Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emie99Jarig

Re: Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:24

vind gra en kvit wel een mooie kleur om eerlijk te zijn :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:35

toen ik een fjord ging kopen,was ik helemaal niet opzoek naar een aparte kleur. Ravina is gewoon op mijn pad gekomen,en ik vind haar nog steeds prachtig. sindsdien vind ik aparte kleuren wel heel leuk.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:48

Jeskim schreef:
Ja, als jij er maar blij mee bent toch!! Daar gaat het uiteindelijk om!!
als het wel toegstaan zou zijn, wat zou je dan krijgen als je kvit x kvit zou doen, zou dat dan geen zwakker paard opleveren, weet niet hoor..

Nee, want een paard heeft niet meer dan een dubbele verdunnings factor, en meer verdunnen dan een kvit kan niet.
Had trouwens nog even wat ge googled en even albino paarden op gezocht, die hebben dus niks met cremello[dus kvit] te maken.
Albino's hebben rode ogen of glas ogen met rode pupil, deze paarden zijn wel zwak, vaak doof en zien slecht en zijn vaak niet levens vatbaar, deze albino's worden vaak met cremello's vergeleken, Albino's komen zo goed als niet voor, kwam 1 foto tegen van een albino, vond het er maar eng uit zien die rode ogen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:58

Ik was ook niet op zoek naar een apart kleurtje, sterker nog ik was helemaal niet op zoek.
Tot ik toevallig dit mooie meisje met blauwe ogen zag, ik ben al jaren gek van cremello's en dan nu een cremello fjordje tegen komen tja dat is voor mij toch wel een droom en heb die kans gegrepen, dat ze geen papier heeft vind ik niet zo belangrijk, ik ga toch niet fokken, maar toch vind ik het wel jammer dat er nog steeds negatief[niet door jullie hoor]gedaan word over kleuren.
Ik kan me nog een jaar of 20 geleden herinneren hoe negatief van Bonn was over de rodblakke hij presteerde het zelfs om een heel mooi paard achteraan te zetten op de keuring alleen omdat ie rodblakke was.
Ook ulsblakke vind ie verschrikkelijk, bij van Bon zijn er volgens mij maar twee kleuren en dat zijn brunblakke en gra. En dat vind ik jammer, want er zijn zo veel leuke fjorden met aparte kleurtjes, maar die gewoon niet gewaardeerd worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:01

Ravina is een gra,maar die eindigt niet echt zomaar bovenaan hoor. Volgens mij valt het wel mee wat dat betreft

Ik ben door de voorzitter van het hengstenfonds ook erg afgekraakt op mijn hengstkeuze vorig jaar. Maar ik heb wel mijn gevoel gevolgd.
Maar ik weet nu ook wel dat hij geen a premie zal halen op de keuring

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:05

ik heb het ook niet over dat een gra zo maar boven aan komt te staan,maar dat ie 20 jaar geleden gerust een rodblakke achteraan neer zet vanwege rodblakke, en Ravina is gweoon mooi, daar kun je niet om heen haha.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:10

Dankjewel voor het compliment :D haar veulen gaat zowieso op voor de keuring,maar ik twijfel erover om ravina mee te laten doen. Ze heeft bv gallen op haar kogels,en ik wil niet met een rotgevoel naar huis gaan als ze een slechte beoordeling heeft.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:12

tja, heb een merrie gehad die ook gallen had, maar kreeg toch nog een 7 voor haar beenwerk, maar ligt er denk ik ook wel een beetje aan welke jury je hebt, volgens mij gaan we nu een beetje of topic hihi.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:13

Ja inderdaad,sorry!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:28

Stiekem, heel stiekem, kan dat hele Stamboek de pot op. :=
Een Noorse Fjordenlegende heeft het over 6 paarden, alleen de witte kreeg geen streep.
Maar hoort er wel bij! :j :j
Dus waarom is de kvit 'verbannen' ?
Dat hoort niet echt als je een eeuwenoud ras in stand wil houden, maar ach, wie ben ik? :x :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:30

MarvanTom schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:33

Haha :D ik heb ook zo weleens ideeen over het stamboek,maar ach...als we maar blij zijn met onze paardjes. Ik hoop nog weleens een keer een kvit in het echt te zien

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:42

Als je dan toch zo traditiegetrouw bent en ook in Noorwegen zelf verschijnt (@v Bon), kan deze mythe niet zijn ontgaan.
Waarom dan niet kijken om de 'gebreken' eruit te fokken?
Of zeg ik nu weer iets raars?
Techniek staat voor niets tegenwoordig!

Alhoewel... DNA-test van onze Tom klopte ook van geen kanten: 1 mams, 2 papsen.
Het Stamboek is aan zoiets 'engs' als een kvit niet toe, denk ik dan maar. :x

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:44

MarvanTom schreef:
Een Noorse Fjordenlegende heeft het over 6 paarden, alleen de witte kreeg geen streep.
Maar hoort er wel bij! :j :j
Dus waarom is de kvit 'verbannen' ?
Dat hoort niet echt als je een eeuwenoud ras in stand wil houden, maar ach, wie ben ik? :x :D

Tja dat is nu ook wat ik aan van Bon vroeg en geen antwoord op kreeg, eerst stond de kvit er ook gewoon bij wat betreft de kleur maar ineen was die kleur weg.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:48

MarvanTom schreef:
Als je dan toch zo traditiegetrouw bent en ook in Noorwegen zelf verschijnt (@v Bon), kan deze mythe niet zijn ontgaan.

Ik denk niet dat het met eng te maken heeft, maar met onwetendheid, ze weten totaal niet wat een kvit[cremello is, hun zien het als albino terwijl een kvit helemaal niks met albino te maken heeft, dat heb ik van Bon ook gezegt en dat ze zich eens in die kleur moeten verdiepen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:56

uudje schreef:
MarvanTom schreef:

Ik denk niet dat het met eng te maken heeft, maar met onwetendheid, ze weten totaal niet wat een kvit[cremello is, hun zien het als albino terwijl een kvit helemaal niks met albino te maken heeft, dat heb ik van Bon ook gezegt en dat ze zich eens in die kleur moeten verdiepen.

Dus wat de boer niet kent, vreet ie niet...
Kortzichtig he?
Teveel gewerkt met oogkleppen. :D

edit: terwijl er juist vraag naar kan zijn. ik zeg niet dat er vraag naar is, maar je hebt dan wel iets aparts, wat juist het ras kan stimuleren.
Maar nogmaals: ik zal het wel fout zien.... :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:59

hahaha, word toch tijd om die oogkleppen eens af te doen en rond te kijken wat een mooie fjordjes er lopen met een apart kleurtje zoals dat spookje van mij.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:04

uudje schreef:
hahaha, word toch tijd om die oogkleppen eens af te doen en rond te kijken wat een mooie fjordjes er lopen met een apart kleurtje zoals dat spookje van mij.

Juistem! 8-)

Cinderella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:12

Wat een aparte kleur, erg mooi! Had deze eerlijk gezegd nog niet langs zien komen, maar ben er helemaal weg van. Ben benieuwd hoe het merrietje van uudje uitgroeit (wel blijven posten dus hoor, haha!)! Leuk, eens iets anders dan het 'standaard' kleurtje waar toch eigenlijk veelal over gesproken word als 'dat is nou een Fjordenkleur..'!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:51

Er zijn toch ook wel gra's die het erg goed doen, ik noem alleen al een Uljakke.. Haulein is al een oudere merrie maar ook gewoon een stermerrie!
Denk dat een goede gra of rodblakke helemaal niet meer ondergewaardeerd worden! Maar het zit hem vaak in de kwaliteit, zoals ik eerder al schreef, de aparte kleuren zijn gewoon in kwaliteit wat achter gebleven omdat de spoeling dunner is, bij de meesten dan, en er is niet veel hengstenkeuze in die kleur.

Ik ben me er overigens van bewust dat het geen albino is hoor!!
Denk wel dat het geen cremello is, maar een perlino, voor een cremello fjord zou je als basiskleur vos moeten hebben en beide ouders waren uls en geen gul, dus grotere kans dat het perlino moet zijn.

Ik zou mijn Kvit vragen eens stellen aan het Noorse stamboek, dat is het moeder stamboek en daar is besloten dat Kvit niet geaccepteerd wordt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:25

Esther, ik heb het ook over jaren geleden he, meer als voor beeld van toen vond van Bon het ook niks, maar ze zijn er wel en worden nu geacepteerd[dus wie weet, uit eindelijk ook de kvit :? O:) ], en gra heeft van Bon wel altijd mooi gevonden dus dat was ook geen '' probleem'', het was de rodblakke die hij verschikkelijk vond en de uls daar is hij ook totaal niet over te spreken en dan heb ik het bij de kleur uls wel over nu, hoe hij over gul denkt weet ik niet, maar dat zou wel hetzelfde zijn, weet niet of het perlino is Es, want dan zo ze een iets rosige kleur in haar manen en staart moeten hebben namelijk en ze is echt helemaal wit, maar weet niet helemaal precies hoe dat zit hoor met de fjorden.
Goede tip trouwens om even bij het noorse stamboek te informeren, ga dat even doen, misschien dat ik dan meer weet, want met van Bon schiet ik weinig op.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:52

Heb geprobeerd, het noorse stamboek te zoeken via google, maar kon het niet vinden, heb jij hun side toevallig?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:35

Carolinef schreef:
denk dat het ook beetje mee te maken heeft wat de koper wil, denk dat veel mensen lange tijd aan isabel hebebn vastgehouden en toen was rod al heel bijzonder, nu kijkt niemand daar meer van op en is er steeds meer vraag naar andere kleuren, toen ik haakon net had, was er nog geen andere officiele Uls in NL (heb ik van t stamboek zelf) en nu kan ik er al 5 opnoemend vanwaar ik afweet, gra is ook in opkomst , doe ik zelf ook aan mee, dus in dat opzicht heeft de koper veel in de hand, ik ben zelf wel van offcieiele kleuren met papier, maar dat is persoonlijk

Heino van Wendy en Marco was al eerder in nederland, en ook al overgeschreven naar het nederlandse stamboek, dat weet ik wel zeker.

ik vind persoonlijk de ulsblakke mooier dan een kvit.
maar je hebt zeker iets aparts/bijzonders.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:37

Je kunt het via het FHI proberen, http://www.fjhi.org
Of via de site van het Belgische stamboek, daar staat ook een hoop links naar buitenlandse stamboeken op.

Volgens mij werkt het dubbele creme net als bij 'normale' paarden en daar is dubbel creme over bruin Perlino en dubbel creme over vos een cremello.

Ah, je gaat terug in het verleden!! hihi..
Maar ik kan me niet voorstellen dat een Rodblakke of een Ulsblakke ondergewaardeerd zouden worden omdat iemand de kleur niet mooi vindt. Ik denk echt dat het met de kwaliteit te maken heeft, want dat is wat ik zelf ook zie. Denk dat die kwaliteit zeker kan komen, maar helaas zijn er te weinig, lees geen, Nederlands goedgekeurde hengsten met een andere kleur dan Brunblakk. Ja, Briggen, maar leeft die uberhaupt nog??? En dan verbeter je ook nooit de kwaliteit van deze paarden. In het buitenland zijn ze er wel, maar die zijn blijkbaar niet goed genoeg voor Nederland.
We hebben ook echt goed moeten zoeken naar Drafur, ik ben overtuigd van zijn waarde voor de fokkerij.

Maar dan nog moet je met generaties gaan fokken en dat doen de meeste mensen, begrijpelijk genoeg, niet. Die willen meteen resultaat en als je geen fokker bent kan ik dat ook wel begrijpen. Ben bang dat Drafur teveel wordt gezien als 'die grijze' en dat is jammer want hij heeft zoveel meer te bieden!!

Ik zit er zelf sterk over te denken om Tea volgend jaar onder Drafur te doen. Ik denk dat het heel mooi past, denk dat ze elkaar mooi kunnen aanvullen!
En dan heb je ook goede kans op een kwaliteitsvolle nakomeling die zeker drager is van het gra gen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:05

kwaliteit in kleur fokken is idd moeilijk als er zo weinig GGK gekleurde hengsten zijn,dat vind ik zelf wel erg jammer!

maar ik vind dat er door veel mensen soms ook wel veel nadruk op de kleur wordt gelegd. alsof dan de 'gewone' kleur minder is