wie heeft er nog meer een rodblakke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spikers

Re: wie heeft er nog meer een rodblakke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:38

Clown Weer wat geleerd. Clown

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:31

hihihi....

ach eigenlijk is het misschien ook wel logisch. Rodblakke is eigenlijk ( volgens mij net als de andere'afwijkende' kleuren) een soort genetische afwijking. Toevallig vind de mens die leuk en fokken we het er daarom toch in....
Je ziet het volgens mij wel vaker, ook bij andere rassen en diersoorten, dat bijzondere kleuren vaak ook andere, niet gewenste, eigenschappen met zich meebrengen Boos!

Swintha_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:09

ik heb 5 jaar een rooie gereden denk dat de meeste hem wel kennen: Naisven van marieke:D
ik vind rooie fjorden leuker dan gewoon isabel. vind het speciaal. naisven heeft ook een kol.
ben zelf ook opzoek naar een rodblakke maar die zijn niet makkelijk te vinden

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:01

Ik heb die van mij niet om de kleur gekocht destijds maar omdat ze braaf was en een goed type is, kleur is een bijzaak die ik niet zo belangrijk vind.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 08:03

ik wist het van mijn fjord ook niet hoor!
kocht haar van de markt, vond haar al ja, anders dan een doorsnee fjord, maar kon niet plaatsen waardoor.
op bokt kwam ik er toen achter dat ze rodblakke was, ik wist daarvoor niet eens dat dat bestond Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:53

elexis schreef:
hihihi....

ach eigenlijk is het misschien ook wel logisch. Rodblakke is eigenlijk ( volgens mij net als de andere'afwijkende' kleuren) een soort genetische afwijking. Toevallig vind de mens die leuk en fokken we het er daarom toch in....
Je ziet het volgens mij wel vaker, ook bij andere rassen en diersoorten, dat bijzondere kleuren vaak ook andere, niet gewenste, eigenschappen met zich meebrengen Boos!

Nee, zo'n enorme afwijking is het niet hoor...
Ik denk zelfs dat je het niet eens als afwijking mag zien. Want het is een normaal voorkomende isabel kleur.
Bij een afwijking moet je denken aan genetische "foutjes", en rodblakk is dat totaal niet.

Net als bruin-isabel, & grijs-isabel, is ook rood-isabel (ofwel Rodblakk in het Noors) een normale isabelkleur, die bij meerdere rassen voorkomt.
De Ulsblakk, Gulblakk en Kvit fjorden hebben een dunfactor, waardoor de "basiskleur" wordt verdunt zodat de paarden lichter gekleurd zijn.

En het gerucht dat rodblakke fjorden minder stabiel in de gezondheid zouden zijn, hoeft inderdaad ook niet perse te kloppen. MAAR... Het kan wel zo zijn, dat de hengsten die rodblakk vererven toevallig paarden zijn die een wat minder sterke gezondheid doorfokken. Dan ligt het niet aan de kleur, maar gewoon aan het simpele feit dat de betreffende hengst een dergelijk patroon aan zwakkere paarden fokt, die voor een deel natuurlijk de rodblakke kleur bij zich dragen. En dan is een conclusie: rodblakk zijn zwakke paarden, snel en wellicht onterecht getrokken.
Zo'n conclusie kun je pas trekken na een internationaal onderzoek in kleuren en hengsten- en merrielijnen.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:09

elexis schreef:
hihihi....

Ik weet niet wat jij onder afwijkende kleuren verstaat, maar dat klopt volgens mij niet helemaal.....

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:26

Misschien zijn ze wel te veel op kleur gefokt, dan is de kwaliteit van de hengst wat minder, maar wordt ermee gefokt om die kleur te krijgen.. Zou ook nog kunnen..

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:03

Jeskim schreef:
Misschien zijn ze wel te veel op kleur gefokt, dan is de kwaliteit van de hengst wat minder, maar wordt ermee gefokt om die kleur te krijgen.. Zou ook nog kunnen..

Dat is wel met alle aparte kleurtjes, met gra toch ook zo? je hebt een gra merrie, wil een gra veulen dus wat doe je dan? juist ja je zoekt naar een gra hengst of toch een die het gra gen in zich draagt. En daarmee wordt er dan idd op kleur gefokt en niet meer op kwaliteiten. Erg jammer maar sja...

Louis is trouwens wezen kijken naar een rodblakke merrie van Topas in het natuurgebied van Goeree overflakkee, ben benieuwd of het wat wordt Haha!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:09

Hier staat nu ook sinds tijdje een rodblakke hengstveulen; Anton x Mabel (havstad x Darougha --> moeder Naisven)
Met overigens een zelfde soort kol als Naisven heeft!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:43

Klinkt goed Jilly! Gaat het om Byoko?

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:56

Yoline schreef:
Klinkt goed Jilly! Gaat het om Byoko?

géén idee, weet niet meer dan ik hierboven gezet had. Louis kennende weet hij zelf niet eens hoe ze heet hihi

zandokan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:29

Hallo Allemaal

Ook ik (Yvonne) heb een Rodblakke fjord

3 jaar geleden gekocht als bastaard kruising fjordxhaflinger
al snel kwam ik er via het fjordenstamboek achter dat Zandokan wel dergelijk een zuivere fjord is

Ik heb zijn DNA laten testen en hij bleek toch wel een goede bloedlijn te hebben

er kwam uuit dat deze vier hengsten mogelijk een van zijn vaders zou moeten wezen
BJORKMANN/ARIN/ORSTA/BJORGARD

mijn vraag wie o wie kan mijn meer vertellen over deze hengsten

zo dat ik zijn afkomst nog beter kan achterhalen
ik heb zandokan gekocht van een kennis en die heeft hem van de veemarkt uit zuidlaren er zaten geen papieren bij ik heb hem zelf een geboortedatum gegeven 10-06-2003 dit zou ook een ander maand/dag kunnen zijn ik weet wel dat hij bij een fjordenmoeder stond en dat hij verkocht is door een man en blijkbaar ook van een fokker dit heb ik viavia gehoord

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:30

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:38

Op http://fjordenhengsten.cjb.net staan oa Bjorkmann en Orsta.
Zelf een Bjorkmann-nak, geen rooie alleen, staat wel in mn profiel.

En is het niet bekend wie zijn exacte vader is?? (of opa??)

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:06

Jillyken schreef:
Jeskim schreef:

Dat is wel met alle aparte kleurtjes, met gra toch ook zo? je hebt een gra merrie, wil een gra veulen dus wat doe je dan? juist ja je zoekt naar een gra hengst of toch een die het gra gen in zich draagt. En daarmee wordt er dan idd op kleur gefokt en niet meer op kwaliteiten. Erg jammer maar sja...

Louis is trouwens wezen kijken naar een rodblakke merrie van Topas in het natuurgebied van Goeree overflakkee, ben benieuwd of het wat wordt Haha!

ik heb op mn site een hele kleur profiel staan, voor degene die het intressant vinden.
Daar komt Moon vandaan, lopen er ook rodblakke tussen? die heb ik nog niet zien lopen.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:24

Ja blijkbaar wel dan... was zelf niet meegeweest ofzo. Lachen

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:42

Hier in de buurt staat er ook een rodblakke die van staatsbosbeheer Zeeland komt, maar dat is een Halldor, Walla heet ze.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:10

Heb het even nagezocht en Topas heeft 3 rodblakke nakomelingen.

Een jaarling merrie, Byoko, uit een Tjostar moeder.

En merrieveulen, uit een Torson moeder.
Een hengstveulen, uit een Arin moeder.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 14:03

helemaal geen rodblakkes met vader holmar dan?
of als vader Jesper?
(of als moeder Redhara, mag ook natuurlijk)

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:14

_Marjon_ schreef:
Hier in de buurt staat er ook een rodblakke die van staatsbosbeheer Zeeland komt, maar dat is een Halldor, Walla heet ze.

klopt die is van annemiek geweest een vriendin van me, zit hier ook op bokt als mieki

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:20

Yoline schreef:
Heb het even nagezocht en Topas heeft 3 rodblakke nakomelingen.

Een jaarling merrie, Byoko, uit een Tjostar moeder.

En merrieveulen, uit een Torson moeder.
Een hengstveulen, uit een Arin moeder.

Nu weet ik het niet zeker... maar ik dacht dat hij het had over een jaarlingmerrie. Maar kan er naast zitten hoor, zal het zondag nog wel eens vragen als hij dan al terug is van Frankrijk (hij gaat Lunner wegdoen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:08

ik heb ook een rodblakke fjord met een kolletje foto's volgen nog!

claudiatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:41

Ik heb ook een rodblakke merrie, bella heeft haar al genoemd hier in het topic.
Haar naam is witteke ze is 9 jaar oud. Haar vader is Anton en haar moeder is Nancy.
Haar opa van vaders kant is gnist en oma musse. Haar opa van moederskant is Orsta en oma is joska.
Ik rij witteke recreatief en sinds kort mennen we ook.
Foto's volgen nog

Groetjes Claudia

claudiatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:22

Bij deze 2 foto's van witteke Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn foto's van vorig jaar zomer.
Witje zit nu lekker in haar wintervacht zal vanavond nieuwe foto's maken.

Groetjes Claudia
Laatst bijgewerkt door claudiatje op 13-11-06 13:29, in het totaal 5 keer bewerkt