Abop/Ibop 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:55

idd 4 jaar is ongeveer een mooie leeftijd om er mee te beginnen

Braampje

Re: Abop/Ibop 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:58

Ik ga dit jaar 2 voor de proef doen.
mijn eigen ruin en mijn vader zijn merrie
En ik zit erover te denken om mijn merrie die al een a voor de zadelproef heeft volgend jaar voor de trekproef te doen, als ik dan niet teveel paarden krijg voor de proeven.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:53

Citaat:
Amber_ Geplaatst: Gisteren, 19:37

Zorita schreef:
Woo Amber, wat is Toot een mooi mannetje! Dat was de abop in Hoenderloo toch?

Dank je wel zeg

Ja klopt, Toot moet in December (of April, weet ik nog niet welke ik kies ) weer naar Hoenderloo !

Graag gedaan! Oke, succes!
Wij gaan meestal naar Hardenberg, is dichterbij voor ons haha
Zo af en toe gaan we wel is gewoon kijken in Hoenderloo, vind het wel leuk en druk daar!

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:54

Zorita heeft vorig jaar wel landbouwproef? gedaan
en heeft ze een A gehaald :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:03

Mu_87 schreef:
Hallo!
Ik ben compleet nieuw in de hele fjordenbusiness, maar ik rij dus een fjord voor iemand.. en die wil haar ook de abop/ibop (is er verschil...? :oo) laten lopen en dat mag ik dan doen.. Ik ben dus nu hard aan het trainen enzo, beestje is 3 dus is nog genoeg werk aan de winkel.. Maar dat alles wat hier beschreven staat is dus de standaard proef ding dat gedaan moet worden? En opgave moet dus via een formulier uit het boekje ofzo?
Haha ik snap er dus echt helemaal niks van allemaal.. Dus als iemand nog dingen weet die handig zijn om te weten voor mij: SHOOT! :D

Welk paard moet je gaan rijden voor de ABOP?
Volgens mij mag je wel je voorkeur kenbaar maken in welke plaats je het liefste de proef gaat afleggen. Ik begrijp dat je in het noorden van Nederland woont. Vorig jaar waren er zadelproeven in Hardenberg, Roden en Onstwedde.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:04

Hoenderloo was niet zo heel druk laatst in December :D.

Netjes hoor een A ! Wil ik ook wel haha

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:33

Anita45 schreef:
Welk paard moet je gaan rijden voor de ABOP?
Volgens mij mag je wel je voorkeur kenbaar maken in welke plaats je het liefste de proef gaat afleggen. Ik begrijp dat je in het noorden van Nederland woont. Vorig jaar waren er zadelproeven in Hardenberg, Roden en Onstwedde.

Ik rij een 3 (bijna 4 jarige!) merrie genaamd Danielle.. En kom uit Leeuwarden, dus voor mij geldt: Hoe noordelijker, hoe beter ;) Maar dat zou mooi zijn als je voorkeur aan mag geven :D

Voor iedereen die vindt dat k niet met een 3-jarige mee zou moeten doen met de abop, die beslissing heb ik niet gemaakt, maar de eigenaar.. Ik doe alleen mijn best voor het rijden en hoop dat ze het kan..

Edit: De keuringscommissie had geadviseerd dit jaar mee te doen met de abop...

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:06

je hoeft je niet te verdedigen hoor, er zijn hier nu eenmaal veel mensen met een mening daarover.
jij kunt idd alleen maar je best doen, en dat is ook meer als normaal. je bent ook niet de enige met een drie jarige die de proef rijd. dus tja gewoon doen.
wat ik al schreef persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is mijn ding tegenover mijn paard en niet over die van jouw (of die je rijd dan) ik wens je dan ook gewoon veel succes!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 01:54

Ineke_Britt schreef:
je hoeft je niet te verdedigen hoor, er zijn hier nu eenmaal veel mensen met een mening daarover.
jij kunt idd alleen maar je best doen, en dat is ook meer als normaal. je bent ook niet de enige met een drie jarige die de proef rijd. dus tja gewoon doen.
wat ik al schreef persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is mijn ding tegenover mijn paard en niet over die van jouw (of die je rijd dan) ik wens je dan ook gewoon veel succes!!

Eens!

Iedereen moet zelf weten wat ze willen doen met hun paard, en bijrijders moeten zelf weten of ze het daar zo ver mee eens zijn dat ze dat willen doen voor een eigenaar. Als de eigenaar heeft besloten dat bij vindt dat dit het beste is voor zijn paard dan moet hij er gewoon voor gaan.

Succes...

Ps: een keuringscommissie zijn mensen die verstand hebben van hoe een fjord eruit moet zien, en verder zijn het ook gewoon mensen met paarden en mensen met meningen :)

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:43

Dank voor het succes wensen, ik ga mijn best doen en hopen dat ze het goed doet:)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:40

Vjestagirl schreef:
Nee, er zijn nog geen enkele data bekend. Daar beginnen ze pas mee rond de centrale keuring.

Maar je mag de datum ook niet zelf kiezen. Je geeft op dat je het wilt doen en het stamboek beslist waar je naar toe gaat.

Houdt er rekening mee dat het buitenrijden in een weiland plaats vind, en dat je met 5 tot 10 paarden tegen elkaar in rijdt, 5 linksom en 5 rechtsom, in stap en in draf, en dat je gevraagd wordt om 1 voor 1 stil te staan. Daarbij is het ook de bedoeling dat je paard helemaal stil blijft staan.

En idd, over het wel of niet doen van de ABOB op 3 jarige leeftijd zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk vind ik 4,5 of 5 een leuke leeftijd, als het paard op zijn 3de ingereden is. Maar goed, ik ben ook geen fan van inrijden voor ze 4 à 4,5 zijn... Ik vind dat de proef veel voorbereiding vraagt en veel training en dat je van een 3 jarig nog niet mag verwachten dat ze zo veel springen, en dat ze netjes goed over de rug een doorzittende ruiter kunnen dragen.

Na de CK wordt er pas contact met de lokaties opgenomen en de datum besproken.

Je kunt wel degelijk kiezen waar jij je proeven wilt rijden.
Als jou een datum niet uitkomt geef je dat gewoon door of je zet het op je inschrijfformulier. Ik wil bv geen proef in heemstede rijden , dat kun je gewoon aangeven.
Het is wel zo dat ze op steeds minder plaasten de proeven gaan doen. (het is voor hun geen doen om voor een paar proeven een lokatie te bespreken).
Bij ons in Udenhout worden de zadelproeven bv in 3 of 4 groepen verreden en rij je dus ook met een ruiter of 5-6 buiten. nooit meer.
Op het moment dat je inschrijft kijkt het stamboek wat voor jou de dichtsbijzijnde lokatie is maar als jou dat niet uitkomt verander je dat gewoon.
Als je helemaal niet kunt of je paard is kreupel geweest of wat dan ook dan kun je altijd nog de laatste dag naar Hoendeloo.(zijn ze niet altijd blij mee maar je kunt dan alsnog rijden)

En idd de meningen zijn verdeeld over wel of niet met 3jarige een abop rijden. Wij doen het wel(je ziet snel genoeg of je paard het aan kan ja of nee) en zeker niet onverdienstelijk.
Als je je hengsten van het hengstenfonds rijdt dan zijn ze nog jonger (dan wordt de proef in april gereden)
Als je ze daarna maar de tijd gunt is er totaal geen probleem.
Maar goed daar kun je hele discussies over voeren.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:28

Ik wil dit jaar ook eindelijk mee gaan doen met Wupke.
Ik heb alleen nog een klein vraagje.. Het inschrijfformulier zit toch in het herfstboekje van het stamboek?

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:52

Volgens mij wel hoor Wupke,
maar zeker weet ik het niet. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:15

Zo, vanmorgen weer hard aan de bak geweest met mijn instructrice. We waren zo flink aan het trainen dat we zelfs (veel) meer dan een uur zijn bezig geweest. Vjesta moet los gaan laten in haar lichaam. Dat verhinderde ik blijkbaar door mijn binnenhand naar boven en naar buiten te zetten ipv naar boven en naar binnen. Toen ik dat deed boog ze 2 kanten op keurig in en kon ik haar ook op mijn buitenhand & binnenbeen netjes de grotere volte weer op draaien.

Verder zijn we bezig geweest met aanspringen in galop en met wat oefeningen om de rechter galop echt recht te krijgen, omdat ze nu haar kont naar binnen gooit.

En we werken aan het ontspannen blijven lopen als ik doorzit, waardoor ik netter door kan zitten.

Al met al nog wel wat werk te verzetten, maar Vjesta pakt het allemaal lekker op, vind het duidelijk leuk. Ze gaat ook ruimer lopen, ontspant beter en vind het duidelijk lekker om flink aan het werk te gaan.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:20

vandaag het boekje binnen gekregen van het stamboek met inschrijfformulier :D

Alleen had ik even een vraagje.. klopt het dat de data van de proeven er niet bij staan?
Want wat ik niet snap, je moet je eerst opgeven en het geld overmaken en dan zou je pas te horen krijgen wanneer het is. Maar stel je voor dat je die datum niet kan dan krijg je ook je geld niet terug :Y)
Ben ik nou zo blond of zit dit nou zo raar in elkaar :P

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:23

Het is idd vreemd maar zo gaat het wel.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:48

Zo doet het stamboek het al jaren ;) het is idd. niet ideaal, maar er is weinig aan te doen denk ik.
Andersom is het voor hun ook lastig. Als zij vooraf een locatie afhuren, de benodigde vrijwilligers en jury hebben geregeld en er zich uiteindelijk niet voldoende mensen aanmelden... Dat kan ook niet uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:17

Het rare vind ik vooral dat bijvoorbeeld de datum voor het inschrijven voor de centrale keuring al voorbij is, en dat je je ook als de donder in moet schrijven voor de zadelproef als je nog mee wilt doen.

Ik vind het idd raar dat je al moet betalen voor je weet of je sowieso kan of niet... Maar goed, het is niet anders.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:09

Ik heb al eens eerder gezegd dat ze na de ck pas de lokaties gaan bellen voor de Abop proeven. (ze kunnen daar gewoon niet alles tegelijk regelen. Keuringsresultaten, veulenpaspoorten, keuringen in de kuddes CK en dan de abop proeven.

Als je gewoon een goed rede hebt krijg je je geld gewoon terug.

Het gaat al jaren zo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 23:05

Mijn paard was ziek geweest, ik was hondsberoerd een week van te voren. Maar ik kreeg othc echt mijn geld niet terug.

En tuurlijk gaan ze pas na de CK dat regelen, maar het lijkt mij veel logischer om aan het begin van het jaar een grote kalender te maken (dus met fjordsport, met keuringen, met oefendagen, met ABOB dagen etc) en die rond te sturen aan je leden. Dan heb je ook veel meer kans dat mensen kunnen, omdat ze vrij kunnen nemen...

Mu_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:57

@ Vjestagirl: Dat lijkt mij inderdaad ook een stuk makkelijker... Ik ben nu nog zoekende naar werk, maar als ik dat tegen die tijd heb weet ik dus niet of ik wel vrij kan nemen.. Erg handig..
Hoop ook dat mn paard zich ook goed houdt vanaf nu.. Paar weken niet kunnen trainen door kreupelheid.. :S Eerst hoefsmid die wat kort bekapt had.. Weg was een week.. Vervolgens, na 1 keer gereden te hebben hupsakee hoefzweer, weer stokkreupel.. Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan.. (even afkloppen!)

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:33

Pff hier baal ik echt van, wat dat betekend dat ik niet mee kan doen.. Ik moet minstens een maand van te voren vrijvragen en degene die mij brengt ook.
Ik vind het maar een zeer slechte regeling van het stamboek!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:18

ik heb Ravina opgegeven voor de zadelproef,ik ben wezen oefenen in Heemstede,en de eigenaar van de manege daar vond haar beter lopen met mijn bijrijdster,die gaat dan ook de proef doen

ze heeft een B menproef(ze is ook model)en een C trekproef,die zadelproef wil ik graag een minimale A voor halen,en ik hoop van 1 van de andere proeven volgend jaar ook een A te maken,of iig te laten maken,ik zit te denken haar naar Bart vd Berg te brengen volgend jaar

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:20

Wij gaan naar Wijk bij Duurstede met Uzziel voor de zadelproef, gelukkig kan ik makkelijk vrij nemen van mijn werk anders wordt het toch moeilijk een proef doen zonder datum maar ik begrijp nu wel waarom ze het niet aangeven wanneer het is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:22

ik snap het wel,maar de meeste mensen hebben wel gewoon werk en niet iedereen kan zo vrij nemen.