2 paarden in 1 stal, HOE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:55

Ik vind het ruim zat, 3x5 is groot hoor daar kunnen ze allebei gestrekt in liggen.

Wel eerst aan elkaar laten wennen maar dat is geen probleem, ze leren vanzelf bij elkaar staan, let wel op met voeren ;)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:58

Mijn merrie word gespeend van haar veulen, en als dit goed is gebeurt dan komen zei ook samen in een stal ;) Deze is 4 op 6 en ik heb tinkers. Als ze overeen komen zie ik geen probleem.

ready1234

Re: 2 paarden in 1 stal, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:59

_kiki_: kunnen de eerste par dagen iig alleen samen op de wei en apart op stal!!

schorppie: goede tip!! is makkelijker dan een heel schot bouwen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:07

Dan moeten ze wel rustig zijn op stal. Ik zie die duppert van mij al vast in de draad komen te zitten :')

Opzich moet het wel kunnen, al zou ik ze wel eerst aan elkaar laten wennen voordat je dat doet. Je wilt niet hebben dat ze de rangorde op stal gaan uitvechten. Bij mij krijgen ze het voor elkaar om met 2 shetten (92 cm) en een welsh (1,36) in een stal van 3x3 te slapen. Ze hebben in principe 2 stallen tot hun beschikking, maar eentje is knusser. Maar ze kennen elkaar ook al minimaal 5 jaar. Hier heeft het ruim 1,5 week geduurd voordat het rustig was tussen de pony's. Als je een dominant paard hebt kan het zelfs nog langer duren.

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:31

capopjekop: mijn 1ste paard is erg rustig en een tikje onderdanig, maar ga het zeker erg rustig aan doen!!

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:00

Ik zou wel oppassen met voeren.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:47

kijk s in mijn profiel, mijn vorige stal had ook die afmeting

ready1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 17:48

Carolinef schreef:
kijk s in mijn profiel, mijn vorige stal had ook die afmeting

ziet er groot genoeg uit!!!
bedankt!!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:12

Wij hebben onze 2 fjorden in een stal van 3 x 6m staan met altijd een deur open en ze lopen gewoon in en uit. Het regent hier nu, dus ze staan lekker droog op stal. We hebben nooit problemen wat betreft de afmeting, ik denk wel dat het een vereiste is dat ze goed met elkaar kunnen opschieten ;)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:27

ik ga dit ook doen. wij hebben op de boerderij een loopstal gemaakt van 5 x 6m met een uitgang naar de bak/wei (is net welk hek je openzet.)
hier ga ik mijn fjord van 19 en een gekocht veulen inzetten.
ik vind het op zich wel spannend, maar kan me niet voorstellen dat het misgaat. ze hebben de ruitme ik maak ook gewoon 2 plekken met hooi in 2 uiterste hoeken. verder hebben ze bij mij dus de mogelijkheid om naar buiten te vluchten.
ik hoop alleen dat het veulen ook naar binnen mag om te schuilen...

op de boerderijen is groepshuisvesting al heel normaal, kijk, naar koeien, varkens, kippen.
Wij hebben een kalver bedrijf. hier staan 6 stieren in 1 groot hok bij elkaar. Er is nooit ruzie! nooit blessures.
Ze willen hier in de paardenhouderij ook meer naartoe.
ik ben zeker voor! een paard is tenslotte een kuddedier.
dus ga het gewoon proberen met die 2 van mij.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:10

ik dnek trouwens wel dat het verschil maakt of je eerst 1 paard in dat hok hebt staan die het als zijn eigen hok ziet en er dan 1 bijin gooit dan dat je meteen 2 paarden in zo'n hok zet.
dan is het vanaf het begin van hen samen.

die van mij gaan daarom ook tegelijk over naar hun nieuwe stal.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:16

Een balk ertussen hangen..Klaar! :D

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:24

BoRo schreef:
Pardon!!??? 5 bij 6 meter klein??!! Ik weet niet hoe groot jullie boxen zijn, maar de meeste paarden in Nederland hebben boxen van 3 bij 3. Een pony in een box van 5 bij 3 lijkt mij meer dan riant!

Inderdaad, ik vind ook dat dat ZAT past! Ik zat al even te rekenen en te vergelijken, maar das ruimte zat!
Inderdaad misschien een balkje tussen voor de veiligheid ofzo <3

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:06

ik dacht ook 3x3 is slechts een opp. van 9m2 waar de meeste paarden in nederland helemaal alleen dagelijks in moeten staan.
er zijn er zelfs zat die iets kleiner hebben of denk aan al die stands die er helaas nog steeds zijn... treurig.
5x6 is mooi wel een opp van 30m2! meer dan 3x zoveel als jullie paarden. ze hebben alle ruimte om te lopen, liggen en contakt te hebben met een soortgenoot. heerlijk tegen elkaar aan liggen bijv. lekker kroelen op stal.

een balkje zou ik neit snel voor kiezen, dan zou ik pas bang zijn voor blessures! zo'n zwiepende balk.
ik zou dan gaan voor een schrikdraadje daar blijven ze wel bij weg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:11

Mijn god, waar hebben jullie het over? Het belangrijkste is dat het klikt tussen de 2 paarden, is deze klik er niet dan wordt het een stuk moeilijker.

Bij de opfok waar een van de paarden staat, staan ze gewoon met 4 jaarlingen in een box van 4 bij 3... en dat gaat prima. En als er ruzie is, is dit meer gekibbel dan wat anders. ;)

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:21

hallo,

ik heb ook paarden 2 aan 2 staan.

ik doe het als volg. eerst samen op het land zetten, geen andere erbij.

dan doe je. je pony die al heb. eerst mee laten lopen naar binnen en kijken of de andere mee wilt. zodra dat gebeurt loopt deze mee de stal in.

laat ze minimaal 2 weken samen staan op het land. dan kunnen ze aan elkaar wennen. zonder dat ze gelijk op stal staan.

omdat ze samen op het land staan worden ze 99% vrienden en vanuit daar langzaam in de stal opbouwen.

succes ermee

groetjes susanne

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:31

Alleen een lijn of balk maakt een stal alleen maar onveiliger!
Als je de stal wilt splitsen, moet je zorgen voor een degelijke, pony-proof afscheiding.
Anders blijft een dier misschien hangen over een balk of knapt de boel af..... dan ben je nog verder van huis.
Als er geen andere oplossing mogelijk is, lijkt het me beter om er 2 stands van te maken inplaats van een geimproviseerde scheiding in de stal.
oei...... nu krijg ik bokt over me heen }:0

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:40

Wij hebben ook een inloopstal waar altijd 2 paarden in hebben gestaan. Eerst een fjord en een shire en later de shire met shet. Nooit problemen gehad. We hebben nooit een balk of iets ertussen gedaan, dat vonden(vinden) we te gevaarlijk. Wel moet ik erbij zeggen dat het een open stal is en dat ze zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen staan.

Wat vele al zeggen, het gaat erom of de paarden elkaar mogen, dat ze aan elkaar gewend zijn.

sharissa_uni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:46

hoihoi!
wij hebben ook 2 paarden in 1 stal, wij hebben er gewoon 2 simpele houten balken tussen :o
en die 2 paarden waren in het begin ook nog vreemd voor elkaar, en dit gaat super !
het is meer zegmaar een idee van stands, de afmetingen weet ik van onze stal niet precies, maar ze kunnen wel liggen :z

succes! ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:50

trickywonder schreef:
ik dnek trouwens wel dat het verschil maakt of je eerst 1 paard in dat hok hebt staan die het als zijn eigen hok ziet en er dan 1 bijin gooit dan dat je meteen 2 paarden in zo'n hok zet.
dan is het vanaf het begin van hen samen.

die van mij gaan daarom ook tegelijk over naar hun nieuwe stal.

Bij ons waren het de twee stallen waar ze eerst apart in stonden, we hebben het tussen schot eruit gehaald en gebruiken nu 1 deur als in- en uit gang. Je ziet nu wel vaak dat ze eerst op hun eigen helft gaan staan eten en later pas naast elkaar gaan staan, macht er gewoonte ;)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:02

haha grappig!

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:16

Wat een omgekeerde wereld. Mensen stoppen hun 1.70 of groter paard rustig in een hok van 3x3 (9m2) met dichte wanden en gaan hier moeilijk lopen doen over een stal van 30m2 voor 2 fjorden. Ik vind het een prima idee. Sterker nog er staat hier geen enkel paard ooit alleen in een stal zelfs de volwassen hengsten niet.

Uit een onderzoek (2008) van twee groepen van 18 kwpn paarden 1 groep alle paarden individueel opgestald en de ander met twee paarden samen opgestald. Dat veel meer onrust, steriotyp gedrag en angst gerelateerd gedrag voorkwam bij de individueel gestalde paarden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:21

Mijn twee pony's hebben in een stal van 4,5 bij 4,5 gestaan. Ging prima hoor. Als ze met elkaar goed op kunnen schieten lukt dat best.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:21

Ik heb ook twee pony's in één stal, dat gaat prima, één is de baas en de ander accepteert dat.
Ik heb ze eerst samen op de wei gehad en daarna in een grote stal, samen.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:16

ik vind het jammer dat de mensen nog zo huiverig zijn voor groepsstalling. het lijtk mij zo fijn voor de paarden! waarom gaan we meteen met balken, schotten en draadjes in de weer?

we willen toch allemaal het beste voor ons paard? een geestelijk en lichamelijk gezond paard?
is opsluiting alleen in een stal echt zoveel beter???? dacht het niet! paarden lopen toch ook graag samen in de wei? waarom dan niet ook samen binnen? waar zijn we toch zo bang voor?