Struikelen Fjorden vaker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: Struikelen Fjorden vaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:29

Ja ik denk dat het aan de bouw ligt. Want mijn fjord is ietwat lomp en die struikelt best wel vaak, naja, op terrein waar je niet zo goed kan lopen, zoals een bak die heel erg diep is Snapje Tong uitsteken

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:31

ligt volgens mij wel een beetje aan het ras, want ik rij wel eens op een fjord en die struikeld ook best veel.. nu wel steeds minder maar toch vaker dan de andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:33

Hmmm tsja, het is wel zo dat lompere paarden vaak minder geneigd zijn op te letten of ze hun benen wel optillen, waar ze ze neerzetten enzo. Niet zozeer rasgebonden, maar tussen de Fjorden zitten wel een aantal lomperiken natuurlijk Knipoog

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:39

Ligt niet aan het ras, bepaalde rassen zullen het minder hebben, Hackney, wij hebben welsh0arabier ,haflinger, haflo arabier en ford(Fjord) ze struikelen allemaal wel eens.

Wat helpt is:
Lange tenen laten bijwerken door de pedicure, J.Smid.
En actief rijden(niet snel) en opletten.
Hoofd houding in de gate houden.

en zorg ervoor dat pony enthousiast blijft.

wij hebben trouwens ook een fjord die echt niet struikelt

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:05

Een struikelend paard is een paard wat de achterhand niet dusdanig gebruikt waardoor de zogenoemde 'voorwielaandrijving' werkt, maar achterwielaandrijving nog niet voldoende is. Hierdoor gaan ze struikelen, omdat de achterhand niet voldoende voorwaartse stuwing kan geven, waardoor het voorbeen voldoende hoog opgetild wordt.

Wat moet je dus met een struikelend paard? De achterhand goed trainen, zodat het paard zijn gewicht van achteren kan dragen en voor beter mee kan nemen, waardoor het minder struikelt. Meer de achterhand erbij rijden dus!

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:28

exact!

en moet doen ook voldoende benzine in Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:33

Mwoh, de mijne (geen Fjord) struikelt ook geregeld, maar altijd buiten. En dat komt gewoon omdat 'ie dan véél te druk is met opletten waar hij zijn voeten neezet, want buitenrijden is veel te leuk. En enthousiast en actief issie dan echt wel.

Gewoon met het dressuurwerk struikelt hij ook nooit, behalve af en toe als hij plotseling iets héél interessants ziet. Boem Lachen

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:37

Ik hoorde laatst ook dat Fjorden vaker struikelen dan andere paarden, maar goed, blijkbaar heeft het dus niets met het ras te maken Knipoog

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:10

Wellicht met een bloedlijn..?

De een zal er meer last van hebben dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:11

Neuh, gewoon lompheid Haha!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:47

Nouks schreef:
Hmmm tsja, het is wel zo dat lompere paarden vaak minder geneigd zijn op te letten of ze hun benen wel optillen, waar ze ze neerzetten enzo. Niet zozeer rasgebonden, maar tussen de Fjorden zitten wel een aantal lomperiken natuurlijk Knipoog

Inderdaad Vork

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:45

ik heb ergens gelezen dat doordat fjorden voor wat zwaarder zijn (en dit geld ook voor haflingers) ze hierdoor wat vaker kúnnen struikelen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:58

Wow mijne is nog nooit zo erg gestruikeld als vandaag ik ging hem longeren hij was heel erg fris en zag alles om zich heel allemaal bokken en gelijk daarna stuikelde hij en viel hij door zn achterbenen op de grond schrok me dood gelukkig had hij niks:(

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:58

[***] struikelt niet vaak...