Zal ik een fjord kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Re: Zal ik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:46

Ik ben 1.70m en heb een pony van 1.50m. past prima vind ik. dus dan kan een fjord ook makkelijk voor jou.

Afbeelding

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 17:50

IndianLady schreef:
Succes en inderdaad een paard/pony/fjord is geen pakje boter, als het niet bevalt kan je hem niet meer terugbrengen. Mijn eigenwijs is superlief, maar als je niet uitkijkt walst hij zo over je heen als hij eten ziet of hoort. Schijnheilig Ik heb hem nu bijna 2 jaar,maar vorig jaar had ik wel een aardige dierenartsrekening van €630,- binnen 3 dagen tijd ivm koliek.
Er zitten fjorden tussen die wel beginnerspaardjes zijn, maar dat is bij elk ras zo. Maar succes met zoeken en houd ons op de hoogte. Vork

Hahah jaa dat ken ik , hahah ! Vork

Enne natuurlijk hou ik jullie op de hoogte wat er gebeurd enso, ik ga alst goed is ook nog deze week vrijrijden op een van onze eigenwijze fjordjes op de manege.. Haha!

xx

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:24

Yvonniej schreef:
cynthiar schreef:

met je 1.70m ben je in mijn ogen echt niet te groot voor een fjord. Ook kun je natuurlijk naar een haflinger kijken. Die zijn er ook genoeg rond de 1.50m wat een mooie maat voor jou zal zijn.

Succes met je zoektocht.

Mijn fjorden zijn rond de 1.50

Succes met zoeken!!!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 13:11

cynthiar schreef:

met je 1.70m ben je in mijn ogen echt niet te groot voor een fjord. Ook kun je natuurlijk naar een haflinger kijken. Die zijn er ook genoeg rond de 1.50m wat een mooie maat voor jou zal zijn.

Succes met je zoektocht.

Mijn fjorden zijn rond de 1.50

Succes met zoeken!!!
[/quote]

Haha, dankjewel.
Enne ik wil ook wel zo'n maat, misschien iets hoger als 1.50 als er dan zulke zijn.

izabella

Re: Zal ik een fjord kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:14

Ik ben 1.72 en heb een fjord van 1.45. Je kan voor het plaatje, maar ook voor de sterkte van de fjord beter een wat kleinere brede hebben, dan een grote smalle...
Kijk maar even in mijn profiel voor foto's

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:34

Nou het valt ook wel wat mee. Je moet strikt zijn in de opvoeding, maar je hebt fjorden van allerlei bouwen en karakters, dus ik kan me niet voorstellen dat er niets voor je tussen zit.
Dressuur is ook wel te doen hoor, maar er zit een grens aan, ligt ook weer net aan het paardje dat je koopt. Er zijn meer fjorden die het goed doen in de dressuur dan guusje en taco. En met een KWPN weet je ook maar nooit of het goed gaat, daat zit zo mogelijk nog meer verschil in per paard.
Je hebt de echte tanks, maar je hebt ook fijne luxe fjorden ertussen zitten.

Ik zou zeggen, maak een lijstje met wat je wilt, wat wil je bereiken, wat wil je ermee doen enz. Wil je een merrie of mag het een ruin zijn e.d.
Zet het op fjordenwereld en dan zul je een hoop goede tips kunnen ontvangen..

Is het de bedoeling dat het paard bij je thuis komt te staan of op een stalling, daar zijn echt wel mensen kundig genoeg om je te helpen en neem lessen met het beestje.
Ik bedoel iedereen is ooit met zijn eigen pony begonnen en dat zal ook nooit meteen goed gaan, iedereen leert nog, elke dag.. Dus jij zult er ook wel mee leren omgaan en fouten kun je met goede hulp best oplossen.
Ik wens je heel veel succes en je mag me altijd pb en als je een vraag hebt, ik zal je als ik kan helpen..

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:43

als je een fries mooi vind maar te groot vind en je liever een stevig paardje wil kan je ook voor de merens of fell pony gaan

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:25

Ik werd gequot. maar dat was niet door mij geschreven?

Ik ben 1.72 en heb een brede fjord van 1,50, dus die zijn er ook wel te vinden.

Verder als je wat wil weten over vanalles wat met een eigen fjord te maken heeft kun je me pb-en. Ik heb al 15 jaar een eigen fjord dus ik heb wel de nodige ervaring.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:54

Mijn fjord is is echt super braaf ja sterk en eigewijs maar me zoontje die pas leert rijden ,leerd dat wel op hem en hij vindt het allemaal best en is echt voorzichtig met hem terwijl als zijn verzorgster er op rijd die dus met hem dresuurt dus werkt dan kan hij wel eens een bokje geven hoor....

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:55

Mijn fjord past zich ook helemaal aan aan wie er op rijdt, heb je veel bravour dan probeert ze je uit, ben je vervelend dan lig je er naast (hihi-net goed..) maar bij mij doet ze geen stap verkeerd en ze vergeeft mij al mijn fratsen en die zijn talrijk (ik heb fibromyalgie waardoor vaak stijf, slechter evenwicht, kan mijn benen niet altijd goed gebruiken, ben absoluut niet sterk, wel groot en vrij zwaar en ik ben een angsthaas door een ongeluk). Als tegenprestatie vergeef ik haar ook veel van haar fratsen, waaronder haar enorme eigenwijsheid en zo vormen we een leuk stel. Mijn fjord is een toppertje, zou dr niet meer willen missen !

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:11

LucyB schreef:
Mijn fjord past zich ook helemaal aan aan wie er op rijdt, heb je veel bravour dan probeert ze je uit, ben je vervelend dan lig je er naast (hihi-net goed..) maar bij mij doet ze geen stap verkeerd en ze vergeeft mij al mijn fratsen en die zijn talrijk (ik heb fibromyalgie waardoor vaak stijf, slechter evenwicht, kan mijn benen niet altijd goed gebruiken, ben absoluut niet sterk, wel groot en vrij zwaar en ik ben een angsthaas door een ongeluk). Als tegenprestatie vergeef ik haar ook veel van haar fratsen, waaronder haar enorme eigenwijsheid en zo vormen we een leuk stel. Mijn fjord is een toppertje, zou dr niet meer willen missen !

Ik ook best wel.
En wat lief , zeker leuk als jullie zoo goed bij elkaar passen Lovers

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:44

ik vind het superbeestjes met een superkarakter.als je van dat soort type paardjes houd cker kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:17

Vjestagirl schreef:
Voordelen van een fjord:
-Ze zijn gemiddeld genomen niet zo groot (dat is dus voor jou een voordeel)
-Ze zijn niet zo prijzig
-Ze hebben de naam sober in het onderhoud te zijn
-Ze zijn lekker nuchter (de meesten)
-Ze hebben een leuke uitstraling
-Ze hebben een flink doorzettings vermogen
-Ze zijn winterhard

Nadelen van een fjord:
-Ze zijn echt beresterk... Vergis je er niet in
-Ze zijn ontzettend eigenwijs
-De meesten zijn niet echt geschikt om mee te dressuren (dat voorbeeld van Taco en Guusje is meer uitzondering dan regel)
-Als je niet consequent bent lopen ze zo over je heen, je moet echt de baas zijn
-Ze verdrukken het vaak als ze pijn hebben oid, waardoor je het pas merkt als het echt goed mis is
-Ze zijn niet geschikt als beginnerspaard (of je moet echt zo'n brave sul hebben)

ben het hier mee eens op 1 punt na dat van taco en guusje! ik ken en heb gehoord dat er wel degelijk meer fjorden zijn hoor die het goed in de sport doen. ok het is vast oeilijker maar echt niet uitzonderlijk Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:59

Cinnepin schreef:
Vjestagirl schreef:
Voordelen van een fjord:
-Ze zijn gemiddeld genomen niet zo groot (dat is dus voor jou een voordeel)
-Ze zijn niet zo prijzig
-Ze hebben de naam sober in het onderhoud te zijn
-Ze zijn lekker nuchter (de meesten)
-Ze hebben een leuke uitstraling
-Ze hebben een flink doorzettings vermogen
-Ze zijn winterhard

Nadelen van een fjord:
-Ze zijn echt beresterk... Vergis je er niet in
-Ze zijn ontzettend eigenwijs
-De meesten zijn niet echt geschikt om mee te dressuren (dat voorbeeld van Taco en Guusje is meer uitzondering dan regel)
-Als je niet consequent bent lopen ze zo over je heen, je moet echt de baas zijn
-Ze verdrukken het vaak als ze pijn hebben oid, waardoor je het pas merkt als het echt goed mis is
-Ze zijn niet geschikt als beginnerspaard (of je moet echt zo'n brave sul hebben)

ben het hier mee eens op 1 punt na dat van taco en guusje! ik ken en heb gehoord dat er wel degelijk meer fjorden zijn hoor die het goed in de sport doen. ok het is vast oeilijker maar echt niet uitzonderlijk Knipoog

Een fjord is gewoon van nature al meer op de voorhand gebouwd. Daardoor zie je dus ook vaak fjorden, die dan wel nagevelijk lopen, maar helemaal op de voorhand vallen. Het is voor hun moeilijker om goed de achterhand onder de massa te plaatsen. Ook zijn ze kort en breed, en daardoor minder lenig dan een chique paard. Dit belemmert wel en maakt het gewoon veel moeilijker om dressuur te rijden. Het kan wel, maar het is gewoon veel moeilijker voor zowel jou als voor je paard.

Ik heb zelf ook een fjord, het kan een schat zijn, maar als hij niet wil, dan wil hij niet. Zeker met rijden, hij weet precies waar mijn zwakke plek zit (namelijk mijn rechterschouder, ik heb dus ook moeite met mijn rechterarm bewegen) en dan schiet hij dus naar links (hij loopt dan dus gewoon dwars door mijn been) en daar doe je écht niets tegen.
Daarentegen is hij wel heel voorspelbaar, nuchter en braaf. Hij zal nooit bokken o.i.d, maar hij is wel behoorlijk dominant.
Qua rijden komt het met de meeste wel goed denk ik. Waar ik meer voor vrees: de omgang.
Je kunt wel b - l niveau rijden, maar hoeveel ervaring heb je met de omgang? Bij fjorden is het gewoon ontzettend moeilijk om leider te blijven, want ze slepen je zo mee. En veel zijn zich er dus ook bewust van, dat ze zo sterk zijn.
Ben er dus zeker van dat je consequent genoeg bent! Want manege-ervaring is vaak te weinig bij koudbloeden, daar zul je het wrs niet mee redden. Dat is bij die van mij ook niet genoeg, en die kan toch wel tot de braafste fjorden gerekend worden.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 13:09

Jeskim schreef:
Nou het valt ook wel wat mee. Je moet strikt zijn in de opvoeding, maar je hebt fjorden van allerlei bouwen en karakters, dus ik kan me niet voorstellen dat er niets voor je tussen zit.
Dressuur is ook wel te doen hoor, maar er zit een grens aan, ligt ook weer net aan het paardje dat je koopt. Er zijn meer fjorden die het goed doen in de dressuur dan guusje en taco. En met een KWPN weet je ook maar nooit of het goed gaat, daat zit zo mogelijk nog meer verschil in per paard.
Je hebt de echte tanks, maar je hebt ook fijne luxe fjorden ertussen zitten.

Ik zou zeggen, maak een lijstje met wat je wilt, wat wil je bereiken, wat wil je ermee doen enz. Wil je een merrie of mag het een ruin zijn e.d.
Zet het op fjordenwereld en dan zul je een hoop goede tips kunnen ontvangen..

Is het de bedoeling dat het paard bij je thuis komt te staan of op een stalling, daar zijn echt wel mensen kundig genoeg om je te helpen en neem lessen met het beestje.
Ik bedoel iedereen is ooit met zijn eigen pony begonnen en dat zal ook nooit meteen goed gaan, iedereen leert nog, elke dag.. Dus jij zult er ook wel mee leren omgaan en fouten kun je met goede hulp best oplossen.
Ik wens je heel veel succes en je mag me altijd pb en als je een vraag hebt, ik zal je als ik kan helpen
..

Das lief ! Haha!

Enne, ik wil de fjord gaan stallen op de manege hier in hoogvliet dan.