Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:24

ik ga helemaal met de reacties van hierboven mee. :j
maar als ik dan die foto bekijk zie ik ook dat jou fjord ( is die van jou ?????????? )
een hele zware nek heeft, en dat krijg je echt niet zomaar aan de teugel lopen. ;)

dus mijn advies : nu met rijden gewoon lekker hoofd in de lucht en aan je been,
en als je haar echt aan de teugel wil leren lopen zou ik eerst met longeren gaan oefenen.
http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... GEL+PESSOA
als ze zo loopt is dit al heel goed !
en als je nog nooit gelongeerd hebt en/of er geen ervaring mee hebt,
zorg dan wel dat je iemand met ervaring erbij hebt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:25

over het "aan de teugel lopen" zeg ik maar niets, daar is voldoende over gezegd :) wel vraag ik me af waarom je met een bokkebitje rijd, over het algemeen is dit een men-bit dacht ik? Verder een leuke fjord, maar echt meis, neem les en zorg eerst dat ze lekker actief loopt en over de rug, dat is het belangrijkste en het fijnste voor haar

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:25

Jij hebt dus echt 2uur in die mond van dat paard zitten vroeten om hem aan de teugel te krijgen?

EarthFocus

Re: Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:29

Ik ga niet reageren over het 'aan de teugel' lopen, dat is duidelijk denk ik.

Heb alleen 2 opmerkingen.
Ik vind dat je zadel niet goed ligt, waarschijnlijk komt dat ook mede doordat je paard best dik is, waardoor de zweetbladen naar voren gaan liggen (als het ware voor het vet, dus voor de schouder). Ik zou eens een zadelmaker ernaar laten kijken.

En dan als 2e, waarom rijd je met een bokkenbitje? Deze zijn bedoeld om mee te mennen, en voor een 5jarige fjord niet het ideaalste bit om je paard mee in de krul te trekken, zo krijg je alleen maar sneller een paard dat tegen de hand gaat lopen.
Probeer eens een dubbelgebroken water of bustrensje, dat is een stuk vriendelijker en werkt niet in achter op de oren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:29

Oke even alles op een rijdje ;
- je bit hangt er niet goed in ( heel schadelijk )
- hij loopt overduidelijk achter de teugel ( heel schadelijk )
- je rijd twee uur achter elkaar met een jong paard dat nog niet helemaal volgroeit is en ook nog eens niets gewent is ( heel schadelijk )

Ik vind het niet verantwoordeijk dat je met zo'n jong paard aan de slag gaat met zo weinig ervaring . Ik neem aan dat je het beste wilt voor je paardje , en dan zou ik hier meteen mee stoppen en pas weer gaan rijden als je les krijgt!

Even een voorbeeldje ; ik ben vroeger ook heel onverantwoordelijk bezig geweest met mijn paard * zie deze foto;*

Afbeelding

en weet je wat ze er aan overgehouden heeft ? Een zware rugblessure waar ze nooit helemaal van genezen is en dat zal ook nooit lukken . Dat gun je geen enkel paard en ik neem aan dat je dat de jouwe ook niet wilt aan doen!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:30

@ Kwpener jouw advies is ook niet helemaal goed zeg.... wil je je paard aan "de teugel" leren lopen heb je daar helemaal geen hulpmiddelen bij nodig ook niet met longeren.

Bovendien lijkt me het niet verstandig om zomaar zonder begeleiding Pessoa gaan gebruiken.

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:32

wat een commentaar, op de foto's ziet het er inderdaad heel gespannen uit. maar ze liep wel ontspannen.
als je niet streng bent bij dit paardje doet ze niks.
maar voor degenen met tips, bedankt.

upendo

Re: Kelly aan de teugel voor de eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:33

Dus je zet je handen maar vast? :)

Heb je les?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:34

Ik zie dat je meer fotos hebt geplaatst.
Je pony kantelt zijn hoofd ook meerdern keren ,om onder de druk van het bit uit te gaan komen,
En een pelham bit vind ik niet geschikt voor jou, omdat je eigen handen vast zet. ;)
Dit heeft niks te maken met nageeflijk rijden, je trekt hem in de krul. hij loopt achter de teugel je moet het neusje er mee gaan uit rijden, door veel tempo wisselingen te gaan maken.
De nageeflijkeheid komt van zelf als je paard ontspannen is, en als jou handen ontspannen zijn.
Hoe je paard er nu bij loopt is erg slecht voor zijn hals wervels, en is de kans groot op slijtage zo als artrose in de hals wervels gaan krijgen omdat je paard om een verkeerde mannier aan het trainen bent.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 27-12-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ZarcoTje

Ja maar streng en consequent zijn is niet in de teugels hangen of er een zwaar bit in steken.
Wat zie jij onder streng ?

't beestje is pas 5 jaar ! 9 van de 10 kansen begrijpt ze je hulpen gewoon van geen kanten..
Ik zou als paard na 2 uur ook m'n hoofd naar omlaag doen hoor..

Trouwens, het 'op foto lijkt het gespannen, maar in het echt ontspannen', vind ik onzin..
Als je paard daadwerkelijk ontspannen liep, hadden wij dat zeker terug gezien op de foto's
Laatst bijgewerkt door ZarcoTje op 27-12-11 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelxG_R

jiltsjuh schreef:
wat een commentaar, op de foto's ziet het er inderdaad heel gespannen uit. maar ze liep wel ontspannen.

En dus ga je maar twee uur in dr mond lopen rukken en plukken?

Batlow

jiltsjuh schreef:

Ja, maar het is totaal niet de bedoeling 2 uur te trainen om het hoofd omlaag te krijgen. Dat paarden hun hoofd omlaag doen, komt ergens uit voort, ontspanning. Door de standhouding van je hand en beenwerk van je pony zie ik dat je met zijn voorkant aan het klooien bent en dat is nou net niet de bedoeling! Les nemen is toch echt het beste...
Laatst bijgewerkt door Batlow op 27-12-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:35

jiltsjuh schreef:

ts kun je nog antwoord geven op mijn vraag wat betreft de reden van het bokkebitje?

Bonny1997

Heb je echt twee uur lang getraint? Ik zou maximaal een half uur driekwartier trainen, en hem gaan longeren met een pessoa

EarthFocus

jiltsjuh schreef:

Streng is iets anders dan je handen vast zetten en in een foute houding laten lopen.
Ik zou jou paardje weleens willen rijden ;) dan kan ik voelen en beoordelen wat hier fout gaat.
Maar dan neem ik als je het niet erg vind wel m'n eigen bitje mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:36

dior_bokt schreef:
Ik zie dat je meer fotos hebt geplaatst.
Je pony kantelt zijn hoofd ook meerdern keren ,om onder de druk van het bit uit te gaan komen,
En een pelham bit vind ik niet geschikt voor jou, omdat je eigen handen vast zet. ;)
Dit heeft niks te maken met nageeflijk rijden, je trekt hem in de krul. hij loopt achter de teugel je moet het neusje er mee gaan uit rijden, door veel tempo wisselingen te gaan maken.
De nageeflijkeheid komt van zelf als je paard ontspannen is, en als jou handen ontspannen zijn.
Hoe je paard er nu bij loopt is erg slecht voor zijn hals wervels, en is de kans groot op slijtage zo als artrose in de hals wervels gaan krijgen omdat je paard om een verkeerde mannier aan het trainen bent.

Advies van jou is dus het laatste wat ik hier verwacht gezien al jouw eigen problemen ga daar maar eens eerst aan werken.
paard steekt niet zijn tong voor niks naar buiten

yliljeey

zoals al gezegt is is dit afschuwelijk om te zien.
gewoon te erg voor woorden:
-bit helemala verkeerd. (kan ik zo niet tegen)
-zadel verkeerd(gewoon zielig)
- en totaal iet ontspannen
tips: probeer eens bitloos. gewoon aan een halster. dan leert de pony ontspannen. dan kan je rustig maar op een duidelijkier manier beginnen met zachtaardig aan de teugel. dus al je pony zijn/haar hoorf iets naar beneden richting aan de teugel uitemaate belonen.
je zult zien dat ze het steeds beter gaat doen dan kan je het proberen met een zachter bit.
en misschien is het goed om eens een zadelmaker te laten kijken naar het zadel. het ligt echt niet goed. ik ken een paard dat daardoor af gemaakt moest worden omddat zijn problemen niet verholpen konden worden dankzij zo'n sorrt fout liggend zadel

EarthFocus

Bonny1997 schreef:
Heb je echt twee uur lang getraint? Ik zou maximaal een half uur driekwartier trainen, en hem gaan longeren met een pessoa

Niet longeren met pessoa zonder dat je weet hoe het moet, kan heel averechts werken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:37

jiltsjuh schreef:

Waarom reageer je niet op de nuttige berichten uit dit topic?

Had je niks aan de tips? Heb een paar hele goede voorbij zien komen namelijk.

Heb je les?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:37

TS; je laatste reactie bewijst weer dat je niet weet waar je mee bezig bent... Nageeflijkheid komt voort uit een actieve achterhand, overgangen rijden, vriendelijke ruiterhand, je paard komt door de juiste oefeningen VANZELF naar beneden, hier verschiet je misschien van.

En omdat 'aan de teugel lopen' als goed wordt ervaren omdat je paard dan over zijn rug loopt, daarom wilt iedereen dat zijn paardje die leuke krul in zijn hals maakt 'want dan denkt iedereen dat je goed kan rijden!!' toch? Dat is net wat menig paardenruiter verkeerd doet, paardjes dwingen.. Want het staat toch zo leuk he :D

Laat dat beest met rust in zijn mond, feit dat hij niet naar beneden komt bewijst gewoon dat je fout bezig bent als je dressuurmatig wilt rijden. Hem dwingen bewijst dit helemaal.

En nog iets; je zadel is te klein voor jou..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:38

TS, je moet het paard zien als iemand die chinees praat. Je kan nog zo hard roepen (trekken) als je wil, daar mee weet je paard nog niet wat jij daarmee wil. Heel veel herhalen en stoppen als het goed is is de boodschap om je paard iets te leren. Kom dus alsjeblief niet af met 'mijn paard is anders dwars' want daar kom je heel lomp mee over.
Punt 2, jij kan wel zeggen dat ze ontspannen liep, wat ik op foto zie is enkel gespannenheid. Toch straf dat op elke foto spanning af te lezen is. Wees eerlijk tegen het paard waar je een topteam mee wil vormen door JOUW onkunde onder ogen te zien, niet de onkunde van jouw paard. Een beestje van 5 kan je niks verwijten.
Punt 3, ik vind je poeperd ietsjes te groot voor dit zadel. Je zit heel erg op de lepel en dat is, naast het bit dat je gebruikt, nog een ongemakkelijkheid voor je paard.
Dus ja na 2 uur gevecht met 2 pijnpunten zou ik me als paard ook wel geven. Maar op deze manier rij je een paard, dat nog niet eens van jou is, kapot.

Kinke

jiltsjuh schreef:

Ik denk dat je je eerst eens moet verdiepen in wat 'aan de teugel' is. Zodra het duidelijk is voor jou wat dit inhoudt zul je direct zien dat hetgeen je op deze foto's laat zien helemaal niets te maken heeft met rijkunst.

Batlow

yliljeey schreef:
zoals al gezegt is is dit afschuwelijk om te zien.
gewoon te erg voor woorden
:
-bit helemala verkeerd. (kan ik zo niet tegen)
-zadel verkeerd(gewoon zielig)
- en totaal iet ontspannen
tips: probeer eens bitloos. gewoon aan een halster. dan leert de pony ontspannen. dan kan je rustig maar op een duidelijkier manier beginnen met zachtaardig aan de teugel. dus al je pony zijn/haar hoorf iets naar beneden richting aan de teugel uitemaate belonen.
je zult zien dat ze het steeds beter gaat doen dan kan je het proberen met een zachter bit.
en misschien is het goed om eens een zadelmaker te laten kijken naar het zadel. het ligt echt niet goed. ik ken een paard dat daardoor af gemaakt moest worden omddat zijn problemen niet verholpen konden worden dankzij zo'n sorrt fout liggend zadel

Nou nou zeg beetje rustig aan.

Wendy_Komen

Arm dier.
Ik heb 1 tip, stap er de komende tijd enkel op als je een GOEDE lesgever naast je hebt staan.

Rennie89

yliljeey schreef:
tips: probeer eens bitloos. gewoon aan een halster. dan leert de pony ontspannen. dan kan je rustig maar op een duidelijkier manier beginnen met zachtaardig aan de teugel.

Vind dit nou niet echt een goede tip :') een halster is leuk om eens mee te rijden maar absoluut niet om mee te trainen. Denk dat de TS gewoon les moet krijgen van een ervaren instructeur en een normaal bitje erin gooien, zoals een dubbelgebroken watertrens, en dan zal TS een heel eind komen :j