wat voer jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:43

Mijn 2,5 jarige Fjord kruising krijgt elke dag 1 kg slobber. En 5x per dag hooi. Hij staat 24/7 buiten met zijn vriendje trekpaard bob en overdag met engelse volbloed punt erbij op de padock in de winter, zomer 24/7 op gras samen met 4 andere paarden. en alleen vitamine korrel en handje muesli. hij heeft tot zijn 2e pavo podogrow 2 en 3 gekregen. Hij doet het erg goed zo :) groeit heel fijn! ik sta trouwens op een privé stal, 3 pension paarden. en 4 eigen paarden.

Bhriseis

Re: wat voer jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:54

Mijn Fjord had toch een pak overgewicht en toen ben ik overgeschakeld op het ruwvoer dieet (in combinatie met beweging). Ze staat 24/24 buiten (met schuilstal) en in de zomer staat ze dus op gras. Dat is 2 hectare voor vier paarden, die ik altijd in twee deel. Ik zaai in met specifiek paardengraszaad en bemest niet te veel. De eerste dagen vreet ze zich altijd vol / na verweiden, maar net doordat ze er continu op staat heb ik de indruk dat ze enigszins 'gematigd' eet. Verder krijgt ze elke dag nog wat worteltjes en een pavo-koek. Eens oktober doe ik elke dag twee grote scheppen Daily plus (luzerne) over haar worteltjes.

In de winter staat ze op hooi, worteltjes en een pavo-koek. Als we werken krijgt ze een halve kilo luzerne extra (en vaak ook een handje haver omdat dat dat het lichaam niet belast).

Ik houd dit dieet nu een jaar aan, en ze is heel wat afgevallen (hiervoor kreeg ze krachtvoer) én ze heeft veeeeel meer energie dan ervoor. Ik merk ook dat ze heel werklustig is, komt uit zichzelf enthousiast aangehuppeld eens ze ziet dat ik wil rijden (en dat was hiervoor wel anders) :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:55

liefmeisje21 schreef:
Ik heb gezocht maar ik zie zoveel vandaar mijn topic.
Ik heb dus een fjord en die gaat binnenkort 24/7 het land op.
Nu wil ik natuurlijk wel dat hij zijn vitamines en mineralen binnen krijgt.
Ik zie zoveel merken voer. Ik zoek een muesli zonder melasse, zonder al te veel
suiker en zetmeel en zonder haver?
Mag een kruidenmuesli zijn.
Wat geven jullie je fjord?

TS zoekt dus een bepaald soort voer, dat zien we geloof ik even over het hoofd ;) Ik had bij het zoeken van voer voor mijn Fjord dezelfde eisen en ben uitgekomen op Marstall Vito http://www.marstall.nl/marstall_Vito_15 ... fault.aspx. Ze doet het er super op, ze krijgt maar 2 a 3 handjes per dag maar van diezelfde hoeveelheid 'gewoon' voer kreeg ze al jeuk en dunne mest. Ik ben hier erg blij mee dus!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:55

Mijn 23 jarige merrie krijgt nu dagelijks pavo allsports hier krijg zij dagelijks 500 gram van e 2x daags savonds een schep met kuilvoer. Verder staat zij 24/7 buiten en is zij nu op zeer goed gewicht je kunt de ribbetjes voelen. Mijn ruin van 3,5 met dezelfde weidegang en kuil hoeveelheid krijg geen extra brok hij is wel spekkie.

fjordfreak1

Re: wat voer jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:50

wie geeft er pavo care4live?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:24

De mijne krijgen iedere dag 2 keer per dag een groot net vol hooi.
Fimke krijgt 2 keer per dag een halve kilo muesli zonder haver[ ook zonder melasse en zuikers] van Havens.
En 1 keer per dag een halve schep luzerne, daar zit melasse in, maar ze kan het nog goed hebben omdat ze nog volop in de groei is.
Udo en James krijgen een heel klein handje muesli per dag.
En verder krijgen ze in de winter nog wat wortels.

In de zomer gaan ze een paar uur per dag de wei in en 's avonds krijgen ze hooi op stal.
Fim krijgt dan 1 keer per dag een halve kilo muesli er bij.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:26

fjordfreak1 schreef:
wie geeft er pavo care4live?

Mijn vader heeft het sinds kort en is er erg over te spreken.
Zijn Fell pony schuurde erg op stal en nu niet meer.
Hoe dat met langere tijd gaat is nog afwachten.

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:33

Die van mij krijgt quattro voer van merk mijten, ik vind het heel fijn voer :)

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:32

Hooi, kuil, wat biks, appeltjes, worteltjes, zelfgemaakte slobber. Niet allemaal in één keertje hoor, maar dit voer ik hem weleens. Hooi/Kuil iedere dag.
Edit: En gras :')