waarom een fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: waarom een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:07

Ja dat vind ik ook jammer,zo helemaal in het sportponymodel...doe mij maar een ouderwetsere fjord

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:07

Snoevie schreef:
Dan ken je 1 fjord...je mag wel eens hier langskomen bentebeauty ,dan zul je zien dat die van mij grote paarden eruit rent

Oke leuk! *D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:15

Mitchall schreef:
Ik vind fjorden er geweldig uitzien, maar in mijn ogen té ver doorgefokt (net als friezen btw.) :n
Ik zie liever een stevige fjord voor de kar dan een slanke fjord in de dressuurring.

Mja, dat met die Friezen kan ik begrijpen, maar onze Fjord is geen doorgefokt product.
Is in het wild geboren bij Natuurmonumenten en is een goudeerlijk paard.
Hij heeft ons regelmatig de spiegel voorgehouden en laten zien waar zijn grenzen zijn.
Geen 'karrepaard' dus.
Dressuur/springen/carrousel/western/buiten rijden: geen enkel probleem.
Jouw visie kan ik niet veranderen, maar ik weet wat ik heb: een alleskunner.
Op de 'kar' na, omdat ik dat niet wil. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:17

Ik rij trouwens met mijn stevige fjord ook in de dressuurring ;) ze kunnen vanalles,niet alleen voor de kar

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:18

Ik had een schimmeltje waar in ongeveer 1x per maand aflag. Een stalgenootje had een hele leuke fjord en kon heerlijk (alleen) buitenrijden, dat wilde ik ook!

Zo ben ik 20 jaar geleden besmet met het fjordenvirus, 1e fjord (erik) is helaas overleven, nu hebben we Maaike en Carlos, twee super fjorden. (ouderwetsetype's 1.49 en 1.54 hoog)
Vroeger altijd gereden nu alleen nog maar mennen en spelen, buurkinderen rijden er nog wel op.

En sloom zijn ze zeker niet, vorige week epe vierdaagse gereden en Maaike dacht dat het een wedstrijd was, wilde alles en iedereen inhalen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:31

Waar staat dat ik beweer dat ze alleen voor de kar kunnen? Ik schreef dat ik dit liever zie.
Als je nou naar een dressuurwedstrijd gaat zie je vooral slanke fjordjes met een langere nek.
Dit is mijn ogen verkeerd, waarom moet èlk paard uitblinken in de sport? Er zijn genoeg rassen
die hiervoor dienen. Maar ook een fjord moet eraan geloven.
Er zij natuurlijk altijd uitzonderingen, hier heb ik geen slecht woord over te zeggen :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:01

Nee hoor niet ieder paard moet uitblinken,waar word dat gezegd? Maar mensen vergeten weleens dat dressuur er vooral voor het paard is en niet andersom.

Ik ben benieuwd waar ik eindig met mijn fjord

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:19

Ze hebben leuke oogjes en hun vacht vind ik wel een mooie kleur hebben!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:41

Mitchall schreef:
Waar staat dat ik beweer dat ze alleen voor de kar kunnen? Ik schreef dat ik dit liever zie.
Als je nou naar een dressuurwedstrijd gaat zie je vooral slanke fjordjes met een langere nek.
Dit is mijn ogen verkeerd, waarom moet èlk paard uitblinken in de sport? Er zijn genoeg rassen
Er zij natuurlijk altijd uitzonderingen, hier heb ik geen slecht woord over te zeggen :)

Tegen wie heb je het?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:42

omdat ze betrouwbaar zijn en willen werken voor ej

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:44

Is met de paplepel ingegoten :D

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:45

MarvanTom schreef:
Mitchall schreef:

Tegen wie heb je het?

Snoevie :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:47

ik heb geen fjord maar ik wil er heeeeel graag een :D (later dan..)
Wat ik erg leuk aan ze vind is dat het een koudbloedje is.
Ze hebben dus lekkere dikke vacht en manen en gewoon lekker stevig
en niet gek in de kop. Ik heb wel een shetlander en die lijken qua karacter
wel een beetje op een fjord uit mijn ervaring :+

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:04

Ik had nooit wat met fjorden. In mijn ogen log lomp & erg sterk.
Totdat mijn instructrice vroeg. Zoo wil je een fjord gaan bijrijden?
Neeh bedankt! Instr: Ach jammer, R zocht nog iemand voor Nick!
NICK :+: ??
Die wil ik wel. Nick ken ik van de manege vroeger.. Zo'n leuke dressuurfjord.. Kan ook wel een staaltje springen. Lekker nuchter ding, wil graag voor je werken en is gek op SNOEPP!! Mooi gebouwd (stevig met een mooie nek!).
In eerste instantie zou ik bijrijden tot einde zwangerschapsverlof van R. Maar ik ben nooit meer weggegaan. Mijn toppertje, mijn maatje: kan niet meer zonder een fjord, de fjord!

HorsLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:05

Ze zijn bijzonder door hun rechtopstaande manen met de zwarte streep erdoor. En om hun lieve (maar eigenwijze :P) karakter!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:52

Mitchall schreef:

Jij mag ze dan liever voor de kar zien misschien, ik vind dat ook leuk maar ben van mening dat elk paard dressuurmatig gereden moet worden om ze lekker los door het lijf te houden! Dus waarom dan ook niet in de ring ;)
Ik start die van mij dus ook en hij is helemaal niet het type "luxe", heeft verre van en slanke lange hals maar doet het toch leuk!! daarbij vind hij het zelf ook hartstikke leuk om te doen! Ook al vind jij dat er al genoeg rassen zijn die hiervoor zijn, daar val ik nou eenmaal niet op, wel op de fjord en ja ik vind dressuren ook erg leuk!! Voordeel van een fjord is dan ook nog dat ze erg veelzijdig zijn en dus ook voor een kar kunnen, een sprongetje kunnen maken, lekker buitenritten en lange afstanden kunnen lopen :D Maar ook al die laatste dingen kunnen door naar mijn mening, alle rassen uitgevoerd worden, het is maar net waar je op valt :j

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:02

Wij hebben ook een fjord sinds 2 jaar. Een grote lieverd. Ik ben voor een fjord gegaan omdat ik een paardje zocht waar zowel mijn 2 meiden als ik zelf op konden rijden. Eisen, sterk genoeg voor volwassene, houden van knuffelen en poetsen, rustig karakter maar vooral niet sloom. Gezocht op MP met mijn lijstje met eisen. De enige die aan alle eisen voldeed was een fjord. Ikzelf vind dat ook heel leuke dieren, was wel bang dat mijn dochter van toen 12 een ander beeld van haar droompaardje zou hebben. Het was namelijk een verrassing voor de kids. Bij het kijken (eerst alleen) bekeek Duko mij heel nieuwsgierig. Hij was echt geinterresseerd en wilde kennismaken. Toen was ik eigenlijk al verkocht... Meneer wilde gelijk mijn hand aflebberen en mijn geur in zich opnemen. Klaarblijkelijk rook ik lekker want hij was zo vriendelijk! Alsof je een vreemde ontmoet die zegt... goh wat leuk dat je er bent.. Echt een klik. In de afgelopen jaren heeft hij ons veel geleerd. Vooral dat we hem kunnen vertrouwen, De oudste dochter vraagt al wat meer van hem en hij geeft wel eens tegengas maar zal haar er nooit afbokken. De jongste was 7 toen we Duko kregen. En ze kon amper goed op hem zitten met haar korte beentjes. Met de teugels kon hij haar zo uit het zadel trekken, maar hij was juist erg zorgzaam en voorzichtig met haar. Hij is altijd blij om ons te zien. We zijn ook wel serieus bezig om voor hem goede baasjes te zijn. We hebben ook een instructrice die ons veel leert over paardvriendelijk rijden en goede omgang. Mijn jongste heeft 3 dagen geleden voor het eerst meegedaan met Bixie. Het was op een grasland buiten bij de ponyclub. Daar was hij best wel zenuwachtig. Gelukkig waren er nog wat moeders die wel op de hoeken van de dressuurring wilden staan voor het geval dat.. Maar tot ieders verbazing liep meneer keurig zijn proef. Geen centje pijn. Dan zwelt mijn hart. Ze hebben zelfs de eerste prijs gewonnen. Dankje Duko, ons topfjordje!

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:05

Onze oudste dochter was trouwens dolblij met hem... toen we hem kochten heeft ze staan huilen. Ze doet nu alles met hem.. dressuur, springen buitenritjes (mag ze niet alleen van mij) met een clubje. Zeker geen sloom dier, hij is ook heeeel werkwillig. Een pittige les bijvoorbeeld loopt hij telkens te briesen. Daarna lekker belonen, afspoelen en muesli. Duko is ook gewoon een ouderwets gebouwd fjordje. Ik wil nooit meer iets anders nooit ook geen pony van 5000 euros of sterfries. Hij mag bij ons blijven tot de dood ons scheidt. Maar ik zit te denken... misschien zijn fjorden liefhebbers wel echte paardenliefhebbers en behandelen de fjorden ook beter dan menig sportpaard bezitter. Je weet wel een band opbouwen enzo.. Dat kan ook dag en nacht schelen! Waarom stel je deze vraag trouwens.. Ben je zelf ook fjordenliefhebber?

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:08

Het geweldige karakter en uithoudings vermogen!
Ik kan het zo goed met mijn fjordje vinden.
alles klikt doet en werkt.

nooit meer zonder mijn meisje <3

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:33

jah ik vin d ze zelf leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:53

Als kind wilde ik altijd graag een fjord omdat ik ze zo leuk vond met hun manen rechtop en hun sterke stoere uiterlijk, ze kunnen altijd buiten lopen en zijn makkelijk in onderhoud, maar ik kon mijn ouders daar maar niet van overtuigen.
Twee jaar geleden kocht ik een kwpn-er, daar liep als weidemaatje een oude fjord bij (19 jaar), helemaal uitgezakt en in zichzelf gekeerd. Ik kon hem er gratis bij krijgen maar wilde hem eigenlijk niet omdat hij al zo oud was. Mijn dochter heeft me toen de oren van het hoofd gezeurd want zij wilde hem toch wel heel erg graag hebben. Uiteindelijk hebben we hem toch maar genomen. de kwpn-er is allang weer weg, maar de fjord is gebleven :Y)
Die is van een oud uitgeleefd beestje veranderd in een jeugdig uitziende knappe stoere sterruin (die ster had hij al) met een topconditie. Hij heeft zich helemaal geopend naar ons toe en zoekt nu zelf als eerste steeds contact ipv dat hij achterin de wei blijft staan en wegloopt. Hij is nu 21 jaar maar iedereen schat hem 10, en hij doet alles wat je van hem vraagt. Maar hij heeft wel erg humoristische fjordenstreken. Zijn karakter en die streken vind ik juist erg leuk aan hem.. en de eigenwijze koppen die hij trekt, en zijn grappige staart met streep die hij altijd zo trots draagt, en zijn dikke gespierde billen, zijn spastische manier van lopen als hij draaft, zijn kamelenbek die hij trekt als hij kussend op me af komt... en zo kan ik nog wel een uur doorgaan <3
Ik wil er eigenlijk nog wel een fjord bij, een merrie :o

Hier een foto van de kamelenbek
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:35

Oeh ja, die kamelensnoet. Die kan Yng ook geweldig goed trekken!

Fjorden zijn zo heerlijk praktisch. Sterk genoeg voor een volwassen ruiter, maar met een maatje waar je gewoon zonder opstapje op kunt springen. :)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:54

Lamar schreef:
Als kind wilde ik altijd graag een fjord omdat ik ze zo leuk vond met hun manen rechtop en hun sterke stoere uiterlijk, ze kunnen altijd buiten lopen en zijn makkelijk in onderhoud, maar ik kon mijn ouders daar maar niet van overtuigen.
Twee jaar geleden kocht ik een kwpn-er, daar liep als weidemaatje een oude fjord bij (19 jaar), helemaal uitgezakt en in zichzelf gekeerd. Ik kon hem er gratis bij krijgen maar wilde hem eigenlijk niet omdat hij al zo oud was. Mijn dochter heeft me toen de oren van het hoofd gezeurd want zij wilde hem toch wel heel erg graag hebben. Uiteindelijk hebben we hem toch maar genomen. de kwpn-er is allang weer weg, maar de fjord is gebleven :Y)
Die is van een oud uitgeleefd beestje veranderd in een jeugdig uitziende knappe stoere sterruin (die ster had hij al) met een topconditie. Hij heeft zich helemaal geopend naar ons toe en zoekt nu zelf als eerste steeds contact ipv dat hij achterin de wei blijft staan en wegloopt. Hij is nu 21 jaar maar iedereen schat hem 10, en hij doet alles wat je van hem vraagt. Maar hij heeft wel erg humoristische fjordenstreken. Zijn karakter en die streken vind ik juist erg leuk aan hem.. en de eigenwijze koppen die hij trekt, en zijn grappige staart met streep die hij altijd zo trots draagt, en zijn dikke gespierde billen, zijn spastische manier van lopen als hij draaft, zijn kamelenbek die hij trekt als hij kussend op me af komt... en zo kan ik nog wel een uur doorgaan <3
Ik wil er eigenlijk nog wel een fjord bij, een merrie :o

Hier een foto van de kamelenbek
Afbeelding

Mag ik vragen hoe hij heet en wat zijn afstamming is. Ook ben ik wel benieuwd naar een foto waar hij wat duidelijker op staat.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:55

Waarom niet?

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:26

Liefde op het eerste gezicht!
Gingen ergens heen om naar een ander paardje te kijken, zagen hem staan en gelijk meegenomen!!