waarom fjorden dna EN chip??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 15:08

ik kreeg mijn mailtje uitgeprint terug, samen met het paspoort dat op mijn naam staat nu, en een boekje, oude uitgave van het clubblad geloof ik, en een verwijzing naar een heel gedeelte dat over het chippen gaat..
dus..
moet ik ff helemaal en heel goed gaan lezen dus.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:57

Dan vrees ik het ergste voor je, dat is nl wat ik al aan je had geschreven en dat is dat ze toch echt gechipt moeten worden om op een keuring te mogen verschijnen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:42

Vippie schreef:
Dan vrees ik het ergste voor je, dat is nl wat ik al aan je had geschreven en dat is dat ze toch echt gechipt moeten worden om op een keuring te mogen verschijnen.

Het zou toch van de gekke zijn als dat echt moet.. Boos! dat is een vorm van discriminatie, en volgens mij mag dat volgens de wet niet Cool

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 13:47

ik zou het ook niet leuk vinden het is gewoon ingewikkeld allemaal, moet er ff echt werk van maken en dan zien we het wel...
jammer dat ze niet gewoon een antwoord geven, zo van ja of nee en de reden erbij...
het is ook nog niet zo zeker of we het veulen houden, ik zou wel willen maar heb nog geen werk en zolang zegt mn vriend 1 paard is genoeg, zogauw ik werk heb dat genoeg verdient dan doe ik Chrissie in de opfok en hoop ik haar te houden.
maar ga gewoon wel achter die ontheffing aan, gewoon omdat ik het wil weten en omdat ik haar zelf geen chip wil geven stel ik houd haar dan heb ik haar gráág chiploos!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:59

Hier nog een stukje uit een foldertje van Virbac(ontworming):

Chip per 1 januarie verplicht:

Per 1 jan 2007 dienen alle paarden in Nederland voorizen te zijn van een chip en paardenpaspoort. Dat betekent dat alle paarden die ouder zijn dan 7 mnd op 1 jan 2007 en die nog niet eerder een chip kregen ten behoeve van sport of fokkerij nu nog voor een het eind van het jaar gechipt moeten worden. Is een paard NIET gechipt dan:
1)is vervoer over de weg niet toegstaan(ook NIET voor slacht of destructie!!!!)
2)Kan er geen behandeling plaatsvinden met medicijnen waarvan geen wachtijd voor het paard werd vastgesteld
3)en kan het paard niet verhandeld worden

Ook staat er in het stukje dat het MInisterie van LNV meer gaat controleren op het navolgen van de chipverplichting

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:22

roosje84 schreef:

Per 1 jan 2007 dienen alle paarden in Nederland voorizen te zijn van een chip en paardenpaspoort. Dat betekent dat alle paarden die ouder zijn dan 7 mnd op 1 jan 2007 en die nog niet eerder een chip kregen ten behoeve van sport of fokkerij nu nog voor een het eind van het jaar gechipt moeten worden. Is een paard NIET gechipt dan:
2)Kan er geen behandeling plaatsvinden met medicijnen waarvan geen wachtijd voor het paard werd vastgesteld

Ook staat er in het stukje dat het MInisterie van LNV meer gaat controleren op het navolgen van de chipverplichting

Nou zo zwart wit is het niet hoor, Party!! ik heb gisteren nog met de PVV gebeld omdat we een veulen hebben gekocht die nog bij zijn moeder is en die we niet gechipt willen hebben... geen probleem, even een briefje schrijven naar de PVV en je krijgt ontheffing en degene die normaal komt chippen die kan dan haren trekken, die in het daarvoorbestemde zakje doen en opsturen naar het van Haeringen laboratorium, en dan krijg je een sticker en die moet in je paspoort komen... dus wat is het probleem.. Tong uitsteken
En er is echt geen dierenarts die je weigert te helpen. Ach gut

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:30

brief is gepost, ik ben benieuwd of ik om te beginnen ontheffing krijg van het chippen van de PVV Lachen

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:15

Marigold schreef:
brief is gepost, ik ben benieuwd of ik om te beginnen ontheffing krijg van het chippen van de PVV Lachen

Dat krijg je wel hoor Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:10

Kajanus schreef:
roosje84 schreef:

Nou zo zwart wit is het niet hoor, Party!! ik heb gisteren nog met de PVV gebeld omdat we een veulen hebben gekocht die nog bij zijn moeder is en die we niet gechipt willen hebben... geen probleem, even een briefje schrijven naar de PVV en je krijgt ontheffing en degene die normaal komt chippen die kan dan haren trekken, die in het daarvoorbestemde zakje doen en opsturen naar het van Haeringen laboratorium, en dan krijg je een sticker en die moet in je paspoort komen... dus wat is het probleem.. Tong uitsteken
En er is echt geen dierenarts die je weigert te helpen. Ach gut

IK heb het ook maar uit de folder, weet het fijne er ook niet van hoor Knipoog

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:59

Hi heb me al een tijdje niet bezig gehouden met chippen e.d., maar ik kan mij nog herinneren dat de chip-plicht sinds februari 2005 was afgeschaft. (Niet te verwarren met de registratie-plicht)
Sinds wanneer heeft de overheid dit weer terug geroepen?

Eén feit: een chip is lichaamsvreemd en men mag er dan ook niet zomaar vanuitgaan dat het inbrengen ervan schadeloos is... Integendeel... er zijn in de loop der tijd toch een aantal paarden die schade hebben ondervonden doordat een chip bijv. was gaan kruipen. Een te verwaarlozen aantal, JA!, maar niet een 0-factor. Vanuit de wereld van de topsport kwamen ook erg negatieve geluiden omtrend de chip. Na aanleiding daarvan had de overheid toen besloten dat de chip niet verplicht is, mits men het paard kan identiviceren=registratie-plicht.

Dit nam echter niet weg dat verenigingen en organisaties de chip bleven handhaven. Ook dierenartsen zijn vaak pro-chip, niet alleen omdat ze eraan verdienen (die heb je er helaas ook bij), maar het werkt makkelijker. Toch heb ik nog nooit gehoord dat een dierenarts uit onze regio een patient heeft geweigerd ivm ontbreken van een chip. Dat zou etisch onacceptabel zijn en loodrecht op hun veterinaire eed staan. (Bij ons in de regio stikt het btw van de ongechipte paarden...)

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:03

(Betr: opmerking dierenarts/verdienen; Ik bedoel hier niet mee, dat dierenatsen niet mogen verdienen aan een patiënt, maar het gaat mij om de zeer kleine trieste groep veterinairen die verdienen ten koste van de patiënt. En helaas, die zijn er...)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 10:51

de ontheffing is binnen (of althans de goedkeuring), het DNA is afgenomen door de dierenarts vandaag Lachen

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:33

indd kan je ontheffing krijgen maar ik vind chippen niet zo probleem.. paard is toch even net wat makkelijker terug te vinden bij evt diefstal. hoeveel paarden werden er al wel niet door chip gevonden. dna, ja dan zal je hem zelf moeten vinden. meeste mensen zullen zo paard dan gewoon een chip geven.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:43

maccie schreef:
indd kan je ontheffing krijgen maar ik vind chippen niet zo probleem.. paard is toch even net wat makkelijker terug te vinden bij evt diefstal. hoeveel paarden werden er al wel niet door chip gevonden. dna, ja dan zal je hem zelf moeten vinden. meeste mensen zullen zo paard dan gewoon een chip geven.

Ja geef jij mij daar maar eens cijfers over van paarden/pony's die dmv de chip zijn teruggevonden..dat zal je denk ik ernstig tegenvallen.. de gestolen dieren gaan meestal de grens over en die zie je dus niet meer terug.. Verdrietig
De chip is er gewoon gekomen omdat de regering wil weten hoeveel paarden of dat je hebt en dan zal er wel weer een houderschapsbelasting o.i.d. komen.. Boos!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 06:14

Er is toevallig 1 bokker geweest die dmv de chip (jaja een fjord) dr paard heeft teruggevonden nadat hij uit de wei gestolen was en verhandeld was op de Zuidlaardermarkt. Denk dat je op dat moment heeeeellll blij bent met je chip en paspoort. En zo zullen er vast nog veel meer gevallen zijn.

Of kijk eens naar weggelopen katen en honden, die zijn dmv hun chip ook zo weer bij hun baasje terug te brengen, gek genoeg hoor je daar nooit iemand over zeuren en klagen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:14

IK ga met Viv...als je paard iets breekt en ze moeten bijv een ijzeren pen erin zetten gaat ej tochy ook niet zeggen(weet niet of dat kan hoor)sorry maar het is niet lichaamseigen????

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 07:21

als je je pony terug denkt gevonden te hebben kan je ook het dna laten afnemen en kijken of het overeen komt met het dna dat in het paspoort staat.
het gaat mij er niet om dat het een lichaam oneigen voorwerp is, ik ben er principieel op tegen, want in mijn opinie zijn het nu de dieren die massaal gechipped worden, en volgen straks de mensen.
dat was in de Bijbel (openbaringen, laatste boek met verhalen over hoe het gaat worden op het laatst, op aarde) al voorspeld, en daar wil ik bewust niet in meegaan.
ik vond het dus een akelig idee om mn veulen te moeten laten chippen omdat het niet leuk is als je over je grenzen en princiepes heen moet, en ben heel blij dat ik het nu op deze manier heb opgelost!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:08

roosje84 schreef:
IK ga met Viv...als je paard iets breekt en ze moeten bijv een ijzeren pen erin zetten gaat ej tochy ook niet zeggen(weet niet of dat kan hoor)sorry maar het is niet lichaamseigen????

Als een paard iets breekt dan is het meestal einde verhaal... hij gaat niet 6 weken met zijn been omhoog in de box liggen Bloos en als het al wel kan een pin ergens in zetten dan is het in het belang van het paard, omdat je hem beter wil laten worden.. En het belang van een chip is er niet.. ja de regering wil wel weten wie er allemaal eigenaar is van een paard/pony.

Citaat:
vippie
Of kijk eens naar weggelopen katen en honden, die zijn dmv hun chip ook zo weer bij hun baasje terug te brengen, gek genoeg hoor je daar nooit iemand over zeuren en klagen.

Een vriendin van mij heeft haar hond ook gechipt en die chip zit nu ergens in zijn schouder/bovenbeen, en nee ze klaagt niet, ze hoeft er niet op te rijden, hij hoeft niet aan de teugel en hij heeft er misschien niet zo'n last van.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:37

ja maar dat zijn gevallen die zelde voorkomen. mijn chip is ook gaan zweven hij zit 30 cm van de plek van bestemming af maar vaak is het bij paarden zo dat het door spierweefsel niet in de buurt van gewrichten komt ( natuurlijk ook weer uitzonderingen daar )

veel dieren niet alleen paarden zijn terug gevonden aan hun chip zo ook ons hondje die mensen via, via kochten en toen wouden laten enten bij de da. da vroeg of hij gechipt was en checkte dat even, toen kwamen wij tevoorschijn op de chip.

dan vind ik de kans groter dat ie door chip terug gevonden word dan dat je hem zelf vind en een hele rompslompt met dna kan aangaan..