Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Finnea

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:13

Hmmm lekker 'discussie' hierzo...is meer moddergooien geworden geloof ik, maargoed Schijnheilig

Ik kan me best voorstellen dat Sythaa niemand van 80 kg op d'r paard wil zetten, maar de reden vind ik ook een beetje vaag. Ik denk dat je niet zo zeer moet kijken naar gewicht, meer naar wat een paard gewend is. Ik ben zelf ook niet bepaald licht, maar Nic heeft daar totaal geen moeite mee omdat ze dat gewend is. Zet je ineens een persoon erop die 10/15 kg zwaarder is, dan kan ik me voorstellen dat het paard er moeite mee heeft. Maar om per ras of type een max. gewicht vast te stellen vind ik wel erg overdreven. Gelukkig bewijst de praktijk dan ook dat het echt wel kan. Theorie zegt niet alles.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:32

Ben het helemaal met je eens Reinou Ja

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:39

Dreeke schreef:
Sythaa schreef:

@ Sythaa: Sorry maar ik vind deze opmerking laag door de bocht, sterkter nog ik vind het zeer kwetsend voor de persoon in
kwestie overkomen

En even een gewetens vraagje: stel dat jij om wat voor reden dan ook die grens van 75/80 kilo overschrijdt, stap je dan ook niet meer op je pony??

Lief van je dit bericht Dreeke Lachen.

Ach, ik acht mezelf een heel stuk intelligenter dan de persoon die zoiets roept. Het getuigt van kortzichtigheid van die persoon. Ik zal er geen oog om open laten 's nachts. Het is kwetsend. Ik zou van steen zijn als ik zou zeggen als het niet zo was maar als zij daar een kick door krijgt, dan gun ik haar dat.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:14

Dit wordt pas geheel offftopic, maar Faas wat heb jij enorm gave foto's in je profiel. Met name die van jou en je zwarte kanjer samen, echt super Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:49

Bloos Nou maak je me aan het blozen. Dank je wel! Ben ook erg trots op mijn kanjer Lachen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:34

[wow ik heb even in je profiel gekeken. Prachtig paard heb je! Ik begrijp nu alleen wel waarom je zo gebeten reageert op dit topic Haha!
[/quote]

@ Sythaa: Sorry maar ik vind deze opmerking laag door de bocht, sterkter nog ik vind het zeer kwetsend voor de persoon in
kwestie overkomen

Ben het helemaal met eens met jou dat dit geen gepaste opmerking is. Niet iedereen is hetzelfde en laat iedereen in zijn waarde. Jammer dan dat Faas wat steviger is, ben ik zelf ook maar als ik de tabel bekijk zou ik mijn pony ( fjord 1.51m) dus moeten verkopen omdat ik boven het gewicht uitkom.

Faas...... trouwens een supermooi paardje of moet ik zeggen pony HAHAHA anders klopt het gewicht misschien niet.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 23:31

Pfffff, wat een discussie over mijn topic zeg....ik zag ineens 3 blz voorbij komen....

Even vooropgesteld, ik las dat mensen vonden dat naar aanleiding van een artikel in de bit er veel van dit soort topics komen, ik lees de bit niet en wist eigenlijk niet dat dit zo hoog zat op bokt.
Bedoelde met mijn vraag dus ook niet wat een ruiter die iets steviger is (ik ook...vergeleken met 4 jaar geleden...weeg nu 75 kilo...) met zijn of haar paard/pony, ok fjord doet...
Maar hoe jullie ernaar kijken als er verhuur-fjorden staan en dus van alles op hun rug krijgen.

Dus max gewicht of gewoon alles laten meeliften??

Verder wil ik reageren op iemand die zei dat ze ook andere paarden in kunnen zetten voor de grotere of iets zwaardere personen.
Het is een huifkarbedrijf wat al 20 jaar alleen fjorden heeft, we hebben eraan gedacht bv 2 grote tinkers te kopen, maar willen gewoon bij het ras blijven, dus dat is geen optie... Haha!

Ok een heel verhaal, ik ben moe ben al 2 dagen maximaal aan het klussen en moet zo nog naar schiphol, dus als de tekst niet helemaal klopt....neem mij niet kwalijk.... Bloos

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:16

larixfire schreef:
[wow ik heb even in je profiel gekeken. Prachtig paard heb je! Ik begrijp nu alleen wel waarom je zo gebeten reageert op dit topic Haha!
[/quote]

kwestie overkomen

Ben het helemaal met eens met jou dat dit geen gepaste opmerking is. Niet iedereen is hetzelfde en laat iedereen in zijn waarde. Jammer dan dat Faas wat steviger is, ben ik zelf ook maar als ik de tabel bekijk zou ik mijn pony ( fjord 1.51m) dus moeten verkopen omdat ik boven het gewicht uitkom.

Faas...... trouwens een supermooi paardje of moet ik zeggen pony HAHAHA anders klopt het gewicht misschien niet.

Ik laat iedereen in zijn waarde. Omdat mijn mening blijkbaar afwijkt van de norm die Faas zichzelf stelt, meent zij te kunnen zeggen dat ik mijn paard onderschat, dat hij wellicht zwak zou zijn en dat ik hem in de krul trek. Zo heb ik niet tegen haar gepraat.......... zijn dit gepaste opmerkingen???
Ik ken Faas niet, heb uit nieuwsgierigheid in haar profiel gekeken en ontdekte een behoorlijk stevige ruiter. Toen viel voor mij het kwartje, dat zij zo gebeten reageert. En hiermee heb ik niks miszegd, ik heb geen waardeoordeel oid over haar uitgesproken...... dus ik vind jullie reacties nogal overtrokken. Dat het "ongepast" zou zijn. Ik heb helemaal niks ongepast gezegd.

Kruip toch niet allemaal zo op de kast als het over gewicht gaat. Ben zelf ook geen dwerg of een breinaald ofzo............ alleen wijken mijn ideeen blijkbaar af van die van jullie. En inderdaad Dreeke, mocht het onverhoopt gebeuren dat ik door een niet voorziene oorzaak dat gewicht bereik, dan kruip ik niet meer voor mijn huidige doel op mijn pony. Dan zorg ik eerst dat er wat kilo's afgaan. Maar dat is MIJN beslissing Haha!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:42

jaja nou weten we het wel.

Als we nu even verder gaan on topic. Zou ik inderdaad wel een max gewicht stellen voor jullie fjorden. Niet zo zeer voor de ruiters maar voor het feit dat meestal deze ritten toch wat langer en intensiever zijn voor de paarden dan wanneer wij een buitenritje maken en ik zou het per fjord bekijken omdat de een groter, sterker is dan de anderen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:20

Sythaa schreef:
Om te beginnen mag ik er niet aan denken dat er een ruiter van 90 kilo met mijn fjord aan de slag gaat, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het maximaal toelaatbare gewicht wel heel sterk afhangt van de bouw van het paardje, de conditie, en het werk dat ze met ruiters moeten verrichten. Op zich denk ik dat een normale recreatieve buitenrit minder van een paard vergt dan een intensieve dressuurtraining zoals ik dat zelf doe. Als je zwaar bent (90 kg) en je rijdt af en toe recreatief wat op je eigen paardje rond is dat naar mijn mening niet zo een probleem.

Voor een manege of verhuurbedrijf vind ik dat wel anders liggen, de paarden moeten daar doorgaans dagelijks en hard werken. Dan vind ik 90 kilo nog erg veel. Je moet namelijk rekenen dat die ruiters ook gekleed zijn en er een zadel opgaat, dan spreek je al snel over 100 kilo.....
Zelf zou ik de grens eerder op 80 kilo leggen, voor lichte, normale buitenritten. En dan als verhuurder proberen het gewicht en werk een beetje over de paardjes te verdelen.

Overigens staat er in de Bit van deze maand een interessant artikel over een manege die het gwicht van klanten aan banden stelt. Na continue vage blessures en blokkades in de ruggen van de paarden, bleken na overleg en onderzoek met een veearts en osteopaat en zadelcontroles toch het gewicht van de ruiters de oorzaak voor de klachten.

Ze hebben met een sportschool een soort index ontwikkeld die uitgaat van een BMI van 25 (is maximaal goed gewicht) plus 5 kilo speling. Het absolute maximum is bij hun een persoon van 95 kilo, het gewicht wat een warmbloed ongeveer kan hebben. Je kunt in een staatje vanaf de lengte zien of je bij hun kan rijden. Zij gaan ervanuit dat ongeacht je lengte, een ruiter met 15 kilo overgewicht al problemen veroorzaakt bij het paard. Het overgewicht gaat langzamer in de bewegingen mee wat de wervels belast. Het resultaat van deze aktie is dat veel ruiters bewuster met hun gewicht en gezondheid omgaan, en dat de manege vrijwel geen last meer heeft van blessures bij paarden, dan met name de vage kreupelheden en rugproblemen. De manege heeft 2 voedingsconsulentes en een sportschool de ruimte gegeven in het clubblad.

In dit artikel wordt ook gesteld dat de kleine pezige paardjes als fjorden, haffen en ijslanders toch ook maar 67 tot 75 kilo mogen tillen........ Bloos

zou toch wat zijn als ik 2 kilo aan kom en 67 kg bereik, dat ik zou moeten stoppen met lessen Scheve mond..(rij alleen op fjorden)
ik denk als ik dat mn instructeur vertel, dat ik niet meer op ze wil rijden vanwege mn gewicht, dat ik gelijk dan moet rijden, en het niet moet proberen om dat te zeggen dat ik te zwaar ben voor ze..
ik ben van mening dat een fjord makkelijk die 85-90 kilo kan dragen, en bij een goed rijdende ruiter zelfs meer.
ik heb t gevoel dat het steeds verder gaat, straks mogen paarden geen karren meer trekken, want dat zou te zwaar zijn.. Scheve mond

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 19:51

charily schreef:
Sythaa schreef:
Om te beginnen mag ik er niet aan denken dat er een ruiter van 90 kilo met mijn fjord aan de slag gaat, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het maximaal toelaatbare gewicht wel heel sterk afhangt van de bouw van het paardje, de conditie, en het werk dat ze met ruiters moeten verrichten. Op zich denk ik dat een normale recreatieve buitenrit minder van een paard vergt dan een intensieve dressuurtraining zoals ik dat zelf doe. Als je zwaar bent (90 kg) en je rijdt af en toe recreatief wat op je eigen paardje rond is dat naar mijn mening niet zo een probleem.

Voor een manege of verhuurbedrijf vind ik dat wel anders liggen, de paarden moeten daar doorgaans dagelijks en hard werken. Dan vind ik 90 kilo nog erg veel. Je moet namelijk rekenen dat die ruiters ook gekleed zijn en er een zadel opgaat, dan spreek je al snel over 100 kilo.....
Zelf zou ik de grens eerder op 80 kilo leggen, voor lichte, normale buitenritten. En dan als verhuurder proberen het gewicht en werk een beetje over de paardjes te verdelen.

Overigens staat er in de Bit van deze maand een interessant artikel over een manege die het gwicht van klanten aan banden stelt. Na continue vage blessures en blokkades in de ruggen van de paarden, bleken na overleg en onderzoek met een veearts en osteopaat en zadelcontroles toch het gewicht van de ruiters de oorzaak voor de klachten.

Ze hebben met een sportschool een soort index ontwikkeld die uitgaat van een BMI van 25 (is maximaal goed gewicht) plus 5 kilo speling. Het absolute maximum is bij hun een persoon van 95 kilo, het gewicht wat een warmbloed ongeveer kan hebben. Je kunt in een staatje vanaf de lengte zien of je bij hun kan rijden. Zij gaan ervanuit dat ongeacht je lengte, een ruiter met 15 kilo overgewicht al problemen veroorzaakt bij het paard. Het overgewicht gaat langzamer in de bewegingen mee wat de wervels belast. Het resultaat van deze aktie is dat veel ruiters bewuster met hun gewicht en gezondheid omgaan, en dat de manege vrijwel geen last meer heeft van blessures bij paarden, dan met name de vage kreupelheden en rugproblemen. De manege heeft 2 voedingsconsulentes en een sportschool de ruimte gegeven in het clubblad.

In dit artikel wordt ook gesteld dat de kleine pezige paardjes als fjorden, haffen en ijslanders toch ook maar 67 tot 75 kilo mogen tillen........ Bloos

zou toch wat zijn als ik 2 kilo aan kom en 67 kg bereik, dat ik zou moeten stoppen met lessen Scheve mond..(rij alleen op fjorden)
ik denk als ik dat mn instructeur vertel, dat ik niet meer op ze wil rijden vanwege mn gewicht, dat ik gelijk dan moet rijden, en het niet moet proberen om dat te zeggen dat ik te zwaar ben voor ze..
ik ben van mening dat een fjord makkelijk die 85-90 kilo kan dragen, en bij een goed rijdende ruiter zelfs meer.
ik heb t gevoel dat het steeds verder gaat, straks mogen paarden geen karren meer trekken, want dat zou te zwaar zijn.. Scheve mond

Nou ze lopen bij ons voor de huifkarren en slaapwagens dus dat is voor mij geen discussiepunt, hier hebben ze bij ons allemaal de bouw voor en word het afgepast op welke fjord ervoor staat..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:49

Ben eigenljk wel benieuwd welk huifkarcentrum jij zit Joanna? Ik heb ooit nog eens met mijn schoonmoe een huifkarrit gedaan. WEet even niet meer hoe het heet maar laten we zeggen dat schoonmoe en ik samen al heel wat kilootjes wegen Haha!. Voor de fjorden overigens geen probleem. Wat een tanks zeg. Een kar vol jolige werknemers en twee vrouwen voorop en dan pas kun je zien wat kracht is.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:38

Heb de hele discusie gelezen en moest best hard lachen Haha! Haha!
Heb geen zin om me ermee te bemoeien, maar Faas, trekken is anders dan dragen hè, dus ik vind 't wel logisch dat een stevige fjord een volle huifkar kan trekken als hij daarvoor getrained is Haha!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:28

Heej Veer jij ook hier Knipoog ... hihi

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:03

Sythaa schreef:
Heej Veer jij ook hier Knipoog ... hihi

K werd getitpt om dit eens te lezen, bleek interessant te zijn Ja

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:36

veraA schreef:
Heb de hele discusie gelezen en moest best hard lachen Haha! Haha!
Heb geen zin om me ermee te bemoeien, maar Faas, trekken is anders dan dragen hè, dus ik vind 't wel logisch dat een stevige fjord een volle huifkar kan trekken als hij daarvoor getrained is Haha!

Eens. Maar..... 20 mensen in een huifkar. Zeg dat ze gemiddeld 80 kg wegen + je tuig + je kar, of 1 persoon op je rug van 100 kg. Wat is zwaarder???

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:37

'lama

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:41

Nee hoor, geen versterking, ik spreek voor mezelf Lachen

Ik vind dat mensen gelijk hebben die zeggen dat een fjord meer dan 80 kilo kan hebben, maar het licht er dan aan in wat voor werk.

Ik ken Krista, ken haar fjord, en ken haar trainingen, en daarmee vind ik dat zei toch een heel mooi gewicht-limied heeft gesteld voor Oos !

@Faas, ja dat is zwaarder, maar toch denk ik dat trekken (ook al is het zwaarder) gezonder is dan dragen. Trekken vraagt wel inmense spierkracht, maar die fjorden zijn wel gemaakt voor het trekken, en er ook voor getrained.
Fjorden zijn er niet om mensen van 100 kg of hoger te tillen denk ik.

Maar zowiezo, voor de wat zwaardere mensen, waarom dan perse een fjord. Koop dan een grotere, weet je iig zeker dat je goed zit

En wtb wat de ts wou weten, denk ik dat 80 a 90 wel goed is. Die paarden lopen toch elke x weer met een ander, iedereen zit anders, somige rijden, somige hobbelen, denk daarom dat t wel een mooi gewicht is zo rond die 80/90

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:42

Faas schreef:
'lama

Niks laat maar, had het lekker al gelezen Haha!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:52

Er is een wezenlijk verschil tussen dragen en trekken bij een paard. Een meninstructeur heeft ooit gezegd dat een paard 6 keer zijn eigen gewicht van de plaats kan trekken, op vlak terrein. Nou hij kan natuurlijk nooit 6 keer zijn eigen gewicht dragen......

Verder hebben huifkarren over het algemeen de eigenschap dat ze over 4 wielen beschikken. Deze 4 wielen dragen het gewicht van de mensen die er op zitten. Het lamoen of de langboom ervoor, zijn niet zwaarder bij een volle of een lege huifkar. Die hebben hun eigen gewicht. Je kunt rijden met een ruiter dus in het geheel niet vergelijken met het trekken van een kar, dat heeft helemaal niks met elkaar te maken.

De rug van het paard wordt niet meer of minder belast als er meer of minder personen op de kar zitten. Het enige wat zwaar is voor het paard, is het wegtrekken na een stop bij een oversteek o.i.d. , of bij bergop rijden. Een kar die eenmaal in beweging is, is voor een paard vrij eenvoudig in beweging te houden....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:07

veraA schreef:
Faas schreef:
'lama

Niks laat maar, had het lekker al gelezen Haha!

Haha! Had je al als 'aanwezig' gezien. je bent te snel voor me Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:08

Sythaa schreef:
Er is een wezenlijk verschil tussen dragen en trekken bij een paard. Een meninstructeur heeft ooit gezegd dat een paard 6 keer zijn eigen gewicht van de plaats kan trekken, op vlak terrein. Nou hij kan natuurlijk nooit 6 keer zijn eigen gewicht dragen......

Verder hebben huifkarren over het algemeen de eigenschap dat ze over 4 wielen beschikken. Deze 4 wielen dragen het gewicht van de mensen die er op zitten. Het lamoen of de langboom ervoor, zijn niet zwaarder bij een volle of een lege huifkar. Die hebben hun eigen gewicht. Je kunt rijden met een ruiter dus in het geheel niet vergelijken met het trekken van een kar, dat heeft helemaal niks met elkaar te maken.

De rug van het paard wordt niet meer of minder belast als er meer of minder personen op de kar zitten. Het enige wat zwaar is voor het paard, is het wegtrekken na een stop bij een oversteek o.i.d. , of bij bergop rijden. Een kar die eenmaal in beweging is, is voor een paard vrij eenvoudig in beweging te houden....

100 kilo is dan ook niet 6 keer zijn eigen gewicht. Laat de gemiddelde Fjord 400 kilo wegen?? Schatting. Dan zal hij van 1/4 echt geen schade ondervinden hoor.
Ik vind overigens persoonlijk wel degelijk een verschil ook als het om trekken gaat. Kijk, als alles alleen maar vlak is en je gaat nooit heuvel op of af dan zeg ik, ok, een kar is prima rijdende te houden. Maar ook in Nederland hebben we heuvels en trek de meut maar eens heuvel op. In het ergste geval nog een zandheuvel ook. En dan vind ik heuvelaf nog erger voor mijn gevoel want dan heb je dus alles wat je tegen moet houden als arm fjordje zijnde.

Kortom, je kunt niet zeggen dat een paard niet meer of minder belast is met meer of minder personen. Dat klopt simpelweg niet. En als we dan op de vergelijking terugkomen, ja dan heb ik liever 100 kg op mijn paard dan een dikke 2300 kilo achter hem als hij heuvelaf of op gaat. En nee dat heeft niets te maken met mijn eigen lijf. Dat is gewoon normaal nagedacht en rekenwerk.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:14

Faas schreef:
Sythaa schreef:

100 kilo is dan ook niet 6 keer zijn eigen gewicht. Laat de gemiddelde Fjord 400 kilo wegen?? Schatting. Dan zal hij van 1/4 echt geen schade ondervinden hoor.

LEEEEEEEEEEEES nou gewoon eens wat er staat Cool is dat zo ingewikkeld? ipv je vast te pinnen op dat gewicht.....
Wat ik probeer uit te leggen is dat er een wezenlijk verschil is in de belasting van een paard bij rijden vs. mennen, dat je dat niet kunt vergelijken....en dan gaat het nog niet eens over gewicht....

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:38

veraA schreef:

Maar zowiezo, voor de wat zwaardere mensen, waarom dan perse een fjord. Koop dan een grotere, weet je iig zeker dat je goed zit

Waarom perse een fjord? wat is dat nou weer voor opmerking. Wat denk je zelf? (spreek nu voor me zelf) omdat ik niks met
andere paarden heb, mijn hart ligt bij de fjordenpaarden. Ik heb niks met knotjespaarden, sterker nog vind er geen reet aan aan
die paarden.

Ik vind met zelf trouwens ook niet te zwaar voor mijn fjord van 1.53. Ik weeg 83 kilo en dat kan ze met gemak dragen, zo lang
ze nog met me aan de kletter durft te gaan zal het allemaal wel mee vallen!!
Bovendien rijd ik mijn fjord recreatief en dan nog niet eens elke dag!

Misschien kunnen we er nu eens over op houden! wat Synthaa haar mening over gewicht is moet ze zelf weten, ik ga daar niet
in mee. En wat anderen met hun paarden doen moeten ze ook lekker zelf weten!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:42

ik vind bij zware mensen de verdeling van de kilo's ook erg belangrijk, iemand die lang en breed is, maar weinig vet, die zit minder in de weg dan iemand die minder breed en lang is, met meer vet.
aangenomen dat ze beide evenveel of even weinig ervaring hebben.
vet zit "los"
terwijl spieren en botten "vast" zitten
in de draf gaat het vet meer bewegen en wiebelen in tegenstelling tot spieren en botten,
waar het paard dus meer last van kan onder vinden.
wel vind ik een maximum van 100 kilo op een warmbloed, tot de 1.70
ik snap bijvoorbeeld ook heel goed de regel van maneges dat er geen beginners van boven de 100 kilo mogen rijden.