Aart longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izabella

Re: Aart longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:18

aartlover schreef:
Hoe moet ik dan in hemelsnaam les nemen? Ik weet hoe ik moet longeren maar ben geen super longeerder. Dus ik vraag tips dat je paard niet naar je toe komt lopen.

Maar dit is dermate ingewikkelde materie dat ik je vanachter mijn toetsenbord geen tips kan geven; ik kan vanaf hier niet zien wat jij doet en hoe hij daar weer op reageert. Dieren zijn levende wezens en dus complexer dan via dit medium (zijnde internet) te besturen.
Dus blijft mijn advies als je straks weer gaat beginnen met longeren: les nemen! Longeerles dus. Met Aart. Zodat hij (en jij) het op de juiste manier leert. Op die manier leg je een gedegen basis en kun je nog jarenlang plezier hebben van je paardje. Veel succes!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 16:35

met 'hoe moet ik in hemelsnaam les nemen' bedoel ik mee dat ik geen idee heb aan wie ik het moet vragen. De man waar we nou 'proeflessen' van krijgen weet dus echt voor geen meter hoe je met paarden moet omgaan. hij ging op het net 4 jarige tengere welshje zitten die bijna de grond ikzakte! En de volgende keer niet eens op komt dagen. Onze vroegere instructrice is altijd bezig en niet bepaald aardig. Tegen haar kan je eens gaan zeggen dat paarden levende wezens zijn Knipoog wil ik altijd al doen Tong uitsteken Daarom ben ik er ook weg gegaan. Het was echt niet leuk meer. Maar ik zal wel zoeken Lachen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 16:36

Damber schreef:
Vjellko; niet vervelend bedoeld, maar we 'kennen' Aartlover inmiddels wat langer...

sorry hoor maar ik ken jullie niet Tong uitsteken dan ken ik Vjellko nog beter Knipoog

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:41

Weet niet waar je woont, maar er is vast wel iemand in de buurt te vinden. Je hebt hier zo'n groot netwerk (bokt), we vinden wel iemand... Misschien kan je alvast een beetje gaan zoeken...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 16:44

hehe als iemand in de buurt van de Morvan in frankrijk woont wil ik het graag weten Lachen Daarom vind ik het zo moeilijk...
@ Izabella: Cosimo is toch jou veulentje? vind hem zo lief Haha!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:04

aartlover schreef:
hehe als iemand in de buurt van de Morvan in frankrijk woont wil ik het graag weten Lachen Daarom vind ik het zo moeilijk...

Maar misschien hebben mensen als Lammert Haanstra, Emile Voest en andere Nederlandse paarden-experts wel contacten in Frankrijk? Valt toch te proberen om die eens te mailen of ze mensen kennen?

aartlover schreef:
@ Izabella: Cosimo is toch jou veulentje? vind hem zo lief Haha!
Klopt, dat is mijn kleine. Het is inderdaad een schat! Heeft nog niet echt door dat hij hengst is...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:06

hehe komt nog wel Tong uitsteken Het ruintje van mun zusje heeft nog niet door dat hij een ruin is. hij is nu al een halfjaar gecastreerd ofzo en springt nog steeds boven op de merrie's Clown

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:08

Zal wel meevallen met Cosi, die staat met een andere hengst in het land, dus hij kan springen wat hij wil. Toch geen merries in de buurt.

Maarre, weer even on topic: zijn je vragen nu voorlopig beantwoord?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:10

Ja Lachen ik had Taaclover mailtje gestuurd dat deze op slot mag.. nog niet gebeurd Tong uitsteken

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:43

aartlover schreef:
Ik heb ook les gehad. En het boek gelezen van Klaus. Ik weet wat Aart doet en hoe ik moet longeren. Ik doe het ook met mijn andere paarden. Jullie weten niet hoe ik longeer dus graag ook geen commentaar der op geven!

Sorry dat ik het zeg Aartlover maar als je het echt goed zou doen zou je paard niet op je af komen tijdens het longeren. Dat heeft helemaal niets te maken met snel afgeleid zijn maar zoals al eerder gezegd dominantie en geen duidelijkheid naar het paard toe. Als je geen commentaar wil moet je niet zo'n topic openen.

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:54

aartlover schreef:
Hoe moet ik dan in hemelsnaam les nemen? Ik weet hoe ik moet longeren maar ben geen super longeerder. Dus ik vraag tips dat je paard niet naar je toe komt lopen.

?? Rolleyes dus omdat je weet "hoe je moet longeren" maar geen superlongeerder bent hoef je daar geen les in te nemen? Meid..wat ontzettend naïef...

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:58

Vjellko schreef:
Vind dit nou niet echt een nette manier waarop een volwassene opbouwende kritiek geeft...

Beetje aardiger kan ook wel zeg.

En waarom zou iemand klakkeloos alle kritiek of commentaar moeten aannemen? Door een topic neer te zetten kunnen mensen commentaar geven ja. En ze kan er naar luisteren en dan zelf een beslissing nemen. Niemand heeft alle wijsheid in pacht.

Bij dit topic heeft ze zelf al ingezien dat ze idd beter even kan wachten hiermee. Dus lijkt me ik hoef geen tips meer op zich geen rampzalige opmerking als ze voorlopig niet meer gaat longeren Clown

Vjellko, het probleem is dat we al eerder met deze dame te maken hebben gehad en zij ook alles behalve mild is geweest in haar uitspraken en dat is gaan irriteren vrees ik...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:05

Hier mag ook een slotje op. En sorry hoor maar jullie waren degene die heel erg irritand deden. Jullie jagen mensen wegv an Bokt.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:17

om ffe duidelijk te zijn:
Ja ik weet wat longeren is
Ja ik kan het wel
nee niet super goed
Les hoef ik niet perse dat krijg ik soms al
@ Jodemi: jullie waren degene die het uit mij lokte dus. en daarna mee pesten.

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:29

Pffffffffff kijk je eigen posts nog maar eens even na, dan zul je begrijpen waarom wij van mening verschillen. Hier wil ik het verder ook bij laten.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:22

Toch enorm apart om dit te lezen hoor mensen, merk je hoe verschillend woorden op mensen over kunnen komen. Er wordt heel was los geoordeeld. Ik ken toevallig Lois en ik ken Aart zelfs nog beter (van veulen tot pakweg een maand geleden).

Aart is van zichzelf een best dominante fjord. Lois zal hem dus ook zeker nog veel moeten leren. Wie de baas is en hij zal haar ook zeker nog gaan uitproberen.

Die tip van Izabella vind ik dus ook zeker geen verkeerde. Naar contacten vragen!

Verder het punt 'er op zitten'. Iedereen gaat volledig in negatief zodra ze dat lezen. Ok ik zou het zelf ook niet snel doen, maar op dat moment was de voormalig eigenaar nog bij Lois en had zoiets: Beter nu even een paar keer proberen zodat hij weet wat het is en nu ik nog in de buurt ben (hij kent aart, etc etc), dan dat Lois over een half jaar begint en het eindigd in een heuze drama. En dat vind ik ook zeker geen verkeerde beredenering!!

En verder het punt longeren. Tja...ik ben er altijd vrij makkelijk in: Eerste les? Los in de bak en opjagen maar (en zodra ze eenmaal voor je wegrennen, zelf ook gewoon blijven staan, even uit laten rennen en opnieuw en opnieuw). Dat ze weten dat als ik een bepaalde handeling uit voer, dat ze weg moeten gaan. Zo speel ik wat aan en de paarden vinden het vaak ook erg leuk. Meestal begin ik met 1x wegjagen. Wacht vervolgens weer tot ze mij weer interessant vinden en naar me toe komen. Vervolgens jaag ik ze weer een keertje weg. Komen ze daarna weer dan ren ik wat op ze af, uitdagen, keer door mn knieen gaan, op hun af springen, schijnbewegingen maken. Etc
Hierdoor worden ze erg alert op wat ik doe. Echt op afstand spelen.
En verder is het ook altijd super om te observeren. Wat doet een paard, bij welke beweging. Ook al is het maar heel klein.

Sas bijvoorbeeld gaat subiet stilstaan wanneer ik met mn lichaam voor haar schouder of hoofd kom, ook al is dit op afstand. Anton daarentegen probeert mij in het begin altijd voorbij te lopen, die is in dat opzicht een stuk dominanter en kon ook echt beginnen te brommen wanneer ik door bleef gaan en het er op leek dat hij toch echt moest toegeven..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:04

Dankje Bella Lachen hier heb ik wat aan Lachen

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:32

Bella schreef:
Verder het punt 'er op zitten'. Iedereen gaat volledig in negatief zodra ze dat lezen. Ok ik zou het zelf ook niet snel doen, maar op dat moment was de voormalig eigenaar nog bij Lois en had zoiets: Beter nu even een paar keer proberen zodat hij weet wat het is en nu ik nog in de buurt ben (hij kent aart, etc etc), dan dat Lois over een half jaar begint en het eindigd in een heuze drama. En dat vind ik ook zeker geen verkeerde beredenering!!

Sorry Bella maar hier kan ik het toch niet mee eens zijn.. Hoe doe je dat dan als je een paard van 1,5 koopt? Ook maar even uitproberen omdat de eigenaar er dan nog bij is? De grens ligt niet voor niets bij 3 jaar.. Een paardenrug is dan gewoon nog niet gebouwd op het gewicht van een persoon en daarbij moet er eerst wel het een en ander aan vooraf gaan om een paard voor te bereiden op het dragen van een persoon om een goede basis te leggen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:26

Weet niet of jij weet wat Lois ongeveer weegt (maar daar krijgt hij echt op deze leeftijd nevernooit een hernia van)? Daar gaat hij van die, wat is het? Drie keer zitten, echt niet kapot van. (denk dat je het mag zien als een kind van ca. 4 a 5 met een rugzakje met wat eten en drinken er in op zn rug)

Verder is Aart momenteel ruim 2 jaar en 8 maand...zo ver is die grens niet meer weg. Veel mensen beginnen zodra ze drie zijn volop met rijden. Nu lijkt mij dat ze die week dat ze er paar keer opgezeten heeft (en daarna niet meer), minder belastend, dan de mensen die denken dat een paard na 3 jaar ineens de knop: Ik wordt beleerd en moet volop aan het werk, gevonden heeft.
Ik zeg nog niet dat ik het normaal vind dat elke 2 jarige INGEREDEN moet worden, maar zelfs dat gebeurt nu niet met Aart. Maar een paar keer zo zitten, nee sorry daar zie ik de fout niet in. Beter zo dan straks het hele paard de funest in en de eigenaresse erbij!!

En bij een paard van 1,5 gaat het gewoon over, die moet op het land spelen. Maar dan duurt het ook nog 1,5 jaar.

Wat versta je overigens Jodemi onder: het voorbereiden op het dragen van een mens?

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:59

Ik vind het eerlijk gezegd nog niet eens zo schokkend dat ze er al eens opgezeten heeft. Zolang ze hem nog niet in gaat rijden.
Longeren op zo'n jonge leeftijd vind ik persoonlijk erger, omdat je niet weet wat de pezen van je jonge dier aandoet.
Denk dat het wanneer inrijden altijd een discussie zal blijven. Mijn veulen hoef in ieder geval voor zijn 3e geen ruiter op zijn rug.

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:49

Wat ik bedoel met het voorbereiden van het "dragen van een mens" is dat ik denk dat het voor het paard en de ruiter heel belangrijk is dat de verhoudingen tussen beide duidelijk zijn. Dat kun je in dit geval ook wel zien, omdat Aart een dominante houding aanneemt. Ik vind het grondwerk voordat je een paard gaat berijden minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. Door even op een paard te gaan zitten voor de eerste keer met de vorige eigenaar erbij ben je er als nieuwe eigenaar nog lang niet. Als je het paard vervolgens meeneemt naar je eigen plek maar daar de verhoudingen tussen beide scheef zijn heeft er paard en de ruiter er niets van geleerd dat ze al eens op zijn rug heeft gezeten. Ze heeft er dus niets mee gewonnen denk ik.

Ik ben het wel met je eens dat het niet zo schadelijk is voor een paard van 2 jr en 8 mnd om een licht iemand er eens op te zetten. Maar dan heb ik het puur over het lichamelijke aspect. En wat betreft een paard ineens volledig gaan inrijden met alles erop en eraan als ze 3 zijn ben ik ook met je eens. Als je voor alles wat je doet tijd en geduld kan opbrengen zal je op de lange duur zoveel meer plezier van hem/haar hebben. Zowel lichamelijk als tussen de oortjes.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:13

aart was rustig toen ik er op zat. ik weeg ook maar 45 kilootjes Tong uitsteken vond alleen het bit niet leuk. En hoe weetje dat Aart een dominante houding aanneemt? je hebt hem niet gezien. ik zie eerder dat hij de zweep minder vind en dat hij gewend is om achter je aan te lopen.(zei bart trouwens ook)

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:11

Aan jouw verhaal over wat hij doet met longeren lees ik ook dat Aart een dominante houding aanneemt. Misschien dat dat niet zo op jou overkomt, maar het verdient echt aandacht...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:31

Ffe lezen: Je kent Aart niet. je hebt hem nooit gezien. Misschien snap je het fout maar dit is echt niet dominand wat hij doet. hij gaat eerder voor mij opzij. Hij eerder banger voor de zweep.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:37

Ik kopieer even uit je eerste post:
aartlover schreef:
Ik probeer Aart nou te longeren. Eerste keer ging heel goed. Ging alleen met de longeer zweep en geen touw. volgende keer met touw gebrobeerd en hij komt steeds op me af lopen. Ook al 'duw' ik hem weg met mun zweep. En met zun dikke fjordenvachtje en huid voelt hij ook niet zo veel van de zweep als ik hem weg duw. Daarna ook weer zonder touw geprobeerd maar lukt niet. hij blijft maar omdraaien.

Dit is echt dominant gedrag! Het zou echt helpen als je dat zelf zou erkennen.