Kvit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Kvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:56

je moet haren met wortel op sturen ;)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:00

Aah, okay :) en dan halen ze de genen uit de wortel ofzo? Wel een omstreden manier. Maar dat is wel makkelijker opsturen als bloed. Daarvoor moet je er ook eerst een dierenarts bijhalen.

Die haren met wortels stuur je dan gewoon op naar het lab ofzo? En zou het wel met bloed kunnen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:06

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:10

Okay. Gaat makkelijker als dat ik dacht dus. Nou ja, leer je weer van :) moet het voor mijn examen uiteindelijk allemaal weten. Dus dan kan ik beter voorlopen op de zaken en weten hoe het gaat en dan nog een keertje van Monique horen als dat ik niet weet waar het over gaat.

Maar zou zo'n onderzoek wel met bloed of bijv sperma kunnen?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:26

Pff... ik snap er nog niet veel van hoor, al die Genotypes haha.
Toevallig had ik Esther al PBtje gedaan, want ik heb dan een Rodblakk met 'normale' ouders. Maar zijn opa is een Uls. Dus ik dacht dat Uls misschien verstopt zat, maar dat blijkt weer niet te kunnen haha :d.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:31

waarschijnlijk zijn alletwee de ouders van jouw rodblakk heterozygoot voor kleur. Dan kan het zo zijn dat als ze alletwee toevallig het recessieve gen doorgeven, dat jouw fjord een rodblakk wordt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:15

Dus... een Uls kan nog wel een verstopte Rodblak gen hebben ?
Maar een Rodblakk geen verstopte Uls gen ?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:47

een gen kan recessief zijn of dominant
dominant betekend dat als het gen er is dan zie je het ook
recessief betekend dat er 2 genen nodig zijn voor je het ziet, een recessief gen kan dus verstopt meegedragen worden

zwart is bijvoorbeeld dominant en vos recessief
als er een zwart gen zit zie je het dus ook het kan nooit verstopt meegedragen worden
is een paard vos dan weet je dat er geen zwart in zit want als dat er wel in zat dan was het paard zwart geweest en niet vos

ulsblakke is op zwart basis en kan dus niet gedragen worden. Het crème gen wat van een brunnblakke een ulsblakke maakt is ook dominant, kan dus ook niet onzichtbaar gedragen worden.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:59

Klopt ongeveer. De kleur opzich is geen gen. De kleur verkrijg je door verschillende andere genen.

Het heeft te maken met het kleurengen. Een uls kan twee dominante genen hebben, of een dominant gen en een recessief gen. Een rodblakk heeft twee recessieve genen. Dus als een ulsblakk zijn recessieve gen doorgeeft, kan dat ook weer doorgegeven worden. Maar een rodblakk kan dus alleen zijn recessieve gen doorgeven aan zijn nakomeling, dan heb je een hengst nodig welke een dominant gen doorgeeft aan zijn nakomeling om de kleur te verkrijgen voor een uls.
Dan heb je ook nog met het feit te maken dat een uls een verdunningskleur heeft. Een rodblakk bezit geen cremegen en dus zal je een ander paard nodig hebben om het cremegen te verkrijgen en dus een uls te hebben. Een rodblakk kan dus alleen nooit een ulsblakk krijgen, daar zijn twee paarden voor nodig die voldoen aan de 'eisen' om een uls te krijgen.

Zou je bijvoorbeeld een rodblakk kruizen met een uls welke heterozygoot is voor kleur heb je de volgende genen die meedoen voor de kleursamenstelling;
Kleur: bb van de rodblakk en Bb van de uls, die was heterozygoot zei ik net.
Dan heb je 50% kans op de kleur van de uls en 50% kans op de kleur van de rodblakk.
Dan heb je nog te maken met het gen voor verdunning. De uls heeft CcrC. Ccr is het dominante gen voor creme welke zorgt voor verdunning. Een rodblakk heeft CC.
Dan heb je 50% kans op een verdunning en 50% kans op geen verdunning.
Totaal heb je dan 25% kans op een uls (genotype; Bb CcrC), 25% kans op een gulblakk (fenotype; bb CcrC), 25% kans op een brunblakk (genotype; Bb CC) en 25% kans op een rodblakk (genotype; bb CC)

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Wat een drama om dat op je crackberry te typen zeg xD

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:03

ik dacht laat ik het even simpel houden :Y)
overigens word zwart en vos aangeven met E en e niet met B/b
en je vergeet agouti

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:06

Ow xD in die quote van jeskim stond B toch? Nou ja, iig bedankt. Dan ga ik dat ook nog eventjes veranderen in mijn verslag ;)
Ik dacht; heb toch niets te doen dus ik doe het eventjes helemaal opschrijven. Ben nu ff op t werk van mn moeder namelijk xD en ga zo shoppen.. Maar aangezien ik toch nog alle tijd heb, heb ik het helemaal even uitgetypt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:08

Wow hahaha.. ik moest het wel meerdere keren lezen !
Maar begint te dagen !! Thnx

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:11

Hahaha, mooi :) heeft het in ieder geval zeker zin gehad. Moet wel zeggen dat Van me ook goed aangevuld heeft :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:15

je vergeet Agouti O:)
in theorie zou je met een kruising ulsblakke x rodblakke ook een kans hebben op een grablakke
als beide ouders toevallig heterozygoot zijn voor agouti

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:19

Hahaha, daar gaan we eventjes niet van uit xD dan wordt het denk ik een beetje ingewikkeld. Ik heb wel nogh gedacht aan dat agouti erbij te doen, maar denk dat het daar niet heel erg veel duidelijker op wordt xD denk dat het voor zo wel even genoeg is en dan als Amber_ het helemaal snapt, dat je het er dan wel bij kan pakken.. Maar voor zo is de 'basis' wel eventjes genoeg denk ik. Het heeft voor het grootste deel te maken met de kleur en verdunning ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:22

ja maar straks heb je alles mooi uitgerekend en verwacht je een rodblakke of brunnblakke, ploft er opeens een gra uit je merrie _O-

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:24

Hahaha, nou, altijd leuk toch? :P ik zou best graag een. Gra willen hebben xD is 'bijzonderder' als een brun of rod xD hahahaha.. Nee, dat is iets dat je dan misschien nader zou moeten uitzoeken als je een veulen op komst hebt ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:29

ik heb al een "gra" :Y)
agouti zal je haast wel moeten testen

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:31

Jaa, idd. Ik denk dat je dat alleen bij een gra zeker weet en dat het voor de rest gokken is xD

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:36

nouja als je een brunblakke hebt en 1 van de ouders is gra dan weet je dat je brunblakke heterozygoot is voor agouti :Y)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:38

Ja okay, maar als er ergens verweg een gra zit, dan weet je het niet zeker ;) dan zal je moeten testen ;) dan kan je bijna niet anders :P

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:56

Rod is net zo bijzonder als Gra hier hoor :))

Maar bij een vriendin kwam er uit een Brun x Gra een Rod :j
Dus dat was een verrassing.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:58

dat kan ook nog inderdaad, dan waren beide ouders heterozygoot voor zwart :Y)
als je dat niet van te voren weet sta je wel even raar te kijken :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:10

Voor zwart ? Als er rood uit komt ? Hahaha... Hmm dacht net dat ik ging snappen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:18

heterozygoot betekend dat er maar 1 gen is voor zwart en er dus een verborgen vosgen zit :Y)

E = zwart e=vos

EE = homozygoot zwart
Ee = heterozygoot zwart en dus drager van vos
ee = (homozygoot) vos, homozygoot tussen haakjes omdat een vos altijd homozygoot is anders was hij zwart geweest

bij je vriendin waren beide ouders dus Ee, beide ouders hebben toevallig de e doorgegeven en er is een ee(vos) veulen uitgekomen