Weer wat geleerd.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Weer wat geleerd.

elexis schreef:hihihi....
ach eigenlijk is het misschien ook wel logisch. Rodblakke is eigenlijk ( volgens mij net als de andere'afwijkende' kleuren) een soort genetische afwijking. Toevallig vind de mens die leuk en fokken we het er daarom toch in....
Je ziet het volgens mij wel vaker, ook bij andere rassen en diersoorten, dat bijzondere kleuren vaak ook andere, niet gewenste, eigenschappen met zich meebrengen
elexis schreef:hihihi....
ach eigenlijk is het misschien ook wel logisch. Rodblakke is eigenlijk ( volgens mij net als de andere'afwijkende' kleuren) een soort genetische afwijking. Toevallig vind de mens die leuk en fokken we het er daarom toch in....
Je ziet het volgens mij wel vaker, ook bij andere rassen en diersoorten, dat bijzondere kleuren vaak ook andere, niet gewenste, eigenschappen met zich meebrengen
Jeskim schreef:Misschien zijn ze wel te veel op kleur gefokt, dan is de kwaliteit van de hengst wat minder, maar wordt ermee gefokt om die kleur te krijgen.. Zou ook nog kunnen..
Yoline schreef:Klinkt goed Jilly! Gaat het om Byoko?
Jillyken schreef:Jeskim schreef:Misschien zijn ze wel te veel op kleur gefokt, dan is de kwaliteit van de hengst wat minder, maar wordt ermee gefokt om die kleur te krijgen.. Zou ook nog kunnen..
Dat is wel met alle aparte kleurtjes, met gra toch ook zo? je hebt een gra merrie, wil een gra veulen dus wat doe je dan? juist ja je zoekt naar een gra hengst of toch een die het gra gen in zich draagt. En daarmee wordt er dan idd op kleur gefokt en niet meer op kwaliteiten. Erg jammer maar sja...
Louis is trouwens wezen kijken naar een rodblakke merrie van Topas in het natuurgebied van Goeree overflakkee, ben benieuwd of het wat wordt
_Marjon_ schreef:Hier in de buurt staat er ook een rodblakke die van staatsbosbeheer Zeeland komt, maar dat is een Halldor, Walla heet ze.
Yoline schreef:Heb het even nagezocht en Topas heeft 3 rodblakke nakomelingen.
Een jaarling merrie, Byoko, uit een Tjostar moeder.
En merrieveulen, uit een Torson moeder.
Een hengstveulen, uit een Arin moeder.