fjord al dik in zn vacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:10

A_man schreef:
floor staat met een 100grams deken waterdicht. als dagen zoals gister zonder ( wel staat ze veel op stal ) ivm natte weer en blubberig land.
moet wel zeggen het is wel een koukleun *heb er een mietje van gemaakt*

Mijn halve fjord staat ook alweer met een dikke bos. Maar dat is dan ook een oude Oma, dus die scheer ik niet meer! Haha.
Wat voor merk deken heb jij op Floor? En nu staat ze met 100 gram he? Ik zit ook te twijfelen.. Of ik ze dekens op zal doen. Normaal stond ze eind augustus al..

A_man

Re: fjord al dik in zn vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:29

ik heb er 1 bij epplejack gekocht, eigen merk dus.. had er 1 nodig en ze hadden nog heel weinig dus dit was enige keus.
ik merk aan haar snel genoeg of ze het warm of koud heeft.
liever heb ik dat ze het iets te warm heeft ( ze heeft atrose )
ze is nu 3dagen geleden geschoren en ze vindt het heerlijk..
gister heeft ze alleen onder een zomerdek gestaan
(plots weer een warme dag:S vindt nederland toch maar een raar land... warm/koud/warm/koud ect. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:32

Bij mijn Fjord valt het nu nog heel erg mee, al verhaart hij wel enorm op het moment.
Vorig jaar is hij helemaal geschoren, maar met rijden werd het toen een enorme bom.. waardoor ik alsnog niet veel met hem kon. Ik wacht nu eerst zijn vacht af en waarschijnlijk gaat hij dan sowieso niet helemaal kaal. Wintervacht vind ik echt verschrikkelijk, maar als hij weer zo doet als vorig jaar is dat ook geen succes. :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:45

Pumi schreef:
De fjorden die nu geschoren zijn, staan die dan ook al onder dek of gewoon zonder? Ben ik erg benieuwd naar :D

Kyra heeft alleen een regendeken op. Als het rond de 15 graden wordt,
dan gaat de 100 grams (met hals) erop.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:50

Dit jaar Sjol niet geschoren, maar toen ik nog met haar reed, schoor ik haar vaak in aug al.
Is per slot van rekening heel normaal dat ze dan weer in het haar schieten, aangezien de dagen korter worden.
En nee, ze stond dan niet onder dek, veels te warm.
(stond gewoon in haar blootje buiten in de wei.)

Overigens schoor ik altijd met halve hals erin, hoofd erin, benen erin, buik erin, zadel erin.
Rest eraf.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:36

klink heel erg bekent.
mijn fjord van 2 jaar begint nu ook al weer wintervacht aan aan het maken.
zolang hij niets hoeft te doen kwa echt flink gerden worden en dat soort dingen ga ik nog niet beginen met scheren.
dan ga ik daarvoor ook nog eerst kijken wat ik met dekens op kan lossen.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:59

Vita is bij haar op stal nog bijna de enige die al een wintervacht aan het krijgen is. Terwijl ze druk in training is. Merkte een paar weken geleden dat ze het ook koud had (staan 24/7 buiten). De haren stonden allemaal omhoog. Werd al echt een teddy beertje.
Ik vind het nu zelf nog wat te vroeg om te scheren. Mocht het straks kouder worden als ongeveer 15 graden (overdag), dan gooi ik eerst een 100 grams regendeken op. Ik wil het liefst in oktober scheren, zodat 1x voldoende is. Maar we zullen zien.
Ik houd er nu rekening mee met de training en stap goed uit zodat ze niet nat het land op gaat. Vooral met de koude wind van vandaag.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 11:42

nou gister uur getraind met floor,
eerst dressuur laatste 20min gesprongen en balkjes gedraafd/gegalopeerd,
uiteindelijk was ze wel bezweet ( is normaal ) maar niet buiten adem.. ze bleef gewoon doorlopen een uur lang,
met der vacht gaf ze het vaak na 30min al op, werdt ze klierig.. hangerig sterk ect.
ik vindt het heerlijk hoor der kale lijfje!
ookal heeft ze me wel pijn gedaan met scheren :@
alles ging goed, helemaal alleen geschoren... alleen met der achterbenen had ze der genoeg van.
vriendin hield der bezig ik tilde der been omhoog gaat die maf trappen en op een of andere manier zijn mn vingers onder der hoef gekomen.. uiteindelijk dikke middelvinger met scheur erin :P
gaat al stuk beter nu, maar deed wel pijn :P

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:58

Ook mijn Fjord begint al weer in het haar te komen. Vorig jaar niks aan gedaan en hij kan altijd naar buiten als hij wil, dus wil er eigenlijk ook niks aan doen omdat ik bang ben dat het met scheren te koud wordt voor hem. Na de menles wel erg lang nat en hijgerig. Hij rijdt met allemaal Friezen, dus moet ook zijn best goed doen om bij te blijven. Dan maar even een fleece deken op en 's middags toch maar weer naar buiten. Begint nu ook al wat hijgerig te worden na mennen. Na het rijden valt het mee.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:13

Ik heb ook een "hijger" haha maar als de vacht op zn dikste is dan scheer ik weer een "open kraagje" erin,dan kan ze de warmte tijdens en na het rijden toch beter kwijt.
Het doet verder geen nadeel in het warm houden maar zo kan ze dr warmte veel beter kwijt.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:38

Hoe bedoel je een open kraagje? Onderkant hals ofzo. Hij heeft geen moeite met scheren van zijn manen dus denk dat ik deel van zijn lijf ook wel voor elkaar krijg en zou wel prettig zijn denk ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:42

Ja met kraagje is idd onderkant hals dus zo'n 2 banen breed zeg maar en een stukje borst.
Das zo'n effect alsof je bij jezelf de jas half open doet.

Shyso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:45

Mijn pony staat ookal dik in zijn vacht.... Word toch weer scheren dit jaar voor ons :(

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:54

mijn fjordje van 2 jaar en bijna 4 maanden zit nu al zo dik in zijn vacht dat hij na 3 rondjes spelen met me andere paardje al heelmaal bezweet staat.
hij is ook niet droog te lopen, het lijkt wel of hij dan steeds meer gaat zweten.
iemand een iedee wat ik moet doen??
wil hem het liefst nu nog niet scheren wand hij si nog zo jong.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:32

Zweten is niet erg, koud zweet ook niet.
Na het bewegen een (wollen) zweetdeken op, totdat het zweet koud is, dan is het niet erg meer :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:34

Mijn fjordenjaarling Gandhi heeft ook zijn winterjasje aangetrokken inmiddels :-).
Voor hem vind ik dat wel lekker met die vele regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:36

Kootje ook hoor, die begint alweer vanille te worden :j en met dit weer vind ik het ook alleen maar fijn dat hij een lekker warm jasje heeft.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:30

Mijn fjord Tarja zit nog heel dun in haar vacht, maar ze begin wel al te verharen.

Meestal scheer ik haar in oktober. Ze staat nu met een peesblessure en begin oktober moet ik weer scannen. Als het dan nog niet goed is, scheer ik haar lekker niet. Heb ik een lekkere wolly :+: Maar mocht ik weer kunnen trainen, gaat die vacht er lekker af. Vind het netter staan voor op concours, ze zweten niet en na het rijden lekker een deken op en klaar :)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:23

Dan lijkt ze zo wolly nog meer op moeders..haha

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:17

Dancer krijgt ook altijd al vroeg een wintervacht. Dagen korter, meer wind, regen(vooral dat grr).
Geen dekens hier meer op. Eind oktober borst scheren en thats it.
Ekdal krijgt een mini wintervacht, maar die heeft toch rust vd winter, langpootmugje :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:35

Die van mij staat nog behoorlijk dun in zijn vacht. Weet nog niet wat ik ga doen. Rij niet meer zoveel en zolang als dat dit goed blijf gaan mag die zijn vacht lekker blijven houden.

Misschien wel tezijnertijd deken, maar dat ga ik even rustig aankijken hoe of wat zijn vacht ontwikkeld.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:47

Ik ben blij als de vacht eraf kan..

van de week nog even contact opnemen met emmeloord en dan scheren maar!!
Arme fjordenkind nu al bloedheet van niks doen

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:04

De Fjord waar ik op rij is van mijn opa, en die koopt de spullen ook, ik weet dus niet wat voor deken het is.. Het is tot nu toe bedoelt voor de vliegen, maar zoveel zijn er niet meer! xp
We hebben nog een deken, die is wat dikker, die heeft ze ook nog niet op.
Ze zit gelukkig nog dun in haar vacht, maar is al wel een beetje aan het verharen!
We hoeven haar nooit te scheren, omdat we een deken opdoen! :D

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:24

Mijn fjord heb ik gister geschoren alles eraf behalve benen niet ,hij staat onder 100 gram op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:03

Ik denk dat ik bij de mijne alleen zijn borst ga scheren dit jaar. :j Hij is nu al heel snel helemal bezweet, en helemaal scheren durf ik nog even niet aan aangezien hij daar vorig jaar een enorme bom van werd onder het zadel. :=