamboekregels zijn zoals die ook op hun website onder tarieven staan:

VOOR NIET LEDEN GELDEN DUBBELE TARIEVEN|

Uitgezonderd voor de overschrijving dan is dit
voor niet leden per paard € 75,-

Dat is dus niet iets wat v. Bon zomaar verteld, maar dit is vastgestel op de (leden?)vergadering.
chippen kunnen ze bij het overschrijven op naam niet eisen, aangezien er ook de DNA methode is.

Ja klopt, nu maak ik van dat bedrag nog niet zo'n groot probleem, alleen de eigenaar vind het iets minder, maar goed dat is aan hem. Wel baal ik van dat gedoe om het chippen... En net wat je zegt als dat idd zo is dan Dhr v Bon gewoon z'n zin wil doordrijven door te eisen dat de merrie gechipt dient te worden, was ik al helemaal niet van plan dit VOOR HEM te gaan doen. Maar goed zodra ik hier eindelijk wat meer schot in heb met deze geweldige man, laat ik het zeker even weten! Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:22

Oke, ik zal jullie hier ook wel op de hoogte houden van de vorderingen, zo trekken we toch samen een beetje een front.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:27

ik ben ook heeel benieuwd hoe dit allemaal afloopt!
mij werdt toendertijd verteld dat, als ik mijn veulen voor de keuring bracht, ze gechipped zou worden.
zonder chip is het geen fjord Tong uitsteken
raar he.
het fjordenstamboek had volgens mij al chipverplichting voordat het hele paspoort gebeuren begon.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:06

Ik heb zonet contact gehad met het PVE. verhaal heel kort en bondig verteld en hun eerste reactie: Wat belachelijk! Haha!

Ze gaan het verder voor me uitzoeken. Ik moet zo aan het werk dus het zal jammer genoeg pas maandag worden voordat ik hier verder mee kan.

Maar alleen al dit antwoord is heel bemoedigend.
Daarbij heb ik even doorgevraagd: Mogen ze dit maken: nee.

Ik vermoed dus dat dit nog niet afgelopen is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:15

klopt ja, pve zegt dat het gewoon kan, en wettelijk moet kunnen, dna ipv chippen.
maar als het stamboek als regel heeft, dat de paarden binnen het stamboek gechipped moeten zijn,
en die regel er al was voor de registratieverplichting, dus eigenlijk daar los van staat..

ik had iemand van het stamboek aan de telefoon gehad toen, en ze zouden het misschien in de vergadering gooien als ik Christina daadwerkelijk dna had laten registreren, en het paspoort (copie) naar hun had gestuurd,
om te bespreken hoe het dan verder moet,
ik was dat jaar (en waarsch dus sowiezo) de enige die hiermee kwam zeiden ze.
jammer genoeg is het anders gelopen (verkoop veulen), ik was best benieuwd hoe het af zou lopen!

want als je als eigenaar echt tegen chippen bent, dan heb je daar recht op toch, ook als je toevallig een fjord hebt..

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:17

Volgens mij moet ieder paard gechipped zijn, ongeacht ras. Iig bij het KWPN moet je een veulen binnen 7 mnd chippen. Misschien is er bijv. op de KNHS site iets over te vinden, en anders weet de DA het wel Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:24

Dit gaat allemaal al veel dieper Jolienn. Als je even de rest van het topic leest wordt het vanzelf duidelijk Knipoog

Ga, als ik meer tijd heb even op jouw stukje in Marigold!
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 27-07-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:25

Ik kan je niets vertellen over het fjordenstamboek.

Ik wil je wel even ergens op wijzen mbt DNA-registratie.
Het is inderdaad toegestaan om ipv een chip het paard te registreren dmv DNA-afname.
Maar houdt er dan rekening mee dat dat niet alleen bij het aanvragen duurder is, maar dat bij een controle op bijv. een wedstrijd of keuring, de kosten voor het vergelijkend DNA-onderzoek (dat dan verplicht is) ook voor jouw rekening komen!
Waar ze anders gewoon met zo'n apparaat de chip uitlezen moet er dan nl een heel onderzoek aan te pas komen en dat mag jij betalen. Dus op de lange termijn kan dat, afhankelijk van hoe vaak je gecontroleerd wordt, nog best een duur grapje worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:02

@ Ezter, dat is mij inderdaad bekend, zozeer zelfs dat ik er verder helemaal niet over na gedacht heb om het hier nog te vermelden Haha!

Marigold, Cil en een aantal anderen, ik ga jullie nu even een pbtje sturen, ben weer wat wijzer bij het PVE (was vroeger klaar met werken, horeca hè), maar dit is geen info die ik direct op een openbaar forum wil gooien. Na afloop van het hele gedoe wil ik het verhaal wel plaatsen, maar nu is het simpelweg wat te vroeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:58

Farouche schreef:
Cassidy schreef:
Identificatie van je paard is verplicht, en dat kan via Chip of DNA, en een paspoort is verplicht als je van het erf afgaat en je paard wilt transporteren.

Zie alle bovengenoemde en eigenlijk mag een DA of een hoefsmid je paard niet eens meer behandelen als deze geen chip oid had, je paard mag ook niet worden geslacht.

Naar de slager gaan ze sowieso geen van beide.
En ik heb gehoord dat de dierenkliniek ook gewoon blijft behandelen als er geen chip in zit, dat zijn ze aan hun eed verplicht. Mijn smid blijft beslaan, en heeft geen reader om bij iedere keer dat hij mijn paard (of andere paarden) ziet, te gaan controleren of er een chip inzit (krijgt bij het bekappen en beslaan ook het paspoort van de paarden niet te zien). Mijn DA zal altijd voor het welzijn van het dier gaan, weet dat er niet gechipt is, hij heeft zelf de DNA afgenomen en zijn handtekening gezet op de aanvraag voor ontheffing.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:02

Eén klein, maar belangrijk detail... Als de topicstarter in België woont, dan is een CHIP wel degelijk verplicht bij wet, DNA regsitratie wordt niet toegestaan...

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 11:54

Waar ik deze week achterkwam toen ik de papieren terug kreeg.. Er zat een oranje papier tussen de stamboekpapieren, en daar stond op dat ze DNA geregistreerd zou moeten zijn!! Dat wist ik dus helemaal niet en zou dus gebeurd moeten zijn toen ze nog een veulentje was..
Dus dan moet Dhr van Bon helemaal niet zeuren als dit idd klopt!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:57

volgens mij krijgen ze als veulen een chip, en veulenpapier, en dan als drie jarige moet dna bepaald worden, en krijgen ze volledig stamboek.
vroeger was het veulen brandmerk éne kant, drie jaar brandmerk andere kant.

edit: kan je nagaan, mijn merrie (14 jaar) had aan beide kanten brandmerk, een chip, én dna!
dus die was wel heeeel goed geregistreed haha

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 13:13

Ze heeft idd ook een brandmerk! Maar wanneer ze dat DNA papiertje gekregen zou moeten hebben weet ik niet..Maar wat ik er uit op kon maken, is ze wel geregistreerd op DNA.. Bloos Maar ja zoveel verstand heb ik daarvan niet..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:01

heeft ze 1 of twee brandmerken?
en hoe oud is ze?
als ze alleen 1 brandmerk is dan heeft ze denk ik alleen veulenpapier, en is nog niet dna getest voor vol papier op 3 jarige leeftijd (niet weer voor de keuring gebracht).
(dacht ik, maar missch heb ik het ook wel mis)

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 07:34

Marigold schreef:
heeft ze 1 of twee brandmerken?
en hoe oud is ze?
als ze alleen 1 brandmerk is dan heeft ze denk ik alleen veulenpapier, en is nog niet dna getest voor vol papier op 3 jarige leeftijd (niet weer voor de keuring gebracht).
(dacht ik, maar missch heb ik het ook wel mis)

Ze is nu 12 jaar oud, en ze heeft als ik het goed weet uit m'n hoofd 1 brandmerk.
Dr zit een oranje papier tussen haar paspoort dat ze DNA goedgekeurd zou zijn. Wat ik ervan begrijp.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 07:40

dan is haar dna toch al bekend en kan je die gegevens opvragen?
voor paspoort?
of moet het nog en keer, kenners..?